Til hovedinnhold
Saken har annonselenker som gir VG inntekter. Redaksjonen prioriterer uavhengig av dette.Bytt

På Tek finner du saker med annonselenker, hvor du enten kan kjøpe produktene vi har omtalt eller sammenligne priser. Det mener vi er relevant informasjon for våre lesere.

Hvilke produkter Tek skal skrive om, og hva vi skal skrive om dem, velger journalistene og ingen andre. Men det er også viktig at du vet at hvis du klikker på en slik annonselenke til prissammenligning hos Prisjakt, eller kjøper et produkt etter å ha klikket deg inn til en butikk fra en av våre artikler, tjener Tek penger. Disse annonselenkene er alltid merket med «annonselenke».

Det er viktig å understreke at når vi omtaler produkter på Tek, så er det fordi vi mener det er journalistisk interessant. Ingen kan kjøpe seg omtale i våre saker.

I tester eller produktguider er hovedregelen i VG at vi kjøper eller låner produktet. Dersom det ikke er praktisk mulig, baserer vi omtalen på produktprøver vi har fått tilsendt. I så fall opplyser vi om hvilket produkt og hvorfor.

SamletestBeste elsykkel under 30.000 kr (2022)

Samletest av syv elsykler under 30.000 kr

To av syklene overrasker meget positivt.

Elsykler er blitt populært i Norge, men prisene varierer veldig. Du kan betale alt fra noen tusenlapper til flere titalls tusen. Alt ettersom hva lags kvalitet og behov du måtte ha.

En av klassene som har vært veldig populær, og som vi nylig testet, er såkalte trekking-sykler, hvor du må regne med å punge ut opp mot 45.000 kroner for velutstyrte eksemplarer med kraftige motorer og stor batterikapasitet.

Men samtidig som vi hentet inn disse syklene utfordret vi også de samme leverandørene til å sende oss det de mente var den beste sykkelen under 30.000 kroner.

Så nå har vi testet disse syv modellene vi har fått inn, i en slags «åpen klasse», og det viser seg at det finnes noen virkelig gode kjøp du kan gjøre her.

-
-
Buddy Bike D1Cube Touring Hybrid ONERock Machine Storm INT E90-29 Touring 2021Olympia Master 630R Raymond Tourray E 2.0Frappé FBC 600i 2022Frappé FSD M800i
annonsePris29900-26910-289902966522410
Pris ved innhenting29.900,-27.999,-29.990,-30.000,-29.999,-29.900,-24.900,-
MotorBafang M420Bosch Performance 3. genSport DriveAnanda M81Yamaha PW-TEBosch Active LineSport Drive
Moment80 Nm65 Nm90 Nm100 Nm60 Nm50 Nm90 Nm
KontrollerBafang DPC18Bosch PurionSport Drive Color KD718Ananda D10Yamaha Display ABosch BUI255 (Intuvia)Sport Drive Grip
Batteristørrelse672 Wh500 Wh500 Wh600 Wh500 Wh500 Wh400 Wh
Oppgitt rekkevidde inntil40 - 140 km50 - 75 km100 km---80 km
BatteritypeIntegrertIntegrertIntegrertIntegrertEksterntIntegrertIntegrert
BremserTektro AurigaShimano MT200Shimano MT200ZoomTektro HD-T275Shimano MT200Shimano MT200
Skivestørrelse180 mm180 mm160 mm180 + 160 mm180 + 160 mm160 mm160 mm
Hjul28 x 1,6"28 x 2,15"29 x 2,25"29 x 2,6"28 x 1,75"28 x 2"29 x 2"
GirsystemSRAM GX10, 10 girShimano Alivio, 9 girShimano Altus, 9 girL-TWOO A5 Olympia, 9 girShimano Acera, 8 girShimano Nexus, 7 navgirShimano Nexus, 7 navgir
LykterSpanninga Kendo+CUBE Shiny 50 LuxAXA Blueline 30Lev. uten lysAXA Compactline, 20 LuxAXA Compactline 20 luxAXA Compactline 20 lux
DempegaffelSuntour NEX e25Suntour NVX30 CoilSuntour Mobie25RST Blaze RLSuntour NEX E25 DSIkke dempetIkke dempet
Dempervandring63 mm100 mm75 mm100 mm63 mm0 mm0 mm
Sykkelvekt-25,1 kg24,9 kg-25 kg--
Førerlengde (rammestørrelse)160 - 185 cm (48)160 - 190 cm (46-54, XS-M)145 - 195 cm (S - L)-155-200 cm (S - XL)-153 - 185 cm (46 - 54)
Maksimal totalvekt (maks førervekt)-135(110 kg)(120 kg)(120 kg)(130 kg)(120 kg)(120 kg)
Bagasjebærer, system25 kgAcid Link12 kg, Atran Velo system (merke?)Lev. uten bærer25 kg, Mik12 kg, Atran Velo12 kg, Atran Velo
Andre egenskaperLett å skifte dekk med ReTyre, USB-port for dingselading---Punkteringsfrie dekkPunkteringsfrie dekkPunkteringsfrie dekk

