På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Nvidias nye råskinn er den ubestridte kongen på haugen
Leverer formidabel ytelse og flere nye funksjoner – med svært lavt strømforbruk.
Innhold
- Hovedside
- Den aller grommeste nyheten
- Helt ny arkitektur i bunn
- Både ytelse og bildekvalitet i fokus
- Konklusjon
- Detaljerte resultater
- Testoppsett
- Syntetiske tester
- 3DMark Fire Strike
- FAHBench
- Batman: Arkham Origins
- Battlefield 4
- DCS World
- Hitman: Absolution
- Metro: Last Light
- Effektforbruk og temperatur
- Effektforbruk
- Temperaturer
Hovedside
I dag har Nvidia lansert et par splitter nye skjermkort for spillere – et helt nytt flaggskip ved navn GeForce GTX 980, samt en litt mindre heftig sak kalt GeForce GTX 970. Ventetiden er dermed over for alle som har ventet siden det strømgjerrige budsjettkortet GeForce GTX 750 Ti ble lansert, men som har hatt bruk for noe med skikkelig heftige grafikkmuskler.
I en uventet vri fra Nvidias side kommer faktisk begge dagens nyheter med en splitter ny, aldri tidligere sett grafikkprosessor ombord – en ny retning fra selskapet, som vanligvis har resirkulert sine gamle toppmodeller når de har presentert nye «nestbeste»-kort – for eksempel var GeForce GTX 770 egentlig et sminket GeForce GTX 680 hvis man så nøye nok etter.
Les mer om hva som er nytt i lanseringsnyheten »
Den aller grommeste nyheten
Det mest spennende av alt er selvfølgelig hvor godt de splitter nye skjermkortene yter, og i dag skal vi finne ut hvordan det aller grommeste av de to nye kortene klarer seg. For å gjøre dette best mulig har vi også satt opp en helt ny testbenk for skjermkort, som med nye spill, testprogrammer og rutiner vil gi oss en god indikator på om GeForce GTX 980 er verdt prislappen.
Spesielt dyrt ser kortet imidlertid ikke ut til å bli, til splitter ny toppmodell å være – vi har nemlig fått opplyst at veiledende pris skal være 4700 kroner, som faktisk gjør det noe billigere enn den nå utgående toppmodellen GeForce GTX 780 Ti. Vi er dog litt avventende til vi ser hva prisen faktisk blir, siden både GeForce GTX 780 og GTX 780 Ti kostet over 5000 kroner da de først ble sluppet.
Utvendig er det umddelbart lite som ser ut til å skille GeForce GTX 980 fra forgjengerne. Når vi får det opp av esken finner vi den samme GeForce GTX Titan-inspirerte kjøleren vi kjenner fra hele serien med GTX 700-kort, dog med noen justeringer. Varmesprederen er blitt sort, og på undersiden har det dukket opp en lekker, sort bakplate.
Grillen på kortets bakside er også ny, og leder tankene hen på det helt ekstreme GeForce GTX Titan Z. Det er også i denne grillen vi finner en av de første virkelige forskjellene fra tidligere GeForce-kort. Nvidia har nemlig utstyrt dagens nylansering med hele tre DisplayPort 1.2-utganger, så vel som én utgang hver til HDMI 2.0 og DL-DVI. Med såpass mange DisplayPort-utganger bør det ikke være noe problem å få koblet til en G-Sync-skjerm, som de nye kortene selvfølgelig støtter, blant mye annet nytt.
Det som er mest talende for hva slags teknologi vi har fått fingrene i er imidlertid noe så uskyldig som PCI-E-strømkontaktene. Kortet har nemlig to stykker med bare seks pinner hver. Antall pinner er en indikasjon på hvor mye strøm kortet trenger for å levere varene, og vi har ikke sett så få som dette på en flaggskipmodell siden GeForce GTX 680 kom ut på vårparten i 2012.
Helt ny arkitektur i bunn
Forklaringen på det lave antallet pinner og det lave strømforbruket ligger i prosessorkjernen. Denne er nemlig bygd på Nvidias Maxwell-arkitektur, som kom på markedet første gang i GeForce GTX 750 Ti. Frem til i dag var dét også det eneste Maxwell-baserte kortet på markedet, men nå får det altså selskap av et par betydelig mer velutrustede modeller.
