På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.
Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».
Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.
I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.
Oppdatert: Dropp Nvidias og velg dette kortet i stedet
MSIs Duke OC gjør Founders Edition til skamme.
Innhold
- Oppsummering og konklusjon »
- RTX 20-serien vs GTX 10-serien
- Testede RTX 2080 Ti-modeller
- «Turing» oppsummert
- Verdens kraftigste grafikkort
- MSI Duke OC raskest ut av boksen
- Overklokking gir inntil 10 prosent bedre ytelse
- Dette er det beste RTX 2080 Ti-kortet
- MSI RTX 2080 Ti Duke OC
- MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC HDMI 3xDP 11GB
- Nvidia RTX 2080 Ti FE
- nVidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition HDMI 3xDP 11GB
- Disse passer RTX 2080 Ti-kortene for
- Detaljerte ytelsesgrafer »
Oppsummering og konklusjon »
Over to år etter at Nvidia leverte Pascal-arkitekturen og GTX 10-serien fikk vi i september endelig en ny generasjon grafikkort i form av den Turing-baserte RTX 20-serien.
Denne saken startet som en enkeltest av Nvidias eget RTX 2080 Ti, kalt Founders Edition. Nå er saken gjort om til en «levende» samletest som vil oppdateres etter hvert som vi stifter bekjentskap med flere RTX 2080 Ti-modeller.
Målet er å gi en lettfattelig guide til det beste RTX 2080 Ti-kortet på samme sted, heller enn spredt utover flere tester.
Den første grunnen til å oppdatere testen er det MSIs RTX 2080 Ti «Duke OC» som gir oss.
Hvordan det går når dette tredjepartskortet møter Nvidias Founders Edition kan du se i grafene litt lenger ned i saken, men uten å blåse spenningen ved å lese grafene selv kan vi likevel avsløre at Duke OC er noe helt annet enn Nvidia selv disker opp med. MSI-kortet takler nemlig både støy og temperaturer latterlige mye bedre, og prisen? Den er identisk.
Mer om både Founders Edition og det nye tredjepartskortet rett etter litt spesifikasjoner og stæsj for RTX-serien.
RTX 20-serien vs GTX 10-serien
Serie (Founders Edition) | Nvidia RTX 2070 | Nvidia RTX 2080 | Nvidia RTX 2080 Ti | Nvidia GTX 1070 | Nvidia GTX 1080 | Nvidia GTX 1080 Ti |
---|---|---|---|---|---|---|
Arkitektur | Turing | Turing | Turing | Pascal | Pascal | Pascal |
Grafikkpros. | TU106-200 | TU104-400 | TU102-300 | GP104-200 | GP104-400 | GP102-300 |
Prosess | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 12 nm FFN | 16 nm FF | 16 nm FF | 16 nm FF |
Brikkestørrelse | 445 mm2 | 545 mm2 | 754 mm2 | 314 mm2 | 314 mm2 | 471 mm2 |
TFLOPS | 7.9 | 10.6 | 14.2 | 6.5 | 8.9 | 11.3 |
Tensor-kjerner | 288 | 368 | 544 | – | – | – |
RT-kjerner | 36 | 46 | 68 | – | – | – |
RTX-OPS/s | 45 | 60 | 78 | 6.5 | 8.9 | 11.3 |
Giga Rays/s | 6 | 8 | 10 | 0.65 | 0.89 | 1.1 |
Kjernefrekvens | 1410 MHz | 1515 MHz | 1350 MHz | 1506 MHz | 1607 MHz | 1480 MHz |
Boost-frekvens | 1710 MHz | 1800 MHz | 1635 MHz | 1683 MHz | 1734 MHz | 1582 MHz |
Effektiv minnefrekvens | 14 GHz | 14 GHz | 14 GHz | 8 GHz | 10 GHz | 11 GHz |
