Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestAsus ROG ARES II Radeon HD 7970 GHz x 2

Dette skjermkortet gruser konkurrentene

Gir opptil dobbel så raskt spillytelse som Nvidias toppmodell.

Introduksjon

Når Asus lager helt usaklig kraftige AMD-skjermkort, oppkalles de som regel etter den gamle greske krigsguden, Ares. Sist vi så et Ares-kort var i 2010, men nå er oppfølgeren her – og vi har fått teste den.

Helt siden Asus ROG Ares II ble lansert på CES-messen i januar, har vi gledet oss til en sjanse til å få tatt kortet i nærmere øyesyn. Spesifikasjonene er så brutale som de kan bli, og et skjermkort med fabrikkmontert vannkjøling virket som et spennende konsept.

Usaklig mye kraft

Asus ROG Ares II: Produkteske.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Ares II har en saftig vannkjøler i tillegg til en ivrig vifte på skjermkortet.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Til et såpass tungt kort er en solid bakplate en nødvendighet.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Du har et vell av utganger på Asus ROG Ares II – men ingen HDMI.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Kofferten til Aus ROG Ares II.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Inni kofferten er alt omgitt av i fasongtilpasset polstring.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Egentlig skulle vi fått våre testeksemplar for et par uker siden, men takket være tull i tollen tok det sin tid. Til slutt kom det dog en diger eske inn på kontoret, som vi behørig pakket opp til glede for våre lesere.

Som flere har kommentert er Asus ROG Ares II – akkurat som forgjengeren – en slags skjermkortenes svar på Bugatti Veyron. Spesifikasjonene er spinnville, designet er helt unikt, og det er ikke godt å si hvorfor det i det hele tatt eksisterer.

Det finnes nemlig måter å få mer kraft på, og til en mye billigere penge – men det vil liksom ikke bli helt det samme.

Koloss

Alt ved dette kortet er nemlig større enn det meste vi har sett. Asus kunne egentlig oppkalt det etter Kolossen på Rhodos, hvis de først skulle tilbake til antikkens Hellas etter navn.

Inni kabinettet vil nemlig kortet ta opp 30 cm i lengden, så vel som et hårstrå under 14 cm i bredden. I høyden tar det opp to ekspansjonsspor, men siden hvert kort er 4,8 cm høyt kan du bare glemme å putte to slike klin inntil hverandre.

På toppen av det hele kommer radiatoren som henger fast på kortet, for vannkjølingens del. Denne måler 12 cm x 15 cm x 4,5 cm på egen hånd, men med en 120-mm vifte på hver side øker tykkelsen til 9,5 cm ferdig montert.

I tillegg til å være stort og tungt – vi veier skjermkortet med radiator til 2,9 kilogram – er det også ganske eksklusivt. Kun 999 nummererte eksemplarer er produsert, men prisen er også deretter.

Tekniske detaljer

Asus ROG Ares II består egentlig av to skjermkort, satt sammen til ett. De to prosessorkjernene kjører som standard en klokkefrekvens på 1050 MHz, som stiger til 1100 MHz ved hjelp av boost-funksjonaliteten.

Hver av de to kjernene har også fått 3 GB med GDDR5-minne å rutte med, og dette kjører en effektiv frekvens på 6600 MHz. Kortet har dessuten en 20-fasers strømforsyning og Asus' egen DIGI+ VRM spenningsregulering, som skal komme de som vil overklokke herligheten enda lengre til gode.

Ifølge Asus selv skal alt dette gjøre kortet 13 prosent raskere enn et GeForce GTX 690, og dét med 31°C lavere temperatur på prosessorene.

Ut av kofferten

Kortet kommer pakket i en metallkoffert, som ligger inni esken. I denne kofferten ligger skjermkortet med kjølesystem, strømsplittere, en CrossFire-overgang, og en liten metallplate med nummeret på skjermkortet lasergravert inn.

Det er da også det mest spennende som er der. Vi finner et lite ROG-merke du kan klistre utenpå kabinettet ditt, og en DVI-til-HDMI-overgang. I den lille sorte Asus-lommen som ligger under kortet finner vi pussig nok bare to ting.

Det ene er en bruksanvisning for kodelåsen på kofferten, som jo er praktisk. Det andre er en veldig generisk monteringsanvisning for skjermkortet. Denne bruker til alt overmål illustrasjonsbilder av hvordan man monterer noe som likner et AMD Radeon HD 7750, og sier naturlig nok ikke et ord om vannkjølingen.