Mindre batterier, gir og bremser

Sammenlignet med noe dyrere elsykler – som vi altså nylig testet – ser vi av tabellen at vi går glipp av noen goder og fordeler. Det skulle jo også bare mangle med tanke på at vi sparer en del tusenlapper.

Først og fremst har rimeligere sykler en tendens til å ha noe svakere motor. Dette trenger likevel ikke være noe stort problem dersom du i hovedsak sykler på flatmark eller benytter deg av mulighetene til å gire ned i bratte bakker. Men vær klar over at med mindre du da bruker mer krefter selv, kan du få visse problemer med å holde følge med en kraftigere utstyrt sykkel i stigningene.

Samtidig har svakere motorer også sin fordel i at de ikke nødvendigvis bruker like mye strøm, og det har så avgjort noe å si det også, ettersom disse modellene vanligvis ikke er utstyrt med like kraftige batterier som de dyrere syklene. I dette prisleiet ligger kapasiteten gjerne på rundt 500 wattimer (Wh). Det skal likevel nevnes at dette normalt sett holder til en lang tur på sykkelsetet – typisk fem til åtte mil eller enda lenger om du hjelper til en del selv.

For syklene i denne testen har flertallet likevel relativt sterke motorer – i hvert fall på papiret. Men ikke alle yter like godt som man kan lese av rene tall. Enten oppfattes de gjerne som svakere, eller de oppfører seg mer ujevnt eller mindre responsivt enn motorene som gjerne kommer med dyrere sykler.

I dette selskapet skuler vi spesielt til Sport Drive-motoren fra Dapu, som har nok av krefter når den først vil, men samtidig ikke er spesielt god til å følge rytterens ønske om drahjelp. Testpanelet oppfatter i hvert fall denne motoren som lunefull og uforutsigbar.

En annen typisk forskjell fra mer påkostede sykkelmodeller er at de gjerne har litt færre gir. I tillegg dukker det gjerne opp bremsesystemer fra Tektro eller andre produsenter i tillegg til den vante rekka fra Shimano. Det blir også mer vanlig å se bremseskiver av mindre diameter – 160 i stedet for 180 millimeter – i det minste på bakbremsen, som normalt sett også får mindre belastning.

Det er også greit å merke seg at modellene fra Frappé kommer helt uten demping på fremgaffelen. Dette er i og for seg helt greit for typiske «bysykler» som disse, selv om ekstra demping kan være fint å ha når du sykler rundt i strøk med mange fortauskanter også.

Best i test: Cube Touring Hybrid One Performance

Cube Touring Hybrid One er på papiret en svakere sykkel enn Buddy Bike D1. Men ikke i praksis. Sykkelen er ekstremt lettråkket selv i beinharde motbakker og for tunge ryttere.

Denne sykkelen lager nesten ikke lyd under bruk, og den har også gode dekk og god demper. En utmerket sykkel for grusveien i skogen, for eksempel. Du får dessuten et helt ålreit display og noenlunde greie gir. I sammenlikning med den dyrere Cube-modellen vi nylig testet er likevel girene en av nedgraderingene, sammen med et mindre batteri – her får du «bare» 500 wattimer. Men du får uansett en nokså strømgjerrig motor.

Vi liker omtrent alt ved denne sykkelen. Den er testens nest billigste sykkel, og «slår» de fleste av konkurrentene sine med 2000 kroner når handelen skal gjennomføres. Men seieren hadde vært i boks også om den kostet de samme 30.000 kronene som konkurrentene ligger på.

Du får den mest raffinerte motorstyringen, du får girindikatoren Buddy D1 ikke har og du får bremser i toppklasse i dette utvalget. Bæreren tåler mye og hører til et utbredt system for tilbehør, og du kan oppgradere batteriet hvis du vil - selv om det koster flesk i de fleste fall.

Uansett; elsykkel kan knapt gjøres bedre til prisen enn Cube Touring Hybrid One Performance.

