Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestPentax K-01

Leketøyet som tas fram om natten

Det er krefter i disse byggeklossene.

Fysisk

Vi må si det med en gang. Med en liten dose forutinntatthet må vi si at Pentax K-01 nok er av de mest spesielle kameraene som vi har testet den siste tiden. Dette skyldes det merkverdige designet, som har fått til tider svært mye oppmerksomhet. Pentax K-01 er et speilløst systemkamera med stor APS-C-bildebrikke, altså like stor som de man finner i de fleste speilreflekskameraer. På mange måter er det mye annet ved kameraet som minner om speilreflekskameraer, sett bort fra at Pentax K-01 mangler både speil og søker. På foraer verden over har den "store klumpen" blitt elsket og hatet. Fordommer lagt halvveis til side, her er vår test av Pentax' spesielle påfunn.

Aller først, noen spesifikasjoner:

Pentax K-01 Olympus E-P3 Panasonic DMC GX-1 Samsung NX200
Oppløsning16,1 megapiksler12 megapiksler16 megapiksler20 megapiksler
BrikketypeCMOSLive-MOSLive-MOSCMOS
Brikke- størrelseAPS-C 23.5 x 15.7 mmmFT 17.3 x 13.0 mmmFT 17.3 x 13.0 mmAPS-C 23.5 x 15.7 mm
Videooppløsning1920 x 10801920 x 10801920 x 10801920 x 1080
Batterikapasitet500 bilder330 bilder300 bilder330 bilder
RAW-støtteKrysse avKrysse avKrysse avKrysse av
Pris per 13/06 2012ca kr 4900,-ca kr 5400,-ca kr 4400,-ca kr 4900,-

Sjekk flere spesifikasjoner på Pentax K-01 i prisguiden

Her kan du hoppe rett til seksjonen som interesserer deg mest:

Kamerahus

Den siste tiden har Akam testet mange speilløse systemkameraer. Vi ble derfor overrasket da Pentax lanserte K-01, som er en del større enn andre kameraer i samme kategori. Mye av årsaken til størrelsen er den store registeravstanden, som gjør at kameraet kan ta i bruk Pentax' objektiver med K-fatning. Den svært så rektangulære formen gir klare assosiasjoner til murstein, uten at K-01 føles like solid. Riktignok består kameraets ytre stort sett av metall og gummi, så kameraets byggekvalitet er nok ikke noe å kimse av.

At Pentax har valgt å gjøre Pentax K-01 så stor, overrasker oss. Et av de største salgspoengene til speilløse systemkameraer er i våre øyne er den kompakte størrelsen, og det spørs om ikke Pentax har havnet litt mellom to stoler med kameraets størrelse. Riktignok har Pentax sluppet et knøttlite 40mm f/2.8 pannekakeobjektiv, og med en stor lomme vil denne kombinasjonen akkurat gli ned. Med Pentax sitt øvrige objektivutvalg vil K-01 i størrelse virke som et vanlig speilreflekskamera.

Pentax valgte å gi den australske industridesigneren Marc Newson jobben med å designe K-01, og kameraets design er diskutert opp og ned i mente på fotoforaer. Vi faller ikke akkurat pladask for designet, og det skal nevnes at kameraet tiltrekker seg mengder med oppmerksomhet fra de rundt deg når du fotograferer. For noen er det sikkert morsomt, men vi foretrekker å ta gode bilder heller enn å snakke om design.

Skjerm

Tilbake til toppen

Siden Pentax K-01 ikke er blitt utstyrt med eller har mulighet for å bruke en ekstern søker, er skjermen på kameraet ekstra viktig. Baksiden preges av en tre tommer stor skjerm, som har en oppløsning på 921 000 bildepunkter. Skjermen er skarp og lys, og vi har ikke noe problem med å bruke den i motlys, selv om du må være obs på at det er vanskeligere å vurdere eksponering i slike situasjoner.

Uten å slå dette helt fast, virker det som om skjermen har en noe lav oppdateringsfrekvens, samt en eller annen forhåndsinnstilling som skarper opp bildet i liveview vel mye. Førstnevnte at det blir vanskeligere å få et godt inntrykk av hva du faktisk tar bilde av, spesielt hvis det er mye fart og aktivitet. Dette er en av faktorene som gjør at Pentax K-01 i sum er et kamera som passer heller dårlig til action- og sportsfotografering. Riktignok har det samme blitt sagt om Canons berømte 5D mark II, men det har blitt tatt mange spektakulære sportsbilder med det óg. Så er det nevnt.

