Til hovedinnhold

Wines spillgalleri - del 2

Lyst å gjette hvilket spill som skal testes i dag?

Introduksjon

En åpenbar ulempe ved Linux er at de fleste spill er laget for Windows og dermed fungerer dårlig på Linux-plattformen. Ved hjelp av et kompatibilitetslag - Wine - er det likevel fullt mulig å kjøre en del spill i Linux. Dog på bekostning av ytelse og at du av og til må tukle litt for å få spill til å fungere.

Det finnes også alternativer til Wine - blant annet Cedega, som har et stort fokus på spill - men Wine er det eneste kompatibilitetslaget som er gratis og tilgjengelig i de fleste Linux-distribusjoner. Det er nettopp derfor vi legger fokus på Wine i denne artikkelserien.

I artikkelseriens første del testet vi tre spill, nemlig Civilization IV: Warlords, Fahrenheit og Guild Wars: Nightfall. Vi er også klar med tre spill denne måneden, samt en aldri så liten overraskelse mot slutten.

Noen vil kanskje reagere på at denne artikkelen kommer tidlig, da første del ble lansert mot slutten av forrige måned. Forklaringen er enkel, nemlig at forrige artikkel var kraftig forsinket. Fra nå av er målet å slippe en ny del av denne artikkelserien rundt midten av hver måned.

Testoppsett

Maskinvare - Nvidia-
HovedkortAsus M2N-E
ProsessorAMD Athlon 64 X2 6000+
RAMCorsair 2x1024 MB CL4 PC2-6400
SkjermkortNvidia Geforce 7900 GT 256 MB
HarddiskMaxtor 250 GB SATA, 8 MB cache
Maskinvare - ATI-
HovedkortAsus P5B-E PLUS
ProsessorIntel Core 2 Duo E6300
RAMGeIL 2x1024mb CL4 PC2-6400
SkjermkortATI Radeon X1900XT 256 MB
HarddiskWestern Digital 120 GB SATA, 8 MB cache
Programvare-
OperativsystemArch Linux
Wine0.9.45 0.9.46
DrivereNvidia 100.14.19 AMD fglrx 8.41.7

Vi benytter oss av to rimelig greie spillmaskiner som bør takle det meste, kanskje med unntak av de aller seneste grafiske perlene.

Vi har valgt å benytte oss av to maskiner, en med skjermkort fra AMD, den andre med et skjermkort fra Nvidia. Denne gangen benytter vi oss av de nye Radeon-driverne fra AMD. Selv om disse i utgangspunktet er optimalisert for Radeon HD2000-serien, så fungerer de mye bedre enn de tidligere Radeon-driverne, også for litt eldre kort.

Vi har også testet spill med både Wine 0.9.45 og 0.9.46, for å se om det er stor forskjell mellom disse to utgavene.

En siste ting som er verdt å nevne er at vindusbehandlere som Beryl og/eller Compiz var skrudd av under hele testen. Grunnen er at bruk av disse fører til dårligere ytelse og i verste fall at spillene ikke starter og/eller krasjer systemet.

Men nok snikk-snakk, la oss ta en titt på testens første spill - Sam & Max: Season 1.

Sam & Max: Season 1 og Steam

Sam & Max: Season 1
Klikk for å se mer informasjon om spillet

De fleste vil dra kjensel på Sam & Max, hunden og den hare-lignende skapningen som til sammen danner frilanspolitiet i et hysterisk morsomt, men tradisjonelt pek-og-klikk eventyr.

I november 2006 kom disse to tilbake i full 3D, i en sesong (pakke) på totalt seks episoder (handlingsforløp med gjennomsnittlig 2-3 timers varighet). I likhet med sin episodebaserte struktur minner også spillet om en slags TV-serie, med tanke på at du ofte må vandre i kjente omgivelser og besøke kjente bi-roller fra tidligere episoder.

Hvis du vil vite mer har Gamer.no skrevet en omtale av hele sesongen.

Sam & Max: Season 1 kan kjøpes som en hel pakke i butikken eller rett fra utvikleren. Eventuelt kan du også kjøpe og laste ned episodene fra Steam. Siden vi ikke har noe imot å teste flere ting samtidig valgte vi å gjøre sistnevnte.

