Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Gjenopplev klassiske scoringer eller ri en yeti ned fjellet. Dette er månedens utvalgte.

Side 1

[Gamer.no]: Sommeren er like rundt hjørnet, og den skarpe sola truer med å ødelegge for iPhone-spillingen min. Det er litt slitsomt å måtte finne seg en skygge hver gang man ønsker å ta en kort spillrunde på telefonen. Når jeg likevel endelig får plassert meg under et lunt bjørketre (noe som ikke er forferdelig smart, da jeg er kolossalt allergisk mot bjørk), fisker jeg opp smarttelefonen og spiller så fingrene fyker.

Denne måneden smeller vi til med et par små godbiter som dekker helt vidt forskjellige sjangre. Enten du har lyst til å gjenoppleve de beste gållene fra de siste fire tiårene, sønderbombe fiendtlige øyer som krigspilot eller ri ned snøfjellet på ryggen til en avskylig snømann, vil du finne noe å sette berøringsskjermfingrene i her.

Spellsword

Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type: Universell Utvikler: Everplay Kan kjøpes her

Man skulle kanskje tro at tørsten etter arkadeinspirerte overlevelsesspill var slukket etter et halvår med Super Crate Box og ZiGGURAT, men neida. Retropregede Spellsword renner smakfullt ned halsen, men ikke uten en smått skjemmende ettersmak.

I tillegg til en konvensjonell endeløsmodus har Spellsword 60 korte oppdrag. Her tjener du rupier, anskaffer utstyr og trener opp dine ferdigheter i å hugge gørra ut av utallige fiendebølger med sverdet ditt. Det som skiller spillet fra andre jambyrdige er fokuset på å hanke inn ulike magikort. Ved kontakt spyr kortene ut magisk ild, gift og lysstråler som gjør kort prosess av beistene, i tillegg til å drapere sverdet ditt med magiske evner.

Som videospill flest er fiendene spekket med rupier som kan brukes til å oppgradere magikortenes effekter, eller til å handle inn utsyr som gjør krigeren din sterkere. Alt du tilegner deg i oppdragene gjør at du blir mer utholdende i endeløsmodusen, så det lønner seg å presse på.

Dessverre føles det hele litt ubalansert — det lønner seg stort sett å fokusere på å jage etter kortene fremfor å hugge ned fiender, siden kortenes magiformler skader fiendene langt mer enn du kan. I tillegg er musikken klønete, og heltens trang til å lire av seg elendige one-linere og referanser før hvert oppdrag gjør at jeg himler med øynene. Den oversiktlige og enhetlige stilen, og de virtuelle kontrollene gjør likevel sitt for at Spellsword blir en opplevelse det er verdt å anbefale.

Spellsword: 7/10 Godt

Tower of Fortune

Sjanger: Rollespill/arkade Pris: 7 kr Type: iPhone Utvikler: Game Stew Kan kjøpes her

De fleste har sikkert hørt om hvordan spilldesignere utnytter mange av de samme triksene som er i sving i gambling. Tower of Fortune later ikke en gang som om det ikke har noe med gambling å gjøre, men klistrer heller den klassiske enarmede banditten til et turbasert rollespill-kampsystem. Du spiller en pensjonert helt som må redde sin kidnappede datter fra et dystert tårn ved å nedkjempe gufne fiender i ulike kamre. Kamrene åpnes ved å betale inn mynter du har tjent inn gjennom de tidligere kampene.

Kampsystemet baserer seg rundt en enarmet banditt, der både du og fienden er representert med ulike symboler. Det er det fremste symbolet som er viktigst, mens de to påfølgende kan øke styrken i handlingen dersom de lander på samme symbol. Du kan også få erfaringspoeng og mynter gjennom den enarmede banditten.

Du bør likevel ikke bite over mer enn du kan takle. Dersom du taper en kamp mister du alle erfaringspoengene dine, men beholder de inntjente myntene. Denne konsekvensen gjør at hver nye kamp blir mer intens, og at du venter i spenning hver eneste gang symbolene ruller over skjermen. Mellom kampene kan du også besøke den lokale tavernaen for å få tilbake helsepoeng, eller kjøpe nytt utstyr som kan brukes i kampene.