Minnetype | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 11 GB GDDR6 | 8 GB GDDR5 | 8 GB GDDR5X | 11 GB GDDR5X |
Minnebus | 256-bit | 256-bit | 352-bit | 256-bit | 256-bit | 352-bit |
Båndbredde | 448 GB/s | 448 GB/s | 616 GB/s | 256 GB/s | 320 GB/s | 484 GB/s |
Streampros. (CUDA) | 2304 | 2944 | 4352 | 1920 | 2560 | 3584 |
Transistorer | 10.8 mrd. | 13.6 mrd. | 18.6 mrd. | 7.2 mrd. | 7.2 mrd. | 12 mrd. |
TMU | 144 | 184 | 272 | 120 | 160 | 224 |
ROP | 64 | 64 | 88 | 64 | 64 | 88 |
Strømkontakt | 8-pinner | 8+6-pinner | 8+8-pinner | 8-pinner | 8-pinner | 8+6-pinner |
Typisk forbruk | 185 W | 225 W | 260 W | 150 W | 180 W | 250 W |
Lansert | Oktober 2018 | September 2018 | September 2018 | Juli 2016 | Juni 2016 | Mars 2017 |
Lanseringspris | 6400 kr (FE) | 8500 kr (FE) | 12 700 kr (FE) | 4900 kr | 7600 kr | 7600 kr |
Laveste pris tredjepartsmodeller | 6400 kr | 8300 kr | 11 500 kr | 3900 kr | 5000 kr | 7300 kr |
Testede RTX 2080 Ti-modeller
RTX 2080 Ti-modell | Nvidia Founders Edition | MSI Duke OC |
---|---|---|
Grafikkprosessor | TU102-300A | TU102-300A |
Kjernefrekvens | 1480 MHz | 1350 MHz |
Oppgitt boost-frekvens Målt boost-frekvens (Stabil boost ved OC) | 1635 MHz 1905 MHz (2025 MHz) | 1665 MHz 1935 MHz (2025 MHz) |
Effektiv minnefrekvens (OC) | 14 GHz (16 GHz) | 14 GHz (15,5 GHz) |
Strømkontakt | 8+6-pinner | 8+8-pinner |
Mål og pris | 26,9 x 11,5 x 3,9 cm, 1,32 kg | 31,4 x 12,1 x 4,9 cm, 1,24 kg |
Pris ved test | 12 700 kr | 12 700 kr |
Les om Turing-arkitekturen (trykk for å utvide)
«Turing» oppsummert
Vi har allerede dypdykket ned i Turing-arkitekturen, som kortene i RTX 20-serien er basert på, men under får du en rask oppsummering som tar for seg de viktigste nyvinningene dens.
- Mer realisme med strålesporing
De nye RT-kjernene i Turing-arkitekturen skal gi oss«den hellige gral» for rendering av datagrafikk, nemlig strålesporing, eller «raytracing» som det heter på originalspråket.
Strålesporing, som du kan lese mer om her, gjør det blant annet mulig at omgivelser reflekteres i store vinduer langs gaten eller i lakken på en mørk bil. I Battlefield V har vi sett eksempler på hvordan sølepytter viste refleksjonene til utbombede bygninger og regnvåte brostengater totalt endret karakter når granater gikk av og badet dem i oransje og røde lys. Tilsvarende betyr strålesporing en ny vår for realistiske skygger, og kan også hjelpe til med å imitere mer realistiske materialer.
Selv om en rekke titler er annonsert med støtte for strålesporing i månedene og året som kommer, er dessverre ingen klare til lanseringen av RTX-kortene. Om du bestemmer deg for å kjøpe et betyr det at du må vente til minst november (når Battlefield V kommer) med å utnytte kortet til det fulle. Et annet og minst like viktig element er selvsagt at ingen vet hvor mye ytelse (les FPS) det koster å ha strålesporing-funksjoner aktivert. Det kan være snakk om 10 prosent, eller det kan være snakk om mye, mye mer. Det er også høyst usikkert hvor realistisk det er å forvente at RTX 2080 eller 2080 Ti kan drive strålesporing i 4K-oppløsning, eller med høy bildeflyt i 1440p-oppløsning.
