Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestPanasonic TZ20

Superzoom-kamera får plass i lomma

Raskt, og fullspekket av funksjoner, men hva mangler?

Overblikk

Introduksjon

Superzoommarkedet er helt klart populært, for produsentene har opp til tre nivåer av modeller med 10x eller mer optisk zoom. Panasonic har strengt tatt bare to selv om den litt eldre ZX3 også er ganske nær med 8x zoom. De største og mest avanserte superzoomene til Panasonic er FZ-serien som har 24x zoom og finnes i to varianter, FZ48 og FZ150 som har ennå flere finesser. Begge er ganske nye kameraer som Akam ikke har testet ennå, men fjorårsmodellene FZ45 og FZ100 er begge testet og finnes fortsatt i butikkene per september 2011.

Kameraet vi ser på i denne testen heter TZ20 og er Panasonics kompakte superzoomkamera. Det er en oppgradering av 2010-modellen TZ10 og nytt er som vanlig flere piksler og mer zoom samt oppgradering av elektronikken. TZ20 har dessuten fått Full HD video mens TZ10 hadde 720p som høyeste oppløsning.

Panasonic lager to versjoner av dette kameraet, TZ20 som er testkameraet og TZ18 som er en litt rimeligere modell som mangler finesser som GPS, stereo mikrofoner og må nøye seg med 720p video. Kamerahus og optikk er like på begge modeller og vi vil kommentere forskjeller mellom TZ18 og TZ20 utover i testen.

TZ står for Travel Zoom og er en type kameraer som Panasonic mer eller mindre oppfant, selv om Ricoh også var tidlig ute. I dag har nesten alle produsenter minst en modell i denne klassen som kjennetegnes av 10x eller mer zoom hvor objektivet trekkes inn i kamerahuset når det er skrudd av slik at kameraet er ganske lommevennlig.

Akam har dessverre ikke mulighet til å teste alle modeller som kommer i denne klassen, men fjorårsmodellen TZ10 er testet og vi testet også Casio EX-ZR100, Nikon S9100 og Sony HX7V tidligere i år.

I avsnittene under er det en oppsummering, mens selve testen starter på neste side.

Fysisk

TZ20 har typisk kompaktkamerafasong, er laget i metall og virker solid. Det er ganske kompakt til å ha 16x optisk zoom selv om det finnes ennå mindre modeller med like stort zoomområde. Batterilevetiden er på 260 bilder og det holder bra for vanlig hobbybruk, men er litt dårligere enn flere av konkurrentene. TZ20 har et lite grep og ergonomien er OK med tanke på størrelsen av kameraet. LCD-skjermen er på tre tommer, oppløsningen er middels og det er ikke innebygd søker. Knappene på baksiden er små, og sølvfargede symboler på sølvfargede knapper er nesten umulig å se i dårlig lys.

I bruk

På denne typen kameraer er hovedfokus bra automatikk og på det området scorer Panasonic alltid høyt. TZ20 har i tillegg manuelle muligheter og det mangler på flere av konkurrentene. TZ20 representerer syvende generasjon TZ-kameraer og forskjellene fra år til er små. Det kommer riktignok stadig med avansert automatikk og motivprogrammer, men endringene fra fjorårsmodellen FZ10 er først og fremst knyttet til bruk av ny sensorteknologi som gir Full HD video og et kamera som har blitt generelt mye raskere i bruk. Spesielt er seriebildefunksjonen kraftig forbedret.

TZ20 har dessuten fått berøringsfølsom skjerm og mange funksjoner kan nå styres fra skjermen for de som foretrekker det. Det er også mulig å ta 3D-bilder.

Bildekvalitet

TZ20 bruker ny sensorteknologi, CMOS istedenfor CCD som på forrige modell TZ10. Det har gitt video med høyere oppløsning og raskere seriebilder, men dessverre også dårligere bildekvalitet. Forskjellen er størsts ved høye Iso-verdier og uansett ikke så stor at det vil være spesielt synlig for typisk hobbybruk som denne modellen er laget for. Totalt sett er bildkvaliteten helt OK for denne type kamera med bra farger og eksponering og lite feilbrytningsproblemer.

Konklusjon

Fysisk

TZ20 er et kompakt superzoomkamera med 16x zoom og en vekt på rundt 220 gram. Vekten er forøvrig så og si uendret fra fjorårsmodellen TZ10 selv om zoomområdet er øket fra 12x.