Tower of Fortune lykkes også med en gjennomført retroestetikk, med ekspressive pikselfigurer og en generelt minimalistisk stil. Jeg savner litt mer grunnleggende informasjon om hvordan spillsystemene virker, og i begynnelsen måtte jeg lete og gjette meg til mye selv. Blandingen av slotmaskin og turbasert rollespill fungerer uansett merkverdig bra, og gir meg min daglige dopamindose.

Tower of Fortune: 8/10 Svært godt

Ski Safari

Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type:Universal Utvikler: Defiant Development Kan kjøpes her

Se for deg dette scenarioet: Du ligger og sover søtt i den spede hytta di i skråningen på fjellet. Med ett dundrer det et snøskred nedover bakken, og truer med å begrave deg og hytta. Hva er vel da mer naturlig enn at du spenner skiene på og legger utfor i et febrilsk forsøk på å renne fra skredet?

På tur nedover berget treffer du også på pingviner og merkverdige snømenn som tumler mot sikkerheten. Dette kan du dra nytte av — på ryggen av snømenn, eller med pingviner på skiene, går ferden nedover unna som bare rakker’n. Selvfølgelig benytter du også muligheten til å ta et par-tre saltomortaler for å øke poengmultiplikatoren, samt raske inn noen slanter på veien.

Før eller siden vil snøskredet ta deg igjen, og du kan ikke gjøre stort annet enn å krysse fingrene for at din poengsum er bedre enn kameratens. Forhåpentligvis greide du også å oppfylle noen av målene som var satt for runden — for eksempel å ri snømannen over 2000 meter — slik at du kan bygge opp multiplikatoren enda mer til neste tumle-økt nedover snøfjellet.

De mange skiturene blir en smule ensformige etter en stund, og det er en betydelig engasjementsforskjell mellom å kjøre ski og å massakrere en forskningslabb med en rakettsekk i Jetpack Joyride. Turene nedover fjellet byr likevel på en del gode momenter, og hvem kan vel motstå sjansen til å ri en avskyelig snømann?

Ski Safari: 6/10 Nokså godt

Snabbit

Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 14 kr Type:Universal Utvikler: TapCat Kan kjøpes her, eller prøves gratis her

Det har knapt gått ti måneder siden de norske gutta i TapCat slapp sitt forrige iOS-spill, Snake Race. Nå har det lille selskapet bygget videre på den Snake-aktige formelen med Snabbit.

Du styrer den lodne Snabbitten ved å trykke på venstre eller høyre side av skjermen, alt etter hvilken vei du ønsker at dyret skal vende på seg. De 90 korte brettene er proppet fulle av kriker og kroker, og i de siste brettene blir det hele ganske hektisk. I tillegg har du en endeløsmodus der du kan konkurrere med topplisten om å komme deg lengst mulig.

Som tidligere nevnt baserer Snabbit seg mye på forgjengeren. TapCat viser en vilje til å revurdere og bygge videre på et godt spillfundament, og prøver seg her på noen nye systemer. For eksempel har utvikleren implementert et trestjerne-system, der Snabbit-slangen kan plukke opp inntil tre stjerner på veien gjennom brettet for å oppnå toppscore.

Stort sett er spillet godt, og kravet om lynkjappe reflekser vil glede en hver med sansen for utfordring. Jeg savner likevel litt mer spenstig brettdesign og variasjon, og det er frustrerende når pauseskjermen dukker opp hver gang man kobler til Game Center. Alt i alt er Snabbit likevel et hyggelig lite spill som både utfordrer og underholder.

Snabbit: 7/10 Godt

Wings of Valor

Sjanger: Krigsspill Pris: 14 kr Type: iPhone Utvikler: idea spoon Kan kjøpes her

Wings of Valor er basert på den gamle klassikeren Wings of Fury, og følger inpsirasjonskildens grunnmekanikk nesten til punkt og prikke. Du styrer et lite militærfly, og målet er å sønderbombe fiendtlige japanske øyer, småfly og hangarskip. For hvert brett må du ta av fra hangarskipet, og deretter gjennomføre en god landing etter endt oppdrag.

Det er ikke så lett som man kanskje skulle tro. Jeg presterte å deise flyet i havet de første par gangene, før jeg forsto at jeg måtte snu luftfartøyet og ta av på langsiden av båten, og det å lande krever også litt trening. Det å fly føles derimot veldig befriende og lett, og presisjonsbombingen fungerer akkurat slik man forventer.

