×
Annonse fra Tek Story Labs for
Annonse
ALLE FORMER FOR BRUK: En god touch-skjerm kan både brukes som tradisjonell undervisningstable, og touch-bord ved at den vippes ned. Høydejustering av skjermen er også lurt for å gi alle lærere en komfortabel arbeidshøyde. Og siden alt som er skrevet på skjermen skjer digitalt, kan læreren sende en skjermdump av alle notatene rett til samtlige elever. (Bilde: Tek Storylabs)

Interaktive skjermer og trådløs teknologi kan gi nye former for læring

– Rett teknologi gjør undervisningen mer levende og spennende for elevene

  • Tek Story Labs Dette er en annonse. Journalistene i Tek.no er ikke involvert i produksjonen.

Med rett teknologi kan du nå lære bort faget på en måte som engasjerer elevene mer enn før. Videregående-elever på flere norske skoler har ikke én eneste fysisk bok lenger, alt ligger på det lette nettbrettet som enkelt svarer på hver eneste berøring. Og på høyskolene har bærbare PC-er for lengst erstattet tunge skrivebøker som får ryggen til å verke.

Det er snakk om å ta etablerte læringspraksiser inn i den digitale verdenen, med de verktøyene elevene er vant med fra oppveksten sin

- Borgar Kristiansen

I år har mange elever en ny transformasjon i vente – interaktive skjermer.

– Vi er forbi det punktet der skolene vurderer om de skal ha interaktive løsninger eller ikke. Men nå vil de bytte ut det de har, som gjerne er eldre projektortavler, til nyere, bedre og mer brukervennlige løsninger, forteller Borgar Kristiansen. Han jobber i Leteng, et selskap som i 30 år har distribuert lyd-, video- og IT-løsninger til norske leverandører.

Han får støtte hos Gjermund Karlsen, som er en del av IT-leverandøren Ateas nasjonale skoleteam:

– Det skjer ekstremt mye med de interaktive skjermen akkurat nå, sier han. 

NASJONALT SKOLETEAM: Gjermund Karlsen, her i en videokonferanse, jobber i IT-infrastruktur selskapet Atea.er sterkt involvert med rådgiving og leveranser til undervisningssektoren, og har et Nasjonalt skoleteam som bl.a. utvikler konsepter til klasserom landet over.Gjermund Karlsen og Atea har i mange år jobbet tett med Ungt Entreprenørskap for å bistå elev- og studentbedrifter i deres arbeid.Denne høsten arrangerer Atea og UE blant annet en «Gründer-camp» med 150 IT-studenter fra Høgskolen i Østfold.
NASJONALT SKOLETEAM: Gjermund Karlsen, her i en videokonferanse, jobber i IT-infrastruktur selskapet Atea, som rådgir og leverer til undervisningssektoren. Han er del av et nasjonalt skoleteam som utvikler konsepter til klasserom landet over, og har i mange år sammen jobbet tett med Ungt Entreprenørskap for å bistå elev- og studentbedrifter i deres arbeid. Denne høsten arrangerer Atea og UE blant annet en «Gründer-camp» med 150 IT-studenter fra Høgskolen i Østfold.

Både Leteng og Atea har fulgt utviklingen lenge, og ser nå at to viktige trender møtes. På den ene siden har de interaktive løsningene blitt betydelig bedre og mer brukervennlig. På den andre siden har prisene på denne teknologien sunket dramatisk. 

Det kan åpne helt nye dører for moderne læring i norske klasserom, bare skolene tar den i bruk.

– Dagens unge er født med en touch-basert dings mellom henda, så dette er en veldig naturlig måte for dem å arbeide på, sier Kristiansen og fortsetter:

– Tilrettelegger man og tar hensyn til dette i klasserommet, tror jeg vi kan skape helt nye former for læring som er basert på toveis-kommunikasjon, ikke énveis.

Store, interaktive skjermer tar deg langt

Enkelte skoler har allerede tatt steget, og ett av de mer konkrete eksemplene finner vi hos Montessorri-skolene. Her har skjermprodusenten Sharp erstattet mange av de tradisjonelle kritt- og tusjtavlene med moderne og store touch-skjermer på 60, 70 og 80 tommer.

Disse skjermene utgjør en plattform som lar deg ta i bruk alle former for digitale hjelpemidler i fremtiden. De kommer nemlig lastet med programvare som passer ypperlig for undervisning.

