Til hovedinnhold

Gaming

SamletestDisse nye PC-spillene bør du prøve

Disse nye indiespillene bør du prøve

Vi anbefaler alt fra klassisk plattformhopping til herlig eventyrmoro.

Side 1

[Gamer.no]: Det er lett å overse mindre utgivelser i det store havet av spill som kommer på markedet hver måned. Derfor forsøker vi jevnlig å samle sammen gode indiespill som vi vil anbefale at spillinteresserte tar en titt på. Denne gangen har vi funnet frem fire relativt ferske spillutgivelser for PC, og artikkelen bør inneholde noe for enhver smak.

Cave Story+

Plattformspillet Cave Story er et av mange bevis på at mye av det beste her i livet er gratis. Spillet ble opprinnelig lansert som Doukutsu Monogatari, og var et enmannsprosjekt som tok den japanske indiespillutvikleren Pixel fem år å lage. Etter hvert fikk det en engelsk oversettelse, og gradvis ble det anerkjent som et av de beste 2D-plattformspillene tilgjengelig.

Cave Story+ er en kommersiell nyutgave av Cave Story. Spillmekanikken, kontrollene og nivåene er så godt som identiske med den gamle versjonen, mens presentasjonen har fått seg et ansiktsløft. Grafikken har blitt forbedret på en måte som er svært trofast mot den piksellerte originalgrafikken — som også er tilgjengelig i denne versjonen. På musikksiden har man hele tre valg: originalmusikken med herlig chip-musikk, et lydspor hvor man har tatt utgangspunkt i originalmusikken men brukt nye instrumenter og et lydspor med covermusikk hvor man har tatt seg større friheter.

I Cave Story våkner figuren din opp i et stort og omfattende hulesystem. Kort etter finner du en liten landsby befolket av noen søte småfolk, men her er det trøbbel på gang. Småfolkene blir nemlig kidnappet en etter en, av en ondsinnet professor og hans kumpaner. Din jobb blir etter hvert å finne ut hvorfor, og se om det er mulig å redde de stakkars folkene. Selv om Cave Story er et søtt spill, kan handlingen være overraskende mørk — og det er ikke gitt at utfallet blir lykkelig. Spillet har tre forskjellige avslutninger, og hvis du vil oppleve den optimale slutten må du virkelig jobbe for det.

Spillsnadder fra Japan.

Spillet foregår i en serie sammenkoblede huler, og minner litt om 2D-spillene i serier som Castlevania og Metroid. Selv om det er et plattformspill er det stort sett ikke selve plattformhoppingen som er i fokus, men kamp mot massevis av ulike fiender. Du finner en rekke forskjellige våpen underveis, som kan oppgraderes ved hjelp av oransje erfaringbokser sluppet av drepte fiender, og samlet gir de deg et svært variert arsenal hvor det er noe for enhver situasjon. Du lærer raskt at riktig våpen til riktig tid kan forvandle en tilsynelatende håpløs situasjon til noe langt mer håndterbart.

Det er vanskelig å forklare nøyaktig hvorfor Cave Story fungerer så godt. Det har noe av den magien som kun de aller beste spillene kan skilte med, og det er klart at en stor del av de fem årene spillet tok å lage ble brukt på finpuss og balansering for å få alt så perfekt som overhodet mulig. Resultatet er svært vanedannende og moro, og en genuin plattformklassiker. Det eneste jeg vil pirke på er noen dårlig plasserte lagrepunkter som gjør den siste delen av spillet et par hakk mer frustrerende enn den behøver å være, i alle fall om du velger å ikke gå for den letteste slutten.

Naturligvis er det umulig å komme bort fra at gratisutgaven av Cave Story gjør jobben akkurat like godt som den kommersielle versjonen, men selv satt jeg pris på den oppgraderte grafikken og musikken. Dessuten skal en faktisk ikke undervurdere verdien av ting som «Steam-achievements». Uansett om du velger å gå for originalen eller nyversjonen er det i alle fall én ting som er sikkert: Cave Story må du spille.

Cave Story+ 9/10 Klassisk

Du kan kjøpe Cave Story+ på Steam. Spillet er også ute på Wii.

Alien Zombie Megadeath

Britiske PomPom Games er en veteran i indiescenen. Deres første spill, det Uridium-aktige romskytespillet Space Tripper, kom i 2001, og siden den tid har de laget mange kritikerroste og populære arkadespill. Alien Zombie Megadeath er deres nyeste utgivelse, og nok en gang viser britene at de har arkademoro i blodet.

