På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Elsyklene som tar seg frem overalt
Dette er de beste elektriske fulldemperene.
Innhold
Elsykler finnes i mange ulike typer, og skal du ut på tur i skog og mark vil en fulldempet sykkel være svært hendig. Spesielt om du har tenkt deg litt utenfor allfarvei hvor røtter og andre hindre venter.
Vi har nå testet syv fulldempede elsykler som alle kan betegnes som innstegsmodeller til denne type sykler. Likevel får du mye av det du ellers ville ønske deg, som meget kraftig motor og stort batteri for god rekkevidde.
Prislappen strekker seg fra rundt 48.000 kroner opp til rett over 60.000 kroner for de modellene vi har fått inn.
PS: Vi har spurt mange produsenter om sykler til test, men som i fjor er tilgangen ganske utfordrende.
Elride Widlar IX | Birk E-Furious LTD 2022 (Electric) | Cube Stereo Hybrid 140 29 HPC Race CX | Rock Machine Blizzard INT E70-297 2021 (Electric) | Olympia EX900 Sport | Besv TRS 1.5 | Birk E-Furious | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
annonsePris | 51999 | 56900 | - | - | - | - | 49900 |
Pris ved innhenting | 51.999,- | 56.900,- | 47.999,- | 52.900,- | 61.000,- | 51.000,- | 47.900,- |
- | - | - | - | - | - | - | |
Motor | Bafang M500 | Shimano EP8 | Bosch CX | Shimano EP8 | Oli Sport | Shimano EP8 | Shimano EP8 |
Moment | 100 Nm | 85 Nm | 85 Nm | 85 Nm | 85 Nm | 85 Nm | 85 Nm |
Kontroller | Bafang | Shimano SC-E7000 | Bosch Kiox, Ebike System 2 | Shimano SC-E7000 | Oli | Shimano SC-E5003 | Shimano SC-E5003 |
Batteristørrelse | 740 Wh | 720 Wh | 625 Wh | 635 Wh | 900 Wh | 630 Wh | 630 Wh |
Bremser | Tektro Orion M375 | Shimano XT | Shimano BR-MT520 | Shimano BR-MT6120 | Shimano BR-MT6120 | Shimano BR-MT420 | Shimano BR-MT420 |
Skivestørrelse | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203 mm | 203/180 mm | 203 mm | 203 mm |
Hjul | 27,5 x 2,8" | 29 x 2,6" | 29 x 2,6" | 29 x 2,50" + 27,5 x 2,60" | 29 x 2,6" + 27,5 x 2,8" | 29 x 2,6" | 29 x 2,6" |
Girsystem | Shimano XT, 11 gir | Shimano XT, | Shimano Deore XT, 12 gir | Shimano Deore, 10 gir | Shimano Deore, | Shimano Deore, 11 gir | Shimano Deore, 11 gir |
Fjernstyrt seteregulering | |||||||
- | - | - | - | - | - | - | |
Dempegaffel foran | SR Suntour AION BOOST | RockShox ZEB Select | RockShox 35 Silver | DVO Diamond Air | RockShox 35 Gold | RockShox 35 Gold | RockShox 35 Gold |
Dempervandring foran | 150 mm | 160 mm | 140 mm | 160 mm | 160 mm | 160 mm | 160 mm |
Demper bak | SR Suntour EDGE LOR-8 | RockShox Delux Select | RockShox Deluxe Select+ | Jade X Coil | RockShox Deluxe Select+ Trunnion | RockShox Delux Select | RockShox Delux |
Vandring bak | 125 mm | 150 mm | 150 mm | 140 mm | 150 mm | 150 mm | 150 mm |
Lock out | Ja, på styret for foran + bak | Ja, foran | Ja, foran og bak | Ja, foran | Ja, foran og bak | Ja, foran | Ja, foran |
- | - | - | - | - | - | - | |
Sykkelvekt | 27,9 kg | 26,3 kg | 25,1 kg | 24,1 kg | 27,9 kg | 26 kg | 26 kg |
Andre egenskaper | - | Bluetooth, appstøtte | Bluetooth, appstøtte, tyverisikring | - | - | - | - |
Best og et fantastisk kjøp: Cube Stereo 140
En fulldemper er aldri en «billig» sykkel, men hvordan Cube greier å få så vanvittig mye ut av hver krone når de lager sykler begynner å bli et mysterium. Her får du en prima Bosch CX-motor med masse drag. Du får den tøffeste styringsenheten vi har vært utsatt for – der du kan ta av hele computeren og se på statistikken din etter at du er ferdig med å sykle.
