På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
En revolusjon for håndholdte
Aldri har spill sett bedre ut på farten.
Innhold
Forrige måned annonserte Asus sin håndholdte spillmaskin ROG Ally.
Du kan se på den som en slags Nintendo Switch på steroider, men mest presist blir det nok å kalle den en Steam Deck-rival som ikke minst også kommer til Norge.
ROG Ally kan dessuten kjøre nesten alle PC-spill. Og den kjører Windows 11, som du kan bruke enten med analogstikkene eller berøringsskjermen.
Toppmodellen koster 9000 kroner og slippes 13. juni. En mye svakere utgave til 7500 kroner kommer til høsten.
Vi har lekt oss med ROG Ally siden fredag, og synes Asus har satt riktig kurs med sin første håndholdte. Vi har hatt mye moro med å spille titler vi ikke trodde kunne kjøre på en så liten sak, men vi ser også forbedringsmuligheter og har støtt på feil.
Den kraftigste, artigste og mest allsidige håndholdte spillmaskinen.
Fordeler
- +Helt rå ytelse
- +Fantastisk til de fleste spill (untatt FPS-titler)
- +Kjører "alle" PC-spill
- +Kan brukes som en vanlig Windows-PC
- +Mange tilpasningsmuligheter i Armoury Crate
- +Lyssterk, klar, mettet og lynrask skjerm
- +Generelt gode knapper
- +God byggekvalitet og stilig design
Ting å tenke på
- —Svært kort batteritid
- —Ergonomien kunne vært enda bedre og vekten lavere
- —Ustabil ROG-programvare
- —Dyr
- —Noen knapper kan henge seg opp
- —Skjermen er litt liten for enkelte spill
- —Dårlig lyd
Det er flere ting som gjør ROG Ally unik.
- Den støtter ikke bare Steam, men plattformer som Epic Games Launcher, Xbox Game Pass/Microsoft Store, Ubisoft Connect, EA-appen og GOG Galaxy.
- Du kan også strømme spill til den.
- Windows 11 lar deg bruke den som en vanlig PC eller et Windows-nettbrett.
- Den er svært kraftig og har en 120 Hz-skjerm.
Topp moderne systembrikke
På innsiden av ROG Ally skjuler deg seg en Z1 Extreme-systembrikke fra AMD. Den er laget for å være så energieffektiv som mulig, men også ha god ytelse takket være åtte Zen 4-prosessorkjerner og tolv RDNA 3-grafikkjerner. For deg som ikke er så teknisk er dette samme teknologi som AMD baserer sine siste prosessorer og grafikkort på.
Grafikkytelsen tilsvarer nesten et RTX 3050-grafikkort, og prosessorytelsen Apples M1 Pro-brikker.
Brikken trekker mellom 9 og 53 watt, men ligger normalt på 15 til 43 watt på batteridrift.
I praksis er det liten forskjell på om du bruker Ally med eller uten lader. Det kan imidlertid være stor forskjell på hvilke av de tre ytelsesmodusene dens du bruker: Turbo, Ytelse eller Stille. Disse kan du justere rett fra spillet via en «pop-in»-meny, og kan hjelpe deg med å spare strøm når du er på farten.
Svært kraftig
Vi har gjort uhøytidelige målinger av ytelsen til ROG Ally i flere spill med hver av ytelsesmodusene.
AAA-spill kjørte gjerne med 40 til 70 FPS ved Full HD-oppløsning, mens indie-titler ikke hadde problemer med å nå over 100 FPS.
Spill | Turbo | Ytelse | Stille | Innstilling |
---|---|---|---|---|
Halo Infinite | 40 FPS | 40 FPS | - | FHD, Low |
Cyberpunk 2077 | 45 FPS | 45 FPS | - | FHD, Low/Med, FSR2 Performance |
Divinity 2 | 60 FPS | 37 FPS | 18 FPS | FHD, High |
Stardew Valley | 60 FPS | 60 FPS | 60 FPS | FHD |
Forza Horizon 5 | 67 FPS | 38 FPS | 16 FPS | FHD, Low/Med, FSR2 Balanced |
The Witness | 108 FPS | 75 FPS | 27 FPS | FHD, High |
Hades | 120 FPS | 120 FPS | 110 FPS | FHD |
Dead Cells | 300 FPS | 300 FPS | 300 FPS | FHD |
Det er utrolig at en så liten sak som ROG Ally kan kjøre krevende titler som Cyberpunk 2077 og Halo Infinite i Full HD-oppløsning og fremdeles se smashing ut. Selv om grafikkinnstillingene er satt lavt.
Alle spillene vi har prøvd har kjørt greit, men enkelte, som Halo Infinite, har ikke gitt ordentlig jevn flyt før vi har tydd til triks som dynamisk oppløsning (som i Halo ga oss over 50 FPS i snitt), eller AMDs Radeon Super Resolution.