Det kan kanskje sies å være forståelig; da de som kan tenkes å kjøpe et Ares II neppe har hatt bruk for en monteringsanvisning på noen år. Siden alt annet er så gjort så til fingerspissene elegant, er det likevel slike bagateller som stikker seg ut.

Første oppstart

Når vi starter opp maskinen med kortet i for første gang, legger vi umiddelbart merke til en lite flatterende surkling fra vannkjølingen. Driveren vi har installert fra før, Catalyst 12.11 beta, havarerer også spektakulært, og testbenken får oppleve sin første blåskjerm i Windows 8.

Etter en omstart, og installasjon av Catalyst 12.11 fra Asus' hjemmesider, ser alt dog ut til å fungere som smurt. Surklingen fra vannkjølingen forsvinner også, og vi er klare til å prøve ut det som på papiret ser ut som verdens kraftigste skjermkort til forbrukermarkedet.

Det første vi sjekker er effektforbruk, støynivå og temperaturer. Les om dette på neste side »

ModellRadeon HD 7970 GHz EditionAsus ROG Matrix HD 7970 PlatinumAsus ROG Ares IIGeForce GTX 690
GrafikkprosessorTahiti XTTahiti XT2 x Tahiti XT2 x GK104
Kjernefrekvens1000 MHz1050 MHz1050 MHz915 MHz
Boost-frekvens1050 MHz1100 MHz1100 MHz1019 MHz
Prosess28 nm28 nm28 nm28 nm
Minnefrekvens (eff.)6000 MHz6600 MHz6600 MHz6008 MHz
Minnemengde3072 MB GDDR53072 MB GDDR56144 MB GDDR54096 MB GDDR5
Minnebusbredde384-bit384-bit2 x 384-bit2 x 256-bit
Streamprosessorer204820482 x 20482 x 1536
Transistorer4,31 mrd.4,31 mrd.2 x 4,31 mrd.2 x 3,45 mrd.
TMU1281282 x 1282 x 128
ROP32322 x 322 x 32
Maks strømforbruk250 W250 W500 W300 W

Effektforbruk, temperatur og støy

Til å begynne med måler vi strømforbruket. Her ser vi hvor mange watt datamaskinen trekker fra stikkontakten mens skjermkortet kjører for fulle mugger.

Som vi kunne vente er dette kortet det aller mest sultne vi har sett. Effektforbruket på hele datamaskinen topper seg på rundt 650 watt, men et grovt gjennomsnitt gjennom et helt løp av Metro 2033-testen ender på 588 watt.

Dette er nesten 50 prosent mer enn hva det andre dobbeltkjernede skjermkortet i vårt utvalg, GeForce GTX 690, klarte å komme opp i. Effektforbruk er ofte en god indikator på ytelse, så dette lover godt for Ares' del.

Vi var svært spente på hvordan den integrerte vannkjølingen ville duge, men tatt i betraktning effektforbruket var vi redde vi ville se skyhøye temperaturer.

Det viste seg å være en temmelig ubegrunnet frykt.

36°C uten belastning er riktig nok ikke fullt så kjølig som de beste luftkjølerne vi har sett, men likevel helt på linje med hva de fleste moderne skjermkort leverer.

Når vi belaster skjermkortet kraftig stiger imidlertid bare temperaturen til 46°C. Dette er nesten hårreisende mye bedre enn noe annet skjermkort vi har testet.

Avstanden opp til GeForce GTX 690 er «bare» 17°C, og det er dermed langt igjen til de 31°C Asus påstår i sin markedsføring. Resultater er i seg selv ikke mindre imponerende av den grunn, og det blir mer og mer åpenbart at Asus har tenkt på overklokkerne når de har utviklet dette kortet.

Når det kom til støymåling støtte vi på noen utfordringer. Det var nemlig ingen måte vi kunne stappe både skjermkort, radiator og alt mulig annet inn i vårt oppsett for dette, og fortsatt ha mulighet til å justere hastigheter. Vi kan likevel slå fast at Asus ROG Ares II ikke er et skjermkort som går stille i dørene.

Selv om pumpen til vannkjølingen ikke kan sies å lage særlig til merkbar lyd, har oppsettet fortsatt tre vifter som man definitivt kan høre. Disse holder en hastighet på rundt 1100 RPM når skjermkortet ikke belastes, og allerede på dette nivået kan de høres ganske godt.

