Dette lærte du ikke på kjøreskolen
Tut og kjør med høy oktan, mektige krasj og kraftige biler.
[Gamer.no]: Med inspirasjon fra arkadebilspill som Burnout og FlatOut har Codemasters Racing tatt DiRT-serien i en ny retning. DiRT Showdown har mindre fokus på høy realismefaktor til fordel for høyoktan-action med kraftige motorer, stor fart og voldsomme kollisjoner. Det er godt for fartsdemoner som meg som tok bilspilloppkjøringen hos Mario Kart og teoriprøven med Cruis'n-serien.
Forenklet utgave
De av dere som er store tilhengere av de langt mer realistiske spillene i DiRT-serien kan puste lettet ut. DiRT: Showdown er ikke en erstatning for DiRT 4, men heller en spin-off myntet på å trekke til seg nye spillere. Dette har skapt flere forenklinger i spillmekanikken som igjen fører til en spillopplevelse som minnner mer om en arkaderacer. Høy fart, voldsomme sammenstøt og det nye turbofunksjonen skaper morsomme og intense billøp. Frikjøringsmodusen «Joyride» skaper et godt avbrekk mellom de vanlige kappløpene, men jeg hadde likt å kunne kjøre rundt i mer enn to områder. De er relativt store tumleplasser, med mange kule triks du kan gjennomføre, men følelsen av variasjon mangler.
Kronglete menyer
Kronglete og uoversiktlige menyer ødelegger opplevelsen noe, og jeg savner en «quick race»-funksjon som lar meg hoppe øyeblikkelig inn i et løp. Det tar for mye tid før jeg får startet, men når det først kommer i gang har jeg lite å utsette. De datastyrte bilene gir en solid utfordring og mange kappløp har blitt avgjort med målfoto, både alene og over nett. Med menneskelige motstandere blir spillet ytterligere utfordrende og frustrerende på samme tid på grunn av større uforutsigbarhet.
Godteri for øyet
Med sitt fargesprakende og detaljerte grafiske uttrykk er DiRT: Showdown meget pent å se på, spesielt variasjonen i de forskjellige stedene man konkurrerer i. Et snøkledd Colorado er en stilig kontrast til det neonlys-befengte California, som ser ut som det du ville fått om en kitchmaler beskrev sine våte drømmer. Bilen din viser vedvarende skade etter hvert som du kolliderer med de andre førerene, og du kan miste både dekk, bagasjelokk og støtfanger om du ikke er forsiktig. De delene du mister blir liggende i veibanen og skaper trøbbel både for deg og motstanderene. Løpsinformasjonen du trenger vises med store tall og klare farger, men jeg savner et oversiktskart over banen jeg kjører på. Mange av svingene kommer brått på ved første gjennomkjøring så et oversiktskart kunne gjort planlegging av løpet mye enklere.
DiRT Showdown er i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC.
Dom: 7/10 GODT
Vil du vite mer?
Les hele anmeldelsen av DiRT: Showdown på Gamer.no »