Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

TestSony a6300

a6300 byr på ekstremt god autofokus og skuddtakt

Men prisen er dobbelt så høy som forgjengeren; hva har skjedd?

Sony a6300

Vi liker Sony a6000 veldig godt, og det kom ut som vår anbefaling fra fjorårets samletest av kompakte systemkameraer. Da tok vi riktignok forbehold om at det gikk rykter om at etterfølgeren, Sony a7000, ikke skulle være så fryktelig langt unna, med nye spennende funksjoner. Det viste seg å være både riktig og galt. Etterfølgeren var ikke så langt unna, men navnet ble ikke a7000, men a6300.

I likhet med forgjengeren, a6000, har Sony på sine hjemmesider plassert a6300 i kategorien «avansert amatør», til tross for at kameraet har noen funksjoner som helt klart ville kunne forsvare en plassering i proffkategorien. Og på den andre siden er det noen mangler som gjør at det helt klart ikke gjør det. Men mer om det på neste side.

«Verdens raskeste autofokus». Igjen. Men hva har skjedd med prisen?

Som omtrent all annen teknologi, så går utviklingen av kamerateknologi slik at den stadig blir bedre, så vi ble ikke veldig overrasket da Sony annonserte at a6300 har verdens raskeste autofokus. Kameraer topper hverandre hele tiden, og i kampen om ubetydelige millisekunder er dette en påstand vi synes vi hører to-tre ganger i året.

Så vi hopper ikke i taket av spenning, men forgjengeren, Sony a6000 var helt klart utrolig kjapp, og hvis a6300 er raskere - om enn ubetydelig - er jo ikke det negativt.

Bildebrikken skal også være redesignet og skal fange opp mer lys enn tidligere. (Illustrasjon: Sony) Bilde: Sony

Men noe som er litt negativt, er den høye prisen. Ifølge prishistorikken hos vår komersielle samarbeidspartner Prisguide.no, har a6000 ligget på omtrent 6000 kroner siden det ble tilgjengelig for salg tidlig i 2014. Men med a6300 har Sony doblet prisen til hele 12 500 kroner. Dette er nesten nøyaktig det samme som Sony gjorde med premiumskompaktkameraet RX100 IV. Hva har skjedd Har populariteten gått dem til hodet, har markedet endret seg eller var kameraene for billige til å begynne med?

Dette endrer uansett vårt utgangspunkt en del, for der a6000 var et veldig godt kjøp med funksjoner du bare ellers fikk hos dobbelt så dyre kameraer, risikerer a6300 å ikke ha noen reelle fortrinn over de nærmeste konkurrentene.

Sony A6300
8
Meget bra
Anbefalt

Sony A6300

sitat"a6300 har en særdeles god skuddtakt og autofokus, men er ikke værtett og prisen er høy."

Fordeler

  • Krysse av
    Svært god skuddtakt og særdeles god autofokus
  • Krysse av
    God bildekvalitet
  • Krysse av
    USB-lading gjør det enkelt å lade ofte
  • Krysse av
    Delvis fleksibel skjerm
  • Krysse av
    Kompakt
  • Krysse av
    Gode tilpassningsmuligheter
  • Krysse av
    Elektronisk søker

Ting å tenke på

  • Bytt
    Vi savner enkelte tilpassningsmuligheter
  • Bytt
    Ikke berøringsskjerm
  • Bytt
    Skjermen er bare delvis fleksibel
  • Bytt
    Tydelig etterslep på søkeren i dårlig lys
  • Bytt
    Dårlig kit-optikk
  • Bytt
    Ikke værtett
  • Bytt
    Høy pris sammenlignet med forgjengeren

Spesifikasjoner og bilder av kameraet

Forbedret bildebrikke og mange fokuspunkter

Sony a6300 er helt klart et kamera som er bygget for fart og spenning. Siden forgjengeren har Sony fått inn over dobbelt så mange fokuspunkter, og vi har gått fra 179 til spinnville 425. Og samtlige er fasedetekterende! Noe som på godt norsk betyr at søkerbildet på a6300 kan være tettpakket av den type fokuspunkter som er best egnet for å fokusere på motiver i bevegelse. a6000 med sine 179 gjorde jo ikke akkurat en dårlig jobb, så vi er spente på å se om a6300 er merkbart mye bedre.

Oppløsningen er den samme som før, 24 megapiksler, og det er for det meste mer enn nok. Med en skuddtakt på opp til 11 bilder i sekundet fylles nok minnekortet raskt nok uansett, så da er det greit at bildene ikke tar mer plass enn de må. Men selv om oppløsningen er uendret, skal det nye bildebrikkedesignet gjøre at a6300 takler høye ISO-verdier bedre enn forgjengeren.