- Supereffektiv kantutjevning: DLSS
Med Turing-arkitekturens Tensor-kjerner og deres store nevrale nettverk kan RTX-kortene skilte med støtte for en ny type kantutjevning kalt «Deep Learning Super Sampling», eller bare DLSS.
DLSS skal ifølge Nvidia levere bilder med mindre ujevnheter og feil, samt større skarphet, enn noen annen kantutjevningsteknikk. Ikke minst skal den være svært lite ressurskrevende.
Ingen spill støtter DLSS ennå, men vi har prøvd DLSS i aksjon i en oppdatert versjon av benchmark-verktøyet til Final Fantasy XV.
Resultatene er utrolige:
Sammenlignet med tradisjonell TAA-kantutjevning ser vi at ytelsen til RTX 2080 Ti øker med 36 prosent når vi aktiverer DLSS og Tensor-kjernene får mat å jobbe med. Det mindre kraftige RTX 2080 ser på sin side en ytelsesøkning på hele 44 prosent.
Like viktig som å konstatere at ytelsesøkningen er massiv, er det å fastslå at vi ikke klarte å se forskjell på de to typene kantutjevning. Kombinert med økt ytelse generelt fra RTX-kortene er det dermed tydelig at spill med DLSS-støtte blir spesielt viktige å ha på radaren fremover. En foreløpig liste over hvilke spill som er annonsert med DLSS-støtte får du her, men denne vokser stadig.
Nå kan en argumentere for at kantutjevning ikke er nødvendig i 4K-oppløsning, og mens det helt riktig kan være mindre effektfullt på skjermer under 30 tommer, er det fortsatt greit å ha for større skjermer og TV-er. DLSS ser dessuten ut til å bli en virkelig vinner på raske skjermer med oppløsninger som 1440p eller lavere, selv om vi dessverre ikke fikk testet akkurat dette.
- Mer effektive CUDA-kjerner for dagens spill
Dedikerte RT- og Tensor-kjerner kan benyttes i en ny hybrid renderingmodell som kombinerer strålesporing i sanntid (såkalt «raytracing»), rasterering, kunstig intelligens og simulering for å gi mer realistisk og filmaktig grafikk enn tidligere. Det er denne samlede ytelsen Nvidia forsøker å oppsummere i form av RTX-OPS-spesifikasjonene for de nye kortene.
Med tanke på dagens spill, som kanskje ikke får DLSS-støtte, er det også viktig å peke på at Shading-ytelsen til hver CUDA-kjerne (streamingprosessor) skal ha økt med inntil 50 prosent. Nytt, raskere og 20 prosent mindre energikrevende GDDR6-minne tar dessuten over stafettpinnen fra GDDR5X-minnet i forrige generasjon. Forbedrede komprimeringsalgoritmer gjør det dessuten mulig å overføre enda mer informasjon mellom GPU og minne.
Turing-brikkene er videre produsert med en fabrikasjonsprosess kalt 12 nanometer FinFET Nvidia (FFN). I forhold til 16 nm Pascal gir dette plass til flere transistorer, hvor de maskinvarebaserte akseleratorene dog stjeler en del plass. Det er derfor den store TU102-300-brikken i RTX 2080 Ti er hele 60 prosent større enn GP102-300-brikken i GTX 1080 Ti, men samtidig bare leverer 21,4 prosent flere CUDA-kjerner.
Verdens kraftigste grafikkort
Ved forrige generasjon var GTX 1080 Ti vanvittige 67 prosent raskere enn GTX 980 Ti-kortet det avløste. Vi skal imidlertid huske på at RTX 20-serien ikke bare handler om høyere ytelse, men også større realisme i form av nye teknologier som strålesporing og DLSS – hvis RT- og Tensor-kjerner stjeler mye plass på grafikkbrikken og foreløpig ikke har fått demonstrert kraften sin.