På neste side snakker vi om ergonomi og hvordan det er i praktisk bruk.

Praktisk bruk

På forrige side snakket vi innledningsvis om hvordan den store størrelsen på K-01 tilsynelatende var et merkelig valg fra Pentax' side. Men hvordan påvirker det den praktiske bruken? På denne siden vil vi vurdere dette og se på selve brukeropplevelsen.

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Betjening og ergonomi

Tilbake til toppen

Pentax K-01 er et kamera som egentlig er lett og raskt å betjene. På baksiden av kameraet finnes stort sett det du trenger av knapper, med en fireveiskontroller som gjør det meste av jobben. På toppen finner vi et modushjul, av/på-knapp, eksponeringskompensasjon, dedikert videoknapp- og blitsknapp i tillegg til et hjul hvor grunnleggende innstillinger som blender og lukkertid kan justeres.

Kameraets ergonomi er så som så. På grunn av det rektangulære designet har man et såpass dårlig grep at man konstant går med en frykt for å miste kameraet i bakken. Samtidig må Pentax få skryt for at de i det minste har fylt på med gummistoff der hvor høyre hånd hviler på kameraet. Det gir et litt bedre grep, og på samme sted er kameraet til en viss grad formet for å støtte fingrene som hviler der.

Et svært merkelig valg fra Pentax sin side er hvordan de har laget lokket hvor man nå får tilgang til minnekort, HDMI-utgang og USB-utgang. I stedet for den vanlige løsningen, laget av hardplast eller lignende, har Pentax latt tøyelig gummi beskytte minnekortholderen. Uansett hvordan du vrir og vender på dette gummilokket, så klarer du aldri å få det til å sitte helt fast, og bare ved å flytte litt på håndgrepet, løsner gummilokket fra et av festene. Riktignok er det der igjen et lite lokk av hardplast som skiller deg fra minnekortet, men vi mener hele løsningen er svært dårlig utført og lite gjennomtenkt. Dette er et klart irritasjonsmoment, og vi klarer ikke å skjønne hvorfor Pentax har valgt denne løsningen.

Fokus

Tilbake til toppen

En av de største innvendingene mot å kjøpe Pentax K-01 er dens autofokus. Autofokussystemet er basert på kontrast-detektering, som er vanlig for speilløse systemkameraer. Vi har utsatt autofokusen for mange forskjellige situasjoner, og totalt sett er vi ikke helt fornøyd med hvordan den yter. Hastigheten på autofokusen er for det første treg, og vår opplevelse av kameraet er at den sliter med å låse fokus på et motiv. Under gode forhold og på statiske motiver har vi ikke noe spesielt å utsette på autofokusen, men vi har erfart at den sliter med bevegelige objekter. I tillegg er autofokusen for upresis på kort fokusavstand, og vi har tatt høyde for i testingen at det kunne skyldes liten dybdeskarphet, noe vi ikke tror er tilfelle. Et annet problem med kort fokusavstand er at kameraet rett og slett sliter med å låse fokus på motiver som er rett ved nærgrensen. Når vi byttet over til manuell fokus så vi at motivene fint kunne fokuseres på, men K-01s autofokus jaget fra nærgrense til uendelig helt til den nærmest resignert ga opp.

Pentax' nye murstein er ikke et kamera for deg som trenger rask autofokus, men tar du lite bilder på nærgrensen til objektivet og i tillegg holder deg unna fotballbanen, skal nok K-01 gjøre jobben. Men vi er langt fra imponert over K-01s prestasjoner på dette feltet.

Opptakshastighet

Tilbake til toppen

Pentax K-01 skilter med en maksimal opptakshastighet på seks bilder i sekundet ifølge produsenten. I utgangspunktet er ikke dette så ille, men vi klarte aldri å reprodusere det helt. Med JPG klarte vi omtrent 5,4 bilder hvert sekund. Dette pågikk i omtrent ti sekunder, før hastigheten krøp ned til rundt to bilder i sekundet. Da vi skulle teste det samme for RAW ble vi raskt skuffet. Høyhastighetsmodus kunne nemlig bare velges med JPG som opptaksformat. Slukøret måtte vi pent innfinne oss med det, og testet deretter kameraets andre hastighetsmodus "Lo". I RAW+JPG holder kameraet en heseblesende fart på ett bilde i sekundet, dog holdes hastigheten helt til minnekortet er fylt opp. I JPG holdes en hastighet på 2,9 bilder i sekundet, og her kan du også holde på så lenge minnekortet har plass.