Det vi hadde håpet på en forbedring av er bufferen, men den ser desverre ut til å være uforandret. I sin prisklasse er det dog bare Panasonic Lumix GX8 som har en vesentlig større buffer, og Nikons kommende D500 har det dobbelte den igjen, men D500 koster også dobbelt så mye.

Under tabellen skal vi se nærmere på kameraets ytre egenskaper.
Men hvis du vil gå rett til å lese om hvordan det er i bruk og se eksempelbilder fra kameraet, starter vi med det på neste side »

Sony a6300Sony a6000Canon EOS 7D Mark IINikon D500Olympus OM-D E-M5 IIPanasonic Lumix GX8
Pris*:12 499,-6094,-14 776,-22 989,-10 489,-10 194,-
Bildebrikke:APS-C (366,6 mm²)APS-C (366,6 mm²)APS-C (336 mm²)APS-C (368,95 mm²)4/3 (224,9 mm)4/3 (224,9 mm)
Oppløsning:24 MP (6000 x 4000)24 MP (6000 x 4000)20 MP (5472 x 3648)21 MP (5568 x 3712)16 MP (4608 x 3456)20 MP (5184 x 3888)
ISO:100 - 51 200100 - 25 600100 - 51 20050 - 1 640 000100 - 25 60 0100 - 25 600
Fatning:Sony ESony ECanon EFNikon FMicro Four ThirdsMicro Four Thirds
Fokuspunkter:425179651538149
Bildestabilisator:ByttByttByttBytt5-akses5-akses dobbel IS
Maks hastighet, bildeserie:111110101010
Buffer, maks hastighet RAW:222226791536
Skjerm:3", 921 600 pt3", 921 600 pt3", 1 040 000 pt3", 2 359 000 pt3", 1 037 000 pt3", 1 040 000 pt
Berøringsskjerm:ByttByttByttKrysse avKrysse avKrysse av
Søker:Elektronisk, 2 359 296 ptElektronisk, 1 440 000 ptOptiskOptiskElektronisk, 2 360 000 ptElektronisk, 2 360 000 pt
Værtett:Fukt og støvByttKrysse avKrysse avKrysse avKrysse av
Batteri (CIPA):4003606701240310330
USB-lading:Krysse avKrysse avByttByttByttBytt
Vekt - kamerahus (gram):404344910860469487

a6300 er et kompakt kamera og grepet er deretter, men likevel dypt nok til at vi får et dugelig tak på det, godt hulpet av det gode gummi-trekket. Sprett-opp-blitsen er av det stilige slanke, men lite robuste slaget, men det er bedre enn ingenting. Skikkelig blits er det uansett plass til i blits-skoen over objektivet.

Bilde: Kristoffer Møllevik

Objektivet som følger med er «sammenleggbart» og utvides når vi slår på kameraet. Det fine med dette er at vi får en veldig kompakt normalzoom. Ulempene er at det forsinker oppstarten av kameraet noe, objektivet er ikke spesielt lyssterk og eller spesielt skarpt.

.

a6300 har flere elementer som gjør det godt egnet som videokamera. Objektivet som følger med har elektronisk zoom-kontroll, som gjør det enkelt å få rolige og jevne inn- eller utzoomer. På siden finner vi en mini-jack-inngang for å koble til ekstern mikrofon, og den noe fleksible skjermen er i 16:9-format.

Sett ovenfra er det ikke akkurat noe overvedlende oppsett, og vi savner egentlig et dedikert kontrollhjul for eksponeringskompensasjon. Av/på-knappen er plassert ved utløseren, noe som fungerer fint siden det da blir enkelt å skru på kameraet og starte fotograferingen omtrent i én bevegelse.

Oppsettet bak er nokså standard, og vi skriver litt mer om det på neste side.

Som vanlig med Sonys kameraer er a6300 utstyrt med NFC for rask tilkobling til mobiltelefonen; som er fint for de som har NFC på telefonen.

Sony A6300
8
Meget bra
Anbefalt

Sony A6300

sitat"a6300 har en særdeles god skuddtakt og autofokus, men er ikke værtett og prisen er høy."