Fra Final Fantasy XV-målingen like over får vi likevel demonstrert hvordan DLSS kan bidra til å øke ytelsen betraktelig, på toppen av det vi ser i ytelsesgrafen nedenfor.
Uten disse funksjonene på plass kan vi likevel konstatere at flere CUDA-kjerner samt en større minnebus, gjør sitt til at RTX 2080 Ti er verdens kraftigste grafikkort med god margin. I 4K-oppløsning skiller det omtrent 26 prosent ned til lillebroren RTX 2080, og i 1440p-oppløsning omtrent 22 prosent.
RTX 2080 Ti er på sin side 31 prosent raskere enn Nvidias tidligere flaggskip, GTX 1080 Ti, i 4K-oppløsning. I stor grad takket være mer effektive Cuda-kjerner og GDDR6-minne fremfor GDDR5X.
Men alt dette visste vi fra før. Det som er spennende denne gang er å se hva tredjepartsprodusentene klarer å levere med sine større og mer agressivt overklokkede kort.
MSI Duke OC raskest ut av boksen
MSI sendte oss for anledningen deres «mellommann» i RTX 2080 Ti-serien, kalt Duke OC. Dette er mye mindre enn toppkortet deres, Gaming X Trio, men både lengre og tykkere enn Nvidias Founders Edition. Duke OC kommer med tre vifter, flere tykke kjølerør, to massive kjøleribber og en bakplate i metall som sprer varmen.
På papiret kommer Duke OC med hakket høyere boostfrekvenser enn FE-kortet, men som vi ser av tabellen like over betyr oppgitte boost-frekvenser lite. Ut av boksen måler vi nemlig både FE-kortet og Duke OC til langt over oppgitte verdier takket være den dynamiske overklokkingen som er bygget inn i Turing-brikkene.
Duke OC får et lite overtak på Nvidias FE-kort ettersom det i snitt opererer med omtrent 30 MHz høyere frekvenser under spilling. Dermed yter Duke OC omtrent 2 prosent bedre enn Founders Edition.
Overklokking gir inntil 10 prosent bedre ytelse
Når vi overklokker kortene manuelt viser det seg at de har mer ytelse å by på. Founders Edition-kortet vi har fått fra Nvidia er også et skikkelig beist. Særlig imponerte er vi over at minnet klarte å operere på 16 GHz uten at vi så spor av artefakter. For MSI Duke OC klarte vi ikke «mer» enn 15,5 GHz effektivt før grønne prikker fylte skjermen vår og teksturer ikke lastet skikkelig.
Når vi kom til et visst punkt i overklokkingen fant vi at snittkjernefrekvensen til grafikkbrikken ikke økte mer uansett hvor mye vi halte og dro i spakene i EVGAs Precision X-verktøy. Begge kortene stabiliserte seg nemlig på omtrent 2025 MHz etter 20 minutter med spilling i overklokket modus, noe som er en økning på pluss/minus 100 MHz i forhold til de dynamiske «ut av boksen»-frekvensene.
Dette førte til at ytelsen til RTX 2080 Ti-kortene økte med 8 til 10 prosent.
I praksis betyr dette at du får omtrent 5 til 15 FPS ekstra i 1440p, eller 5 til 10 FPS ekstra i 4K. «1% Min-FPS-en» holder ikke like godt følge, men kan vise til mellom 2 og 10 FPS ekstra ved overklokking.
NB: mikroskopiske forskjeller på TU102-300A-brikken eller GDDR6-minnebrikkene kan gi deg større eller mindre rom for overklokking, helt uavhengig av kjøleløsning, kretskort, strømfaser eller produsent. Founders Edition kan derfor ikke sies å være en generelt bedre overklokker enn Duke OC til tross for at førstnevnte stakk av med en hårfin seier i akkurat vår test.
At ytelsen øker er ikke noe nytt ved generasjonsskifter. Det alle lurer på er hvor mye bedre ytelse de får for pengene enn tidligere, og selv om prisene for grafikkort svinger ganske kraftig for tiden kan vi slå fast at prisen per FPS øker med minst 20 prosent.
