Tek.no

Samletest Elsykler under 10 000 kroner

Biltema vs XXL: Vi tester de aller billigste elsyklene

David Auby Johansen, Tek.no
12 Aug 2017 12:00

Innledning og oppsummering

Vi har tidligere testet ti elsykler i prissjiktet 10 000-20 000 kroner. Konklusjonen da var at man ikke trenger å bruke mer enn 20 lapper nesten uansett hvilke behov man har.

Nå har vi sett på hvorvidt det er mulig å få en god elsykkel for under 10 000 kroner. Vi har tatt inn billigmodellen fra XXL, siden de vant sist, og satt den opp i duell mot en av Biltemas modeller kalt «Elsykkel Sport 28».

Clas Ohlson ville vanligvis også vært aktuell i denne kategorien, men derfra får vi opplyst at de har hatt problemer med leveransene og derfor ikke har nye elsykkelmodeller i år. Gresvig (G-Sport/Intersport) har også en billigmodell, men de var tomme og ikke i stand til å levere oss en til test.

Hva er forskjellene?

David Auby Johansen, Tek.no

Så hva er egentlig forskjellene på disse billigmodellene og de litt dyrere modellene vi har testet før? Utseende- og designmessig oppleves syklene stort sett på høyde med de dyrere modellene. På utsiden ser billigmodellen «Velo City Energy Flash USX» fra XXL ganske lik «Velo City Energy Boost», som stakk av med «Godt kjøp»-stempelet i vår forrige test.

Sykkelen fra Biltema er noe mer kompakt, men det er ikke nødvendigvis negativt. Mange elsykler oppleves for tunge og store, og i så måte kommer denne modellen fra Biltema godt ut. Sykkelen er dessuten utstyrt med et avlangt batteri som er integrert i rammen, noe som gir sykkelen et litt mer vanlig sykkelutseende. Batteriet kan naturligvis tas ut og lades på vanlig måte.

Heller ikke «under panseret» ser vi umiddelbart de store opplagte forskjellene på budsjettmodellene og de dyrere syklene. Batterikapasiteten på henholdsvis 360 Wh (XXL) og 313,2 Wh (Biltema) matcher de svakeste batteriene på de dyrere modellene. Begge syklene har nav-motor i bakhjulet drevet av en rotasjonssensor, noe som vil si at motoren er styrt av rotasjonen på pedalene og ikke kraften i tråkket, som er tilfellet på krankbaserte (midtstilte) motorer.

Hvis du ønsker å lese mer om forskjellene mellom motorplassering så skrev vi en liten innføring om dette i vår forrige test. Når det er sagt så var det ikke selve motorplasseringen så mye som motorkraften som var utslagsgivende i denne testen.

Hva har vi testet

David Auby Johansen, Tek.no

Vi har stort sett benyttet de samme testkriteriene her som vi gjorde i vår forrige test. Kriteriene er dessuten tilpasset bruksområdet til disse to syklene. Begge disse syklene oppleves i stor grad som bysykler med hybrid-preg. Biltema sin modell har riktignok «sport» i navnet, men skal du mye ut i skog og mark så vil vi heller anbefale en rendyrket MTB-sykkel. Ingen av disse syklene har dempegaffel og begge oppleves som ganske stive.

Vi har derfor kun vært innom terrenget og ikke lagt så stor vekt på dette. Som i vår forrige test tok vi turen innom «Brattbakken» på Bekkelaget, som med sin snittstigning på 15 prosent er en av Oslos bratteste bakker, i tillegg til at vi har brukt syklene som vanlig i testperioden.

Heller ikke denne gangen har vi gjort en formell batteritest siden det er for mange faktorer å ta hensyn til, men på vår testrunde som er cirka 20 kilometer lang la vi merke til at batteriene på begge sykler nesten gikk helt tomme. Da skal det sies at ruten vi syklet inneholder mange bakker og mye start og stopp i bytrafikk. Batteritiden var med andre ord ganske lik på disse to syklene.