Fordeler

  • Krysse av
    Svært god skuddtakt og særdeles god autofokus
  • Krysse av
    God bildekvalitet
  • Krysse av
    USB-lading gjør det enkelt å lade ofte
  • Krysse av
    Delvis fleksibel skjerm
  • Krysse av
    Kompakt
  • Krysse av
    Gode tilpassningsmuligheter
  • Krysse av
    Elektronisk søker

Ting å tenke på

  • Bytt
    Vi savner enkelte tilpassningsmuligheter
  • Bytt
    Ikke berøringsskjerm
  • Bytt
    Skjermen er bare delvis fleksibel
  • Bytt
    Tydelig etterslep på søkeren i dårlig lys
  • Bytt
    Dårlig kit-optikk
  • Bytt
    Ikke værtett
  • Bytt
    Høy pris sammenlignet med forgjengeren

Praktisk bruk og testbilder

Kompakt nok til én hånd

Veid med det forholdsvis kompakte kitobjektivet og batteriet, stopper vekta vår 524 gram, noe som plasserer a6300 sammen med de større, kompakte systemkameraene. Det er likevel mindre enn en av våre favoritter i denne klassen, Panasonic Lumix GX8, men siden a6300 har en større bildebrikke (APS-C mot GX8s mFT) blir optikken en del tyngre.

Men kitobjektivet som følger med veier ikke stort, og et godt og passelig dypt kameragrep gjør at det for eksempel ikke er noe problem å bruke kameraet med én hånd, som er fint hvis du trenger den andre til noe annet, som for eksempel da undertegnede dro på besøksgård med minstemann på armen. Grepet er også godt gummiert, og det samme med tommelstykket på baksiden, så hvis du løper deg svett under fotograferingen skal det fortsatt ligge godt i hendene.

«Hva glor'u på??» 1/100s - f/5.6 - ISO 4000. Optimalisert fra RAW.

Det er et forholdsvis nett og kompakt kamera, og grepet blir jo deretter, og til undertegnedes normalt store herrehender (størrelse L i gule oppvaskhansker) blir det akkurat litt for lite til at vi får plass til hele hånda uten at fingrene føles litt skvist sammen. Ikke noe stort problem til hverdagslig fotografering, men for lengre økter håndholdt fotografering med større teleobjektiver er det ikke optimalt.

Gode tilpassningsmuligheter, men det kunne vært flere

Ergonomien som vi beskriver over er i og for seg identisk med forgjengeren, a6000, fordi kamerakroppen er nesten uforandret. Og det samme gjelder plasseringen av knappene. Det eneste som har endret seg er at AEL-knappen (autoeksponeringslås) har fått en bryter som gjør at den også kan brukes til å veksle mellom autofokus og manuell fokus.

Kameraet har to kontrollhjul, ett på toppen nær høyre tommel, og et sentralt nede som også fungerer som fireveiskontroller, også dette styres lettest med samme tommel. Det hadde vært fint med et tredje, gjerne plassert fremme ved utløserknappen slik at vi kunne betjent det med høyre pekefinger. Da kunne hjulet på toppen vært dedikert til eksponeringskompensasjon eller ISO, noe som er en mulighet vi fikk med for eksempel Panasonic GX8 og Olympus Pen-F.

Det er jo ikke alltid vi trenger lynkjapp fokus og 11 bilder i sekundet. 1/500s - f/3.5 - ISO125. Optimalisert fra RAW.

Som vanlig med Sony er knappene svært tilpasningsbare, og til «Custom»-knappene (heretter omtalt som funksjonsknappene) kan vi velge mellom hele 63(!) ulike innstillinger, hvis vi teller med deaktiveringsmuligheten. Langt flere enn vi trenger, men så lenge vi finner de funksjonene vi er ute etter (og det gjør vi), er det jo bare positivt at det finnes muligheter for brukere som kanskje har mer spesialiserte behov.

Men noe vi stusser litt over er at ikke alle knappene kan endre funksjon; da tenker vi særlig på videoopptaksknappen, DISP-knappen («opp» på fireveiskontrolleren) og den «faktiske» funksjonsknappen. Vi sier den «faktiske» funksjonsknappen siden den har «Fn»-påskrevet uten at vi kan endre funksjonen dens; istedet er den låst til hurtigmenyen. Heller ikke dette har veldig mye å si for oss med våre akk så normale fotobehov, og hurtigmenyen er både oversiktlig og enkel å navigere i, men når man først lager kameraet med såpass mange tilpassningsmuligheter som det allerede har, hvorfor ikke bare ta den helt ut?