Det kan Nvidia la skje fordi de vet vi er utsultede på nye grafikkort, de ikke har konkurranse i markedet og fordi de ønsker å selge ut et stort lager av gamle GTX 10-kort som det takket være stive RTX 2080/Ti-priser fortsatt er stor etterspørsel etter.
Som vi har vært inne på er det likevel viktig å huske på at ingen av spillene våre utnytter Tensor-kjernene og DLSS-kantutjevning som kunne ha gitt betydelig ytelsesøkning. I tillegg er det en faktor at både Nvidias RTX 2080 Ti Founders Edition og MSI Duke OC er dyrere enn enkelte andre 2080 Ti-kort. Ved overklokking kan du også «redusere» kostnaden per FPS med noen hakk.
Det som er mest interessant å se nå som vi har testet Duke OC er at dette kortet leverer hakket bedre ytelse for pengene enn Nvidias FE-kort. Og nå er vi dessuten fremme ved punktet som omhandler kjøling og støy, hvor kort fra tredjeparter som MSI historisk sett skal briljere over Nvidias egne design.
Med RTX 20-serien ga Nvidia sine «Founders Edition»-kort den største designoverhalingen på et tiår. De dropper «Blower»-style kjølingen, hvor den varme luften skytes ut bak kortet, til fordel for en åpen kjøleløsning med to vifter. Nvidia beholder imidlertid dampkammeret fra forgjengeren, noe som er forklaringen på hvorfor referansekortene deres kan være svært kompakte.
Den nye kjøleløsningen gir merkbart lavere støynivå og lasttemperatur i forhold til GTX 1080 Ti FE, som for referanse er målt til 43 dBA og 84 celsius under last. (Ikke med i grafen over). I praksis er det svært lite vi hører til kortet, men under overklokking merker vi at det gir gass på viftene slik at det blir litt slitsomt å lytte til i lengden.
Å ha forbedret referansedesignet fra forrige generasjon holder imidlertid ikke når vi ser hva MSI leverer med sitt tilsvarende prisede Duke OC. For dette kortet gjør rett og slett skam på Nvidias Founders Edition når det kommer til støynivå og lasttemperatur.
Under spilling sørger den kraftige kjøleløsningen og de effektive viftene for at Duke OC aldri går over 70 grader, og det uten at vi klarer å høre om kortet faktisk jobber eller ei. Selv under last kan faktisk viftene finne på å stoppe, noe som må betegnes som rimelig godkjent. At viftene stanser opp under en viss temperatur er også grunnen til at tomgangstemperaturen ligger høyere for Duke OC enn for Nvidias FE-kort, hvor viftene går konstant.
Viftene til Duke OC setter riktig nok opp farten en smule under overklokking, men ettersom støynivået stiger med bare to desibel fra et allerede svært lavt nivå oppleves kortet fortsatt som svært stillegående når det arbeider på maks kapasitet.
Ellers trekker RTX 2080 Ti-kortene omtrent like mye strøm som både hverandre og GTX 1080 Ti, men dette kan øke dersom også RT- og Tensorkjernene er i aksjon med strålesporing og DLSS.
Dette er det beste RTX 2080 Ti-kortet
MSI RTX 2080 Ti Duke OC
MSI GeForce RTX 2080 Ti Duke OC HDMI 3xDP 11GB
Med Duke OC viser MSI hvem som bygger best grafikkort av tredjepartsprodusenter og Nvidia selv. MSI-kortet går seirende ut på alle viktige områder, og mens akkurat vårt eksemplar ikke var aller best under overklokking, sender Duke OC Nvidias Founders Edition i skammekroken når det kommer til temperatur og støy.