Steam

Klikk for større bilde

Vi installerte steam ved å laste ned installasjonsfila (SteamInstall.msi) fra steampowered.com og ved å bruke følgende kommando i terminalen: wine msiexec /i /path/to/SteamInstall.msi.

Steam fungerer ikke helt smertefritt i Wine. Vi kan for eksempel ikke søke etter spill i Steam ved å skrive inn navn på spillet vi er ute etter fordi tastaturet ikke fungerer av en eller annen grunn. Tastaturet fungerer derimot helt fint når vi skal logge oss inn på kontoen vår.

Det er heller ikke mulig å kjøpe spill fra Steam når vi kjører det i Wine. Når du trykker på kjøpknappen blir vinduet hvitt. Et annet vindu som er helt ubrukelig er Community-vinduet. Det såkalte nyhetsvinduet som starter opp sammen med Steam har også noen problemer med å vise seg og er nok et irritasjonsmoment for Steam-Wine komboen.

Sist men ikke minst er det mulig at du får noen problemer med musepekeren. I enkelte tilfeller var vi nødt til å trykke litt over knappen vi ville trykke på for at det skulle fungere. Det er derimot ikke alle som opplever dette problemet og hvis du gjør det så kan det løses ved en re-installasjon.

Dette var alle feilene vi fant, men det er nok til å være irriterende. Det største minuset her er at vi ikke får kjøpt spill og vi håper at dette problemet løses i nær fremtid av Wine-teamet.

Vi har derimot ingen problemer med å laste ned allerede kjøpte spill og spille disse igjen, så la oss ta en nærmere titt.

Nvidia - ytelse/bildekvalitet

Foruten å være et veldig godt spill er det en annen ting vi liker meget godt med Sam & Max: Season 1, det fungerer nesten feilfritt i Wine. Med

nesten

mener vi i dette tilfellet at det finnes én feil, og den er i tillegg ikke ødeleggende for spillopplevelsen (mer informasjon ligger under "Andre feil" litt lenger ned på siden).

Klikk for større bilde

Det er ingenting å utsette på bildekvaliteten eller stabiliteten. Spillet fungerer og ser ut som du ville forventet om du hadde spilt det i Windows.

AMD - ytelse/bildekvalitet

Vi fant ingen grafiske feil eller andre forskjeller i AMD-oppsettet vårt annet enn ytelsen, som var betraktelig dårligere enn på Nvidia-oppsettet. Personlig opplevde jeg hakkingen så irriterende at jeg vil si at det ødelegger hele spillopplevelsen. Men når sant skal sies er ikke et pek-og-klikk-spill et spill som virkelig trenger et høyt antall bilder i sekundet for å kunne nytes. Likevel skulle vi ønske at ting gikk litt raskere på dette oppsettet.

Dette kan selvfølgelig komme av dårlig optimaliserte driverne, og i så fall burde ytelsen være forbedret når den neste driveren blir gitt ut (en gang denne måneden).

Andre feil

Som skrevet overfor fant vi kun én feil i dette spillet og den oppstår når du skal lagre din posisjon i spillet. Vanligvis vil spillet lagre et skjermbilde slik at du lettere kan se forskjell på lagringene, men i Wine blir dette helt svart.

Wine lagrer svarte skjermbilder

Konklusjon

Hvis du har lyst til å spille Sam & Max: Season 1 i Linux så burde det ikke være noe i veien for at du kan gjøre nettopp det. Spillet fungerer helt feilfritt, med unntak av den ene feilen vi har nevnt ovenfor og dårligere ytelse med vårt ATI-baserte skjermkort.

S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl

S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl
Klikk for mer informasjon om spillet

S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl var uten tvil blant de mest etterlengtede spillene da det kom ut i mars i år. Spillet - som er inspirert av boka, The Roadside Picnic, filmen Stalker og Tsjernobylulykken i 1986 - blander sammen førstepersons skytespill, skrekk- og rollespillsjangrene på en utmerket måte og resultatet blir et skytespill som du sent glemmer.

Gamer.no har skrevet en omtale av spillet her.

Installasjon

Både installasjon og oppdatering av spillet med den nyeste oppdateringen - 1.004 - gikk helt uten problemer. På grunn av manglende støtte i Wine er du nødt til å installere en såkalt "crack" for å komme forbi CD-beskyttelsen i spillet.

For å starte spillet må vi benytte oss av -dsound-kommandoen slik: wine /path/to/stalker/bin/XR_3DA.exe -dsound.