Skyter du kun i JPG vil du ikke bli skuffet over at Pentax dropper hastigheten for RAW-formatet. Alle andre derimot, må pent tåle at ett bilde i sekundet blir hastigheten. Er du opptatt av hastighet og kontrollen det gir deg å skyte i RAW, er dermed Pentax K-01 ikke kameraet for deg.

Menyer

Tilbake til toppen

I K-01 er det hovedsakelig to sett med menyer som vi vil ta for oss. Den ene er en smart snarveismeny som man kan få direkte tilgang til via å trykke på info-knappen. Denne åpner opp en liten meny som stort sett inneholder det viktigste fra menyen som du trenger rask tilgang til. Her kan du blant annet raskt velge oppløsning og opptaksformat. Dette er smart, og gjør at vi slipper å åpne den store menyen hvor det er mange innstillinger vi knapt rører i løpet av et år med kameraet.

I sin test av Pentax K-01 skrev nettstedet DPreview at designer Marc Newson ikke bare burde blitt sluppet løs på selve kameradesignet, men også selve menyen, da den nok kunne trengt et nytt malingsstrøk. De har et poeng, for menysystemet ser utdatert og slitent ut, og innbyder ikke spesielt til innstillingsjakt. Likevel fungerer det greit, og er for så vidt ryddig bygget opp, selv om det tar tid å komme seg gjennom.

Oppsettsmenyen er delt inn i fem hovedkategorier, og her kan man med litt leting finne de samme innstillingene som du kan endre i snarveismenyen, i tillegg til andre mindre brukte innstillinger. Pentax K-01 har også en egen hovedkategori som tar for seg egne brukerinstillinger, med litt mer avanserte valg enn i de fire andre undermenyene.

Hver hovedkategori har i tillegg alt fra en-tre undermenyer hvor beslektede innstillinger står på samme undermeny. Vi syns det fungerer helt greit, men Pentax kunne godt frisket opp menyen et par hakk.

Batteri

Tilbake til toppen

I Pentax K-01 sitter det et et kraftig lithium-ion-basert batteri som gledelig nok gir nok av bilder per lading. Ved såkalt CIPA-måling, hvor halvparten av bildene blir tatt med blits og god bruk av skjerm, viser at Pentax K-01 tar rundt 500 bilder før batteriet sier takk for seg. I utgangspunktet er det veldig imponerende til å være et speilløst systemkamera, men så må vi huske at Pentax K-01 er et såpass stort kamera at det har plass til et større batteri enn det andre speilløse systemkameraer vanligvis utstyres med. Blant annet banker Pentax K-01 Panasonic sin Lumix DMC-GX1 regelrett ned i støvlene, da sistnevnte kun klarer 300 bilder per lading. Sammenligner vi derimot mot Nikon D5100 blir K-01 et par nummer for lite.

Medaljens bakside er at batteriet tar rundt fem timer å lade, med den medfølgende batteriladeren til Pentax. Vi lar det passere, siden batteriet yter såpass godt fulladet.

Funksjoner

Tilbake til toppen

Pentax K-01 har kanskje ikke flust med funksjoner, men vi vil her se nærmere på noen av tingene den kan tilby. Kameraet har blant annet et HDR-program, som du kan velge via modushjulet på toppen av kameraet. Dette programmet lar deg ta tre forskjellige eksponeringer etter hverandre av samme motiv, og lager et bilde ut av det. Potensielt får du et bilde med høyere dynamisk omfang enn du vanligvis får ut av kun én eksponering. Disse forskjellige eksponeringene bør i utgangspunktet tas med et stativ, for å få nøyaktig samme utsnitt, men Pentax K-01 kan redde deg med å selv rette opp bildene dersom du ikke har et stativ.

Bildestabilisering i huset er en annen funksjon som K-01 kan skilte med. Opptil fire trinns effektiv bildestabilisering skal du få, så fremt du bruker et Pentax-objektiv. Dette gjør at du kan få skarpe bilder av statiske motiver på enda lengre lukkertid enn hva du ellers ville fått. Bildestabilisering i huset er heller ikke å forakte når du filmer, da det tar bort risting som slitne armer gjerne skaper.