Vi savner også en dedikert fokusmodusbryter slik som vi fikk med Panasonic GX8 og Sonys kompakte fullformatskamera Sony RX1r II, men vi kan jobbe oss rundt det med de andre knappene. Vi kan også bruke «Memory»-funksjonene på modushjulet, og for eksempel sette opp én standardinnstilling for mer fartsfylt fotografering og én til roligere, men det hadde vært bedre hvis vi kunne programmere «AE-MF/AF-bryteren» til en lignende funksjon. Alt i alt er betjeningen god og i kjent Sony-stil svært tilpassningsdyktig, men i forhold til den høye prisen på kameraet hadde vi regnet med enda flere tilpassningsmuligheter og noen flere funksjonsknapper.

Den raske skuddtakten gjør det mulig å ta en serie med bilder slik at du lettere kan velge ut det «perfekte» øyeblikket, slik som her der måken sprer vingene helt ut. Mer om skuddtakten og autofokusen på neste side. 1/500s - f/8.0 - ISO 100. Optimalisert fra RAW.

Hva er det med Sony og berøringsskjermer?

Skjermen på a6300 er god i seg selv, og selv om oppløsningen på 921 600 bildepunkter er uforandret fra forrige utgave, er den god nok til sitt bruk. Høy oppløsning på skjermen er bra i de tilfellene der du har tatt bilder med svært liten dybdeskarphet og vil sjekke at fokusen satt der den skulle, men vår erfaring er at du ikke trenger langt på nær så mange bildepunkter som enkelte har for å gjøre dette. Skjermen på Canon EOS 40D fra 2007 har for eksempel bare 230 000 bildepunkter, og selv om den ikke oppleves som spesielt skarp på kloss hold, er det godt nok til å sjekke fokus i de fleste tilfeller, og 500 000 bildepunkter ville nok vært bra. 921 600 er altså nok i massevis.

På besøksgård med minstemann på armen savnet undertegnede en mer fleksibel skjerm, siden det med bare én hånd ledig ble vanskelig å rette kameraet mot den lille for å få noen reaksjonsbilder. 1/160s - f/4.5 - ISO 6400.

Men noe som er verre er at Sony fortsatt ikke har satt inn berøringsskjerm på kameraet, et punkt innen kamerateknologi der den japanske teknologigiganten merkelig nok fortsatt ligger bakpå. Berøringsskjerm er virkelig unntaket heller enn regelen hos Sony, og ingen av selskapets kameraer fra 2015 eller hittil i år har det. Og det er synd, for slike skjermer gjør det utrolig enkelt å raskt endre fokuspunkt. Nå gjør a6300 en såpass god jobb med multipunktsfokusen at vi har savnet denne funksjonen enormt, men til mer «stillestående» arbeid hadde det vært fint å ha.

Skjermen er heller ikke blitt noe mer fleksibel siden sist, og som på forgjengeren kan den bare vris opp og ned, og ikke mer enn omtrent 90º opp og rundt 45º ned. Dette er nok til å få vekk irriterende refleksjoner når vi bruker kameraet ute i skarpt lys, og til at vi slipper å bøye oss så mye når vi fotograferer med lavt stativ, men vi må bare krysse fingrene våre for at selfiene blir bra. Vi kan heller ikke vri skjermen ut til siden som på for eksempel Panasonic GX8, noe som hadde gitt ekstra fleksibilitet, og kan være særlig nyttig på litt trange steder.

Bedre oppløsning, men samme gamle forsinkelse

Et annet punkt vi var interesserte i, var å se om den elektroniske søkeren er blitt noe bedre siden sist. Den er i alle fall blitt skarpere, med en økning fra 1,4 millioner bildepunkter til 2,35 millioner. Nå var ikke den gamle søkeren problematisk uskarp, men dette gjør i alle fall a6300 konkurransedyktig med for eksempel Panasonic GX8, som har en utmerket elektronisk søker. På oppløsningssiden i alle fall.

I dagslys og god innendørsbelysning merker vi ikke noe visningsforsinkelse og det er enkelt å bruke søkeren. Som på forrige utgave. Men under dårlige lysforhold er det fortsatt, som på a6000, et tydelig etterslep på søkerbildet. Da skal det sies at vi her mener skikkelig dårlige lysforhold, som for eksempel i et dunkelt belyst konsertlokale eller på den strømløse familiehytta med stearinlys, altså slik at vi snakker ISO-verdier på 6400 bare for å kunne håndholde kameraet. Og som på forgjengeren er det kun fra blender f/5.6 det er litt irriterende.

Etterslepet i søkeren kan være plagsomt, men kun i dårlig lys. Og selv da kan man jo bare gjøre som her: Pek og skyt, og la autofokusen ta seg av sporingen.