Motoren er den eneste i testen som frikobler skikkelig godt når du vil tråkke på selv. Shimano-syklene i testen har en tendens til å føles som motvind når du når 25 kilometer i timen, mens med Cube kan du tross alt jobbe det din egen sykkelmotor tillater etter at den elektriske har gitt seg.
Vi liker de kraftige og effektive bremsene på denne sykkelen, og at den har lås på demperne (lock out) både foran og bak.
Bosch-motoren er nesten litt for ivrig i bakker og utfordrende terreng, der sykkelen noen ganger har lyst til å sprette fremover. Det er upraktisk når du prøver å finne en linje i komplisert topografi. Men det løses greit ved å sette Bosch-systemet i «Mountain Bike»-modus. Da blir den litt mindre overivrig på avtrekkeren og gir deg tid til å plassere og snirkle sykkelen rundt angripende trær og steiner på stien.
At denne sykkelen hørte hjemme helt i toppen ble forholdsvis tidlig klart, og inntrykket gjentok seg gjennom flere turer i ulikt terreng og med ulike førere.
Her får du virkelig mye fulldemper for pengene.
Fordeler
- +Svært trekkvillig motor
- +Beste tilgjengelige girsystem
- +Påkostet sykkelcomputer
- +Takler alle typer terreng
- +Gode bremser
- +MTB-modus roer ned motoren for vanskelige partier
- +Lås på demperne foran og bak (lock out)
- +Grei å tråkke også forbi der motoren gir seg
Ting å tenke på
- —Mindre batteri enn noen av konkurrentene (625 Wh)
- —Slås på dempegaffel av Birk E-Furious LTD
Nest best: Birk E-Furious LTD
En motor som er omtrent like trekkvillig som den i Cuben finner du i Birks E-Furious LTD. Rett nok heter det Shimano her, og du får ikke den samme fine frikoblingen når motoren gir seg som hos Bosch. Men så er det vel også nokså sjelden du har bruk for å ferdes fryktelig raskt med en sykkel av denne typen.
Det du får som langt på vei rettferdiggjør en hårete pris er et større batteri og særdeles gode dempere.
Birk-syklene og Besv-bidraget er egentlig «trillinger» med samme ramme, om enn noen nyanseforskjeller i delene som er satt på. Det er synlig ned til at alle tre har den samme USB-C-porten på rammen, og Besv-klistremerke ved kranken.
E-Furious LTD utmerker seg ved å være den best utstyrte av disse. Shimano XT er det rund baut, både på gir og bremsene som gjør at sykkelen nesten kan stoppe i fritt fall. Her bør du ikke ta i for hardt hvis du ikke mener det.
Det store 720 Wh-batteriet gjør at batteriprosentene daler sakte, selv med tung rytter og utfordrende terreng.
På tvers av ulike sykkelturer i forskjellig terreng var det ikke alltid E-Furious LTD fremsto som aller best, men den var aldri svakere enn et andrevalg, og i noen av turterrengene – spesielt med mye oppoverbakke – glimret denne sykkelen med supre egenskaper.
Birk E-Furious LTD leverer varene, men den koster.
Fordeler
- +God og trekkvillig motor
- +Særdeles presis respons på tråkk
- +Meget kraftige dempere som jobber godt
- +Beste tilgjengelige girsystem
- +Stort batteri (720 Wh)
- +Takler alle typer terreng godt
- +Svært gode bremser
Ting å tenke på
- —Ikke låsbar bakdemper
Også anbefalt: Birk E-Furious
Birk E-Furious er «lettversjonen» av LTD-sykkelen over. Her byttes XT-giringen ut i vanlige Deore-gir, og både batteri og fordemper blir noe slappere. Men hovedsaken – nemlig syklefølelse og motor forblir den samme.
