Tek.no

Anmeldelse: Bulletstorm

23 Feb 2011 10:21

Av: Mikael H. Groven, Gamer.no

De fleste førstepersons skytespill følger en mal, en oppskrift. Du skal drepe for å komme deg videre, og man tenker ikke så mye mer over akkurat den delen av spillet. Ja, du kan få til hodeskudd og bytte mellom våpen, men det er mye autopilot involvert når man plaffer løs på endeløse bølger av skurker. Slik er ikke Bulletstorm. Her er bildet helt snudd på hodet, du vil nemlig gjerne komme deg videre fra stillesekvenser for nettopp å kverke fiender. Vi snakker ikke noen spillrevolusjon, men et svært friskt tilskudd i en overbefolket sjanger.

Se trailer fra Bulletstorm på Gamer.no.

Overdådig

Allerede i starten av spillet, når du som leiesoldat Grayson Hunt plaffer ned et gigantisk romskip, aner du hva som kommer. Det blir ikke mindre spektakulært av at det er sjefens romskip, en militærveteran med like skitten munn som motiver. Spillets historie går på å fakke din tidligere arbeidsgiver, og la han betale for både sine egne og dine synder. Selv om den aldri står sentralt, gir historien spillet et fint driv og et kurant bakteppe for alt det spinnville du må gjøre.

Lattermuskler på høygir

Samtidig er Bulletstorm både en parodi og satire på eget medie. Spillet er fylt til randen med hysteriske overdrivelser, men det er først og fremst gjennom dialogene lattermusklene virkelig arbeider på høygir. Det er kanskje pubertalt, men Bulletstorm har funnet opp banningen på nytt – og jeg elsker det. Dessuten er humoren og ta-på-kornet-faktoren så solid at du bare gleder deg til at gutta skal åpne kjeften. Dette skjer nemlig ikke bare i mellomsekvenser, her prates det villig vekk også midt under kampene. Minuset må være at det tidvis er så morsomt at det er vanskelig å fokusere på kamp, men det er jo ikke noe annet enn et positivt minus!

Sitter som et skudd

Det er ikke alle utviklere som lykkes omtrent 100 prosent med det de prøver på, og at spillet samtidig fenger så utrolig bra som Bulletstorm. De mange utsettelsene til tross, People Can Fly (i samarbeid med Epic) skal ha all mulig honnør for det ferdige produktet. Dette er noe av det morsomste og mest friske innen skytespillsjangeren på årevis. Humoren sitter som et skudd, og kampene går kjapt fra statistrollen til å bli selve stjerna i showet.

Konseptet «Skillshot» er det som definerer Bulletstorm, og du skal være kreativ med hvordan du kvitter deg med fiendene. De mange fantastiske angrepene gir igjen poeng, som kan brukes til å oppgradere både våpen og utstyr. Hele kampanjen igjennom dukker det stadig opp nye måter å få stadig mer poeng på, og gliset blir bare bredere og bredere. Vi vil bare ha mer Bulletstorm! Og det kommer. Stol på meg, dette blir stort!

Les hele anmeldelsen av Bulletstorm på Gamer.no.

Bulletstorm kommer til Xbox 360, PlayStation 3 og PC torsdag 24. februar. Denne anmeldelsen er basert på gjennomspilling hos Electronic Arts. Reise og opphold er betalt av utgiver.

Anmeldelse: Battlefield 3: Battlefield 3 er et mesterstykke