TZ20 er laget i metall og byggekvaliteten virker bra uten at Akam har noen mulighet for å teste dette. Grepet er lite, men er nok til at kameraet sitter bedre i hånden enn om det bare hadde vært et helt firkantet hus. Overflaten er ganske glatt bortsett området på baksiden der tommelen plasseres som er litt ruglete. Et belegg med bedre friksjon hadde gjort seg, men er ingen stor sak. Bildet til høyre viser TZ18 og det under TZ20. Forfra er modellene nesten like, bare teksten nederst på kameraet er forskjellig.

Baksiden er også så og si identisk på TZ20 og TZ18. Det er egentlig bare LCD-skjermene som er litt forskjellige og det synes ikke på disse bildene. Exposure-knappen brukes for å få tilgang til manuell kontroll. Det er et litt tungvint og kameraet går inn i en egen modus hvor fireveiskontrolleren brukes for å endre tid og blender. Det virker imidlertid OK med litt øvelse og disse kameraene brukes utvilsomt først og fremst i automodus.

Knappen øverst til høyre velger mellom opptak og bildevisningsmodus. Dette er en løsning vi ikke er overbegeistret for. Veldig mange andre kameraer har en løsning som gjør det mulig å gå ut av bildevisningsmodus ved å trykke på utløseren, men på TZ-kameraene må denne bryteren settes tilbake til opptaksmodus før det er mulig å ta et bilde. Symbolene på fireveiskontrolleren har alt for lite kontrast til selve knappene og er vanskelige å se i lite lys.

På toppen av TZ20 sitter av/på knapp, utløser, videoutløser, zoombryter, modusrattet samt stereo mikrofoner og GPS. TZ18 har bare mono mikrofon og mangler GPS. Videoutløseren er erstattet med en E.Zoom-knapp som zoomer til full tele med et trykk på knappen. For å starte videoopptak på TZ18 må modusrattet settes til video.

På høyre side av er det en luke for HDMI-kontakt og en spesialkontakt som kombinerer USB og A/V ut.

I diagrammet under sammenligner vi vekt for TZ20 med en del lignende modeller, samt Panasonic FZ100 som er et «fullvoksent» superzoomkamera med 24x zoom, innebygd søker og vridbar skjerm. FZ100 er et av de mindre kameraene i sin klasse, men veier likevel mer enn dobbelt så mye og forskjellen i volum er ennå større. TZ18 er noen gram lettere enn TZ20, blant annet fordi GPSen mangler.

TZ20 har et objektiv med 16x optisk zoom og brennvidde tilsvarende 24-384mm på et 35mm kamera.

Lysstyrken er ikke så mye å skryte av med blender F3.3 på vidvinkel og F5.9 på full tele. Dette er likevel ikke så verst for et kamera av denne typen, men TZ20 er helt klart ikke noe førstevalg hvis god lysstyrke er viktig. Objektivet har innebygd bildestabilisator.

Når kameraet ikke er i bruk trekkes objektivet inn i kameraet og beskyttes av lameller. TZ20 og TZ18 har samme objektiv.

TZ20 har en tretommers LCD-skjerm med 460000 punkter, og det er middels oppløsning i 2011. TZ20 har touchscreen og det er en nyhet i år. Mange funksjoner kan nå styres fra skjermen, hvis man foretrekker det. Bildet til høyre viser skjermen med rutemønster på og ikoner for utløser og zoom nede til høyre.

TZ18 har like stor skjerm, men bare halvparten så mange punkter og mangler touchscreen-funksjonen. Hverken TZ20 eller TZ18 har innebygd søker.

Skjermen fungerte greit under de fleste lysforhold, men kan som de fleste LCD-skjermer være vanskelig å bruke i kraftig sollys.

TZ20 bruker et oppladbart Li-Ion batteri. Batterikapasiteten er på 260 bilder ifølge CIPA-standarden. Det holder bra for typisk familiebruk, men er dessverre dårligere enn både forrige generasjon (TZ10) og flere av de nærmeste konkurrentene. TZ20 har innebygd GPS og når den er skrudd på vil den bruke litt strøm selv om kameraet er av, og reduserer dermed batterikapasiteten. Det følger med batteri og ekstern lader. TZ18 har bedre batterilevetid med 340 bilder.