Og når vi snakker om bildestabilisering for video er det bare å slippe kortene og innrømme at Pentax K-01 selvsagt tar video i Full-HD-oppløsning. Dette gjør den med enten 24, 25 eller 30 bilder i sekundet. Godtar du litt lavere oppløsning på filmen tar K-01 video i 720p med 60 bilder i sekundet. Videokvaliteten er grei, men kameraets ergonomi gjør det vanskeligere å filme stabilt.

I tillegg finnes det en egen port for ekstern mikrofon, noe som er kjekt å ha hvis du vil ha god lyd fra filmingen. Kameraet har dessuten mulighet for autofokus under filming, men ikke kontinuerlig fokus, bare refokusering hver gang du trykker på AE/AF-knappen. Det fungerer helt ok, men det er en grunn til at de fleste som er seriøse med filming bruker manuell fokus, både for kreativ kontroll og for presisjon.

Nå har vi snakket vel og lenge om kameraets funksjoner, men på neste side vil vi snakke om det viktigste, nemlig bildekvaliteten.

Bildekvalitet

Klikk på punktene nedenfor for å hoppe direkte til de ulike avsnittene.

Det viktigste ved et kamera er naturlig nok hvordan bildene blir. Selvsagt er det andre faktorer ved utstyret som påvirker det - er det et kamera du faktisk har med deg, ligger det støtt i hånden, forstår du bruken av det, og så videre - men gitt at du tar de beste bildene du klarer, er det kameraets bildekvalitet som er det avgjørende. Lenge etter at kameraet er pensjonert, mistet over bord eller knust i sinne, skal du fremdeles ha og verdsette bildene som en gang kom ut av det.

Detaljgjengivelse

Tilbake til toppen

JPG eller RAW?
Vi råder generelt sett folk til å fotografere i både JPG og RAW samtidig, dersom det er mulig. Dersom bildene blir bra i utgangspunktet og noenlunde slik man ønsket å gjøre dem, er det ikke så farlig med RAW, og JPG vil sannsynligvis duge mer enn godt nok, men i det øyeblikk man trenger å flikke på bildene for å få dem slik man ønsker, er det RAW som gjelder. Da har man et langt bedre utgangspunkt for etterarbeid, med mange ganger så mye bildeinformasjon i. Tar man både RAW og JPG samtidig, har man også mulighet til å bruke JPG-filene til å gi en kjapp kopi til bestemor, eller ta vare på som en ekstra backup, mens man har RAW-filen i tilfelle nøye etterarbeid skulle være nødvendig.

JPG og RAW på lav ISO

Nedenfor ser du utsnitt av et JPG-bilde tatt rett fra testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se samme utsnitt fra samme bilde, men fra RAW-filen. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenligningbilder - lav ISO

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenlignet med Samsung NX200

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Sammenlignet med Sony NEX-7

Nedenfor ser du utsnitt av et testbilde tatt med testkameraet, på ISO 100. Fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

Bildestøy

Tilbake til toppen

Generelt om bildestøy
Det er ikke bare optikken som begrenser et kameras evne til å gjengi detaljer, men også bildestøyen. Bildestøy oppstår i dårlig lys fordi man for å kompensere for lite lys må forsterke signalet fra bildebrikken for å få et riktig bilde. Problemet er bare at når man gjør det, forsterker man også feilene, også kjent som bildestøy eller bare støy. Det finnes en del automatikk som forsøker å se forskjell på signal og støy og luke ut det siste mens man beholder det første, men til syvende og sist vil støyfjerning alltid i større eller mindre grad gå ut over detaljene. Det er dessverre ikke til å unngå, og jo mindre pikslene er, jo større blir problemet. Mange piksler på en liten bildebrikke, som for eksmepel er vanlig i mobiltelefoner, er med andre ord ikke noe som vil gi god bildekvalitet i dårlig lys. Få piksler på en stor bildebrikke, vil derimot gi bedre bilder i dårlig lys. Samtidig spiller selve teknologien til en viss grad inn, og en nyere brikke vil ofte kunne gi bedre bildekvalitet enn en eldre, selv om den nye er mindre eller har flere piksler, eller begge deler. Det eneste som til syvende og sist kan fortelle noe om hva som er best, er sammenlignbare målinger og tester.