Det betyr at denne litt rimeligere tassen også er en av våre favoritter i utvalget. Den er svært allsidig, enten det er harde motbakker eller bratte nedoverbakker. Den trekkvillige motoren er veldig passelig giret til sykling i ulent terreng. Den trekker mer enn nok til at du tar deg frem, og den trekker heller ikke så voldsomt at den drar deg inn i problemer.
For deg som er litt høyere eller bredere, som to av testpanelet, kan det gi mening å spytte i de ekstra tusenlappene opp til modellen over med sine antakelig noe mer holdbare, kraftigere frontdemper.
Like fullt jobber demperne i denne sykkelen godt både med lette og tyngre ryttere, og sykkelen har en behagelig sittestilling som passer sykling i alle typer terreng, eller bare til grusveipendling, om du vil.
En knallbra allroundsykkel til stibruk.
Fordeler
- +Trekkvillig motor
- +God både når det går oppover og nedover
- +Svært responsiv
- +Gir god følelse med underlaget
- +Slår så godt som aldri nedi
Ting å tenke på
- —Batteriet ikke blant de største
- —"Bare" vanlig Deore-giring
- —Mykere dempede sykler kan være mer behagelige
God, men kostbar: Besv TRS 1.5
Sist ut av Besv-trillingene er «originalen» fra den danske sykkelprodusenten. Alle i testpanelet hadde problemer med å skille den fra Birk E-Furious, og det er ikke så veldig rart. Utstyrsmessig er de to syklene så godt som like, og når også rammen viser seg å være en Besv-produksjon i Birk-modellene, blir dette så godt som samme sykkel.
Forutsigbart nok liker vi dermed også denne sykkelen godt. Den har Shimano EP8-motor som trekker alt du trenger, uten å ta i for hardt. Demperne jobber godt, og sittestillingen er god.
Batteriet er mindre enn i den heftigste Birken, og til gir og bremser må du klare deg med vanlig Deore fra Shimano. Ikke noe stort tap, men like fullt hakket ned fra den grommeste modellen.
Vi rangerer den under Birks rimeligste modell rett og slett fordi den vil være dyrere i innkjøp uten at den byr på nevneverdig mer for de pengene. Finner du et godt tilbud er det likevel all mulig grunn til å slå kloa i denne – den er stadig vekk meget god.
Samme sykkel som rimeligste Birk, men til en høyere pris.
Fordeler
- +Trekkvillig motor
- +God både når det går oppover og nedover
- +Svært responsiv
- +Gir god følelse med underlaget
- +Slår så godt som aldri nedi
Ting å tenke på
- —Batteriet ikke blant de største
- —"Bare" vanlig Deore-giring
- —Mykere dempede sykler kan være mer behagelige
- —Litt høy pris i testtidspunktet
Fantastisk nedover: Rock Machine Blizzard
Rock Machine Blizzard hadde tidlig lyst opp i teten, siden det er en helt fantastisk sykkel når det ikke blir for bratt. Selv om motoren er den «vanlige» EP8-maskinen fra Shimano og girene er Deore, opplever vi denne som svært trekkvillig. Sannsynligvis noe som skyldes at den har et mindre bakhjul enn mange av de andre syklene i testen.
Denne er satt opp med såkalt «Mullet»-geometri. Mullet er navnet på 80-tallets hockeysveiser, og viser til at det er ulik størrelse på hjulene foran og bak. Det kan gi noen fordeler, kanskje spesielt når det bærer nedover. Mer presisjon med et lite bakhjul og «humptålighet» med et stort forhjul er også egenskaper som hører sykkeloppsettet til.
En ulempe med akkurat Rock Machine Blizzard er at den blir veldig lett foran, samtidig som den er så trekkvillig bak. Dermed har den veldig lyst opp på bakhjulet i bakker. Vi opplevde å måtte gire og trå ganske presist for å ikke miste styringen i de bratteste områdene, og da vi syklet bakkeløyper med sykkelen var denne en av de som ga oss flest stopp.
Samtidig er den ekstremt lett å plassere i skogsstiene og bekkefarene så lenge det ikke er så bratt. Skal du bare svinse forbi hindringer rett bortover, eller nedover, er dette en av de artigste syklene å gjøre det på. Bakdemperen gir også en behagelig duvende sykkelfølelse på humpete områder.