I bruk

TZ-serien har vært en stor suksess for Panasonic og TZ20 har nesten alt av funksjoner som Panasonic klarer å pakke inn i et så kompakt kamera. Det eneste vi savner på TZ20 er RAW-støtte som godt kunne vært på plass i en toppmodell. Ellers er kameraet rimelig komplett med fulle manuelle muligheter for eksponering i tillegg til alle de automatiske funksjonene.

Forskjellene i forhold til forrige generasjon er relativt små, men full HD video er nytt og TZ20 har dessuten litt flere piksler og litt mer zoom. 3D er også nytt i forhold til TZ10. Siden TZ20 kun har ett objektiv lages 3D-effekten ved å bevege kameraet horisontalt mens det tar flere bilder i rask sekvens. Kameraet velger så ut to som brukes for å lage et 3D-bilde. Bildene vises som 2D på den innebygde skjermen og Akam har ikke testet denne funksjonen da det kreves tilkobling til kompatibel TV for å få sett bildene i 3D. I og med at det er to bilder som er tatt med et lite mellomrom som settes sammen er funksjonen ikke egnet til motiv som beveger seg.

TZ20 har innebygd GPS og en database med mange kjente steder så i tillegg posisjon kan kameraet plassere en del steder med navn.

TZ20 kjente for eksempel igjen Nationaltheatret, noe TZ10 også klarte. Mens TZ10 presenterte det som "Nationaltheatret, Oslo" sier TZ20 "Nationaltheatret, Sankthanshaugen, Oslo". Det skyldes sannsynligvis at Panasonic har introdusert bydeler i databasen siden sist og er for så vidt korrekt, men ser litt snodig ut. GPS-koordinater ligger i EXIF så det er mulig å hente ut posisjon derfra. TZ18 har ikke GPS.

CUST-innstillingen på modusrattet gir mulighet for raskt å velge et lagret oppsett. MS1 og MS2 er tilsvarende, men her lagrer man motivprogram.

JPG-filene kan lagres med valgfri komprimering (to nivåer) og det er også mulig å velge lavere oppløsning enn 14MP. TZ10 hadde "ekte" multiformat støtte som betyr at diagonal bildevinkel er uendret hvis man endrer fra 4:3 til 3:2 eller 16:9-format. Dette er en funksjon som dessverre er borte fra TZ20 så 3:2- og 16:9-formatene har ikke flere piksler i bredden enn 4:3-format.

Makro

Det er to makroinnstillinger, AF Makro og Makro Zoom. Den siste låser objektivet til 24mm, tillater kun digital zoom og gir litt dårligere forstørrelse enn AF Makro. Vi ser ingen fordeler med Makro Zoom.

AF Makro er rimelig bra og minste område som kan avbildes er omtrent 22 x 30mm. For å få så bra forstørrelse må man nærme motivet, vi målte 2.4 cm som korteste fokuseringsavstand (Panasonic oppgir 3cm).

TZ20 fokuserte så nært opp til ca 50mm ekvivalent brennvidde og det er en fordel, både på grunn av bedre forstørrelse enn 24mm ville gitt og fordi 50mm gir mindre fortegning og litt skarpere hjørner

Video

TZ20 kan filme i Full HD-oppløsning (1920 x 1080) og i AVCHD-format. Høyeste frekvens er 50i konvertert fra 60p fra sensoren. Bitraten er 17 Mbps både i 1080- og 720-modus. Motion JPEG er alternativt format med maks 1280x720-oppløsning.

Lyden tas opp i stereo, og det er en funksjon for å kutte støy fra vind. Fokus kan låses før opptak starter eller justeres kontinuerlig. Optisk zoom kan brukes under opptak og stabilisatoren virker også. TZ20 har et motivprogram for video med 220 bilder i sekundet. Oppløsningen er da begrenset til 320x240 piksler.

TZ18 støtter kun 720p, har bare en mikrofon og generelt færre muligheter for justering av video.

Autofokusen til TZ20 er ikke superrask, men lå på underhalvsekundet i våre tester i mye av zoomområdet og noe mer opp mot full tele. I praktisk bruk med bra lys og fokus omtrent riktig fra før er den ennå raskere. TZ20 har dessuten en hurtigfokusmodus hvor kameraet automatisk fokuserer på nytt når det detekterer at motivet har endret seg.