Sammenligningbilder - stigende ISO

Nedenfor ser du de samme testbildeutsnittene som over, men tatt med ulike ISO-verdier. Akkurat som over, fører du muspilen over bildet vil du få se et tilsvarende utsnitt fra samme motiv, men fra sammenligningskameraet. Tar du muspilen bort fra bildet, kommer det første bildet tilbake.

200 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

400 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

800 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

1600 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

3200 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

6400 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

12800 ISO:

Sammenlignet med Sony NEX-7

Sammenlignet med Canon Powershot G1 X

Sammenlignet med Samsung NX200

Bildestøy, konklusjon
Pentax K-01 er et kamera som varter opp med god ytelse på høy ISO. Spesielt ser vi at det parkerer Sony NEX-7, et annet kamera med APS-C-bildebrikke. Canons Powershot G1 X må også se seg slått av Pentax' leketøy, mens det er mer jevnt mellom K-01 og Samsungs NX200. Jevnt over viser Pentax K-01 at det er et kamera som produserer lite støy, noe som er gledelig. Vi vil nok kanskje tenke oss om to ganger før vi bruker ISO 12800 - men til nødstilfeller fungerer det helt fint.

Hvitbalanse

Tilbake til toppen

Om hvitbalanse
Hvitbalanse er mindre viktig for kameraer som kan gi RAW-filer og ikke bare JPG, siden den da kan både fin- og grovjusteres i etterkant uten at det går ut over bildekvaliteten, men det er selvsagt best dersom kameraet i utgangspunktet har en god hvitbalanse, noe de aller fleste har. Problemer melder seg som oftest kun i svært vekslende lysforhold, eller når det er flere lyskilder med forskjellig farge som lyser opp motivet.

Hvitbalanse, konklusjon
Den automatiske hvitbalansen som Pentax K-01 setter bærer preg av å ha et blåskjær. Sammenligningskameraene gjør det stort sett bedre, med unntak av Sony NEX-7, som bommer langt mer enn K-01. Selv om K-01 ikke presterer spesielt godt i dette selskapet, er ikke resultatet fra den automatiske hvitbalansen noe stort minus.

Fargegjengivelse

Tilbake til toppen

Nedenfor kan du se nærmere på fargegjengivelsen til testkameraet i forhold til det perfekte. Firkantene representerer her korrekt farge, plassert i AdobeRGB-fargerommet, og sirklene er fargen slik kameraet har avfotografert samme farge. Linjene øverst til høyre og nederst til venstre angir fargerommets grenser, og linjene mellom kvadratene og sirklene angir avviket. Jo lengre en linje er, desto større er avviket på den fargen fra idealet.


          ISO 100 / ISO 200 / ISO 400 / ISO 800 / ISO 1600 / ISO 3200 / ISO 6400 / ISO 12800

Som vanlig kan du klikke på den grå linjen nedenfor for å få mer informasjon.

Vurdering av enkeltfarger


Hvitt til svart (19-24)
For sort/hvitt-elskeren vil utvilsomt Pentax K-01 være et godt valg. Helt fra laveste ISO-verdi og opp til ISO 12 800 er gjengivelsen av gråtoner eksemplarisk.


Hudtoner (1-2)
Pentax K-01 gjengir hudtonene veldig godt, om enn ikke med like god presisjon som gråtonene. Likevel er det mer enn godkjent, og noe som er viktig for deg som tar mye bilder av mennesker.


Blått, grønt og rødt (13-15)
Gjengivelse av blått, grønt og rødt er ikke akkurat perfekt, men ser vi litt nærmere på grafen trenger ikke dette være negativt. K-01s gjengivelse av disse fargetonene er lenger ut mot grensen av hvilke farger som vises i fargerommet AdobeRGB, og kan bety at Pentax K-01 har et rikt fargespekter, med mye nyanser. Dette kan du utnytte best dersom du tar bilder i RAW-format.


Gult, magenta og cyan (16-18)
Av disse tre fargetonene er det gult som gjengis minst presist, mens K-01 gjør en solid jobb med å gjengi fargetonene magenta og cyan.

Fargegjengivelse, konklusjon

Når det gjelder å gjengi farger presist gjør Pentax K-01 en god jobb jevnt over hele spekteret. Den er bunnsolid når det gjelder å gjengi gråtoner, men gjør også en svært god jobb på magenta og cyan, samt hudtoner. Noen av de andre fargene sliter K-01 noe med, men samtidig viser det at kameraet har et rikt fargespekter.