Les mer: Nvidias Maxwell-arkitektur kan åpne helt nye muligheter for overklokking »
Som seg hør og bør for en flaggskipmodell er GeForce GTX 980, som vi altså tester i dag, det aller mest velutrustede av de nye skjermkortene. Spesifikasjonstabellen forteller oss at det har 4096 MB videominne klokket til effektivt 7 GHz på en 256-bits minnebuss, som betyr at tross noe mer minne er båndbredden på dette noe lavere enn på forgjengerne.
Også når vi ser på antallet CUDA-kjerner, som er Nvidias streamprosessorer, får vi oss en liten overraskelse. Der hvor GeForce GTX 780 hadde 2304 av disse til disposisjon, og GeForce GTX 780 Ti økte videre til 2880, stiller nye GeForce GTX 980 med kun 2048 stykker.
Dette er en betydelig nedgang. Selv om Maxwell-baserte GeForce GTX 750 Ti med 640 CUDA-kjerner ombord kriktig nok larte å levere på nivå med de 768 CUDA-kjernene i GeForce GTX 650 Ti Boost, er vi spent på å se om Nvidia tross litt rare spesifikasjoner er i stand til å levere bedre ytelse enn de nå utgående toppmodellene fra forrige generasjon var i stand til. Det er verdt å merke seg at antallet transistorer også er lavere enn forrige generasjons kort; kun 5,2 milliarder.
Lurer du på hva spesifikasjonene betyr?
Med Tek Ekstra kan du lese vår store guide til hvordan skjermkort fungerer »
Både ytelse og bildekvalitet i fokus
Nvidia selv er ikke snauere enn at de sier ytelsen på den nye toppmodellen skal være dobbelt så høy som på det eldre flaggskipet GeForce GTX 680, og omlag 33 prosent høyere enn GeForce GTX 780. Samtidig skal strømgjerrigheten til den nye arkitekturen gjøre at det leverer dobbelt så mange gigaflops med regnekraft per watt som begge disse eldre modellene.
Med all denne ytelsen skal du imidlertid ikke bare få bedre bildeflyt i spill. Også bildekvaliteten skal gå opp, melder selskapet, som introduserer en ny form for kantutjevning kalt MFAA sammen med de nye skjermkortene. En annen nyvinning for å øke bildekvaliteten, ved navn DSR, slår følge med MFAA, men dette kan du lese mer om i lanseringsnyheten.
I tillegg har Nvidia fått med seg alt oppstyret rundt Oculus Rift, og lanserer også støtte for noe de kaller VR Direct – en teknologi som skal være rettet spesifikt mot å redusere forsinkelser i bildet og øke bildekvaliteten for virtuell virkelighet, uten at vi har fått gå særlig mye mer i dybden på dette ennå. Nyheten er i alle fall spekket med finesser, så det er ingenting som tyder på at Nvidia har ligget på latsiden mens de har utviklet dette kortet.
Konklusjon
Etter å ha testet kortet, tittet på den nye teknologien det kommer spekket med, og tatt i betraktning alle tilkoblingsmulighetene det har, er det veldig fristende å slå til med en anbefaling på GeForce GTX 980. Som vi har listet opp på de kommende sidene er nemlig ytelsen det leverer fullstendig suveren – det er ingen andre skjermkort med én kjerne ombord som kan måle seg med bildeflyten dette kortet stiller opp med, og på toppen av alt bruker det nesten ikke strøm.
Oppdatering: Prisen på kortet er nå bekreftet, og en rekke butikker har fått det inn i hyllene. Det viser seg at den veiledende prisen Nvidia ga oss var helt riktig – og dermed er dagens testmodell faktisk et svært godt kjøp; siden ytelsen altså er svært mye bedre enn tidligere toppmodeller. Det kan være GeForce GTX 970 vil være et enda bedre kjøp, men det skal vi teste en av de nærmeste dagene.
Hvis pris ikke spiller noen rolle for deg, og du bare skal ha det beste, da er det i alle fall ingen grunn til å vente. Enten du verdsetter ha rå styrke, ytelse per watt eller teknologiske finesser høyest, så er det GeForce GTX 980 som er den nye kongen på haugen.