TZ20 kan fokusere på et punkt i senter av bildet, velge punkt automatisk selv blant 23 punkter eller ha ansiktsprioritert fokus. I tillegg finnes det spot hvor punktet i midten er mindre enn normalt og fokuspunkt kan også velges fritt ved å peke på den berøringsfølsomme skjermen.

Oppstartstiden er noe dårligere enn forrige generasjon og litt lengre enn snittet for kameraene vi sammenligner med i diagrammet under. Et OK resultat.

Utløserforsinkelse med blits var litt bedre enn på TZ10 og ganske gjennomsnittelig for et kompaktkamera.

Hastighetstester som avhenger av lagring til minnekortet er utført med et 16GB Sandisk klasse 10 SDHC-kort.

Med blits er det ladetiden til blitsen som begrenser. TZ20 greide fire bilder på ti sekunder, litt dårligere enn snittet her.

TZ20 har byttet sensorteknologi i forhold til forgjengeren TZ10 og en av fordelene er mye bedre seriebildefunksjon. Med høyeste oppløsning og lav komprimering klarte TZ20 25 bilder på ti sekunder. Da var kameraet innstilt på AF for hvert bilde og 5 bilder i sekundet. Det er imidlertid mange alternativ, 2 bilder i sekundet med autofokus ga 18 bilder på 10 sekunder. For 2 og 5 bilder i sekundet med autofokus er lengste serie 100 bilder. TZ20 kan også stilles til 10 bilder i sekundet med fokus låst og da greide det 9 bilder i sekundet, men seriens lengde er begrenset til 15 bilder.

Med redusert oppløsning er både 40 og 60 bilder i sekundet mulig. Vi testet ikke reell hastighet for disse.

I enkeltbildemodus tok det drøyt et sekund mellom to bilder og det er rimelig bra. TZ20 virket forøvrig raskt i bruk med lite venting på menyer eller lagring av bilder og video.

TZ20 er en liten oppgradering av et velprøvd design og fungerte stort sett meget bra i bruk. Ergonomien begrenses av kameraets størrelse, men det er uunngåelig på kameraer i denne klassen.

Knappene er som nevnt tidligere i testen relativt små, men igjen er det en konsekvens av kameraets størrelse. Det vi derimot mener burde vært fikset er kontrast mellom knapper og symboler på fireveiskontrolleren som er alt for dårlig og gjør det vanskelig å bruke denne i lite lys.

TZ20 har berøringsfølsom skjerm og mange funksjoner kan nå styres fra skjermen for de som foretrekker det. Det er nå et ekstra lag menyer hvor man velger hovedkategori. Det gjør valg av kategori med touchscreen enklere, men krever også et ekstra valg for å komme inn i menyen hvor valgene uansett må gjøres med fireveiskontrolleren.

Berøringsfølsom skjerm kan fungere bra og valg av fokuspunkt ved å peke på skjermen er veldig nyttig. Andre funksjoner er det vanskeligere å bruke og krever enten små fingre eller bruk av en liten "plastpenn" som følger med for å treffe menyvalgene.

Menyene har valgfritt språk, men ikke norsk. Brukerveiledningen er relativt begrenset og vanskelig å finne frem i. Det følger med en programvarepakke for blant annet organisering av bilder, men vi har ikke testet denne.

Bildekvalitet del 1

Bildekvalitet del en

TZ20 er første kamera i TZ-serien med Live Mos (CMOS-lignende) sensor. Denne typen gir mulighet for høyere utlesningshastighet enn det som hittil har vært mulig på CCD-sensorer i samme størrelse, noe som gir muligheter for full HD video og gode seriebildeegenskaper. 14MP og 1/2.33 tommers sensor er omtrent samme spesifikasjoner som på Panasonic FZ100 som vi testet i fjor høst. Sannsynligvis er det samme eller nært beslektede sensorer og bildekvaliteten var et av de svake punktene til FZ100. Sensorer og prosessering forbedres imidlertid stadig og her sammenligner vi TZ20 med FZ100 og noen av de nærmeste konkurrentene.