Høylys og skygger

Tilbake til toppen

Noe som er viktig for bildekvaliteten, og som mange kompaktkameraer ikke er gode på, er evnen til å gjengi detaljer i både høylys og skygger samtidig, uten at de drukner i svart eller blåses ut i pur hvitt. For eksempel i brullupsfoto er dette viktig, siden man da skal fotografere en hvit brudekjole ved siden av en svart dress eller smoking, og aller helst ha detaljer i dem begge. Andre situasjoner kan være portretter i skyggen, hvor du ønsker å kunne se bakgrunnen som ligger badet i sol, eller i andre situsjoner med stort spenn mellom lyst og mørkt.

Ønsker du å lese mer om dette og se måleresultater, kan du klikke på den grå linjen nedenfor.

Dynamikkomfang


Hva er dynamikkomfang?
Dynamikkomfang vil si hvor stor forskjell mellom hvitt og svart et kamera er i stand til å gjengi, eller sagt på en annen måte, hvor mange ulike gråtoner det har plass til mellom de to motpolene. Dette måles ved å avfotografere plansjer som den nedenfor. Eksempelplansjen nedenfor gjennomlyses av en dagslyslampe og avfotograferes, og kan brukes til målinger opp til 13 2/3 EV forskjell mellom hvitt og svart.

Stouffer 4110 testplansje for dynamikkomfang

Dynamikkomfanget er vanligvis lavere ved høy ISO, fordi det der er vanskeligere å se forskjell på signal og støy, og detaljgjengivelse går da spesielt tapt i skyggeområdene.

Pentax K-01 starter veldig bra på denne grafen, men skinner virkelig først på ISO 800. Dynamikkomfanget til K-01 er best på ISO 100, mens det på ISO 800 er rett i hælene. Sammenlignet med konkurrentene henger K-01 godt med i svingene, nok mye på grunn av den store APS-C-bildebrikken. Fra ISO-800 er K-01 nest best av alle kameraene, og den holder stillingen løpet ut.

Ser vi på grafen under, hvor dynamikkomfanget er målt med kresen finger, ser vi at Pentax K-01 virkelig skinner. Fra ISO 400 leder den løpet, og er beste kamera helt fram til ISO 6400, hvor den blir tatt igjen av Sony NEX-7 og Nikon D5100. Disse resultatene viser at Pentax K-01 har et dynamikkomfang som man ikke skal kimse av.

Høylys og skygger, konklusjon

På dette området er Pentax K-01 et kamera som leverer sakene. K-01 viser en god evne til å gjengi både mørke og lyse områder samtidig, og peker seg ut som et godt kamera i denne sammenheng. Man må helt opp til ISO 1600 - 3200, avhengig av hvor kresen man er, før evnen til å gjengi både høylys og skygger begynner å bli markant dårligere. Vi tipper at den gode bildebrikken K-01 er utstyrt med har mye av æren for kameraets gode prestasjoner på dette feltet.

Oppsummering: Bildekvalitet

Tilbake til toppen

I våre øyne er det langt mer behagelig å se på bildene til Pentax K-01, enn selve kameraet. Selv om kameraets automatiske hvitbalanse er noe under pari, gjør den gode fargegjengivelsen, evnen til å vise høylys og skygger samtidig og det lave støynivået på høyere ISO-verdier at K-01 på dette området presser fram et solid smil i redaksjonen.

Oppsummering & Konklusjon

Konklusjon

Som vi sa innledningsvis er Pentax K-01 et kamera som mildt sagt har skapt diskusjon blant fotografer rundt omkring i verden. Kameraets mye omtalte utseende får ingen stjerne i boka hos oss, men bildekvaliteten som kameraet produserer er god, noe som veier minst like tungt som kameraets utseende. Både fargegjengivelse og detaljoppløsningen er god, og den gode bildekvaliteten må tilskrives den 16,1 megapiksels store APS-C-bildebrikken.