Men blender f/5.6 er den største blenderåpningen i tele-enden av det kompakte kitobjektivet som følger med kameraet, så hvis du skal bruke den kommer du til å merke det. Forsinkelsen er ikke direkte ødeleggende med mindre du trenger å kunne følge et motivet når det beveger seg raskt i dårlig lys, og selv da kan du unngå det ved å investere i mer lyssterk optikk. Så heller ikke dette er katastrofalt, men vi hadde egentlig forventet at Sony hadde fikset det siden a6000, spesielt med tanke på at de har doblet prisen. Dessuten, Panasonic fikk det til med GX8, og a6300 konkurrerer nå i den prisklassen.

Sony A6300
8
Meget bra
Anbefalt

Sony A6300

sitat"a6300 har en særdeles god skuddtakt og autofokus, men er ikke værtett og prisen er høy."

Fordeler

  • Krysse av
    Svært god skuddtakt og særdeles god autofokus
  • Krysse av
    God bildekvalitet
  • Krysse av
    USB-lading gjør det enkelt å lade ofte
  • Krysse av
    Delvis fleksibel skjerm
  • Krysse av
    Kompakt
  • Krysse av
    Gode tilpassningsmuligheter
  • Krysse av
    Elektronisk søker

Ting å tenke på

  • Bytt
    Vi savner enkelte tilpassningsmuligheter
  • Bytt
    Ikke berøringsskjerm
  • Bytt
    Skjermen er bare delvis fleksibel
  • Bytt
    Tydelig etterslep på søkeren i dårlig lys
  • Bytt
    Dårlig kit-optikk
  • Bytt
    Ikke værtett
  • Bytt
    Høy pris sammenlignet med forgjengeren

Fokus, bildekvalitet og konklusjon

Hovedattraksjonen med a6300 er den høye skuddtakten og kjappe autofokusen. Kameraet er utstyrt med hele 425 fasedetekterende fokuspunkter, som vil si at søkerbildet er omtrent dekket av små firkanter som bare står klar til å låse seg fast til motivet ditt og følge det bedre enn du klarer selv.

I kameraet kan du velge om du vil prioritere at autofokusen skal prioritere fokus, utløser eller en mellomting. Det første vil si at kameraet ikke tar bilder hvis det ikke føler seg helt sikker på at motivet er i fokus, og da går gjerne skuddtakten litt ned. Utløserprioritet vil si at kameraet kjører så høy skuddtakt som det bare klarer (altså 11 fps), og mellomtingen, «balanced» er altså noe midt mellom.

Hvis du for eksempel tar portrettbilder og trenger skarp fokus på øynene, vil det være best å ha kameraet i fokus-prioritet. I andre situasjoner vil et uskarpt bilde være bedre enn ingen bilde, og da vil utløserprioritet være best. Du kan også velge én for AF-S (låst autofokus) og en annen for AF-C (kontinuerlig autofokus), men vi har i grunn bare brukt «balanced» i testperioden, noe som har fungert veldig godt.

Skikkelig sportskamera, men ikke med optikken som følger med

Autofokusen på a6300 er rett og slett rå! Ikke fordi den er noe merkbart kjappere enn andre, selv om den gjerne er det i teorien, men fordi a6300 er helt utrolig god på å følge et bevegelig, og holde det skarpt.

Hundens tidvis uforutsigbare løpemønster og herjing er en god prøve for kameraets autofokus. 1/2000s - f/5.6 - ISO 800. Optimalisert fra RAW.

Ofte pleier det å være slik at systemkameraene har de fasedetekterende fokuspunktene i midten av bildet, slik at vi må følge motivet med kameraet for at autofokusen ikke skal miste taket. Noe som igjen fører til at motivet havner i midten på de fleste bildene. Siden a6300 er omtrent proppfull av fasedetekterende fokuspunkter fra hjørne til hjørne, har vi nesten ikke trengt å følge motivet med kameraet. Selv om hunden løp omtrent i sikksakk gjennom bildet, holdt autofokusen følge bemerkelsesverdig godt, og mistet taket bare unntaktsvis.

Det ser da ut til at kameraet har latt seg lure av andre kontrastområder i bildet, som for eksempel da hunden løp over en bar grusflekk på en ellers snødekket skogsvei. Da hunden løp videre hang fokusen igjen på grusflekken, og de neste bildene i sekvensen er helt ute av fokus. Noe lignende skjedde da hunden løp forbi en person, og de neste bildene i sekvensen var med fokus på personen istedet for hunden. Dette kan vi selvsagt unngå ved å for eksempel begrense fokusområdet til en mindre sone og følge motivet med kameraet, men mesteparten av tiden har ikke dette vært nødvendig. Sekvensen under er ganske representativ for hvor godt kameraet treffer med kontinuerlig autofokus med samtlige fokuspunkter aktivert.