Oppløsning

Vi har valgt ut Casio XR100, Nikon S9100 og Sony HX7 som sammenligningskameraer for TZ20. Disse er direkte konkurrenter og ble testet av Akam våren 2011. I tillegg har vi med Panasonic FZ100 som bruker samme type sensor, og fjorårsmodellen TZ10.

TZ20 klarer oppløsningstavlen uten fargemoire, men oppløsningen er ikke helt på nivå med de beste.

Når Iso økes vil også støynivået øke, og støy fjernes igjen i kameraenes signalbehandling. Sluttresultatet er en funksjon av hvor bra sensoren er, hvor god støyfjerningen er og hvor kraftig støyfjerning som brukes. Økes støyfjerningen forsvinner også mer detaljer i bildet. Alle bilder i tabellen under er tatt med Iso 1600, beste JPG-kvalitet og standardinnstillinger.

TZ20 kommer sammen med FZ100 dårligst ut, også slått av fjorårsmodellen TZ10. Ingen av disse kameraene gjør det virkelig bra.

Oppløsningsevne fra Imatest

Akam bruker analyseprogrammet Imatest for å teste ulike egenskaper. Diagrammet under viser oppløsningsevne for TZ20 og en del av konkurrentene. Resultatene viser omtrent det samme som utsnittene fra oppløsningskartet, nemlig at TZ20 er helt OK uten å utmerke seg spesielt. Tallene er for laveste Iso.

Vi testet TZ20 på litt forskjellige blendere og brennvidder og resultatet som vises i grafen var et av de beste, målt med 65mm ekvivalent brennvidde og på F4.6. Generelt ga største blender på alle brennviddene vi testet best resultat, spesielt i senter av bildet. Oppløsningen i hjørnene på 24mm var lav uansett blender.

Hovedkort

Hovedkortbildene er vi viser i neste tabell er utsnitt i 100% tatt ganske nærme senter av bildet og fra nedre venstre hjørne.

Forskjellene i forhold til oppløsningsbildet (som er hentet fra samme eksponering) lenger oppe på siden er at mens det kun viser svarte linjer på hvit bakgrunn har hovedkortet farger og mye lavkontrast detaljer som er en helt annen type utfordring for bildeprosessoren og mer likt vanlige bilder. Sammenligningskameraene er de samme som over. Alle bilder er tatt med JPG-kvalitet, standardinnstilinger og laveste Iso.

TZ20 gjør det helt greit både i senter og i hjørnet. De forskjellene vi ser her med 100% forstørrelse vil ikke være synlige på vanlige forstørrelser med unntak av XR100-bildet som er ganske dårlig i hjørnet.

Standardbilde - Rådhuset

Vi testet Panasonic TZ20 samtidig med Fujifilm HS20 og Panasonic G3, begge med 16MP sensorer. TZ20 er et litt enklere kamera, men HS20 har omtrent samme størrelse sensor og er et greit kamera å sammenligne med. G3 er et systemkamera stiller i en annen klasse. Bildene under forøvrig de samme som ble brukt i testene av HS20 og G3. Bildene under er forøvrig de samme som ble brukt i testene av HS20 og G3. Bildene er tatt med laveste Iso og blenderprioritert automatikk.

Nedskalert fra 14MP og 16MP til 560 pikslers bredde (rundt 0.25MP) er det ikke mulig å se forskjeller i detaljer, men hvitbalansen er forskjellig og HS20 og TZ20 har truffet litt bedre enn G3.

Panasonic TZ20, F4.0 / Fujifilm HS20, F4.0 / Panasonic G3, 14-42mm, F5.6

Utsnittene i 100% viser store forskjeller i skarphet og oppløsningsevne og G3 er som forventet best selv med en ganske rimelig standardzoom. Litt mer overraskende er det at TZ20 med 14MP gir mer detaljer enn HS20 med 16MP.

Standardbilde - Akershus

Bildene av Akershus er også tatt med TZ20, HS20 og G3. Brennvidden er rundt 80mm (35mm ekvivalent) og F4.7 er største blender med for TZ20. Bildene er tatt med blenderprioritert automatikk, matrisemåling, auto hvitbalanse og lagret i beste JPG-format. TZ20 hadde ganske store steg i zoomingen og lot seg ikke stille likt med HS20, bildet vi viser her har litt større bildevinkel enn de to andre og har dermed en liten ulempe når vi sammenligner detaljnivå lenger nede på siden. TZ20 og HS20 har igjen valgt ganske lik hvitbalanse.

