På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Buddy gjør mye rett med denne elsykkelen
Har tatt tak i tingene vi mislikte i fjor.
Innhold
De siste tre årene har vi testet en rekke elsykler. En av produsentene som har vært med på flere av disse er norske Buddy Bike. Den første modellen vi testet var C4-modellen, som stakk av med seieren i 2019 da vi testet sykler rundt 20.000 kroner.
Året etter hadde C4 blitt skiftet ut med C5. Og selv om denne modellen hadde mye bra ved seg, rakk den ikke helt opp til det gode selskap da fjorårets samletest tok for seg hybrider mellom 25.000 og 42.000 kroner.
Nå har vi atter en gang tatt en kikk på en elsykkel fra norske Buddy Bike. Denne gangen er det D1 som har vært i ilden. En modell som koster noe mer enn C-serien, men som likevel er relativt hyggelig priset med sine 29.900 kroner – i alle fall sammenlignet med flere andre hybridmodeller vi har sett på i 2021.
Buddy Bike D1
Fordeler
- +Trekkvillig motor
- +Matcher tråkkinnsats godt
- +Piggdekk festes med glidelås
- +Gode kraftige bremser
- +Oversiktlig og lettfattelig skjerm for styring
- +Forbedret girsystem
- +Stort batteri
- +Kjørelys og baklys med autofunksjon
- +Gode håndtak på endene av styret
Ting å tenke på
- —Kortere maksimal rekkevidde enn mange konkurrenter
- —Toppmotorer fra Yamaha og Shimano matcher tråkk enda bedre
- —Ingen synlig girindikator
En viktig endring; ny motor og bedre kontroll på denne
Noe av det vi trakk C5 mest for var Dapu-motoren, og ikke minst styringen av denne. Her reagerte den tregt, og var dårlig til å justere kreftene ettersom hvor hardt du tråkket.
På D1 er denne byttet ut med et system fra Bafang, hvor motoren er en trekkvillig Bafang 420 som kan yte opp mot 80 Nm. Nå skal det sies at Dapu-motoren også var av det trekkvillige slaget. Likevel oppleves løsningen fra Bafang en del bedre.
Vi har testet denne sykkelen en ukes tid, fordelt over én til flere turer hver dag og med flere førere. Og det er åpenbart at valget om å skifte til Bafang bærer frukter. Sammenlignet med tidligere løsning er denne flere skritt i riktig retning.
Det er viktig at du føler at du har kontrollen over sykkelen uansett om du sykler sakte eller fort.
Spesielt er det sensorene som gjør at du føler deg mer «med» når du sykler på D1. Og det er samtidig fullt mulig å tråkke i et rolig tempo hvor motoren legger seg på samme nivå som deg. Så den ligner med andre ord mer på opplevelsen du får med andre produsenter som Bosch, Shimano eller Yamaha, selv om den mangler den siste lille finslipen før den matcher de aller beste. Men likevel er den langt bedre enn hvordan det var med Dapu-alternativet.
Buddy Bike D1 | Giant Explore E+ 2 STA (2021) | |
---|---|---|
annonsePris | 29 900,- | - |
Motor | Bafang M420 | Yamaha SyncDrive Sport |
Moment | 80 Nm | 80 Nm |
Batteristørrelse | 672 Wh | 500 Wh |
Rekkevidde inntil | 140 km | 170 km |
Bremser | Tektro | Shimano BR-MT200, 180 mm |
Hjul | 28", reTyre One | 28" |
Girsystem | SRAM GX10, 10 gir | Shimano Alivio M3100, 9 gir |
Lys | Automatiske kjørelys, enkelt-LED foran | Automatiske kjørelys, enkelt-LED foran |
Dempegaffel | SR Suntour NEX e25 | SR Suntour NEX e25 |
Mobiltilkobling | Ja, for utveksling av meldinger og helsedata |
Vi kan også legge til at girsystemet har fått seg en oppdatering. C5 hadde Shimano Alivio med 9 gir, mens D1 har et SDRAM GX-system med 10 gir. Det gir en litt bedre og mer riktig utveksling såfremt du tenkte å holde deg innenfor de 25 kilometer i timen hvor motoren bidrar med trekkraft.
Du har også fortsatt et stort batteri på 672 wattimer, så rekkevidden vil være på høyde med det aller meste. Vi fikk aldri testet dette skikkelig under perioden vi hadde den til test, men sammenlignet med testvinneren fra Giant, var den noe mer strømsulten om vi måler i prosenten gjenstående batteri.