Selv om flyfølelsen generelt er god er jeg ikke veldig begeistret for den virtuelle stikka. For ofte snur jeg flyet uten å mene det, noe som er fryktelig irriterende siden animasjonen bruker et par sekunder. Jeg skulle også gjerne sett et mer robust oppgraderingssystem, og større variasjon mellom nivåene. Grunnopplevelsen er uansett god nok til at det er verdt å anbefale Wings of Valor.

Wings of Valor: 7/10 Godt

Les om ytterligere fem spill på neste side.

Side 2

The Sandbox

Sjanger: Arkade/endeløs Pris: Gratis (med mikrotransaksjoner) Type: iPhone Utvikler: Bulkypix Kan lastes ned her

The Sandbox er kanskje det merkeligste spillet blant denne månedens anbefalinger. Oppskriften består av en dash spill og et par spiseskjeer kjemisett, og minner kanskje mest av alt om fjorårets From Dust. Basisen er at du har tilgang til store deler av periodetabellen vi alle kjenner fra naturfagtimene, og kan mikse og matche ulike elementer og egenskaper for å oppnå kjemiske reaksjoner.

Spilldelen i The Sandbox består av en oppdragsmodus som tjener to funksjoner: du blir lært opp i spillets mange menyer og mekaniske nyanser, og tjener samtidig opp mana som brukes for å låse opp nye egenskaper. Ett oppdrag kan være å få et fjell til å forvandles til en vulkan. Dette oppnås ved å hugge et lite hakk i steinmassen og fylle hullet med brennende olje. Oljen vil da varme opp stenen til å bli til lava.

I tillegg til oppdragsmodusen har du en frimodus der du kan leke deg fritt med de opplåste elementene og objektene. Her er det fritt frem til å bygge ditt eget lille todimensjonale pikselvindu, men veldig givende er det ikke. Spillet lener seg også for mye på mikrotransaksjoner. Det blir litt for gjennomskuelig, og selv om jeg ikke har noe i mot å betale 14 kroner for mer mana, knuger jeg mer på pengeboka enn om appen i seg selv hadde kostet penger.

Med en tiltalende og sjarmerende pikselstil som minner om eldre PC-spill er The Sandbox et artig og unikt eksperiment. Det er verdt å prøve, om så bare for å leke guddommelig kjemiker i en times tid.

The Sandbox: 6/10 Nokså godt

Score! Classic Goals

Sjanger: Sport Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: First Touch Kan kjøpes her

Lite er mer tilfredsstillende enn å være tilskuer til et skikkelig kremmål. Når ballen treffer krysset helt perfekt etter et tilsynelatende umulig frispark, eller når en guddommelig pasning gjør at spissen kun har keeperen mellom seg selv og målburet, faller jubelen lett — både foran tittekassa i stua, og på stadion.

De smarte folkene i First Touch har skjønt dette, og har nå kommet med et spill der du kan rekreere både nye og gamle klassiske mål. Foran hvert mål får du oppgitt veiledende streker som antyder hvordan pasningene og skuddene skal ligge. Selve målprosessen vises i sanntid, men stopper for hver gang en pasning eller et skudd skal legges, slik at du kan tegne opp den riktige ruten.

Her må du skru ballen korrekt, samt anslå styrkegrad i de vanskeligere gradene. For hvert klassiske mål belønnes du med alt fra en til tre stjerner, ut fra hvor nøyaktig du er med skuddene og pasningene. Sanntidsmålene presenteres i en robust grafikkmotor med forholdsvis gode animasjoner.

Levetiden er nok likevel ikke veldig lang, og du pløyer deg gjennom de 80 brettene i de to vanskelighetsgradene relativt raskt. Bonusmodusen, som du låser opp helt til slutt, hjelper likevel litt med variasjonsaspektet. Dersom du bare er litt en smule interessert i fotball er Score! Classic Goals helt klart verdt å oppleve.

Score! Classic Goals: 7/10 Godt

Oh! Cube

Sjanger: Gåtespill Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Auer Media Kan kjøpes her

Oh! Cube er i bunn og grunn en iOS-utgave av hjernetrimspillet Picross 3D, som kom til Nintendo DS for et par år siden. Du meisler ut tredimensjonale former (slik som en vannmelon eller en hund) fra en gruppe med blokker basert på opplysninger om hvilke av blokkene som skal hakkes i stykker. Du må selv tenke deg til hvilke blokker du må beholde og hvilke du må kvitte deg med basert på tall. Dersom en rad har fem blokker, og er merket med et tretall, betyr det at to av blokkene kan fjernes.