De to radiatorviftene på 120 mm fikk vi målt til å avgi 24,8 dBA ved 1100 RPM. Dette er ikke veldig bråkete, men ved belastning spant de opp til rundt 1400 RPM – som økte støynivået til 31,4 dBA. Det er alene et nivå noen kan oppfatte som plagsomt i lengden.

Den lille viften på 80 mm, fastmontert på skjermkortet, bråkte i tillegg mye mer. Vi kunne ikke måle støynivået fra denne, men ved belastning spant den opp til 1800 RPM, som var svært godt hørbart på vår åpne testrigg.

Støyen var ikke uutholdelig, men etter å ha testet en rekke skjermkort hvor det ene har vært mer stillegående enn det andre, var kontrasten svært merkbar. Inne i et godt, støydempende kabinett bør kjøleløsningen imidlertid være til å leve med – selv om vi hadde forventet mer fra et vannkjølt oppsett.

Selv om det bråker litt er altså kjøleegenskapene overlegne. På neste side sjekker vi ytelsen »

Ytelse, syntetisk

3DMark 11
P e r f o r m a n c e

Vår aller første ytelsestest gjennomføres i 3DMark 11. Dette er en stabil og bred test, som gang på gang kan reprodusere målinger med svært lav variasjon. Programmet går løs på datamaskinen med en rekke forskjellige verktøy, og de forskjellige spesifikke testresultatene gis til slutt uttrykk for i en poengsum.

Både datamaskinens og skjermkortets prosessorer settes på prøve, samtidig som en rekke visuelle effekter og teknikker testes ut. Programmet inneholder tre forskjellige modi som er rettet mot forskjellige kategorier med kort. Vi har valgt å benytte "Performance"-innstillingen i våre tester.

I vår aller første styrkeprøve klarer Asus ROG Ares II seg ganske godt. Alle kort med én kjerne ligger milevis bak, som forventet. Resultatet er dog bare knepent foran Nvidia GeForce GTX 690, og de 13 prosent bedre ytelse enn dette, som Asus snakker om, ser vi lite til her.

Vi er imidlertid mer spent på hvordan kortet vil prestere i faktiske spill, og dette skal vi sjekke på neste side »

Ytelse, spill - del 1

Battlefield 3
@ U l t r a , D X 1 1

Etter at vi oppgraderte vår testbenk for skjermkort, er Battlefield 3 er ett av bare to spill som får være med videre. Spillet ble lansert allerede mot slutten av 2011, men benytter en hel del av DirectX 11-funksjonene. Det er likevel ikke så fryktelig krevende for maskinvaren, og på de nyeste skjermkortene måler vi stort sett høye FPS-verdier.

Dette gir oss en grei måte å klart skille mellom forskjellige modeller på i hele tall, selv når vi har bildekvaliteten satt til høyeste innstilling. Det er verdt å merke seg at resultatene her tradisjonelt tipper i Nvidia-baserte kort sin favør.

På den laveste oppløsningen, 1920 x 1080 piksler, blåser Ares II alt av konkurranse av banen. Minste registrerte FPS-verdi i løpet av 60-sekunders spillsekvenser er i samme nabolag som verdiene GeForce GTX 690 klarte å levere i gjennomsnitt. Det er åpenbart at dette kortet vil ha noe hardere å bryne seg på.

Vi skrur derfor oppløsningen til værs, og situasjonen forblir akkurat den samme. Med alle spillets kvalitetsinnstillinger satt til «Ultra», og en oppløsning på 2560 x 1600 piksler får vi verdier som ligger marginalt bak det GeForce GTX 690 leverte nede på Full HD-oppløsning – i et spill som liksom skal favorisere Nvidia-kort.

Verdiene er faktisk så overdrevent høye at vi bestemmer oss for å grave frem et par ekstra 24-tommers skjermer, og plugger inn i skjermkortet. Vi vil finne ut hvordan Ares II klarer å dra Battlefield 3, når vi kjører det over tre skjermer i 5760 x 1080 piksler – fortsatt på ultrahøy kvalitet.

Svaret? En gjennomsnittlig FPS-verdi på 66,68, og minste registrerte verdi på 49 FPS. Det er glatt, fint, og fullstendig spillbart – og på nivå med det et AMD Radeon HD 7970 GE klarer å levere i full HD på én skjerm. Vi er litt målløse, og går videre til neste test.