Nvidia - ytelse/bildekvalitet

Ytelsen i S.T.A.L.K.E.R. er det lite å si på. Vi kjørte spillet helt glatt med 1920x1200-oppløsning med innstillingene satt på "High" (å sette innstillingene på maksimum gav oss "korrupt" grafikk). Det som derimot setter en stopper for moroa denne gangen er en del grafiske feil.

Som du kan se på bildet nedenfor sliter Wine litt med lysforholdene i dette spillet. Enkelte ganger vil personene du møter i spillet være FOR opplyste, andre ganger vil de være helt svarte. Ytterst få ganger ser de ut som de skal.

Har gamlefar blitt radioaktiv?
Klikk for større bilde

Enkelte objekter som for eksempel våpen blir heller ikke håndtert riktig i alle tilfeller. Som du ser på bildet nedenfor ligger våpenet til Wolf omtrent en halvmeter under der det egentlig skal være - i hendene hans. Du kan også se den helt forvridde gitaren i bildet ved siden av og skjønner at ting ikke er helt som de skal.

Vi opplevde også at når vi ville skyte med hagle så var våpenet "usynlig", noe som brakte frem minner fra barndommen da vi løp rundt i nabolaget og drepte hverandre på liksom. Selv om det var morsomt den gangen fungerer dette heller dårlig i dagens skytespill.

Tilfellene nevnt over er enkelttilfeller og forekommer ikke så ofte som du kanskje skulle tro. Feil som dette ødelegger uansett en del av spillopplevelsen og vi håper at de nevnte grafiske feilene forsvinner om ikke så altfor lenge.

AMD - ytelse/bildekvalitet

Vi fikk kun startet spillet en gang på vårt AMD-system, og da var det uspillbart på grunn av dårlig ytelse og bildekvalitet. Da vi skulle legge godviljen til med nok en test, fikk vi ikke opp menyen engang. Etter en formatering og reinstallasjon av Linux-distribusjonen så vi samme problemet. Den siste gangen spillet skulle testes, fikk vi opp menyen, men spillet låste seg under lasting.

Andre feil

De grafiske feilene var dessverre ikke alt vi kom over i vår testing av S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl. Spillet lider nemlig av noen stabilitetsfeil i Wine, og da spesielt Wine 0.9.45. I Wine 0.9.46 opplevde vi at spillet kun krasjet ved en bestemt hendelse, nemlig å lagre fremgangen vår. Spillet ble lagret, men at spillet krasjer hver gang vi lagrer spillet er noe... vel... slitsomt.

Vi har også noen mindre ikke fullt så irriterende feil som for eksempel tastaturhenvisninger. Hver gang spillet skal fortelle deg hvilken knapp du skal bruke for å hoppe, snakke med andre, spurte, og så videre så vil spillet alltid plassere en liten k foran knappen den henviser til. Hvis spillet for eksempel sier at du skal hoppe med SPACE, så vil dette vises som kSPACE i spillet.

Det er heller ikke alltid radaren i spillet fungerer, noe som kan bli meget irriterende av innlysende grunner.

Lyden har også noen få problemer. Når du for eksempel skal starte et nytt spill vil bakgrunnsmusikken plutselig spille de tre siste sekundene om igjen i en loop, noe som vanligvis betyr at spillet har hengt seg. Hvis du derimot venter i noen sekunder så vil lastingen fortsette og spillet starte, men for dem som ikke vet om dette kan det bety en god del omstart av spillet og prøve å finne ut hva som er feil (noe vi gjorde).

Som om dette ikke var irriterende nok høres det også ut til tider at Wine gjør et fullstendig mislykket forsøk på å gjengi surround-lyd. Det er vanskelig å forklare, men det høres ut som om lyden som kommer fra venstre siden KUN kommer fra venstre høytaler. Når noen da står foran deg, veksler lyden av og til mellom høyre og venstre høyttaler og noen ganger spiller av på begge høyttalerne. Dette legger definitivt en demper på stemningen.

Konklusjon

Det er liten tvil om at S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl kan spilles i Linux, med litt godvilje er det nok ikke vanskelig å spille spillet fra ende til annen. Men de overnevnte feilene kan gjøre dette til en trist og smertefull opplevelse sammenlignet med en Windows-installasjon. Vi vil derfor heller anbefale at du prøver dette i Windows enn i Linux, i alle fall foreløpig.