I Alien Zombie Megadeath spiller du en astronaut under angrep av romzombier. Handlingen sees fra siden, og foregår på relativt små brett med flere nivåer. En måte å beskrive spillet på må være som en slags krysning av et plattformspill og et arenaskytespill i Geometry Wars-stil. Du angripes fra alle kanter, av flere typer romzombier som kommer i fastsatte angrepsmønstre, og må hoppe opp og ned på brettet mens du skyter dem i fillebiter.

Alien Zombie Megadeath er utfordrende fra første stund, og vanskelighetsgraden fungerer nærmest perfekt. Jo bedre du blir, jo større blir også utfordringene du møter. Samtidig kan du hele tiden gå tilbake til brett du har fullført tidligere for å gjøre det bedre der, og dermed få en skikkelig følelse av å ha utviklet deg. Kontrollsystemet fungerer dessuten glimrende, noe som er helt nødvendig i et spill hvor raske og nøyaktige bevegelser er i fokus.

Fiendene ser egentlig ikke mye ut som zombier.

Spillets struktur er også svært god. I starten trenger du ikke å bry deg om mer enn å kvitte deg med fiendene, og du låser raskt opp en bråte brett som kan spilles. Dermed kan du også hoppe over brett hvis du sliter. Men etter hvert blir det vanskeligere. Du trenger nemlig medaljer for å komme videre, og hvert brett gir maksimalt tre medaljer. Disse får du for å oppnå visse ting, som spesifikke poengsummer eller drepe en viss mengde fiender.

Dermed begynner du gradvis å spille mer og mer effektivt, og bli flinkere og flinkere til å utnytte deg av mekanismer som hjelper deg å få mer poeng. Dette tilfører opplevelsen ekstra dybde, og det er veldig tilfredsstillende å endelig ta en medalje etter å ha kjempet lenge for å få den.

Alien Zombie Megadeath er et godt, gammeldags arkadespill med sin egen unike vri. Det er vanedannende og intenst, og byr dessuten på overraskende mye variasjon underveis. Jeg vet ikke hvordan salgstallene er, men det ser absolutt ikke ut til at dette flotte spillet har fått den oppmerksomheten det fortjener. Jeg vil i alle fall varmt anbefale det til alle gamere med sans for action.

Alien Zombie Megadeath: 8/10 Svært godt

Du kan kjøpe Alien Zombie Megadeath på Steam.

Side 2

The Book of Unwritten Tales

Eventyrspill er en av favorittsjangerne mine, men det er ikke til å stikke under en stol at kvaliteten på moderne eventyrspill generelt er så som så. Spesielt gjelder dette spill som stammer fra det kontinentale Europa — merkelig nok virker det som de jeg og fleste europeiske eventyrspillskaperne har fullstendig ulik oppfatning av hvordan et godt eventyrspill bør være. Gang på gang har jeg blitt skuffet av europeiske eventyrspill med hårreisende ulogiske gåter, fullstendig manglende progresjonsfølelse, historier som er helt på trynet og elendige oversettelser til engelsk.

Heldigvis finnes det unntak, og et slikt unntak er The Book of Unwritten Tales. Dette eventyret er nemlig skikkelig godt, og det faller ikke i noen av de vanlige fallgruvene som europeiske eventyrspill vanligvis kjemper om å havne oppi.

The Book of Unwritten Tales er et fargerikt fantasy-eventyr som foregår i en verden truet av en ond trollmann. Tre usannsynlige helter — en vakker alveprinsesse, en naiv liten gnom og en egoistisk luftskipkaptein — er selvsagt de eneste som kan redde verden. Bakgrunnshistorien er ikke den mest spennende, men alle de morsomme tingene som skjer underveis veier så definitivt opp for dette.

Spillet koser seg nemlig med klisjeer og aldri lar sjansen til å komme med en vittighet gå fra seg. Bifigurene, som ofte er en kilde til ergrelse i eventyrspill, er aldri slitsomme eller masete. I stedet er de genuint morsomme, og flere av dem byr på minneverdige karakterer. Oversettelsen til engelsk, et superviktig element det slurves alt for ofte med, er kompetent, og skuespillet er faktisk glimrende.

Her får du besøke en veldig skummel drage.

Også gåtedesignen fungerer. Utrolig nok er alle gåtene mulige å løse uten «walkthrough» eller parapsykologiske evner, og de oppleves som kule utfordringer og ikke frustrerende hinder lagt i veien for deg. Dessuten belønnes du stadig av historieprogresjon og tilgang på nye områder; her er det ikke slik at belønningen for å løse én gåte bare er en enda vanskeligere gåte like etterpå. Og som om ikke det var nok, er spillet overraskende stort. Hvor mange timer jeg brukte vet jeg ikke helt, men det var sikkert over 20.