Panasonic TZ20, F4.7 / Fujifilm HS20, F4.0 / Panasonic G3, 14-42mm, F5.6

G3 er klart best også på denne brennvidden. TZ20 har både færre piksler og større bildevinkel, men klarer tross det å gi mer detaljerte bilder enn HS20. I områder med jevne flater som i det øverste utsnittet er det mulig å se støy i TZ20-bildet selv om bildet er tatt med laveste Iso. Dette vil imidlertid ikke være synlig ved normale forstørrelser.

Feilbrytning
Bildene av Stortinget er tatt med omtrent 35mm ekvivalent brennvidde og lyktestolpene på begge sider av bilde er brukt i utsnittene lenger nede på siden. Bildene er tatt med blenderprioritet og matrisemåling.

Panasonic TZ20, F3.5 / Fujifilm HS20, F4.0 / Panasonic G3, 14-42mm, F5.6

Vi så generelt lite feilbrytningsproblemer på TZ20-bilder og det er ikke overraskende for Panasonic reduserer/fjerner dette problemet i bildeprosesseringen i kameraet. Med så stor kontrast som det er på disse utsnittene er det vanskelig å få helt perfekte overganger mellom lyse og mørke områder, men det lille vi kan se av feil på TZ20-bildet vil så og si forsvinne helt ved mindre forstørrelse.

Igjen ser vi at TZ20 har bedre detaljnivå enn HS20 til tross for færre piksler.

Omtalen av bildekvalitet fortsetter på neste side.

Bildekvalitet del 2

Bildekvalitet del to

Bildekvalitet ved høy ISO

Serien under viser utsnitt fra senter av hovedkortet ved høyere Iso-verdier og forsøker å illustrere konsekvensene av å skru opp Iso. TZ20 gir et av de dårligste resultatene sammen med Panasonic FZ100. TZ10 er et lite hakk bedre og G3 viser hva en større sensor betyr for ytelse ved høy Iso.

Støynivået er testet med Imatest og TZ20 har en ganske flat kurve som i praksis betyr at det er kraftig støyreduksjon ved høyere Iso-verdier. Det stemmer godt med inntrykket bildene gir hvor det er tydelig at Panasonic har prioritert holde støyen lav på bekostning av detaljere i bildet. På laveste Iso ser det imidlertid ut til å være litt mer forsiktig bruk av støyreduksjon og da er det også bra detaljnivå. Den blå kanalen har mer støy enn de andre, noe vi også så på FZ100 som har "samme" sensor.

Panasonic TZ20 / Panasonic TZ10 / Panasonic FZ100
Casio EX-ZR100 / Nikon S9100 / Sony HX7V

Eksponering og dynamisk omfang

Akam måler dynamisk omfang med to krav til kvalitet. I testen med høy kvalitet er det krav om bedre signal/støyforhold enn i testen med lav kvalitet. TZ20 ligger dårligere enn snittet både på lav kvalitet og høy kvalitet. Konsekvensen av dette er at bilder med høy kontrast får lettere utbrente høylys og/eller skyggområder uten detaljer enn de beste konkurrentene, avhengig av hvordan bildet eksponeres. Det var ikke vanskelig å finne områder med utbrente høylys på TZ20-bilder, men vi oppfattet ikke det som noe større problem enn på andre tilsvarende kameraer.

Farger/Hvitbalanse

Vi tester fargegjengivelse ved å fotografere en testplansje med automatisk hvitbalanse. Testen utføres med kun dagslyslamper. Fargegjengivelsen er testet med Imatest og diagrammet under viser avviket fra idealet (firkantene) for fargene i et GretagMacbeth fargekart. TZ20 er til tross for en del avvik rundt snittet.

Plansjen under viser de forskjellige fargene hvor nummer på fargekartet matcher nummeret på diagrammet over.

Oppsummering bildekvalitet

TZ20 ga litt blandede resultater. Eksponering og hvitbalanse var bra. Fortegning og feilbrytning lav for denne type objektiv og oppløsningen var OK på lav Iso. TZ20 er imidlertid blant de dårligste av de vi sammenlignet med på høy Iso og kombinert med et objektiv som har F3.3 som største blender på vidvinkel gjør det at bilder i dårlig lys er en svakhet. Det var også litt synd å se at fjorårsmodellen TZ10 var vel så bra på bildekvalitet.

