Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

Esi nEar04

Introduksjon


(Klikk for større bilde)

Studiomonitorer skiller seg fra vanlige høyttalere ved at de skal være så transparente som mulig. I tillegg er de nærfelts - de er laget for å fungere bra for lyttere som sitter sentrert og forholdvis nærme høyttalerne. Forenklet kan man si at deres oppgave er å avsløre svakheter i en lydmiks. Med vanlige høyttalere er det gjerne motsatt, deres svakheter avsløres ofte lett av en god lydproduksjon.

Esi nEar04 er et par aktive studiomonitorer som er beregnet for skrivebordet og PC-basert lydproduksjon. De relativt små kassene inneholder et 4" element av polypropylen, og et 1" diskantelement av naturlig silke. Monitorene er klart små og stilige, men kan de virkelig klare brasene i et krevende studiomiljø? Vi har også testet de på vanlig musikk.

Metode

Monitorene har blitt testet med testprogrammene

RightMark

og

NCH Tone Generator

. For referanse har vi også benyttet testtonene våre. Disse kan lastes ned her:

30 Hz

,

50 Hz

,

250 Hz

,

1000 Hz

,

10 kHz

og

15 kHz

.

MERK: Syntetiske testtoner kan skade/sprenge høyttalerne dine og ødelegge trommehinnene. Ikke spill de av for høyt (øk eventuelt i små steg), og ikke lytt til dem på høye nivåer i lengre tid. Ta pauser mellom hver lyd!

Vi har i tillegg benyttet monitorene til både produksjon og mastring av musikk, og vi har også hørt på vanlig musikk gjennom dem.

Takk til Ibsen Studio for utlån av testproduktet.

Spesifikasjoner og tekniske detaljer

Spesifikasjoner

  • Basselement: 4" (polypropylen)
  • Diskantelement: 1" (naturlig silke)
  • Frekvensrespons: 100 Hz - 22 kHz
  • Forsterkereffekt: 2 x 20 Watt
  • Crossover-deling: 4,1 kHz
  • S/N Ratio: 100 dB
  • Tilkoblinger: 2 x TRS (bal/ubal)
  • Impedans: 20k ohm bal., 10k ohm ubal.
  • Dimensjon: 206 mm (H) x 136 mm (B) x 149 mm (D)
  • Material: Vinylbelagt MDF
  • Produksjonsland: Ikke oppgitt

Tekniske detaljer

Forsterkerenheten ligger i den venstre høyttaleren, dette gjør at denne er vesentlig tyngre enn den andre. Dette påvirker muligens lydgjengivelsen også, men har også fordeler i form av mindre kabelspaghetti.

Bak venstre enhet finner vi en av/på-knapp, balanserte innganger, høyttalerutgang til høyre monitor, og en strømkontakt. Her er enkel skjematikk over monitorene:

Høyttalerne kommer for øvrig levert i en vanlig, brun pappeske. Det medfølger en enkel manual.

I bruk

Det største problemet til mange små monitorsett er at de ikke klarer å gjengi de dype frekvensene særlig godt. En annen fare er at lyden kan bli grøtete når det skjer for mye. Dette på grunn av at 4"-elementene skal gjengi alle frekvenser opp til 4,1 kHz.

ESI anbefaler at monitorene settes i hodehøyde med lytteren, og videre at de rettes mot lytteren. Man bør med andre ord ikke benytte disse direkte på skrivebordet.

Syntetiske testtoner

Esi nEar04 er oppgitt til å fungere mellom 100 Hz og 22 kHz. Den mørke sinusfrekvensen på 30 Hz er hørbar, men andre frekvenser dominerer når man skrur opp. 50 Hz er bedre, men også her er helt andre frekvenser dominerende. En ustilig blafring fra bassrefleksen er spesielt merkbar.