Sistnevnte oppskalerer fra 720p til 1080p og er et bedre valg enn å kun sette ned oppløsningen, som gir et mer grøtete bilde. Vi fikk dessverre ikke RSR til å fungere i mange spill, så her kan Asus har ei lekse å gjøre.
Der vi ser ROG Ally virkelig skinner er i AAA-spill som støtter AMDs FSR 2-oppskalering. Den er overlegen teknologien og kvaliteten til RSR, men fungerer bare i spill der utviklerne har implementert det.
– Det her er fett! Udiskutabelt fett, kom det fra en kollega da han fikk Forza Horizon 5 i hendene med rundt 60–80 FPS takket være FSR 2.
Teknikken rulles ut til stadig flere titler, og det lover godt for deg som vil spille de mest krevende spillene på Ally.
Asus ROG Ally
Slik er den å bruke
Vi har lagt merke til at vi ikke synes Ally er så gjev å bruke for FPS-titler som for andre sjangre.
Det skyldes ikke ytelsen, men formfaktoren og kontrollene. FPS-spill med analogstikker blir aldri like bra som med mus og tastatur, men på Ally presterer vi merkbart svakere enn med en Xbox-kontroller.
Vi tror grunnen er at vi holder over 600 gram mellom hendene, og må holde maskinen oppe samtidig som vi sikter. Grepet føles mer låst, og ergonomien er ikke helt på topp. Særlig for oss med lange fingre.
En vanlig håndkontroll gir mer bevegelsesfrihet i tillegg til at den har større avstand mellom stikker og knapper. Den høyre kontrollstikken presset ofte inntil tommelen når vi skulle bruke knappene. Den er ganske høy, og vi må vinkle tommelen godt for å nå den.
I andre type spill er ikke dette et problem, og vi koste oss med racingspill som Forza Horizon 5, hjernetrim som The Witness og spill som Stardew Valley eller Slay The Spire.
Indie-perlene Hades og Dead Cells, som krever lynrask reaksjon, var også herlige å spille. De nådde fint 120 FPS, noe som ga en utrolig jevn opplevelse og illustrerte forskjellen på Ally og rivaliserende maskiner godt.
Strømmekonsoller gir altfor lang responstid og stadige utfall som kan bety game over, og ingen andre maskiner leverer mer enn 60 FPS – som fremstår som rene «slideshowet» i forhold.
ROG Ally virker å være laget for akkurat disse spillene.
Vi er litt avmålte til A, B, Y og X-knappene, dog, for de kan henge seg opp i enkelte spill der de brukes veldig hektisk. Som Hades.
Liten tekst kan ødelegge
Det var utrolig kult å spille RPG-mesterverket Divinity 2. Spillet fløt supert med høye grafikkinnstillinger, og fungerer godt med Allys kontroller. Mye av teksten, grensesnitt og detaljer var likevel utfordrende å tyde, så hver spilløkt ble ganske kort til tross for at vi holdt skjermen nær.
Både dette spillet, Cyberpunk 2077 og andre, er egentlig laget for større PC-skjermer eller enorme TV-er. Utfordringen vil du garantert støte på i noen av spillene du hadde håpet å bruke Ally til.
Litt tung å holde
Ally blir også raskt litt tung å holde. Etter 20 minutter endte jeg alltid opp med å støtte den mot kneet, en pute eller lignende. Å slanke den er nok ikke lett, men med et større, mer ergonomisk grep ville vi kanskje holdt ut lenger av gangen.
Flott og lynrask skjerm
ROG Ally har et 7-tommers panel med Full HD-oppløsning. Du ser i praksis ikke individuelle piksler, og tekst og grafikk fremstår sylskarpe. Det byr på pene, mettede farger, et greit sortnivå og god innsynsvinkel.
Lysstyrken, målt til 365 nits, gir deg mulighet til å spille utendørs i sollys.
Det kanskje beste med panelet er likevel støtten for 120 Hz og FreeSync som gir en helt overlegen flyt i spill.
Du kan sende bildet til en PC-skjerm, og samtidig lade Ally, med en USB-C-kabel.
Panelet er beskyttet av Corning Gorilla Glass DXC, og skal sørge for at panelet holder seg pent etter lang bruk. Det føles imidlertid litt mykt, så vi anbefaler å kjøpe et beskyttelsesetui for transport.
Vi er litt skuffet over at Asus ikke har valgt et OLED-panel som hadde gitt bedre sortnivå og dynamikk, og det hadde definitivt vært plass til å utvide panelet til et 16:10-forhold.
Fryktet av gamere: Armoury Crate
Det å komme i gang med spill er superlett. Bare koble til spillplattformene du ønsker fra Windows og start spillene derfra, eller enda lettere: start dem fra ROG Armoury Crate som starter med maskinen og viser deg en oversikt over alle du har installert.
Vi vet, Armoury Crate har ingen høy stjerne hos de fleste gamere.
På ROG Ally er imidlertid Armoury Crate vanskelig å unngå, ettersom du bruker det for å velge ytelsesmodus, aktivere oppskalering i spill, sette FPS-grenser for å spare strøm, endre panelhastighet, justere knappeoppsett og kontrollmetode, RGB-lys og mye mer - i tillegg til å holde Ally oppdatert.