Konklusjon

Oppsummering og Konklusjon

Kamerahuset er i metall og objektivet trekkes inn og beskyttes av lameller når det er skrudd av. Knappene er små og grepet lite, men det er uunngåelig gitt kameraets størrelse. Panasonic kunne imidlertid brukt materiale med mer friksjon på grepet og det er vanskelig å se symbolene på fireveiskontrolleren i dårlig lys.

Objektivet virker solid og 16x zoom er litt over snittet for klassen. 24mm vidvinkel er positivt. Blender F5.9 på full tele er skuffende, men ganske vanlig på de kompakte superzoomkameraene.

Tretommers skjerm med 460000 punkter er gjennomsnittelig for klassen. Skjermen fungert bra under de fleste forhold, men ble litt blass i sterkt sollys. Nytt i forhold til tidligere TZ-modeller er trykkfølsom skjerm. Søker mangler.

260 eksponeringer målt med CIPAs testmetode og det er i beste fall middels batterikapasitet.

TZ20 har alt av automatikk, men også lukkertidsprioritert og blenderprioritert og manuell eksponering og det er ikke så vanlig i denne klassen. GPS og en database med kjente steder er innebygd. Videofunksjonen er over middels med Full HD oppløsning, stereo lyd og lagring i AVCHD format.

God nøyaktighet og relativt rask under gode lysforhold og OK selv med mindre lys. Modus for hurtigfokus gjør at kameraet fokuserer på nytt når motivet endrer og gjør at kameraet raksere er klart til å ta et bilde.

TZ20 har blitt mye raskere i bruk enn forgjengeren TZ10. Oppstart kan forbedres, men seriebildefunksjonen er bra og ventetid mellom to bilder i enkeltbildemodus er nesten halvert.

TZ20 har rimelig bra ergonomi for et kamera i denne størrelsen, menyene er bra og trykkfølsom skjerm forenkler enkelte operasjoner som valg av fokuspunkt. Rask respons er positivt mens knappene er litt små. Et kontrollhjul eller en joystick ville forenklet valg av lukkertid og blender.

Mens TZ10 var et av klassens beste på bildekvalitet har konkurransen øket betraktelig det siste året. Samtidig har TZ20 fått dårligere ytelse på høy Iso enn TZ10 og er ikke lenger klasseleder. Likevel jevnt bra, spesielt på lav til middels Iso.

Konklusjon

Panasonic var en av de første produsentene som laget superzoomkameraer som var kompakte nok til å gå i en lomme til tross for et zoomområde på 10x eller mer. De har da også dominert denne klassen med sine TZ-modeller i flere år.

TZ-serien oppdateres gjerne årlig og vi har testet toppmodellen i 2011 som heter TZ20. Det er et utmerket kamera og bærer preg av å være en modell Panasonic har finpusset gjennom en årrekke. TZ20 er brukervennlig, raskt i bruk, rimelig kompakt, har hele 16x optisk zoom, tar opp Full HD video og har en god stabilisator. GPS er innebygd og TZ20 har både masse automatikk og mulighet for full manuell kontroll.

RAW-støtte mangler imidlertid og TZ20 har ikke den praktiske panoramafunksjonen som finnes i en del Sony og Fujifilm-kameraer. Et område hvor TZ20 skuffer litt er bildekvaliteten. Den er riktignok bra på mange områder, men en av de dårligere på høy Iso.

Konkurrentene har blitt mye bedre de to siste årene og selv om TZ20 er jevnt bra på mange områder er det ikke noe opplagt førstevalg i denne klassen. Det blir derfor ikke noen Akam-anbefaler utmerkelse på årets TZ-utgave. Det er likevel et meget bra kamera, og det finnes en rimeligere variant med færre funksjoner som heter TZ18.

Om du skal velge TZ20, Casio ZR100, Canon SX230 HS, Nikon S9100 eller en av de andre konkurrentene avhenger av hvilke egenskaper som er viktigst, og selvsagt budsjettet. Du kan finne mer informasjon om de ulike modellene i prisguiden. Akam publiserte dessuten en test hvor flere av konkurrentene var med tidligere i år.

annonse