Etter dette er alt bare fryd og gammen. Fra 250 Hz og oppover til 15 kHz lyder tonene like velbalansert og godt. Her merkes spesielt godt hvorfor slike studiomonitorer er overlegen tradisjonelle høyttalere. Frekvensene gjengis uten nevneverdig forvrenging eller skarphet.

For å teste delefrekvensene brukte vi også to sinus-sveip, hvor sinusbølgen endres underveis. Slike kan lett lages i sanntid med programmet NCH Tone Generator. Slik kan man få et inntrykk av hvor lyden forandrer seg.

Sveipet fra 50 til 200 Hz foreslår at den oppgitte 100 Hz er frekvensen hvor høyttalervolumet når riktig utgangsnivå. Sveipet fra 3 til 6 kHz avslører ikke noen tydelige svakheter med delefiltret.

Musikklytting

Følgende testliste ble avspilt:

  • Mike Keneally: Sluggo
  • Satie spilt av Steve and John Hackett: Gnossienne no. 3
  • Lord of the Rings III Soundtrack: The steward of Gondor
  • Trio Toykeat: Kartzan's Choice
  • Farmers Market: How High the Loch
  • André Algröy: I find it easy
  • Frank Zappa: Watermelon in Easter Hay
  • Tortoise: TNT
  • Mr. Bungle: Desert Search For Techno Allah
  • Cloroform: This is a hostile takeover

Høyttalerne gjengir klassisk musikk med piano, fløyte og nylongitar meget godt. Ren vokal lyder også svært rent og godt.

Passasjer med svært rike harmonier som bass/piano/trommespill, som deler av Kartzan's Choice blir derimot litt grøtete. 4"-elementet klarer ikke å gjengi alle frekvensene på en gang. Orkestret fra Ringenes herre III blir også meget godt gjengitt, men når paukene kommer inn lyder det litt for ullent.

Jazz og pop lyder meget bra på nEar04, men bassen kan også her bli litt ullete på enkelte spor. En lakmustest for ethvert høyttaleranlegg er sangen Desert Search for Techno Allah av Mr. Bungle, som kombinerer svært dyp bass og akustiske trommelyder med fuzzgitarer og synther. nEar04 spiller av denne sangen med overbevisning, selv om sangen klart mangler litt av den dypeste punchen.

Mixing/mastring

Monitorene fungerer meget godt til det det formålet de er beregnet på, nemlig lydproduksjon. På alt annet de dypeste bassfrekvensene er gjengivelsen transparent nok til å finne ulyder og utilsiktede støyelementer.

Konklusjon

Esi nEar04 gjør det godt på de fleste punktene. Det har vært mye prating om manglende og grøtete bass, men dette behøver ikke å bety at høyttalerne er et dårlig kjøp. Med klar og transparent lyd generelt vil høyttalerne i de fleste tilfeller gi bedre lyd enn vanlige høyttalere. Unntaket er når det skjer mye i lydbildet samtidig, da kan lyden bli litt uklar i bass/nedre mellomtone.

nEar04 kan gi meget god og klar lyd i forhold til plassen de tar. Men de krever på sin side at de settes opp korrekt i forhold til lytteren. Dette vil si at de må stå sentrert i hodehøyde, og lytteren kan ikke sitte for langt unna.

Noen vil kanskje spørre seg om aktive monitorhøyttalere kan være en bedre investering til PC-en enn vanlige PC-høyttalere. Dette avhenger av smak og behag, men generelt sett vil monitorhøyttalerne duge til de fleste PC-formål, siden man som regel sitter nær både høyttalere og skjerm med PC-er. Det man i så fall må huske på er at tilkoblingsmulighetene er annerledes, i nEar04s tilfelle er betyr dette TRS, eller vanlig 6,3 mm jack. Som erstatning for høyttalere i større rom vil vi ikke anbefale nEar04.

+ Generelt klar lyd jevnt over
+ Bra lyd i forhold til størrelsen

- Mangler dyp bass
- Grøtete mellomtonebass når mye skjer samtidig

Mer om
annonse