Selvsagt er det noen småting som skurrer. Oversettelsen virker som den blir gradvis dårligere i løpet av spillet, og den helt siste delen virker litt som hastverksarbeid. Spillet har heller ingen skikkelig tilfredsstillende slutt, synes jeg. The Book of Unwritten Tales er uansett et av de mest solide og underholdende eventyrspillene jeg har spilt på en stund, og selv om jeg kanskje vil rangere spill som Gray Matter og The Blackwell Deception litt høyere er det et skikkelig lyspunkt for sjangeren.

Den lange forsinkelsen for den engelske utgaven av The Book of Unwritten Tales har dessuten en annen positiv effekt: Utviklerne har alt rukket å jobbe i to år med oppfølgeren, som er like rundt hjørnet.

The Book of Unwritten Tales: 8/10 Svært godt

Du kan kjøpe spillet fra det offisielle nettstedet. Det kan også importeres fra britiske nettbutikker.

QUBE

Det første spillet til forretningsinitiativet Indie Fund, QUBE, har allerede blitt en suksess, noe som lover godt for indieutviklere med gode ideer men manglende budsjetter — og liten lyst til å signere bort alt av rettigheter til større utgivere. Faktisk trengte dette spillet bare fire dager på å dekke hele lånet fra Indie Fund, nok et eksempel på at Steam sannsynligvis er den viktigste kanalen for uavhengige utviklere.

QUBE er et førstepersons hjernetrim/plattformspill hvor målet er å navigere seg gjennom en serie stadig mer utfordrende testmiljøer. Høres det kjent ut? Ja, QUBE minner litt om Portal — det er det ikke til å komme unna. Både konseptet og grafikkstilen vekker minner fra Valves klassiske hjernetrimmer, selv om spillmekanikken som ligger i bunn for QUBE-opplevelsen er en helt annen enn de innovative portalene til Valve.

Her får du nemlig et sett hansker som kan trekke ut og skyve inn deler av vegger, tak og gulv. Men det er kun spesifikke, fargede elementer som kan manipuleres, og de ulike elementene har forskjellige egenskaper. De enkleste er røde plater, som kan trekkes ut opp til tre ganger for å lage plattformer. Etter hvert kompliseres situasjonen av brytere som lar deg snurre rundt på veggene som om rommet du er i skulle være en stor Rubik's Kube og brytere som påvirker tyngdekraften. I tillegg må du noen ganger forholde deg til baller, som må hjelpes gjennom hinderløyper.

Ting blir kompliserte etter hvert.

Det hele starter veldig lett, men når alle de forskjellige elementene etter hvert kombineres blir spillet ganske så utfordrende. Faktisk er det et par testmiljøer som er litt i overkant vanskelige, ikke minst fordi suksess avhenger litt for mye av timing og raske reflekser. Men stort sett fungerer vanskelighetsgraden godt, og mange av spillets nøtter frembringer den herlige følelsen av å være litt smart når du løser dem. På sitt beste er QUBE svært tilfredsstillende å spille, men det har definitivt også evnen til å frustrere stort.

Dessverre er QUBE litt i korteste laget, og jeg synes heller ikke det er veldig engasjerende. Det byr på solid hjernetrim, men der spill som Portal kombinerer dette med humor og en spennende historie er QUBE helt sterilt. Det er ingen handling her, ingen eksterne motivasjonsfaktorer som frister deg fremover når situasjonene begynner å bli vanskelige og du kanskje føler du har fått nok. Til gjengjeld synes jeg presentasjonen fungerer godt. Det er definitivt imponerende å se nivåene forandre seg dynamisk mens du spiller, og spillet gjør god bruk av sin rene visuelle stil.

Det er liten tvil om at QUBE er et spill jeg vil anbefale deg å prøve, og det skulle ikke forundre meg om det utvides med nytt innhold etter hvert. Men kjøper du dagens versjon bør du være oppmerksom på at det er et spill med kort varighet, og at det heller ikke har særlig mye som frister til gjenspilling.

Q.U.B.E.: 6/10 Nokså godt

Du kan kjøpe QUBE via det offisielle nettstedet.

Les også: Fem nedlastbare indieperler
Les også: Fem herlige nettutgivelser
Les også: Fem nedlastbare perler

annonse