I tillegg til dette har vi sett på hva du får med av ekstrautstyr. Med lave priser kommer også kompromissene, og vi var i utgangspunktet litt redde for at syklene skulle være strippet for det meste. Det var heldigvis ikke tilfelle.

Konklusjon

I vår forrige elsykkel-test spurte vi om det var nødvendig å bruke mer enn 20.000 kroner på en elsykkel. Svaret var et rungende nei. Stiller man samme spørsmål i denne testen så vil ikke svaret være like enkelt. Begge disse billigmodellene er gode og vil faktisk utkonkurrere enkelte av syklene fra vår forrige test (karakterene fra denne testen kan sammenlignes direkte med den forrige testen).

Ønsker du deg en virkelig god elsykkel så vil vi anbefale å gå for en av vinnerne fra vår tidligere test. Men er du på budsjett så vil begge disse syklene, og da spesielt vinnersykkelen fra Biltema, være et greit alternativ. Her får man også batterikapasitet på linje med flere av de dyrere syklene.

Selv om det er modellen fra Biltema som her kommer best ut og som står seirende igjen i denne duellen, så må det sies at begge modellene er gode, men på veldig forskjellig måte. Sykkelen fra XXL er en utrolig behagelig sykkel som dessverre får kraftig trekk på grunn av svak motor.

Biltema-sykkelen er ikke like komfortabel, men kan skilte med motorkraft som absolutt matcher sykler flere tusen kroner dyrere. Vi har sagt det før og vi sier det igjen: Denne testen viser med all tydelighet hvor viktig det er å testsykle før du kjøper.

Og om du har litt mer å bruke, kan du se på vår test av de litt dyrere elsyklene.

Komfortabel, men svak

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

«White Velo Energy Flash»fra XXL kommer dessverre litt til kort på grunn av svak motorkraft. Istedenfor den vante «mopedfølelsen»man får på de beste syklene med nav-motor i bakhjulet opplever man en svakere trekkraft på denne modellen.

Det gir lite mening i å sette sykkelen i noe annet enn maksimal motorkraft, og heller ikke dette er nok i mange situasjoner. Sykkelen trekker opp slake bakker, men det går ikke spesielt fort og motoren bråker også endel. I vår ekstreme bakketest var sykkelen sjanseløs.

Når det er sagt så innfrir sykkelen på endel andre områder. Batterikapasiteten på 360 Wh er identisk med hva man finner på den langt dyrere Boost-modellen i samme serie («Godt kjøp» i vår forrige test). Dette er godkjent kapasitet, men vil ikke passe for deg som har tenkt deg ut på langtur. Går man opp en prisklasse eller to vil man finne sykler med rundt dobbel batterikapasitet (for eksempel den anbefalte «Buddy Bike Ui5»).

Med Flash kommer vi kjapt opp i de tillatte 25 km/t, men det krever mye egenenergi å sykle særlig raskere. Dette er typisk med mange billige elsykler. Siden de er tunge uten motorkraft så blir det typisk til at man sykler i maks 25 km/t, og for en del syklister vil ikke dette føles raskt nok. Ønsker man en sykkel som i større grad oppfører seg som en vanlig sykkel vil vi anbefale en som er lettere å sykle uten motorkraft, for eksempel Sc-E Comp fra XXL, som ble testvinner i vår forrige test.

White Velo City Energy Flash får pluss for å være en veldig komfortabel sykkel. Den er lett å sykle på og trygg i trafikken. Den fungerer også greit på de lengre slake strekningene selv om trekkraften er ganske svak. Alt i alt er dette en god og billig sykkel, men dessverre trekker den manglende motorkraften kraftig ned på helhetsinntrykket.

Les hele testen av White Velo Energy Flash >>

6
Helt greit

White Velo City Energy Flash 2017 (Unisex)

sitat"Komfortabel sykkel fra XXL som dessverre blir trukket kraftig for svak motor."
  • Krysse av
    Komfortabel
  • Krysse av
    Grei batterikapasitet
  • Krysse av
    Lav pris
  • Bytt
    Svak motor
  • Bytt
    Mekaniske skivebremser
  • Bytt
    Dårligst i bakketesten