Klikk på bildet for å se det i full oppløsning. 1/2500s - f/5.6 - ISO 3200. Optimalisert fra RAW.

Men hvis du åpner bildet over og ser på det i full oppløsning, blir det også smertelig tydelig hvorfor objektivet som følger med ikke holder følge med resten av kameraet. Den største blenderåpningen i tele-enden av objektivet er nemlig f/5.6, noe som gjør at vi med den raske lukkertiden vi brukte havnet helt oppe på ISO 3200, i dagslys (!). Nå skal det sies at vi her for å teste autofokusen har sikret oss med en noe raskere lukkertid enn strengt nødvendig, og hadde vi godt ned til 1/1250s hadde jo ISO-en gått ned til ISO 1600.

Men actionfotografering krever ofte svært høye lukkertider, og når vi testet kameraet med et 55 mm f/1.8-objektiv kom vi ned i ISO 160 med en lukkertid på 1/2000s. Den praktiske forskjellen er enorm. Skal du få et godt utbytte av sportsmulighetene som a6300 gir, bør du egentlig gå for et mer lyssterkt objektiv. En normalzoom med blender f/2.8 vil være et godt utgangspunkt. Slike er ofte ganske kostbare, men vil antakeligvis gi langt bedre bildekvalitet enn optikken som følger med. Hvis det blir for kostbart kan du vurdere et fastobjektiv (altså uten zoom), som ofte koster en del mindre.

Med et mer lyssterkt objektiv fikk vi ISO-en ned til 160, uten å ofre lukkertid. 1/2000s - f/1.8 - ISO 160. Optimalisert fra RAW.

Veldig god skuddtakt

Den høye skuddtakten lar oss fange øyeblikket rett før foten treffer ballen, men selv med 11 fps måtte det noen serier til før vi traff så fint som her. 1/4000s - f/1.8 - ISO 800.

Skuddtakten på opp til 11 bilder i sekundet med mekanisk lukker, er svært bra, og gjør det enklere å velge det «perfekte» øyeblikket i en serie. Skuddtakten endres heller ikke om vi bruker JPEG eller RAW, eller om vi er i AF-S eller AF-C.

Bildeserien over er en av mange der vi forsøkte å få et bilde av foten rett før den treffer fotballen, og av flere hundre bilder var det ett der vi virkelig følte at vi greide det. Resultatet ser du til høyre her. Denne treffprosenten hadde vært bedre om vi hadde hatt enda litt høyere skuddtakt, men da må vi til svært dyre, mer rendyrkede profesjonelle sportskameraer som Nikon D5 og Canon 1D-X Mark II. Sistnevnte koster sånn omtrent litt over 60 000 kroner, og mer trenger vi vel kanskje ikke si om den saken...

Du finner billigere kameraer med bedre skuddtakt, men da er det med elektronisk lukker, og det er ikke alltid så bra for bilder i bevegelse. På grunn av måten kameraet henter informasjon fra bildebrikken på når du bruker elektronisk lukker, kan det føre til at elementer som beveger seg i bildet ditt blir forvrengt.

Hvis du vil gå mer inn i teknikken bak akkurat dette anbefaler vi denne videoen fra YouTube-kanalen «The Slo Mo Guys», der de rundt 3:53 forklarer og visualiserer dette veldig godt med hjelp av sine saktefilm-kameraer.

Poenget er i alle fall at Sony a6300 har en svært godt skuddtakt, og selv om vi kan velge elektronisk lukker også her, ser vi liten grunn til å gjøre det. Det kan være fint i situasjoner der du vil være helt lydløs, men som du kan se på skuddfoten på bildet til høyre, er også a6300 utsatt for litt bildeforvrenging ved bruk av den elektroniske lukkeren.