Samtidig kan det nesten bli litt for mye gynging bak i de virkelig humpete partiene, så vi hadde ønsket oss lock out til bruk på mindre utfordrende områder og vei.
Nydelig når det går nedover.
Fordeler
- +Fantastisk å sykle bortover eller nedover
- +Lett og presis å plassere i sporet
- +Duvende demping som "flyter"
- +Presis og kraftfull motor
Ting å tenke på
- —Svært lett foran - uegnet for bratt klatring
Grei, men uraffinert: Olympia EX900
Den italienske sykkelprodusenten Olympia lager sine egne motorer, og denne sykkelen er utstyrt med en sånn. Det er dessuten testens andre deltaker med «Mullet»-geometri – større forhjul enn bakhjul.
Motoren er en kraftig 85 Nm-historie som trekker krefter fra testens største batteri. Det er på hele 900 wattimer. Dermed gikk batteriprosenten besynderlig sakte ned på Olympiaen, til tross for at vi i testen syklet flere mil med hver sykkel. Her snakker vi rekkevidde.
Girmessig får du Shimano Deore XT her, et hakk over de vanlige Deore-løsningene. Vi liker at dette er en av tre modeller i testen som har demperlås, eller lock out, både foran og bak.
Det er masse krefter her og sykkelen trekker godt, men den har relativt treig motorrespons, og alle testerne la merke til at Olympiaen noen ganger trakk «et halvt tråkk» videre etter at vi ga oss. Det kan være nok til å havne i periferien. For denne typen sykler er det ekstra viktig at de adlyder og stopper akkurat når føreren vil.
I det store og hele en helt ok sykkel, men med en prislapp som tipper nord om 60.000 kroner får du veldig mye bedre fulldemper for en god del mindre penger.
Kraftfull men litt lite responsiv når det gjelder.
Fordeler
- +Masse styrke i motoren
- +Enormt batteri (900 Wh)
- +God kjørecomputer med fargeskjerm
- +Mullet-design er behagelig når det går nedover
Ting å tenke på
- —Upresis motorstyring
- —Krever noe mer aktiv giring i utfordrende terreng
Hverken fugl eller fisk: Elride Widlar IX
Selv om ingen av syklene i denne testen er dårligere, er jumboen i utvalget nokså klar. Elride har kommet godt ut i våre tester før, men akkurat Widlar sliter vi litt med å plassere. Bokstavelig talt; sykkelen oppleves som den tyngst håndterbare i testen og den kjennes stivere og litt vanskeligere å velge spor med i løypa.
Hver av turene denne ble utsatt for ledet til kommentarer fra rytterne om svette hender og slitne armer, fordi vi måtte holde oss ekstra godt fast. En av testerne kommenterte også at han ikke fikk selvtilliten til å tråkke på skikkelig med denne.
Like fullt er det en nokså greit utstyrt sykkel til prisen.
Her får du det som på papiret er testens sterkeste motor, en Bafang-variant med 100 Nm. Hva som reelt er sterkest er vanskeligst å si, men konkurransen blir nok hard mot Boschen som sitter i testvinneren.
Som med Olympiaen merker vi tregheter med å stoppe for dette motorsystemet, og vi irriterer oss ofte over at sykkelen er litt lav i kombinasjon med lange pedaler som støtt slår nedi underlaget – alle rytterne opplevde det langt oftere med denne enn med resten av utvalget.
Det er lås på demperne både foran og bak, som gjør sykkelen hakket bedre egnet også for slettere vei. Og kanskje er dette mer en «grusvei pluss»-sykkel enn en fullblods fulldemper. Den er i hvert fall mer krevende enn de andre å slenge rundt når terrenget blir hårete.
For tung og upresis for krevende terreng.
Fordeler
- +Fin på skogsveier og ujevnt underlag
- +Presis og god giring
- +Demperlås foran og bak (lock out)
Ting å tenke på
- —Føles tung å håndtere i løypa
- —Slår ofte nedi humper og hindringer
- —Upresis motorrespons
- —Mindre effektiv demping enn resten av syklene
Eier du noen av produktene i samletesten?
Hjelp andre ved å skrive en anmeldelse