Finn laveste pris på GeForce GTX 980 i Prisguide »
På bruktmarkedet vårt kan du enkelt legge ut ditt gamle skjermkort for salg »
Detaljerte resultater
På de neste sidene kan du se nærmere på hvordan dagens testkort ligger an med tanke på ytelse. Aller først har vi listet opp testoppsettet vårt for de som er interessert i slikt – men hvis du vil se hvordan dagens testmodell yter kan du også bare hoppe direkte til de første resultatene »
Testoppsett
I dag tester vi Nvidia GeForce GTX 980, med følgende tekniske spesifikasjoner, sammenliknet med andre kort i omtrent samme klasse:
Modell | Nvidia GeForce GTX 780 | Nvidia GeForce GTX 780 Ti | Nvidia GeForce GTX 980 | AMD Radeon R9 290X |
---|---|---|---|---|
Grafikkprosessor | GK110 | GK110 | GM204 | Hawaii XT |
Kjernefrekvens | 863 MHz | 875 MHz | 1126 MHz | - |
Boost-frekvens | 900 MHz | 928 MHz | 1216 MHz | 1000 MHz |
Prosess | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Minnefrekvens (eff.) | 6008 MHz | 7000 MHz | 7000 MHz | 5000 MHz |
Minnemengde | 3072 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 |
Minnebusbredde | 384-bit | 384-bit | 256-bit | 512-bit |
Streamprosessorer | 2304 | 2880 | 2048 | 2816 |
Transistorer | 7,1 mrd. | 7,1 mrd. | 5,2 mrd. | 6,2 mrd. |
TMU | 192 | 240 | 128 | 176 |
ROP | 48 | 48 | 64 | 64 |
Typisk forbruk | 250 W | 250 W | 165 W | - |
Maskinvaren og rutinene vi tester med, samt en forklaring på hvorfor vi har valgt ut akkurat disse, er også nærmere beskrevet i en egen sak om skjermkort-testriggen vår, men her følger en kort oppsummering av de viktigste komponentene:
- Hovedkort: Asus ROG Rampage IV Black Edition
- Prosessor: Intel Core i7 3960X
- Minne: Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB
- Strømforsyning: Corsair AX 1200W
- Lagringsmedium: SanDisk Extreme Pro 480 GB SSD
I dagens testing benytter vi ikke-offentliggjorte drivere med versjonsnummer 344.07. De øvrige skjermkortene i utvalget, som vi sammenlikner dagens testmodell med, benytter følgende drivere:
- Radeon R9 285: Catalyst 14.30.1005
- Radeon-kort, alle andre modeller: Catalyst 14.4
- GeForce-kort, alle andre modeller: 340.52
Syntetisk ytelse testes med 3DMark Fire Strike 1.1 og prosesseringskraft med FAHBench 1.2. Spillytelse måles i Battlefield 4, Batman: Arkham Origins, Hitman: Absolution, Metro: Last Light og DCS World. Bildeflyten måles enten med Fraps eller innebygde måleverktøy i spillene, og samtlige spilltester kjøres minimum to ganger for å sikre at vi har stabile, representative resultater.
Temperaturmålinger gjør vi med GPU-Z med mindre annet er oppgitt, og temperaturen som måles er den høyeste som oppnås under det sammenhengende testløpet av Metro: Last Light. Effektmålinger leser vi av ved stikkontakten under samme test.
Syntetiske tester
3DMark Fire Strike
Første test er gode gamle 3DMark, som belaster hele datamaskinen for å simulere ytelse i moderne spill, og her ser vi at Nvidias nyeste råtass kommer suverent best ut. Til tross for både færre transistorer, færre streamprosessorer og lavere minnebåndbredde får faktisk vårt GeForce GTX 980 med 11 515 poeng et resultat nesten 13 prosent høyere enn det gamle flaggskipet GeForce GTX 780 Ti. En god start, men vi har bare såvidt begynt.
FAHBench
Denne testen har ingenting med spill å gjøre, men måler først og fremst skjermkortets prosesseringsevne – noe som på ingen måte plager vårt GeForce GTX 980.
Når det settes til fysikksimulering i FAHBench, den offisielle ytelsestesten for Folding@Home-programmet, sønderknuser kortet faktisk alt annet som det burde kunne sammenliknes med.
Ved implisitt oppgaveløsning oppnår GeForce GTX 980 nesten 40 prosent bedre resultater enn andreplassen i utvalget, og nærmere 60 prosent bedre enn kortet som ligger på tredjeplass. Ved eksplisitt oppgaveløsning, som er en mer krevende oppgave, er ikke marginene fullt så enorme, men dagens testmodell klarer fortsatt å dra i land et resultat drøyt 16 prosent høyere enn det nest beste kortet i utvalget.