Veldig god bildekvalitet

Som du kanskje har skjønt er vi ikke akkurat imponert over objektivet som følger med. Det er det samme som fulgte med forgjengeren, a6000, men da kostet mindre enn halvparten av hva det gjør nå, og da var forventningene våre til optikken også deretter. Det medfølgende objektivet er ikke særlig lyssterkt og ikke spesielt skarpt utenfor midten. Dessverre er det ofte slik med kit-optikk, men her vil det være mye å hente på å oppgradere til noe bedre. Som et kompakt reiseobjektiv er det greit nok, og de optiske svakhetene vil ikke synes på Facebook.

a63001_2000 sf_5.6_ISO2000_38.0 mm (1).
a63001_2000 sf_5.6_ISO2000_38.0 mm

Og kameraet i seg selv gjør en god jobb. APS-C bildebrikken er forholdsvis stor i et så lite kamera, og ifølge Sony har de forbedret designet på den slik at hver av brikkens fotoceller fanger opp litt mer lys enn forgjengeren. Vi har dessverre ikke hatt den forrige modellen tilgjengelig for sammenligning, men hvis vi går inn i bildesammenligningsverktøyet til DPReview, ser det ut til å være litt mindre støy i bildene. Ikke veldig mye, men en forbedring er en forbedring.

For vår del ville vi satt et ISO-tak på 6400 for RAW-format, og unngått JPEG etter ISO 2000, litt avhengig av motivet. Fra ISO 1600 kan vi se at vi mister litt detaljer og fargemetning i kameraets interne støyreduksjon, men hvor vi setter grensa kommer litt an på hvor stort bildet skal brukes. RAW har selvsagt andre fordeler, som at vi får utnyttet kameraets gode dynamiske rekkevidde. Motlysbildet under er et godt eksempel på det, hvor vi i RAW (til høyre) har kunnet hente inn ganske mye detaljer i skyggene og høylyset sammenlignet med kameraets JPEG (til venstre). Her har vi gjort det såpass mye at bildet har fått en litt overdrevet HDR-stil som ikke alle liker, men det illustrerer i alle fall poenget.

a63001_1600 sf_5.6_ISO100_16.0 mm (1)
a63001_1600 sf_5.6_ISO100_16.0 mm.

Konklusjon: Et morsomt kamera, men det er vanskelig å forsvare den høye prisen

Det beste med a6300 er selvsagt den høye skuddtakten og svært treffsikre autofokusen, som gjør det mulig å ta fartsfylte bilder som er mye vanskeligere å ta med andre kameraer. Av konkurrentene som er nærmest i pris er det bare Canon EOS 7D Mark II som kan konkurrere på skuddtakt og evne til å holde et bevegelig motiv i fokus. Nikon D500 vil nok også holde følge og vel så det, men koster drøyt 10 000 kroner mer og er sånn sett i en litt annen prisklasse. Begge disse er speilreflekskameraer og har ikke den kompakte formaktoren som speilløse a6300, men siden alle tre er APS-C blir optikken omtrent like stor, så det kompakte kamerahuset til a6300 får vi egentlig bare gleden av med tilsvarende kompakt optikk. Og slik optikk har sine svakheter, som vi har vært inne på lenger opp.

Klart, speilløse a6300 kan ikke konkurrere med speilrefleksene på for eksempel batteritid, og er laangt unna bufferstørrelsen på Nikon D500, men til gjengjeld får vi fordelene en eletronisk søker gir, som for eksempel en forhåndsvisning av eksponeringen og muligheten til å forstørre et område i bilde for mer nøyaktig manuell fokus.

Sammen med kompakt optikk er det enkelt å ta a6300 med på tur; plutselig er lyset der, selv om du ikke planla den store fotograferingen, og i slike øyeblikk er det fint å ha noe bedre enn en smarttelefon. 1/500s - f/5.6 - ISO 200. Optimalisert fra RAW.

Vi liker at a6300 er kompakt, så lenge vi bruker det med kompakt optikk er det veldig enkelt å ta med på tur, og sånn sett har det potensiale for å bli et mer allsidig fritidskamera enn de større speilrefleksene vi har nevnt. Det kan også fungere fint som et nybegynnerkamera, men Sonys menysystem er ganske omfattende og ikke det mest oversiktlige, så eventuelle ferskinger bør være forberedt på å bruke en ettermiddag på å bli kjent med mulighetene som ligger der. For nybegynnere vil den svært gode autofokusen også gjøre det enklere å ta skarpe bilder.

Og det er fint at antall fokuspunkter har fått et løft fra forgjengeren a6300, vi synes ikke dét alene er nok til å forsvare en dobling av prisen. Fra at a6000 var et veldig godt kjøp til litt over 6000 kroner, har a6300 blitt et veldig kostbart kamera til over 12 000 kroner. Det henger kanskje sammen med endringer i markedet; ettersom produsentene taper salg til smarttelefonene og selger færre enheter, må prisen på de enhetene gå opp for at bunnlinja ikke skal falle for mye.