ReTyre gjør det enkelt å «skifte dekk»
Også D1 har dekk fra ReTyre, som gjør det enkelt å skifte fra et type dekk til et annet takket være glidelåssystemet på siden av dekket. Noe også C5 hadde, men ikke med fullt så god mekanisme som det årets utgave av dekkene har.
Nå låses nemlig dekkene nesten helt inntil hverandre slik at du ikke føler at dekkene har et «ekstra» lag med dekk utenpå det andre.
Det fine med denne løsningen er altså at du på få minutter kan «sko» om sykkelen din til ulike underlag. Dekkene som følger med originalt passer best på asfalt og noe grus, men skal du for eksempel sykle på vinteren også, vil du enkelt kunne legge på piggdekk utenpå disse.
Fortsatt god byggekvalitet
Som vi tidligere har vært inne på, var motoren og dens oppførsel vår største ankepunkt mot C5-modellen da den ble testet i fjor. For ellers var det faktisk en god sykkel vi hadde med å gjøre hva angikk byggekvalitet.
Og her har D1 arvet mye av det samme. Den har riktignok en litt annerledes ramme, med et enda dypere innsteg, hvilket gjør den enda enklere å komme av og på sykkelen. Hendig om du for eksempel har vært innom barnehagen og plukket med deg yngstemann på vei hjem fra jobb, hvor du slipper å skritte over rammen for å komme i gang.
Men selv om innsteget er lavt, så har Buddy Bike likevel laget en ramme som er stiv og gir lite vridninger når du sykler. Så du får god kontakt med underlaget, noe som alltid er en fordel.
Ser vi på styret har Bafang tatt over for Dapu med en skjermløsning vi ha sett på flere andre elsykler med tilsvarende system. Altså en ganske stor skjerm som er god å lese av selv i direkte sollys. Og som inneholder den informasjonen du ønsker. Men den er ikke like avansert som den du finner på Giant sitt alternativ.
Utover dette er styret ganske likt det du fikk på C5. Altså har du blant annet et par skikkelig gode holker som gir god og behagelig støtte for håndbaken. Dette, kombinert med en godt polstret sal med demping i salstangen, samt en helt kurant demper foran, gjør at du får god komfort med denne modellen også.
Samtidig så har den gode bremser som får stoppet deg effektivt om situasjonen skulle kreve det. Så alt i alt er dette en sykkel som har god byggekvalitet, spesielt til prisen du betaler. Og den står ikke tilbake for noen av de dyrere hybrid-modellene vi har testet hittil i år.
Konklusjon
Buddy Bike sine sykler har vært med på en aldri så liten berg–og-dal-bane de siste årene hva gjelder testresultater. Fra å vinne vår samletest i 2019 med sin C4 til å havne midt på treet med C5 i fjor. Nå er de imidlertid tilbake med denne D1-modellen, og den er slettes ikke noe dårlig valg om du vil ha en god pendlersykkel til under 30 000 kroner.
For med Bafang-systemet på plass så får du en bedre sykkelopplevelse enn hva som var tilfellet med C5. Motoren følger nå langt mer presist med på hva du foretar deg, slik at du får passe med krefter, være seg om du tråkker for full maskin eller tar det rolig. Og selv om dette systemet fortsatt trenger en siste finslip om du vil ha det like sømløst som med Giant sin testvinner, er det heller ikke til å stikke under en stol at Buddy Bike D1 sparer deg for fem tusen kroner.
Og Buddy Bike står ikke mye tilbake for Giant sin sykkel annet enn motorløsningen. Byggekvaliteten er det lite å utsette på, og det lave innsteget vil være praktisk for mange. Samtidig så er den komfortabel å sykle på, og du har en relativt «rak i ryggen»-positur når du ferdes rundt.
Alt i alt er Buddy Bike D1 en god allround-hybrid som til prisen både er et godt kjøp og en sykkel vi trygt kan anbefale deg.
Buddy Bike D1
Fordeler
- +Trekkvillig motor
- +Matcher tråkkinnsats godt
- +Piggdekk festes med glidelås
- +Gode kraftige bremser
- +Oversiktlig og lettfattelig skjerm for styring
- +Forbedret girsystem
- +Stort batteri
- +Kjørelys og baklys med autofunksjon
- +Gode håndtak på endene av styret
Ting å tenke på
- —Kortere maksimal rekkevidde enn mange konkurrenter
- —Toppmotorer fra Yamaha og Shimano matcher tråkk enda bedre
- —Ingen synlig girindikator