Metro 2033
@ V e r y H i g h , D X 1 1 , 1 6 x A F , 4 x M S A A , P h y s X , D O F

Det andre spillet vi tar med oss videre i de faste testene er Metro 2033. Spillet kom ut så tidlig som første kvartal 2010, og nærmer seg med det tre år gammelt. Like fullt er det fortsatt et spill hvor selv de aller råeste skjermkortene som slippes sliter kraftig.

Spillet kommer pakket med DX 11-baserte muligheter. Implementeringen av tesselering er meget synlig, og i denne testen har vi dratt mye hardere på med innstillingene enn hva vi har våget før. 16 x AF, 4 x MSAA og PhysX aktivert bør virkelig sette skjermkortene vi tester på prøve.

I dette spillet klarer Asus ROG Ares II å levere rett over 50 FPS i gjennomsnitt, ved 1920 x 1080 piksler. Her smyger GeForce GTX 690 seg forbi, og det later til at PhysX-implementeringen i Nvidia-kort har en del å si når det kommer til å få imponerende eksplosjoner til å flyte godt.

GeForce GTX 690 er nemlig ett av få Nvidia-kort som har muskler nok til å utnytte denne teknologien, så sant de ikke blir belastet for hardt av andre ting. Vi legger merke til at FPS-verdiene på skjermen synker kraftig for Ares II mens ting eksploderer som verst, mens GeForce GTX 690 klarer seg bedre forbi disse delene av testen.

På høyeste oppløsning går dog futten ut av Nvidias toppmodell, PhysX-støtte eller ei. Ares II opplever litt trøbbel på de samme stedene i testen som før, men har nok kraft til å holde koken hva gjennomsnitt angår – fallet i snittverdi er betydelig mindre enn det GeForce GTX 690 må leve med.

Minsteverdiene vi ser på begge oppløsninger betyr at spillet ikke finnes spillbart, men vi følte likevel det var verdt å kjøre en rundt med tre skjermer og 5760 x 1080 piksler oppløsning også her – bare for moro skyld, og for å se hva som skjedde med minsteverdiene for Ares II.

At vi ikke skulle oppleve noe særlig fall i ytelsen hadde vi ikke trodd, men det var det som skjedde. Gjennomsnittlig FPS ble hele 29,98, og minste registrerte verdi var 8,36 FPS. Asus ROG Ares II har virkelig imponerende muskler, og vi går videre for å se hva det kan gjøre i en virkelig AMD-vennlig test.

Sniper Elite V2
@ U l t r a , D X 1 1 , C o m p u t e S h a d e r s , H i g h A d v a n c e d S h a d o w s

Vår tredje test er ganske så fersk, og kom ut i 2012. Sniper Elite V2 er navnet, og spillet er tidvis ekstremt krevende for skjermkortene. Dette er akkurat hva vi ønsker oss, og for å understreke dette har vi også her kjørt alt av innstillinger til maks.

Dette er et spill som i stor grad favoriserer AMD-kort, med «Gaming Evolved»-teknologi kun disse kan utnytte. Dermed er det en god motsats til Metro 2033, som skal kunne gi Nvidia-baserte skjermkort en dytt med sitt medlemskap i «The way it's meant to be played»-klubben.

Dersom Ares II har vært overlegen så langt, blir det ren utklassing i Sniper Elite V2. Hele 76,21 FPS i gjennomsnitt er ikke veldig langt unna det dobbelte av hva GeForce GTX 690 fikk til ved 1920 x 1080 piksler, og nesten nøyaktig det dobbelte av hva Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum leverte.

På høyeste oppløsning gjentar det samme bildet seg. I begge tilfeller ser vi minsteverdier som gjør spillet ikke-spillbart, men snittverdien vi klarer å tyne ut av Ares II er himmelhøyt over alt annet vi har sett.

Så langt har Ares II imponert så det synger. På neste side har vi imidlertid en rekke nyere spill det skal få bryne seg på, så bla om for å se resultatene »

Ytelse, spill - del 2

Hitman: Absolution
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A

Hitman: Absolution var et av de mest krevende spillene som kom ut i 2012, i alle fall hva grafikk angår. Glacier 2-motoren spillet kjøres på, ble designet fra grunnen av til denne lanseringen, og den leverer virkelig sakene.

Spillet byr på komplett implementering av alt DirectX 11 har å by på, og gir mulighet til å skru detaljnivåene opp til nær sagt uante høyder – noe vi selvfølgelig har gjort. Hitman: Absolution er dessuten også med i AMD sitt «Gaming Evolved»-program, så vi regner med å se resultater som tipper i AMD-baserte skjermkorts favør.