Dette trenger ikke å være negativt for oss forbrukere, for det tvinger også produsentene til å lage kameraer som er verdt pengene, og uten mobilkameraene er det ikke sikkert vi hadde fått så gode kompaktkameraer som Canon G9 X og Sony RX100 IV. Men som sagt synes vi ikke a6300 gjør nok for å forsvare prisøkningen, når forgjengeren a6000 fortsatt er i salg til halve prisen. Vi har ikke fått noe bedring på bufferen (som var grei nok, men den kan jo alltids bli bedre), etterslepet på søkeren i dårlig lys er uendret og vi har fortsatt ikke fått berøringsskjerm. Ikke veldig kritiske punkter alt i alt, men ting vi forventet forbedring på fra forrige modell.

a6300 gjør det enkelt å ta fartsfylte bilder og egner seg bra for deg som vil ta bilder av kjæledyr, familier med aktive barn eller andre som driver en fartsfylt hobby. 1/2000s - f/3.5 - ISO 250. Optimalisert fra RAW.

Mer kritisk er det kanskje at kameraet ikke er værtett, men bare beskyttet mot støv og fukt. En ganske lite presis betegnelse som vi tolker dithen at kameraet tåler litt dis, men ikke en regnskur. Og det synes vi egentlig at et systemkamera til over 10 000 kroner skal gjøre.

Hvis du er ute ett kamera som takler høyt tempo, kan vi anbefale a6300. Men vi synes prisen er for høy, og det er ikke et like godt kjøp som forgjengeren.

Men hvis man ikke tenker for mye på prisen, er det helt klart et veldig morsomt kamera som kan dekke de flestes behov og vel så det; i alle fall hvis du kan leve med å legge det igjen inne på regnværsdager. Den kjappe skuddtakten og autofokusen gjør det veldig enkelt å ta fartsfylte bilder som du antakeligvis måtte ha jobbet mer for å fått riktig med en del andre kameraer, som for eksempel Panasonic Lumix GX8; som er et veldig bra kamera, men ikke rettet mot action på samme måte som Sony a6300.

Hvis du er ute etter mer profesjonelle alternativer, ser det ut til at Canon EOS 7D Mark II er det beste alternativet i samme prisklasse. Som speilrefleks er det en arbeidshest som kan holde ut lengre enn a6300, særlig siden kameraet nesten ikke bruker strøm når du ikke tar bilder. Det er dog et litt større kamera, men optikken vil være omtrent like stor. Hvis du derimot er på jakt etter et betydelig mindre system er det Micro Four Thirds som er alternativet, og der er Olympus OM-D E-M5 II og Panasonic Lumix GX8 antakeligvis de sterkeste konkurrentene i samme prisklasse som a6300. Da får du gleden av et totalt mye mindre system siden optikken er mindre, og begge kameraene er værtette slik at du ikke trenger å la deg stoppe av litt ruskevær.

Men det billigste alternativet er å gå for forgjengeren a6000, mens den fortsatt er i butikk. Du kan lese vår test av den her »

Sony A6300
8
Meget bra
Anbefalt

Sony A6300

sitat"a6300 har en særdeles god skuddtakt og autofokus, men er ikke værtett og prisen er høy."

Fordeler

  • Krysse av
    Svært god skuddtakt og særdeles god autofokus
  • Krysse av
    God bildekvalitet
  • Krysse av
    USB-lading gjør det enkelt å lade ofte
  • Krysse av
    Delvis fleksibel skjerm
  • Krysse av
    Kompakt
  • Krysse av
    Gode tilpassningsmuligheter
  • Krysse av
    Elektronisk søker

Ting å tenke på

  • Bytt
    Vi savner enkelte tilpassningsmuligheter
  • Bytt
    Ikke berøringsskjerm
  • Bytt
    Skjermen er bare delvis fleksibel
  • Bytt
    Tydelig etterslep på søkeren i dårlig lys
  • Bytt
    Dårlig kit-optikk
  • Bytt
    Ikke værtett
  • Bytt
    Høy pris sammenlignet med forgjengeren
Les også
Panasonic Lumix GX800: Nytt feriekamera til sommeren?
Les også
Canon EOS M5: Skal Canon endelig ta speilløst på alvor?
Les også
Sony RX100 V: Uten tvil det råeste lommekameraet vi har testa
Les også
Olympus OM-D E-M1 II: Olympus' nye flaggskip står uten konkurranse blant mFT-kameraene
Les også
Her er kameraene vi anbefaler i sommer
Les også
Kompaktkameraer: Vi har funnet det aller beste kompaktkameraet du kan kjøpe
Les også
Sony KD-65XD9305: Sony sier de har klart å lage en syltynn TV uten kompromisser
annonse