Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestVessla

Slik er det å kjøre elektrisk scooter i byen

Flere i redaksjonen har i flere måneder nå vært frelst av hvor fabelaktig praktisk det er med en elektrisk sparkesykkel i hverdagen – enten det er for å komme seg dør-til-dør til og fra jobb eller på etappene til og fra toget på veien.

Nå har turen kommet for å ta et steg opp og ut av sykkelfeltet. Vi har fått inn en elektrisk scooter fra det svenske Kickstarter-fenomenet Vessla.

Vi vil tro både Tesla og Vespa kanskje har noen ord de har lyst å si om navnevalget, men det er uansett beskrivende. (og vessla på svensk er navnet på et lite dyr som vi på norsk kaller vesel eller snømus - derav potelogoen).

Det dreier seg altså om en Vespa-liknende scooter, bare at driften er elektrisk. Som med andre scootere og mopeder er hastigheten begrenset til 45 kilometer i timen, og det gjør at de kan kjøres av ungdom ned i 16 år med mopedførerkort (AM145). Førerkort for motorsykkel og bil gir også førerrett til alle typer moped og scooter.

Prisen på 20 000 kroner ferdig levert er heller ikke veldig avskrekkende.

Vanskelig å få registrert

Vessla-scooteren vi fikk tilsendt var den første av sitt slag som ble innført i Norge, og det tok derfor nærmere to måneder fra den ankom til den var ferdig registrert hos Statens vegvesen. Dette bør imidlertid gå glattere fremover, er beskjeden vi får.

Registreringsprosessen for å få skilter på Vesslaen viste seg å ta mange uker. Det skal imidlertid være greiere nå.

Selve scooteren er svært pen og elegant å se på, og tydelig inspirert av navneopphavet. Varianten vi testet var den såkalte Lennox Blue, men Vessla finnes også i en svart variant kalt Lebowski Black.

Det er stort sett halvmatte plastoverflater som gjelder, men det bidrar til å holde vekten nede, selvfølgelig viktig for et elektrisk kjøretøy med begrenset rekkevidde. Den føles likevel stort sett solid skrudd sammen, og det skal være kvalitetsdeler som er brukt, blant annet motor fra Bosch og batterier fra LG.

Det skal sies at vi opplevde en irriterende vibrasjonslyd fra scooteren iblant i testperioden, så det virket som om ett eller annet ikke var festet helt slik det skulle. Det venstre sidespeilet var også ytterst dårlig fastskrudd, men det bør være en smal sak å fikse.

I motsetning til en del andre elektriske scootere i denne prisklassen har Vessla funnet plass til litiumionebatterier i scooteren sin, nærmere bestemt med 20 Ah og 60 volt spenning, altså til sammen 1,2 kWh. Oppgitt vekt på batteriet er 8 kilogram, mens et blybasert batteri med samme energikapasitet fort veier 50-60 kilo.

Vessla oppgir 60 kilo som totalvekt for scooteren, og det gjør at det stort sett er en smal sak å løfte fronten om du trenger å forsere en fortauskant, for eksempel. Den er likevel ikke spesielt lett å håndtere om du bare skal trille den, og spesielt ikke om du har behov for å rygge og svinge samtidig.

Vessla-scooteren er meget elegant, og det er ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen har kommet fra.

Kjøreopplevelsen

Vessla-scooteren er nærmest fullstendig lydløs.

Vi har kjørt Vesslaen store og små strekk i og rundt Oslo i snaue to uker, og den er stort sett en fryd å kjøre. Scooteren har to moduser: «Eco» og «Fast». Økomodusen begrenser gasspådraget ganske betraktelig, og gjør det stort sett umulig å komme høyere enn 35-38 kilometer i timen om det ikke går bratt nedover.

Fast-modusen gir tilgang til alle de 1000 wattene Bosch-motoren kan yte, men selv her er «gassen» litt vektet. Vrir du håndtaket helt rundt, er responsen først ganske myk, før du kjenner at scooteren ordentlig tar løs et lite halvsekund senere. Det gjør at kjøretøyet føles hakket mindre sportslig enn det kanskje kunne gjort, men det gir uansett en svært behagelig opplevelse. Fra lyskryss kommer du uansett løs kjappere enn de fleste fossilbiler.

