Til hovedinnhold
TestAnmeldelse: Driver: San Francisco (X360)

Tilbake med et smell

Klar for mer villmannskjøring i San Francisco?

Bilspillet Driver er en av PlayStation-generasjonens store klassikere, på tross av sin til tider vanskelighetsgrad (sann historie: jeg klarte aldri å passere kjøreskolen i starten på egenhånd). En herlig, sladdeglad kjøremodell og biljakter som på det tidspunktet var helt uten like i spillverdenen sørget for stor suksess, og spillet fikk selvsagt også en kompetent oppfølger.

Dyr bil. Synd om noe skulle skje med den.

Forgjengerne stinket

Men det er, for å si det forsiktig, en stund siden Driver-serien ikke har stinket. Driv3r var en katastrofe og Driver 4 var ikke langt bedre. Det ville neppe overrasket mange om Driver: San Francisco hadde endt opp som nok et katastrofalt slaktoffer og blitt spikeren i kista til både serien og den tradisjonsrike utvikleren Reflections. Men slik er det ikke. Driver: San Francisco er nemlig heftige saker, og setter serien tilbake på spillkartet med et smell.

Brom brom

Moro i Mustang

Utviklerne har droppet de håpløse forsøkene på å konkurrere med GTA-serien ved å inkludere løping og skyting utenfor bilen, og fokuserer i stedet på det som alltid har vært Driver-spillenes største pluss, nemlig selve bilkjøringen. Kjøremodellen er ikke langt unna det jeg vil betegne som perfekt for et spill av denne typen, og det er genuint moro å suse gjennom San Franciscos gater i Tanners heftige Mustang. Spesielt når handlingen sees fra bak rattet-vinkelen, som fra nå av bør være obligatorisk i alle slike spill.

Hopp fra bil til bil

Spillets store nyhet, nemlig muligheten til å «hoppe» fra bil til bil, gir det også en ekstra spennende dimensjon. Plutselig har du langt flere muligheter til å ta ut bilene du jakter på, og måten spillet er strukturert på sørger også for at du slipper den dødtiden man ofte får når man kjører mellom oppdragene i denne typen åpen verden-spill. Samtidig blir helhetsopplevelsen noe oppstykket av at man hele tiden hopper fra den ene situasjonen til den andre uten at det nødvendigvis er noen handlingsmessig sammenheng mellom det du gjør i det ene øyeblikket og det du gjør i det neste.

Politijakter får vi mange av.

Spillet har også enkelte andre elementer som trekker noe ned, slik som en viss repetisjon i måten en god del av oppdragene fungerer på. Men alt i alt leverer det en frisk og variert opplevelse tuftet på et supersolid arkaderacingfundament og kombinert med solid presentasjon og massevis av herlig musikk. Jeg vet at Driver-seriens merkenavn ikke er verd spesielt mye lenger, men hvis du på forhånd har dømt Driver: San Francisco nord og ned har du gjort en stor tabbe.

Driver: San Francisco kommer i salg torsdag 1. september, for Xbox 360 (testet), PlayStation 3 og PC.

Dom XBOX 360: 8/10 SVÆRT GODT

Les hele anmeldelsen av Driver: San Francisco på Gamer.no.