Ikke at FE-kortet er så ille egentlig, men den totalt overlegne kjøleløsningen til MSI betyr forskjellen på å spille uten støy fra grafikkortet, eller med et hørbart viftesus. Særlig ved overklokking briljerer Duke OC i form av at temperaturen nesten ikke øker og at kortet fremdeles oppleves som svært stillegående der Nvidias FE begynner å bli mer plagsomt for ørene.
Mye må tilskrives de to tykke kjølefinnene, men de tre effektive viftene på 85 millimeter skal også ha sin del av æren. Vi får naturligvis ikke testet dette selv, men MSI hevder kulelagrene i viftene deres, ved siden av å gjøre dem mer stillegående, også øker driftstiden deres betraktelig.
Duke OC er ikke MSIs kraftigste RTX 2080 Ti-kort, men i forhold til kongen deres – Gaming X Trio – er det forholdsvis kompakt og dessuten ikke så glorete. Kortet kommer med RGB-belysning i topp som du kan styre vi MSIs Gaming-app, men har ikke belysning i front, noe mange kanskje vil sette pris på.
Med unntak av aluminiumplaten bak kortet, som stiver av og sørger for bedre varmefordeling, er kjøleløsningen bygget av plast. Til sitt forsvar er det god kvalitet på plasten slik at kortet føles solid.
Når det kommer til ytelse ut av boksen er også Duke OC hakket raskere enn Founders Edition, og når prisen er den samme betyr det bare én ting: at MSI Duke OC tilbyr generelt mer verdi for pengene, er dødsens stille og et klart bedre valg om du først skal oppgradere til verdens raskeste grafikkort-serie.
Dyrt, men kraftig. Overlegen kjøling og støynivå.
Fordeler
- +Svært god ytelse i 4K
- +Støtte for DLSS og strålesporing
- +Noe rom for overklokking
- +Mye potensiale for enda høyere ytelse i kommende DLSS-spill
- +Energieffektivt
- +Svært støysvakt
- +God kjøleløsning
Ting å tenke på
- —Gir langt færre FPS per krone enn svakere kort
- —Få planlagte spill med DLSS-støtte fremover
- —Ingen spill med støtte for strålesporing ute
Nvidia RTX 2080 Ti FE
nVidia GeForce RTX 2080 Ti Founders Edition HDMI 3xDP 11GB
Ytelsen er god, men vi synes Nvidia tar for mye betalt for sitt RTX 2080 Ti Founders Edition i forhold til partnertilvirkernes modeller. Alternativer er tilgjengelig for inntil 1200 kroner mindre, og fra det vi har sett skilter likt prisede tredjepartskort med betydelig lavere temperaturer og støynivå.
Skal du ha et RTX 2080 Ti i dag, og er villig til å bruke 12 700 kroner, anbefaler vi heller at du velger et tredjepartskort når du er i gang. Enten dette sparer deg noen slanter eller koster litt mer.
Det eneste argumentet vi kommer på som kan forsvare å kjøpe Nvidias Founders Edition er at det er svært kompakt og nok passer bedre inn i visse PC-bygg enn enkelte tredjepartsmodeller gjør.
Selv om det alltid er vanskelig å mene noe om design drister vi oss nemlig til å gi Nvidia et pluss i boka for utførelsen. Ikke bare fordi deres Founders Edition er renere og mer minimalistisk enn mange glorete tredjepartsdesign, men fordi byggekvaliteten er vanvittig god. Å holde i et FE-kort gir fornemmelsen av å holde et svært eksklusivt produkt, og den følelsen får vi ikke av svære RGB-belyste tredjepartsmodeller.
Founders Edition er dyrere, varmere og mer støyende enn alternativene.