I oppoverbakke merkes også at det er litt begrenset med krefter her, og selv i fartsmodusen kommer vi sjelden over 36-37 kilometer i timen på Vesslaen. Det er riktignok ikke så uvanlig på denne typen kjøretøy, da motorkraften jo er ganske begrenset.

Scooteren har to moduser, Eco og Fast. Eco-modusen er ganske seig, men grei til køkjøring i byen.

Kjørecomputeren sitter i panelet rett foran deg, og opplyser om hastighet, hvor langt du har kjørt på turen og gjenværende batterikapasitet i prosent. Skjermen er lettlest, men muligens hadde det vært fint med et anslag på hvor mye rekkevidde du har igjen, og vi tok oss et par ganger også i å savne en klokke.

Den største fordelen med elscooteren utenom miljøaspektet er sannsynligvis det fullstendige fraværet av motorstøy. Den er rett og slett musestille, og stort sett også uten det vanlige elmotorsuset vi er vant til fra elbiler. Det har imidlertid sine litt problematiske sider også, hvor litt uoppmerksomme fotgjengere fort strener ut i veien foran deg uten å legge merke til at du kommer. Det kan være problematisk, og det er jo en grunn til at elbiler nå lager en kunstig lyd i lav hastighet.

Dempingen er også litt stiv. Undertegnede har noen ganske skarpe fartshumper i området der jeg bor, og om man ikke bremser ned til 10-12 kilometer i timen spretter man nesten av scooteren på vei over.

Batteriet sitter under setet, og det er plass til to.

Elscooter i byen

Vessla, møt Vespa.

Vi kommer heller ikke unna noen betraktninger om Oslo, siden det er her vi har kjørt scooteren. Rushtid i Oslo er som kjent ikke bare-bare, og det skal jo også kunne være en av scooterens fordeler – muligheten til å sno seg innimellom bilene i stillestående kø.

I Oslo er det imidlertid bygget sykkelfelt i det som allerede er trange gater så mange steder at denne fordelen er vanskelig å utnytte. Du har som kjent ikke lov til å kjøre motoriserte kjøretøy i sykkelfeltet, selv om det er veldig fristende når køen snegler seg fremover.

Undertegnede synes derfor den elektriske sparkesykkelen er et langt mer fristende alternativ for å komme seg til og fra jobb enn scooteren, siden den kan kjøres både i sykkelfelt og på fortau.

Og der elbilene har den fordelen (i alle fall inntil videre) at de kan benytte de fleste kollektivfelt, gjelder denne fordelen alle scootere og mopeder, også de fossildrevne. Hadde jeg bodd på bygda eller hatt en annen destinasjon enn akkurat Oslo sentrum i morgentimene hadde nok scooteren vært et langt mer fristende alternativ.

Litiumionebatteriet rommer 1,2 kWh og veier åtte kilogram. Det kan lades både i scooteren og utenfor, og har bærehåndtak.

Hva så med rekkevidden?

Det 1,2 kWh store batteriet skal ifølge Vessla holde til 40-60 kilometer med kjøring. Vi opplevde at faktisk rekkevidde nok ligger nærmere 40 enn 60, men det avhenger som vanlig av kjørestil, topografi og liknende. Økomodusen vil nok også dra tallet oppover, da makseffekten begrenses effektivt.

Vi vil imidlertid anbefale at du holder deg langt unna å tømme batteriet fullstendig, da scooteren setter ned effekten betraktelig når du beveger deg nært og under 10 prosent batterikapasitet.

Undertegnede hadde planlagt å kjøre hjemmefra til kontoret for å lade, og tok løs med rundt 15 prosent batteri igjen på Vesslaen. De første par hundre meterne gikk greit, men så fort jeg kom halvveis opp i den første bakken begynte hastigheten å synke. Jeg kom greit, om enn treigt, til toppen, og tenkte at det burde gå greit siden det var mest nedover derfra. Den gang ei.