I løpet av testperioden har vi opplevd en personlig utvikling. Vi har gått fra å sett på Pentax K-01 som et forvokst leketøy (nok en gang, på grunn av utseendet) til å se mulighetene som ligger i kameraet og dermed se på det som et verktøy. Likevel må det påpekes et par svakheter. Kameraets autofokus er neppe noe noen ingeniør i Pentax vil vedkjenne å ha utviklet. Den er rett og slett treg og sliter med bevegelige motiver. Skjermen har en god oppløsning, men mens man komponerer bildet får man følelsen av at oppdateringsfrekvensen på bildet og at oppløsningen synker et lite hakk. Til å se på bilder du har tatt gjør det jobben mer enn bra nok, men vi syns det er viktigere at du ser hva du tar bilde av, når du gjør det, heller enn etterpå.

Tidligere i testen påpekte vi at Pentax har tatt noen svært merkelige valg med dette kameraet. Hvorfor lager de kameraet speilløst og uten søker, når den fysiske størrelsen uansett nærmer seg et kompakt speilreflekskamera? Vi lurer på hvilken målgruppe som skal sørge for at utgiftene til utviklingen av dette kameraet dekkes, for det havner virkelig mellom to stoler. Det kunne vært mindre, og dermed vært et ypperlig, kompakt speilløst kamera - eller det kunne vært større og hatt søker, kanskje til og med speil og dermed konkurrert med speilreflekskameraer. Nå skal det nevnes at nylanserte Pentax K-30 nettopp er speilrefleksvarianten av K-01 med blant annet samme bildebrikke, noe som viser at Pentax har tenkt tanken.

Skal man oppsummere Pentax K-01, så koker det ned til dette: Tåler du utseendet og vil bære på litt ekstra, vil du ha god bildekvalitet, en relativt god videofunksjon og et kamera som vekker oppmerksomhet.

Valuta for pengene

Per 12.juni ligger Pentax K-01 på litt under 5000 kroner. Det finnes både rimeligere og dyrere alternativer, og vi synes kameraet er noenlunde fornuftig priset. Sammenligner vi med andre speilløse systemkameraer ser vi at både Panasonics GX1 og Samsung NX200 er rimeligere priset, samtidig som de er på høyde med K-01. Hvis pris ikke er noe problem ligger Sony NEX-7 priset rundt tre tusenlapper høyere, uten at bildekvaliteten kameraet gir forsvarer den forskjellen. Vår konklusjon blir at dersom du blir latterliggjort av naboene for å gå rundt med dette kameraet, så er det på grunn av utseendet, ikke prisen.

Styrker og svakheter

Passer for:

  • Brukere som skriker etter oppmerksomhet
  • Brukere som er opptatt av god bildekvalitet
  • Brukere som trenger god ISO-ytelse

Passer ikke for:

  • Brukere som er opptatt av sport- og actionfotografering
  • Brukere som vil være diskré
  • Brukere som trenger søker

Alternativer

  • Canon G1 X: Bra alternativ for den som ikke trenger å bytte objektiv, men dyrere enn K-01. Har litt mer zoom og innebygd ND-filter.
  • Nikon V1: Nikons beste systemkamera uten speil. Mindre bildebrikke, men V1 har innebygd søker. Foreløpig er det kun tre Nikon 1-objektiver tilgjengelig.
  • Olympus E-P3: Olympus sin toppmodell i PEN-serien. Godt brukergrensesnitt og byggekvalitet, men en utdatert bildebrikke gjør at kameraet ikke er oppe på K-01s nivå når det gjelder bildekvalitet.
  • Sony NEX-5n: Kompakt systemkamera fra Sony. Lite kamerahus, vridbar skjerm og stor standardzoom. Dårligere utvalg av optikk enn til Olympus/Panasonic og Pentax. Omtrent like dyr som K-01.
  • Sony NEX-7: Sonys toppmodell. Innebygd søker, kompakt hus, vridbar skjerm. Dyrere, men på mange måter klassens mest avanserte kamera. Som NEX-5n lider NEX-7 av dårlig utvalg av kompakt optikk.
  • Samsung NX200: Kompakt og solid hus fra Samsung. Som med Pentax K-01 er det ingen mulighet for søker. Større objektiv, men brukbart utvalg.
  • Panasonic Lumix DMC-GX1: Dette er Panasonic sitt beste speilløse systemkamera. God bildevalitet, og god tilgang til objektiver i microFourThirds-systemet.
  • Nikon D5100: Går du litt opp i størrelse fra Pentax K-01 kan et godt valg være Nikons D5100. Like stor bildebrikke som i K-01, men her får du selvsagt innebygget søker, og bedre ergonomi.
annonse