Fordeler
- +Svært god ytelse i 4K
- +Støtte for DLSS og strålesporing
- +Mye potensiale for enda høyere ytelse i kommende DLSS-spill
- +Knallgod byggekvalitet
- +Kompakt
- +Energieffektivt
- +Overklokker bra
Ting å tenke på
- —Dyrere enn bedre tredjepartsmodeller
- —Du betaler mye per FPS
- —Ikke optimal kjøling
- —Støy under overklokking
- —Få planlagte spill med DLSS-støtte fremover
- —Ingen spill med støtte for strålesporing ute
Disse passer RTX 2080 Ti-kortene for
De detaljerte spillgrafene på neste side viser at RTX 2080 Ti er kortet for deg som vil spille i 4K-oppløsning og unngå at bildeflyten faller under 60 FPS selv på ultra grafikkinnstillinger. Mens snitt-FPS-en holder seg langt over kan nemlig 1% Min-FPS-en ligge så lavt som 40 FPS i særlig tunge spill.
Men så var det prisen, da.
For mens ytelsen øker med omtrent 30 prosent i forhold til GTX 1080 Ti stiger prisen med omtrent 5000 kroner i forhold til forrige generasjon. Dette tilsvarer det du måtte ut med for et toppkort i GTX 9-serien for bare to generasjoner siden.
Nvidia viser til at det er dyrere å produsere de store Turing-brikkene, som er langt større enn de gamle Pascal-baserte brikkene, og de har helt klart et poeng. Men det er liten tvil om at også marginene deres får seg en solid oppsving med RTX-serien.
På snedig vis slipper Nvidia likevel, i alle fall delvis, unna «ranet» av oss spillere. Først og fremst fordi de er raskere på plass med høyere ytelse enn konkurrenten, og slik ting har utviklet seg er de faktisk helt alene om å tilby grafikkort for entusiaster med raske 1440p- eller 4K-skjermer. Om vi sammenligner Nvidias beste mot AMDs beste kan førstnevnte skilte med 72 prosent høyere ytelse og overlegen energieffektivitet.
Men vi snakker ikke bare om selskapet som har tre av verdens kraftigste grafikkort i stallen. Med den nye Turing-arkitekturen har de baller nok til å ta en sjanse. En sjanse på å ikke gi oss det alle maser om, altså ørten prosent flere FPS, og heller «kick starte» neste generasjon med «filmaktig» spillgrafikk basert på strålesporing i sanntid.
Nvidia viser dessuten innovasjonsvilje ved at de går nye veier for å håndtere komplekse problem som kantutjevning. Ved å støtte seg på Tensor-kjerner og kunstig intelligens har DLSS-kantutjevning alle sjanser til å bli det neste store som utviklere vil kappes om å implementere for å tilby best ytelse i spillene sine. Foreløpige målinger viser at DLSS ikke er noe du vil gå glipp av dersom du drømmer om å spille med høy FPS og best bildekvalitet i høye oppløsninger.
Til deg som lurer på å oppgradere til RTX 2080 Ti straks spør vi oss om du er beredt til å betale «lanseringspris» for et kort du ikke får utnyttet til det fulle ennå. Shadow of the Tomb Raider får både DLSS og strålesporing i oktober, men om dette ikke er din type spill kan du like gjerne vente til nærmere jul da Battlefield V kommer med strålesporing.
Om du ikke ser favorittspillet ditt på listene for DLSS-støtte, og kanskje har grei ytelse fra dagens kort, ser vi heller ingen grunn til å kaste seg over RTX 2080 Ti. Uten DLSS på plass er ytelsesøkningen ellers ikke nok til å forsvare investeringen som må til for å sikre seg noe som er klart bedre enn et RTX 1080 Ti til «nesten» halv pris på tilbud. Særlig ikke når ingen aner hvor hardt strålesporing vil slå ned på bildeflyten.
NB: Vi kommer ikke til å sette karakter på noen av de nye RTX-kortene ennå. Det er fordi vi ikke har fått noe svar på hvordan de vil takle strålesporing. Vi vil også se hvordan virkelige spill responderer på DLSS-teknikken.
Detaljerte ytelsesgrafer »
Her finner du detaljerte ytelsesmålinger for de syv testspillene våre, i tillegg til syntetiske målinger i 3DMark.
Eier du noen av produktene i samletesten?
Hjelp andre ved å skrive en anmeldelse