Uten en eneste skarp tann
Kaptein Sabeltann og Ildprøvene er et kort og tafatt sjørøvereventyr.
Da jeg var en liten pode var Terje Formoes Kaptein Sabeltann-prosjekter noe av det mest spennende jeg kunne oppdrive. Sverdkamper, magiske skatter, og et figurgalleri med eksentriske og overdrevne figurer grep meg inn i en verden fylt av mystikk og egenhet. Jeg var Sabeltann-frelst.
Med det i tankene hadde jeg nok siklet etter Kaptein Sabeltann og Ildprøvene om det hadde kommet ut på mine yngre dager. Hvem vet: med litt masing og grining hadde jeg kanskje til og med greid å overbevise foreldrene mine om å kjøpe spillet til meg. I så fall tror jeg egentlig at jeg hadde blitt veldig skuffet etter bare et par timer med sjørøverspillet.
Et halvferdig spill
Kaptein Sabeltann og Ildprøvene fremstår mest som et halvferdig spill, hvor utvikleren har gått tomme for tid. Det visuelle, som blir spillets lyspunkt, er upåklagelig; Sabeltanns verden er stappet full av akkurat det du forventer fra et piratspill. Stemmeskuespillet virker derimot å ha blitt utsatt for tidspress, og det er slurv og hastverksarbeid å spore på flere steder.
Kjedelig og slitsomt
Selve spillet blir heller aldri særlig moro, noe kontrollene skal ha mye av skylden for. Pinky beveger seg altfor tregt, og kontrollene føles ofte som en hindring for hva man egentlig ønsker å gjøre. Dette smitter også over på spillets ildprøver, og gjør at de stort sett oppleves som slitsomme.
Det er rett og slett ikke godt nok håndverk, og jeg forventer mer av den nok så høyt aktede norske utvikleren. Med litt mer finpuss på kontrollene, litt bedre stemmeregi, samt en lengre og mer engasjerende eventyrdel kunne dette blitt en klart bedre opplevelse, både for barn og voksne.
Kaptein Sabeltann og Ildprøvene fåes kun til Nintendo DS
Dom DS: 4/10 NOKSÅ DÅRLIG
Vil du vite mer?
Les hele anmeldelsen av Kaptein Sabeltann og Ildprøvene på Gamer.no.