Vi synes Armoury Crate har vært nyttig, og liker spesielt godt pop-in-menyen du kan bruke for å nå de viktigste valgene uten å forlate spillet. Vi liker også at appen samler alle spillene i en oversiktlig meny.
Men, ikke veldig overraskende har Armoury Crate vært ustabilt. Ved flere anledninger har ikke appen klart å endre ytelsesmodus eller sette FPS-grenser, og den har også krasjet slik at vi har måtte restarte.
Kort batteritid
Selv om ROG Ally har en supereffektiv systembrikke tømmes 40 Wh-batteriet raskt.
Typiske AAA-spill som Forza, med «turboytelse» og FPS låst til 60, tømmer det på en time med høyeste skjermlysstyrke. Batteriet kan gå fra 100 til 95 prosent før du kommer gjennom lasteskjermene!
Lettere spill som Hades og Dead Cells, der du kan spille med ytelsesmodus men likevel få over 120 FPS, tømmer batteriet på vel 1,5 timer.
Det er vanskelig å se for seg at noe spill og energisparemodus kan hale batteritiden særlig over 2,5 timer, selv med skjermlyset skrudd lavere.
I all hovedsak er Ally en konsoll du bruker på korte turer, eller hjemme med laderen koblet i. Den lader ellers fra 0 til 90 prosent på en time.
Problematisk lyd
Asus skryter av Allys høyttalere. Atmos for omsluttende lyd, Smart Amp som skal gi høyt volum og ren musikk uten feil samt «Hi Res Audio»-støtte er angivelig på plass.
I praksis er høyttalerne en nedtur. Lyden er ikke noe spesielt, og tidvis utsatt for susing og støy på moderat volum. Mens vi ofte opplevde plagsom knitring med kablede hodetelefoner slet vi med forsinkelse ved bruk av trådløse propper. Fikling i innstillinger-menyen fikset noen av problemene, men ikke alle, og vi må ærlig si spillopplevelsen led på grunn av dette.
Om du er bekymret for støy er ikke dette noe å tenke på. Viften lager litt lyd i turbo- og ytelsesmodus, men det er ikke sjenerende for andre i nærheten, og vi anbefaler uansett å bruke hodetelefoner når du spiller selv.
Konklusjon
ROG Ally er en superartig sak og en god første håndholdt spillmaskin fra Asus.
Med rå kraft gir den deg for første gang mulighet til å ta med deg alle PC-spillene dine på tur, eller spille dem hjemme når du ikke har en skjerm å sitte foran.
Spillene ser helt fantastiske ut, og mange kan kjøre med 120 FPS for en flyt vi hittil bare har sett fra kraftige PC-er eller moderne stuekonsoller. Spesielt er det en fornøyelse å spille titler med FSR 2-støtte, eller lettere indie-titler.
Ytelsen og allsidigheten ved å kjøre spill fra alle spillplattformer, og kunne bruke Windows 11, gjør ROG Ally til en aldri så liten revolusjon i håndholdtmarkedet.
Den er imidlertid dyr, og vi har opplevd litt rusk. Som ustabil programvare, lydproblemer og knapper som har hengt seg opp ved enkelte anledninger.
Batteritiden er så kort at Ally i realiteten blir en sak du bruker på mindre turer. Ergonomi og vekt gjør sitt til at du ikke sitter med den i timevis selv om du er hjemme og koblet til strøm heller, og flere PC-spill er ikke laget for en så liten skjerm.
Om du er spesielt interessert og har pengene kan ROG Ally absolutt være det du har ventet på. Vi har digget å bruke den.
Men vi ser også at det er mulig å forbedre flere sider ved den, og med feilene vi har kommet over kan det være fornuftig å avvente et kjøp. I alle fall til Asus får oppdatert programvaren sin. Eventuelt til de selv, eller konkurrentene deres, viser frem andre håndholdte.
For om ikke akkurat ROG Ally er din perfekte håndholdte, har den gitt oss skikkelig smaken på denne type spillmaskin. Vi tror den vil gi andre lyst på en også, slik at det dukker opp flere på markedet fremover.
Den kraftigste, artigste og mest allsidige håndholdte spillmaskinen.
Fordeler
- +Helt rå ytelse
- +Fantastisk til de fleste spill (untatt FPS-titler)
- +Kjører "alle" PC-spill
- +Kan brukes som en vanlig Windows-PC
- +Mange tilpasningsmuligheter i Armoury Crate
- +Lyssterk, klar, mettet og lynrask skjerm
- +Generelt gode knapper
- +God byggekvalitet og stilig design
Ting å tenke på
- —Svært kort batteritid
- —Ergonomien kunne vært enda bedre og vekten lavere
- —Ustabil ROG-programvare
- —Dyr
- —Noen knapper kan henge seg opp
- —Skjermen er litt liten for enkelte spill
- —Dårlig lyd