I sin mest grunnleggende form stilles skjermen inn til å fungere som en tavle du kan skrive og tegne på. Denne funksjonen kan legges på toppen av alle former for innhold; om det så er et dokument læreren viser frem, et bilde eller en nettside.

Borgar Kristiansen er salgsansvarlig i Leteng, med spesielt fokus på A/V-produkter til utdanning.
LITEN ENHET: Borgar Kristiansen er salgsansvarlig i Leteng med spesielt fokus på A/V-produkter til utdanning. I hånden har han Kramer Via Collage Pro, en kraftfull løsning som kan installeres i ethvert klasserom.

Og når læreren er ferdig med å skrive på tavlen, kan hun med et enkelt trykk distribuere en skjermdump rett til PC-en, nettbrettet eller mobilen til hver enkelt elev.

I tillegg kommer disse skjermene med en drøss av mer moderne funksjoner. For eksempel kan hver enkelt elev få opp bildet fra sin skjerm, for å vise klassen hva de jobber med. Og med det rette stativet kan skjermen legges ned som et bord der opptil fem elever sammen kan interagere og jobbe med innholdet (bildet øverst i denne saken).

– Dette gjør undervisningen mye mer levende, og øker involveringen av elevene. Målet med slike løsninger er er å skape mer engasjement og bedre resultater, sier Kristiansen.

Gjermund Karlsen i Atea har testet og implementert disse løsningene hos bedrifter i lang tid. Ett av selskapene er det rådgivende ingeniørselskapet Rambøl. De ansatte går ofte sammen i møter for å diskutere, endre og oppdatere avanserte tegninger. Med åpen programvare som fungerer på alle type skjermer kan de klippe, lime, forstørre, notere, tegne og redigere direkte i filene.

– Det fungerer helt utmerket, og det er nettopp slike oppgaver man som oftest gjør. Det geniale er at alle jobber med endringene i møtet, så kan de lagre det de gjør på skjermen og distribuere den nye filen med en gang. Fremfor å være tvunget til pusse det ut fra en tavle og gjøre jobben etter møtet, sier Karlsen.

Derfor bør du velge skjerm fremfor projektor

Historisk sett har skolenes løsninger vært basert på projektorer, da disse har gitt klasserommene en stor skjerm uten at det koster skjorta. Men enhver projektorløsning har sine ulemper, og skjermbaserte løsninger vil av natur gi en sterkere opplevelse med bedre bildekvalitet, ingen støy og raskere respons på touch-løsningen.

Samtidig har skjermer som de Montesorri har valgt blitt vesentlig billigere i dag enn hva de var for bare noen år siden. 

Sharp-skjermen får du i alle størrelser fra 20 til 90 tommer »

Skjerm


  • Ikke behov for å mørklegge rommet
  • Får ikke skygger fra den som presenterer
  • Ingen komponenter som må byttes jevnlig
  • Ingen støy
  • Ingen kalibrering av touch-funksjonen
  • Fungerer med alle former for programvare
  • Høyere innkjøpsskostnad 
  • Mindre bilde enn projektor

Projektor


  • Dårligere bilde med lys i rommet
  • Foreleseren dekker bildet og skaper forstyrrelse
  • Lampen må byttes med jevne mellomrom
  • Har vifte som lager lyd
  • Touch-funksjonen må kalibreres jevnlig
  • Krever gjerne proprietær programvare
  • Lavere innkjøpskostnad, men trenger vedlikehold
  • Gir gjerne et større bilde enn skjerm

Sikkerhet må prioriteres

TEKST.
FLEKSIBLE LØSNINGER: Med gruppebord som dette, der skjerm, Kramer Via og kabler er integrert som én enhet på hjul kan elevene raskt sette seg sammen i grupper i klasserommet. Foto: Top-Tec.

At elevene nå løper rundt med nettbrett mellom hendene har imidlertid skapt utfordringer. De må ofte ta i bruk en serie kronglete og slitsomme adaptere, kabler og koblinger for å få bildet opp på skjermen.

Trådløs oppkobling er derfor et bedre alternativ. Noen skoler har forsøkt seg med Apple TV for å få bildet trådløst opp på skjermene via AirPlay. Men Apple TV er et konsumentprodukt og har i mange sammenhenger ikke den sikkerheten som kreves, samt at det utelukker samtlige Android- og Windows brukere.

