×
Annonse fra Tek Story Labs for
Annonse
En god idé, et (eller flere) actionkamera, noen gode venner og litt kreativitet er alt du trenger for å lage en kul film i førsteperson. (Bilde: STX Entertainment)

Har du drømt om å lage din egen actionfilm i førsteperson?

Slik kan du gjøre det like kult som proffene.

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.

Du har kanskje lekt med tanken på å filme deg selv i skibakken, på sykkeltur eller i andre, actionfylte situasjoner? Kanskje vurdert å prøve deg på parkour-klipp eller leker med ideen om en hjemmelaget actionfilm? Kamerautstyr er tross alt blitt rimelig og lett tilgjengelig, og «alle» skaffer seg actionkameraer for tiden. Spørsmålet da er hvordan du kan få filmen din til å skille seg ut fra mengden identiske action- og sportsklipp som ligger på YouTube?

Å lage en fet, actionfylt film trenger ikke å være så vanskelig. Det viktigste er å skape noe unikt. Se på filmen Hardcore, for eksempel, som bruker en helt spesiell førstepersonsvinkel og dermed tar oss med på en hektisk reise gjennom den kriminelle undergrunnen i Moskva. Hva med å la seg inspirere av denne?

Vi kan ikke love at du også vil få mesterverket ditt vist på Colosseum kino, men vi kan gi deg noen tips om hvordan du kan få laget kule videoer med et unikt og nyskapende perspektiv.

1- Kamerautstyr er nøkkelen

Skal du lage actionfilm, må du ha et actionkamera, og det er GoPro som er blitt standarden når det er snakk om denne type utstyr (men det finnes også gode actionkameraer som produseres av Sony og Garmin). Det finnes per i dag seks modeller av GoPro å forholde seg til. Hero 4 Black er den dyreste og mest avanserte utgaven. Det kan filme med opptil 4K-oppløsning, det vil si den aller høyeste bildekvaliteten.

For mange vil mer tradisjonell 1080p-oppløsning være nok, og da kan du like gjerne gå for den rimeligere Silver-modellen, som fortsatt filmer med glimrende kvalitet.

Kameraet må selvsagt festes til kroppen på et eller annet vis. Vil du filme mens du står på ski eller sykler, er det gjerne naturlig å feste kameraet på hjelmen eller over brystet – men for de mest actionfylte POV (point of view)-scenene er det faktisk foretrukket å feste kameraet et sted rundt munnen (det gjorde skaperne av Hardcore). Det finnes flere måter å gjøre det på, for eksempel kan du bruke GoPros hodefeste, om du tar av den øverste reimen. Å feste kameraet andre steder på kroppen kan gjøre bildet for ustøtt. Det finnes også mer kompliserte løsninger...

En annen fordel med GoPro er også at du slipper å knote for mye med innstillinger. Det er egentlig bare å bestemme seg for oppløsning og framerate. Det er forresten lurt å filme med 60 bilder i sekundet - du kan for eksempel halvere frameraten senere for å få en kul sakte film-effekt.

2- Vær kreativ før du filmer

Når du filmer er det bare å la kameraet gå så mye som mulig. Samle inn timevis med opptak, prøv med forskjellige vinkler, men ha en klar plan på forhånd for hvordan filmen skal se ut. Skal alt være i førsteperson? Hva slags historie vil du fortelle og hva vil du vise seeren, er ting du bør tenke på før du setter i gang. Skriv gjerne ned ideene først på en gammeldags notatblokk!

En god historie skal gjerne begynne med å introdusere de relevante figurene og presentere en utfordring disse står ovenfor. En konflikt som seerne kan relatere seg til kanskje? Konflikten eller utfordringen skal etter hvert løses, men har figurene i filmen lært noe av den? Dette er ting som engasjerer og vil skille filmen din fra mengden.

Fokuser på ansikter, prøv å formidle følelser, vær kreativ. Og aldri slutt å filme, du vet aldri når du får med deg noe uventet og kult.

3- Klipp smart og nådeløst

Fra YouTube til kinosalen

Den russiske regissøren Ilya Naishuller fikk oppmerksomhet gjennom videoer han lagde for sitt band Biting Elbows. Videoene ble skutt i førsteperson, og han bestemte seg for å følge disse opp med en fullverdig film. Resultatet ble Hardcore, som har norsk premiere den 8. april.

 

Når du til slutt sitter med flere timer med opptak, er det på tide å ta de tunge avgjørelsene. Det aller meste av det du har filmet er tross alt mest sannsynlig ubrukelig. Det er på tide å klippe og redigere. Vær smart: Ikke overdriv med effekter og snodige overganger. Hold redigeringen effektiv og enkel, spesielt hvis du enda ikke er helt trygg på kunnskapene dine. Tenk på timing på klippingen, stemningsbygging, musikk som passer til innholdet. Og husk å ha historiefortellingen i fokus!

Når det gjelder redigeringsprogramvare for Windows-brukere er gratisprogrammet Windows Movie Maker glimrende å starte med. Programmet er kanskje litt gammelt, men det gjør jobben så lenge det er snakk om enkel klipping og eksportering til YouTube eller andre nettverk.

Mac-brukerne har sin trofaste iMovie, som også er gratis, og som også gjør en god jobb når det gjelder å gjøre klippingen morsom, enkel og effektiv.

For de mer krevende brukerne er det bare å kaste seg over tyngre verktøy som Final Cut Pro X eller Adobe Premiere Pro. Disse koster penger, men gir deg full kontroll over det ferdige resultatet.

4- Del på YouTube eller Vimeo

YouTube er det mest naturlige stedet å starte med når du skal dele ut din ferdige video. En god, interessant tittel som forklarer konsist hva filmen handler om, og en beskrivelse som går mer i dybden, men fortsatt er kort og konsis, er en viktig start. Husk også å tagge videoen med stikkord som passer til tematikken!

Det er viktig å sørge for at videoen har et bra «thumbnail»-bilde, ta gjerne et skjermbilde fra selve filmen som du føler representerer innholdet godt, og last det opp for å bruke som miniatyrbilde.

Vimeo er også et godt alternativ. Tjenesten har kanskje mindre publikum enn YouTube, men brukerne er gjerne mer seriøse, og det er større sjanser for å nå filmbransjen der - om det er det du ønsker.

Deretter er det egentlig bare å dele på sosiale medier og spre ordet så mye som mulig. Ingen oppnår suksess over natta, og antallet abonnenter på YouTube-kanalen kommer trolig til å vokse sakte. Men alle må starte ett sted. Del videoen og kanalen din med flest mulig venner, og få dem til å spre ordet videre. Før du vet ordet av det vil du få views av en annen verden. Regissøren av Hardcore har tross alt også startet på YouTube, og nå er han i ferd med å bli en verdenskjent produsent.

Til toppen