Ikke overraskende lander Asus ROG Ares II, med sine to AMD Radeon HD 7970-prosessorer, øverst på tabellen også her. Bildet flyter svært glatt og fint ved full HD, og avstanden ned til GeForce GTX 690 utgjør 22 prosent forskjell.

Fra denne testen kan vi også slå fast at du må nesten opp på to kjerner for å kunne spille det nyeste Hitman-spillet på høyeste oppløsning, og med høyeste kvalitet. Både GeForce GTX 690 og Asus ROG Ares II leverer de første resultatene vi kan kalle spillbare på dette nivået, men Ares II gjør dette ganske mye mer resolutt enn Nvidias toppmodell.

Asus' krigsgud-kort leverer nemlig en minsteverdi på hele 32 FPS. Dette tilsvarer gjennomsnittet vi får ut av GeForce GTX 690, og vi får atter en gang lysten over oss til å teste spillet ut med tre skjermer.

Først da, på oppløsningen 5760 x 1080 piksler, får vi et ikke-spillbart resultat. Asus ROG Ares II faller helt ned på 18,97 FPS i snitt, og minsteverdien er magre 11,29 FPS – med andre ord, samme nivå som toppmodellene med én grafikkprosessor leverer ved 2560 x 1600 piksler.

Far Cry 3
@ U l t r a , D X 1 1 , 8 x M S A A , S S A O : H D A O , E n h a n c e d A t c M S

Far Cry-serien er kjent for vakre strender, svaiende palmetrær, flammer og eksplosjoner. Slikt krever sitt av maskinvaren, vi bytter ut forrige implementering av serien med den ferske storlanseringen Far Cry 3.

Dette vil nok også sette moderne skjermkort på prøve, som forgjengerne gjorde i sin tid, og for å være sikre på dét har vi skrudd alle innstillinger til topps også her.

Etter å ha sopet med seg førsteplasser i alle unntatt én test så langt, innkasserer Ares II nok en gullmedalje i Far Cry 3. På 1920 x 1080 piksler er resultatet solid foran alle andre, med nesten 64 FPS i gjennomsnitt, og 40 FPS som minste målte verdi.

Også på høyeste oppløsning briljerer Ares II i det nyeste Far Cry-spillet. Med en minsteverdi på 28 FPS er det også det eneste skjermkortet vi har testet som klarer å dra unna Far Cry 3 på høyeste oppløsning, og med alt av kvalitetsinnsillinger på maks, på en måte som er behagelig spillbart.

Siden vi nå allerede har disse to ekstra 24-tommers skjermene fremme kjører vi også dette spillet på 5760 x 1080 piksler; om ikke annet for å gi det noe å bryne seg på.

Da faller FPS-verdiene igjen bratt, men 22,77 FPS i gjennomsnitt er nesten godt nok til å være spillbart – selv om det blir litt kvalmende etter hvert. På det laveste måler vi 12 FPS her, og vi går videre til siste test.

Civilization V
@ H i g h , D X 1 1 , 8 x M S A A , H i g h D e t a i l S t r a t e g i c V i e w

Inntil videre forblir Civilization V en del av våre rutiner, og spillet har vist seg som en grei test for moderne skjermkort. Komplekse småsamfunn skal tesseleres, alt fra hav og busker til små soldater. Det er dessuten en hel del geometri som skal behandles.

På dette tidspunktet er det nesten ikke noe mer å si. Asus ROG Ares II er bare latterlig kraftig. Ved full HD-oppløsning er det kun étt skjermkort med en kjerne som klarer mer enn halvparten av dagens testobjekt sine FPS-verdier. Selv GeForce GTX 690 ligger mer enn 36 prosent bak.

Når vi skrur oppløsningen til maks i Civilization V, øker Ares II sitt forsprang til GeForce GTX 690 til nesten 50 prosent. Som sagt innledningsvis, dette kortet har usaklig mye krefter å by på.

Vi har med det kommet gjennom alle testene, og Ares II har regelrett knust all konkurranse. Bla om til neste side for konklusjonen »

Konklusjon

Etter å ha testet kortet på flere av de mest krevende spillene som finnes, og etter å ha satt opp ekstra skjermer for å tyne det langt forbi hva som er hensiktsmessig for vanlige skjermkort, sitter vi igjen med et stort glis om munnen.

Vi har tidligere brukt ord som «brutale», «spinnville» og «usaklige» om kreftene i Asus ROG Ares II, og det er betryggende å se tilbake og vite at vi ikke har tatt for hardt i.