– Du har ikke muligheten til å administrere hvem som viser hva på skjermen. Se for deg at en elev på bakerste rad åpner opp et ufint bilde på storskjermen for hele klassen. Det kan bli pinlig, spesielt om det brukes til mobbing, sier Kristiansen.

Nettopp det at læreren skal kunne administrere løsningen er sentralt, og her har det skjedd veldig mye utvikling de siste årene. 

Via Collage gir læreren full kontroll

TEKST.
MODEN TEKNOLOGI: Smarte løsninger er nå med på å støtte opp om tradisjonell læring i skolen på en mer naturlig og brukervennlig måte, sier Øyvind Jacobsen i Leteng.

En av de heteste løsningene på markedet er Kramer Via Collage, som lar elevene delta i de samme dokumentene, bildene eller skrivebordene fra hvilken som helst enhet, og på den måten virkelig utnytte de interaktive mulighetene dagens teknologi kan by på. 

– Det geniale med Via er at den er trådløs, og lar alle deltakerne enkelt koble maskinene sine sammen i et felles nettverk. Alle som vil kan da dele ditt skjermbilde på skjermen, eller delta med sitt tastatur og sin mus direkte på maskinen til foreleseren, sier Øyvind Jacobsen i Leteng.

På maskinen kan du nemlig installere alle verdens programmer, som Office- eller Adobe-pakken. Med en Collage koblet til klasserommets storskjerm får man også fulle administrasjons- og driftfunksjoner sentralisert. Fremfor at en tekniker da må ut og oppdatere enheten i 100 klasserom, kan dette enkelt styres sentralt. 

Kramer Via er en fullblods PC med veldig mange muligheter:
Se hva det trådløse konseptet kan gjøre her » 

Smarte bord for interaktiv læring

VIA K-TOUCH:Via sin løsning er spesialbygget for klasserom. Se hvordan det fungerer i denne videoen.

Selv om du kommer veldig langt med en stor skjerm i klasserommet fremfor tavle, finnes det andre enkle grep som ytterligere kan bedre den interaktive læringen.

ALT I ETT: Bord som dette, såkalte «pods» kobler du bare til med én strømkabel. Alt av skjermteknologi, kabler og kontakter er integrert i bordet, som også kan vippes og stues inntil veggen.
ALT I ETT: Bord som dette, såkalte «pods» kobler du bare til med én strømkabel. Alt av skjermteknologi, kabler og kontakter er integrert i bordet, som også kan vippes og stues inntil veggen. Foto: Top-Tec.

Ved Universitetet for teknologi i Delft, Nederland, har de utviklet egne pulter som både kan stå på rekke og rad i et standard klasseromsoppsett, og samtidig enkelt spinnes rundt for å lage gruppebord.

Siden dette er en mekanisme som er bygget inn i pultløsningen, tar det bare noen sekunder å snu om rommet fra å være et tradisjonelt klasserom til et gruppe-oppsett.

Med skjermer hengende på veggene kan da alle elevene jobbe sammen som et team, men under lærerens kontroll i ett samlet rom.

En slik gruppe kalles gjerne en «pod», og kommer faktisk som kombinerte løsninger der et bord for fem mennesker er festet sammen med skjerm og kabler. Siden bordplaten kan vippes opp, er det enkelt å rulle dette bordet inntil veggen når det ikke er i bruk. 

– Jeg har veldig stor tro på slike fleksible løsninger som lar elevene jobbe i team i det samme rommet som det kan holdes tradisjonell undervisning. Lærerens hovedoppgave blir da å bistå elevene, og følge opp de som trenger det. 

– Poenget med store touch-skjermer og løsninger som Via Collage er på ingen måte å fylle klasserommet og forelesningssalene med teknologi for teknologiens skyld. Det er snakk om å ta etablerte læringspraksiser inn i den digitale verdenen, med de verktøyene elevene er vant med fra oppveksten sin, avslutter Kristiansen. 

Få full oversikt over touch-skjermene fra Sharp som er lastet med nyttige funksjoner:
Du får dem i alle størrelser fra 20 til 90 tommer »

Via Collage og Via Pro fungerer ypperlig i klasse- og møterommet:
Se hva det trådløse konseptet kan gjøre her » 

Leteng er en totaldistributør innen lyd, bilde og IT-løsninger for bedrifter. Produktene deres får du kjøpt hos over 1500 forhandlere rundt om i Norge. Ta kontakt med Leteng, så forteller de deg hva som er nærmeste salgsledd.

Til toppen