Dette er antageligvis det iOS-spillet som utseendemessig minner mest om noe Nintendo kunne ha stått bak. Allerede i innføringsguiden møter vi ei nett lita kube-jente som snytt ut av noe på 3DS eller Wii. Det visuelle utseende er generelt fargerikt, og den søte og lystige musikken gjør også sitt for å oppnå den barnlige stemningen mange sikkert forbinder med Nintendo.

Spillet er overraskende utfordrende, og på de vanskeligere gåtene vil du se deg nødt til å sette hjernen på høygir for å finne løsningen. Når du til slutt kommer inn i rytmen er spillet uhyre vanskelig å legge fra seg, og du føler deg smart for hver eneste figur du hakker frem. Det eneste ankepunktet er det litt trøblete berøringsresponsen — av og til må du trykke flere ganger for at blokken skal hugges eller merkes. Dersom du tåler en hjernetrim-utfordring er det bare å hive seg over Oh! Cube.

Oh! Cube: 8/10 Svært godt

Jumping Knights

Sjanger: Arkade/endeløs Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Nlink Inc. Kan kjøpes her

Jeg må innrømme at jeg aldri var en storfan av Doodle Jump. Det vertikale evighetsspillet med den enkle grafikken fanget meg aldri helt. Derfor er det litt rart at jeg nå har fått dilla på Jumping Knights, et spill som kan sies å være en blåkopi av hoppespillet med den rare figuren.

Konseptet er enkelt: Du er en liten knekt som spretter mot skyene, plattform etter plattform. På veien plukker du opp små poengdiamanter, og en rekke «power-ups» som du kan bruke for å få en boost i hoppinga eller for å beskytte deg mot fiendtlige beist.

Du kan også sveipe sverdet ditt mot beistene for å være sikker på at de ikke ødelegger den vertikale turen, men stort sett er det nok å bare holde avstand. Til tider dukker det likevel opp et par sjefsbeist som må beseires for å komme seg videre, noe som byr på sårt trengt variasjon fra den evinnelige hoppingen.

Det jeg savner mest er en tydelig oversikt over hvor nært jeg ligger rekorden mens jeg spiller. Ellers fungerer tilt-styringen optimalt, og sverdsveipene er lette å utføre. De mange egenskapene du plukker opp er også med på å gjøre det hele mer spennende, og de korte omgangene gjør at terskelen er lav for å bare prøve én gang til. Jumping Knight kan trygt innlemmes i resten av evighetsspillsamlingen, bare ikke forvent noe revolusjonerende.

Jumping Knights: 7/10 Godt

Bubble Pig

Sjanger: Plattform Pris: 7 kr Type: Universal Utvikler: Donut Games Kan kjøpes her

Hva med et plattformspill der du alltid hopper selv? I Bubble Pig trenger du nemlig kun å forholde deg til om du vil til venstre eller høyre i brettet, utnytte tiden du er i luften godt, og utføre presise landinger.

Gjennom 40 varierte brett spretter du rundt omkring, unngår de farlige revene og sanker inn frukt og mynter. Hovedmålet er likevel å skru på mellom en og tre lysbrytere i brettet, mens de andre distraksjonene kun påvirker sluttscoren og antallet med stjerner du oppnår.

Brettene er behagelig varierte, og du blir stadig introdusert for nye spillelementer du kan leke med. En av favorittene for undertegnede er landingsblinken som gir deg poeng basert på hvor nøyaktig du treffer målskiven når du deiser i bakken.

De enkle berøringskontrollene passer ypperlig til spillet, og fornemmelsen av den sprettende grisens fysikk er fremragende. Estetisk sett er Bubble Pig ikke særlig spesielt. Det grafiske utrykket er passende, men ganske kjedelig. Det samme gjelder lydsporet. Heldigvis gjør spillfølelsen opp for den lunkne estetikken, og sørger for at Bubble Pig er verdig en anbefaling.

Bubble Pig: 8/10 Svært godt

Les også: Månedens anbefalte Android-spill (april)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (april)

Les også
Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill
Les også
Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill
Les også
Månedens anbefalte Android-spill
Les også
Månedens anbefalte Android-spill
Les også
Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill
Les også
– Apple planlegger fysisk spillkontroller til iPad
Les også
Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill
annonse