På venstre side sitter lyssignal-knotten. Knappen for hornet er nesten litt for enkel å komme borti, og signalet er ikke akkurat diskré.

Rullingen ned mot Bjørvika gikk helt greit, men bortover forbi Barcode-rekken var det helt umulig å komme over 30 kilometer i timen. Ved Oslo S rykket scooteren til atter en gang, og hastigheten ble igjen senket til det som på bilveien likner krabbemodus - cirka 20 kilometer i timen.

Ikke å anbefale, faktisk ganske pinlig, og løsningen ble å finne nærmeste motorsykkelparkering og deretter bære batteriet til kontoret for lading. Ikke optimalt, litiumbatterier eller ei.

Batteriet kobles for øvrig til med en proprietær kabel som kan være litt komplisert både å koble til og fra. Vi skulle ønske at den ga fra seg litt tydeligere «klikk» ved tilkobling, slik at det var litt enklere å vite at den satt ordentlig på plass.

Batteriet kan for øvrig lades både i scooteren og taes ut, men det tar rundt seks timer å lade opp, så det går ikke akkurat unna. Laderen er også ganske stor og tung, men det er plass til den under setet om du nøyer deg med ett batteri i scooteren.

Det går nemlig an å kjøpe den med et ekstra batteri (8000 kroner ekstra), slik at du i praksis dobler rekkevidden, men da må du flytte kabelen mellom de to batteriene underveis.

Vessla-scooteren går rundt fire mil på en lading. Men de siste par kilometerne går veeeeldig sakte.

Konklusjon

Vessla fremhever selv «kvalitetsdeler», blant annet motor fra Bosch og batteri fra LG.

Vesslaen fremstår som et flott alternativ for deg som trenger et kjøretøy med det formål å kjøre maks et par mil om dagen, og ikke behøver å gjøre det på motorvei. Motorstøy er fullstendig fraværende, og du trenger heller ikke å forholde deg til eksos, bensinlukt eller liknende. Det er behagelig.

Akkurat i storbyen hemmes den noe av at du faktisk må forholde deg til trafikkregler, og på de korteste strekkene er det minst like greit med sykkel eller sparkesykkel, elektrisk eller ei. Vi skulle kanskje også ønske det var mulig å skvise ut en mil til per lading.

Uansett: Vesslaen fremstår godt sammensatt, og prisen bør gjøre den tilgjengelig for mange som ønsker å kvitte seg med månedskort, bil eller morgensvetten ved ankomst på kontoret. Du trenger heller ikke tenke noe spesielt på vedlikehold, i alle fall med unntak av typiske slitedeler som bremser og liknende. Vessla mener det bør holde med en årlig, kjapp gjennomgang på et verksted.

Vi setter ingen karakter, da dette er en ny kategori for oss. El-moped.no har imidlertid lovet oss en av deres modeller til test når de kommer inn i starten av juli.

PS: Den blå utgaven er i skrivende stund utsolgt, med estimert leveringstid slutten av juli. Den sorte finnes på lager i begrenset antall.

Vessla

Vessla

sitat"Vessla er musestille, men du bør virkelig unngå å tappe batteriet fullstendig"

Fordeler

  • Krysse av
    Elegant design
  • Krysse av
    Fullstendig lydløs i drift
  • Krysse av
    Nullutslipp fra driften
  • Krysse av
    Plass til to batterier, batteriet kan tas ut
  • Krysse av
    Nesten uten vedlikeholdsbehov
  • Krysse av
    Relativt rimelig i innkjøp

Ting å tenke på

  • Bytt
    Middels rekkevidde
  • Bytt
    Skrur ned motorkraften betraktelig fra rundt 10-12 prosent batterikapasitet.
  • Bytt
    Batteriene gir magert med lagringsplass under setet
  • Bytt
    Mangelen på lyd gjør at fotgjengere ofte ikke er oppmerksomme på deg
  • Bytt
    Plasseringen av hornet gjør at du risikerer å aktivere det uten å egentlig mene det
Les også
Som en Vespa på ett hjul
annonse