Batman: Arkham Origins
I første spilltest er vårt GeForce GTX 980 fremdeles kongen målt opp mot resten av utvalget, både ved Full HD og 2560 x 1600 pikslers oppløsning. AMD Radeon R9 290X klarer å tangere verdien for gjennomsnittlig bildehastighet på den laveste oppløsningen, men takket være høyere registrert minsteverdi holder dagens nykommer fra Nvidia på gullmedaljen samlet sett. Litt interessant er å merke seg at «mini-Maxwell», GeForce GTX 750 Ti, ikke engang var i stand til å starte spillet.
Battlefield 4
I Battlefield 4 blir overtaket fra dagens testmodell enda mer tydelig. Ved 1920 x 1080 pikslers oppløsning er den minste målte FPS-verdien fra kortet faktisk på samme nivå som det antallet bilder GeForce GTX 780 Ti klarer å spytte ut per sekund i gjennomsnitt, gjennom hele det drøyt halvannet minutt lange testløpet. På begge oppløsningene holder GeForce GTX 980 et forsprang på rundt ti prosent målt mot sin forgjenger, noe som absolutt må kunne kalles godkjent.
DCS World
Flysimulatoren DCS World er ikke den mest krevende testen vår, men likevel kommer forskjellene mellom de forskjellige skjermkortene tydelig frem. Igjen er det vårt splitter nye GeForce GTX 980 som gjør det aller best, på begge oppløsningene, og både når vi ser på gjennomsnittlige og minste målte FPS-verdier. Hverken AMDs beste enkeltkjernekort eller Nvidias kjappeste utgåtte modeller kommer i nærheten av det nylanserte flaggskipet.
Hitman: Absolution
Hitman: Absolution har vært med oss en stund, men er fortsatt en av de hardeste testene vi har å by på – som vises på at det er en rekke skjermkort som ikke klarer å drive det på høyeste oppløsning engang. Det viser seg at den også blir litt for hard for vårt GeForce GTX 980; som for første gang i testen må se seg slått av et annet skjermkort.
AMD Radeon R9 290X får nemlig bedre snittverdier på begge oppløsningene, og bedre verdier i alt ved 2560 x 1600 piksler – som tross at det bare holder til et forsprang på fem prosent er nok til å dytte dagens testkort ned til dets første sammenlagte sølvmedalje.
Metro: Last Light
Når vi kommer til siste spilltest, Metro: Last Light, seiler vårt GeForce GTX 980 igjen opp på førsteplass. Her er avstanden ned til lillebror GeForce GTX 780 Ti forholdsvis små på de fleste målinger, og det er bare ved 2560 x 1600 piksler at vi får et virkelig betydelig forsprang i form av minste registrerte FPS-verdi. Like fullt er det altså klart at dagens nykommer er det raskeste også i denne deltesten, samme hvordan man ser på det.
Effektforbruk og temperatur
Effektforbruk
En av de virkelig spennende egenskapene ved den nye Maxwell-arkitekturen fra Nvidia er effektforbruket. Som vi så helt innledningsvis har Nvidia GeForce GTX 980 færre strømpinner enn mange tidligere toppskjermkort i samme familie, og TDP er også oppgitt til svært lave 165 watt. Når vi belaster datamaskinen som verst under spilltestingen ser vi også at kortet leverer – akkurat som ventet, egentlig, etter hva vi så da vi testet Maxwell-baserte GeForce GTX 750 Ti.
At det er som forventet gjør det på ingen måte mindre imponerende. Et effektforbruk på kun 376 watt for hele datamaskinen ved full belastning er svært lavt – faktisk på nivå med det eldre, og betydelig svakere, GeForce GTX 770. Med nye GeForce GTX 980 leverer Nvidia virkelig varene hvis man er interessert i å få maksimal ytelse per watt.
Temperaturer
Når vi måler temperaturen på vår Maxwell-baserte nyhet fra Nvidia blir vi hverken skuffet eller særlig begeistret. Ved full belastning kommer kortet opp i samme temperatur som andre referansekort fra Nvidia med samme kjøleløsning, og etter å ha hvilt seg en stund faller temperaturen på kortets grafikkprosessor også til tilsvarende nivå som andre Nvidia-kort.
Dette er definitivt godkjent, men vi hadde innerst inne et lite håp om at ny arkitektur også ville bety lavere temperaturer – især med tanke på det lave effektforbruket.