World in Conflict

World in Conflict
Klikk for mer informasjon om spillet

World in Conflict er det nyeste strategispillet fra Massive Entertainment og viser et scenario der den kalde krigen utviklet seg til krigen alle fryktet ville komme. Spillet følger stilen til de klassiske Ground Controll-spillene som betyr at fokuset er på selve krigføringen og ikke sanking av ressurser og/eller bygge bygninger.

Spillet har også fått svært god omtale av Gamer.no, og det beste av alt er at det fungerer usedvanlig godt i Linux.

Installasjon

Spillet installeres på vanlig måte uten problemer, dvs. å åpne setup.exe fra installasjonsmediet.

Siden Wine ikke støtter CD-beskyttelsen til spillet, er du nødt til å installere en "crack".

I winecfg bør du sette Windows versjonen til Vista for best mulig stabilitet. Videre må du inn på biblioteker-tabben og sette inn en DLL-overstyring for d3d10 (avslått) og dxdiagn (Innfødt, Windows).

Kopier følgende filer fra /ldate/English-mappen i installasjonsmediet og inn i mappen hvor du installerte World in Conflict: wicloc11.sdf og wiclocl12.sdf. Så kopierer du følgende filer fra bin-mappen i installasjonsmediet og inn i mappen hvor du installerte World in Conflict: binkw32.dll, dbghelp.dll og mss32.dll.

Du må også laste ned eller kopiere dxdiagn.dll fra en Windows-installasjon eller fra nettet og plassere .dll-filen i /home/brukernavn/.wine/drive_c/windows/system32-mappen.

Nå skal du være klar for å spille ved å åpne wic.exe som ligger der du valgte å installere spillet, vanligvis /home/brukernavn/.wine/drive_c/Programfiler/Sierra Entertainment/World in Conflict/wic.exe.

Hvis du får en advarsel angående for dårlig skjermkort, for lite RAM og så videre, bare trykk "cancel" for å starte spillet.

Nvidia - ytelse/bildekvalitet

Bildekvaliteten i World in Conflict er upåklagelig. Vi spilte gjennom de tre første oppdragene og la aldri merke grafiske feil av noe slag. Ytelsen er det heller ikke noe å si på. Vi kunne riktignok ikke kjøre spillet på de høyeste innstillingene uten at det hakket, men kunne presse det rimelig høyt.

Noen innstillinger var det ikke mulig å endre, tydeligvis fordi World in Conflict ikke fant skjermkortet vårt og regnet dermed med at det ikke var et toppkort. Spillet ser likevel godt ut, men vi skal ikke stikke det under en stol at det vil se bedre ut i Windows, da du kan skru på høyere innstillinger.

Wine har heller ikke støtte for DirectX 10, så vi fikk naturligvis ikke testet dette.

Jehaw!
Klikk for større bilde

De av dere som har spilt spillet vil nok savne noen resultater fra spillets innebygde benchmark. Vi har bestemt oss for å inkludere benchmark-resultater fra World in Conflict i neste del av denne artikkelserien, da vi også får testet med et litt større utvalg av skjermkort. Spill dine spill i Linux - Del 3 burde være klar ikke lenge etter at ID Software har lansert en Linux-klient for Enemy Territory: Quake Wars.

AMD - ytelse/bildekvalitet

World in Conflict nektet enkelt og greit å starte på AMD-oppsettet vårt. Om dette skyldes Wine eller skjermkort-driveren vet vi ikke.

Andre feil

Vi la ikke merke til noen feil i vår test av World in Conflict, bortsett fra at spillet en gang plutselig hengte seg. Dette har kun skjedd èn gang, men det kan likevel være en idé å lagre fremgangen din ofte i tilfelle spillet skulle "ta kvelden".

Konklusjon

World in Conflict fungerer utmerket i Linux og det nesten uten en eneste feil. Spillet vil ikke oppdage skjermkortet ditt, noe som gjør at du ikke kan skru på de aller høyeste innstillingene. Mangelen på DirectX 10-støtte kan dessuten også trekke ned for enkelte, men for de fleste ville ikke dette være noe tap.

Alt i alt er det ingen grunn til å ikke spille spillet i Linux, med mindre du må ha den ekstra ytelsen eller de ekstra grafiske detaljene.