De ordene er nemlig svært treffende for hva vi har erfart, etter å ha presset kortet til det ytterste – og vi har ikke engang overklokket det.

Så mye kraft krever mye strøm – hele tre 8-pins PCIe-strømplugger.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Dette er omtrent så mye innsyn man får fra utsiden av skjermkortet.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Radiatoren kjøles av 2 x 120 mm vifter.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Slangene til vannkjølingen er svært fleksible.Foto: Varg Aamo, hardware.no
Asus ROG Ares II er definitivt for entusiastene.Foto: Varg Aamo, hardware.no

Feier gulvet med konkurransen

I samtlige spill seilte Asus ROG Ares II opp som det utvilsomt kraftigste skjermkortet vi har sett. Kun i én enkelttest – Metro 2033 på 1920 ganger 1080 piklser oppløsning – klarte det sinteste Nvidia-kortet å karre seg forbi. Det resultatet holdt seg dog ikke da vi skrudde oppløsningen i taket.

I alle andre tester var førsteplassen sikret uten den minste tvil. Kortet leverte hyppig minsteverdier som tilsvarte gjennomsnittsverdiene fra GeForce GTX 690 – og naturlig nok kunne ingen av kortene med én kjerne komme i nærheten engang.

Dermed var det egentlig bare GeForce GTX 690 som var en skikkelig konkurrent for dagens testobjekt, men det hadde ikke kjempemye å stille opp med i så måte.

På den annen side koster jo GeForce-kortet bare litt over halvparten så mye, men det spiller ingen rolle. Vi ble lovet 13 prosent bedre ytelse, og fikk som regel langt mer enn dette.

Veldig kaldt, ikke så stille

Vannkjøling til tross, vi forventet at med alle kreftene Ares II har under panseret, ville det også bli fryktelig varmt. Det stemte ikke, og det viste seg at det lukkede kjølesystemet gjorde jobben sin svært effektivt.

Likevel undrer vi oss litt over at ikke minnet og spenningsregulatorene kunne få nyte godt av den samme kjølekretsen. Viften som står på skjermkortet støyet nemlig temmelig mye, og når de to viftene på radiatoren i tillegg var alt annet enn lydløse ble lydnivået temmelig merkbart, temmelig raskt.

Nøyaktig hvor mye lyd det produserte kunne vi ikke måle, men det var for all del mer stillegående enn det vi erfarte ved å skru viftene til maks på HIS HD 7950 IceQ Boost Clock da vi testet det. Vi kunne bare tenkt oss enda litt mindre bråk.

En gave til entusiastene

Vi snakker altså om et svært kjølig kort, som bare kan beskrives som ekstremt kraftig. Sleng gjerne på noen flere superlativer; ytelsen det leverer er rett og slett absurd.

Overklokkere vil kunne godte seg stort over å dytte grensene enda lengre, siden det bør gå fint å dytte temperaturen 20 – 30 grader høyere enn hva vi erfarte uten at man støter på problemer.

Likevel er dette et kort for de spesielt interesserte, og årsaken er enkelt og greit prisen. Med en prislapp mellom ti – tolv tusen kroner kan du istedet kjøpe deg tre Asus ROG Matrix HD 7970 Platinum, sette disse i Crossfire, og forhåpentligvis få litt bedre ytelse. Alternativt kan du handle inn og samkjøre et par GeForce GTX 690.

Men det vil liksom ikke bli helt det samme.

Asus ROG Ares II er nemlig virkelig en skjermkortenes Bugatti Veyron. Det finnes ikke fornuftig, det finnes mer økonomiske valg, og det eksisterer bare fordi produsenten vil vise seg frem – som deres, om enn svindyre, gave til entusiastene.

+ Latterlig kraftig
+ Ekstremt god kjøling
+ Stilig design og innpakning

- Fryktelig dyrt
- Bråkete

Les også
Vi åpner kofferten med AMDs heftigste skjermkort
Les også
Se de siste bildene fra Asus' store lansering
Les også
Her er et verstinghovedkort i miniformat
Les også
Slik kan Nvidias neste skjermkort bli
Les også
Vi pakker opp Asus' monsterskjermkort
Les også
Asus' monsterskjermkort har fått norsk pris
Les også
Sjekk vår nye skjermkort-testbenk
Les også
AMD har lansert «Radeon HD 8000» for stasjonære
Les også
Asus slipper et nytt monsterskjermkort
annonse