Månedens klassiker

Månedens Klassiker: Diablo 2

Fra og med denne artikkelen vil vi øke antall testede spill i måneden fra tre til fire. For testens fjerde tittel vil vi fokusere på de gode gamle klassikerne, da disse ikke nødvendigvis er dårligere enn dagens spill, men har en større sannsynlighet å fungere godt i Wine grunnet eldre teknologi.

Den første klassikeren vi har tatt ned fra hylla er Blizzards kritikerroste Diablo II, action-rollespillet som solgte over 17 millioner eksemplarer og ble et av tidenes mest spilte spill over nett. Spillet ble lansert av Blizzard Entertainment i 2000 til både Windows og Mac. La oss se om Wine kan levere godsaken til Linux.

Installasjon

Vi hadde ingen problemer med installasjonen i Linux, alt fungerte som om vi kjørte det i Windows. Når vi koblet oss til Battle.net ingame fikk vi også laste ned den seneste oppdateringen til spillet - 1.11b - som også ble installert uten problemer.

Nvidia - ytelse/bildekvalitet

Vi opplevde ingen problemer med Diablo 2 med et Nvidia-basert skjermkort. Spillet gikk glatt og hadde ingen grafiske feil. Men når sant skal sies så hadde dette overasket oss med tanke på grafikken Diablo 2 har å tilby.

En typisk grotte i Diablo 2
Klikk for større bilde

AMD - ytelse/bildekvalitet

Når vi kjørte Diablo 2 på AMD-oppsettet ble vi vitne til en nokså rar oppførsel. Spillet fungerte helt fint etter installasjon, men etter en oppdatering til 1.11b nektet spillet å starte mer. Hva dette skyldes vet vi ikke, men hvis du vil spille Diablo 2 med et skjermkort fra ATI må du huske å ikke oppdatere spillet etter installasjon.

Andre feil

Det er en ting som er verdt å nevne angående Diablo 2, men denne kan vel egentlig ikke klassifiseres som en feil. Når du bestemmer deg for å spille videre etter å ha minimert spillet med alt+tab, vil det dukke opp et lite djevelikon istedenfor selve spillet. For at spillet skal maksimeres igjen er det bare å dobbelklikke på djevelikonet - verre er det ikke.

En annen ting verdt å merke seg er at spillet ikke finner Diablo 2-CD-en med Wine 0.9.46 - du vil derfor ikke komme forbi CD-beskyttelsen i spillet - vi var derfor tvunget til å kjøre Wine 0.9.45 da vi ikke hadde noen problemer med denne versjonen av Wine. Mest sannsynlig er dette en liten feil som blir fikset i neste versjon - 0.9.47.

Konklusjon

Hvis du noen gang blir bitt av nostalgibasillen og har lyst å ta deg en kjapp runde med Diablo 2, så burde det ikke være noen ting i veien hvis du tilfeldigvis kjører Linux i det øyeblikket. Spillet fungerer som du ville forventet om du hadde kjørt det i Windows, og mer enn det er det ingen som kan forvente.

Oppsummering

Ta det med ro, vi er langt i fra ferdig!
Klikk for større bilde

I denne testen er det altså tre av fire spill som har god spillbarhet i Linux. Det overrasket oss, spesielt med tanke på at World in Conflict er med i beregningen.

Kun S.T.A.L.K.E.R. - Shadows of Chernobyl fungerte dårlig på Linux, mens Sam & Max, Diablo 2 og nevnte World in Conflikt så absolutt var spillbare.

Dessverre skuffer AMD-systemet også denne gangen, men det kan godt hende at månedens driveroppdatering fikser en del problemer. Vi vil selvfølgelig teste disse spillene på nytt når den nye driveren kommer ut, akkurat som vi gjorde sist.

De av dere som er litt mer interessert i ytelsesmålinger, bør ta en nærmere titt på tredje del av denne serien når den kommer ut. Da vil vi nemlig inkludere benchmark-resultater fra blant annet World in Conflict og Enemy Territory: Quake Wars. Del tre bør være klar ikke lenge etter at id Software har sluppet en Linux-klient for Enemy Territory: Quake Wars.

Det var altså alt vi hadde denne måneden, men vi er selvfølgelig tilbake neste måned med fire nye godbiter. Skulle du ha noen forslag til spill for neste artikkel, er det bare å nevne dem i diskusjonen under, eller sende oss en e-post.

annonse