Cube Touring Hybrid ONE 500 Easy Entry 2022 (Electric)
9.5
Imponerende
Best i test

Cube Touring Hybrid ONE 500 Easy Entry 2022 (Electric)

sitatDet er vanskelig å se for seg en bedre elsykkelpakke til prisen.

Fordeler

  • +
    Sterk motor
  • +
    Musestille
  • +
    Svært responsiv til rytteren
  • +
    Gode dekk og holker
  • +
    Kraftige bremser
  • +
    Ålreit display
  • +
    Bærer som tåler mye (Acid)
  • +
    Godt kjørelys

Ting å tenke på

  • Mangler lockout (lås av dempere)
  • På papiret lavere moment enn enkelte sykler
  • Bare middels batteristørrelse

Et godt alternativ: Buddy Bike D1

Buddy Bike D1 ble testet i fjor, men siden den er blant få modeller som ikke har gått opp i pris siste år passet den perfekt også i denne testen. Og blant dette utvalget sykler gjør den det svært skarpt, med sin trekkvillige og passe raffinerte motor. Det beste fra Bosch, Shimano og Yamaha føles mer «smidig» å sykle på, men Bafangs M420-løsning leverer krefter når du trenger det og er forutsigbart og godt å sykle på.

Sykkelen triller godt, i motsetning til mange konkurrenter uavhengig av prisklasse. Her er det meget gode bremser, og batteriet er det aller største i testen. ReTyre-dekkene gjør at det er meget enkelt å bytte til piggdekk når høsten kommer, hvis du vil helårssykle. En finfin fargeskjerm med USB-lading for tilbehør hører til, og automatiske, gode kjørelys følger med. Det er knall holker å holde i på styret, og setet har demping i pinnen.

Det viktigste vi «misliker» her er at girene ikke har noen form for indikator. En imponerende bysykkel for kronasjene, og skal du en tur på stien finnes det ReTyre-skinn du kan glidelåse på.

Buddy Bike D1
9
Imponerende
Anbefalt

Buddy Bike D1

sitatBuddy D1 fortsetter å levere varene til en gunstig pris.

Fordeler

  • +
    Godt med krefter
  • +
    Sivilisert og god motorstyring
  • +
    Lockout (lås av demper)
  • +
    ReTyre-dekk inkludert for lett piggdekkskifte
  • +
    Stort batteri (670 Wh)
  • +
    Demping i setepinnen
  • +
    God og informativ skjerm
  • +
    Gode holker
  • +
    Meget gode bremser
  • +
    Stiv ramme tross lavt innsteg

Ting å tenke på

  • Smale dekk egner seg best for by
  • Mangler synlig girindikator

Også anbefalt: R Raymond Tourray E 2.0

R Raymond-sykkelen er en sportslig sykkel som liker seg godt på mildt humpete grusvei. Yamaha-motoren er ikke blant de sterkeste vi har vært borti, men ganske kvikk motorstyring gjør at du med aktiv giring kommer lett frem – også i tunge bakker. Giringen er også presis og god på vår testsykkel, og med 180 mm bremsekive foran får du god respons når du trenger å bremse fort.

Sykkelfølelsen er veldig «Haibike» anno 2019. Litt gammeldags ser det saktens ut med eksternt batteri i 2022, men det er lettere å ta av batteriet hvis du liker å ta det med deg når du parkerer.

Vi liker dessuten den kraftige bæreren som tåler 25 kilo og har MIK-system for feste av tilbehør. Vi kunne gjerne ønsket oss større batteri og en mulighet for å låse demperne, men til tross for dette er dette mye sykkel og knall merkevare for pengene.

R Raymond Tourray E 2.0
8
Meget bra
Anbefalt

R Raymond Tourray E 2.0

sitatLeken og allsidig sykkel på asfalt og grus.

Fordeler

  • +
    Responsiv og god motor
  • +
    Lett å ta av og på batteri
  • +
    Føles dyrere enn den er
  • +
    Gode gir
  • +
    Bærer med MIK-system og 25 kg kapasitet
  • +
    Meget gode bremser

Ting å tenke på

  • Mangler lockout og justering på demper
  • Eksternt batteri
  • Middels motorstyrke
  • Ikke de beste holkene
  • Middels godt display
  • Middels batteristørrelse (500Wh)

4. Olympia Master 630

Nokså sterk sykkel, med relativt ukjent motorløsning fra kinesiske Ananda. Den trekker godt, men kunne respondert litt kjappere. Like fullt en god løsning. Finfin å sykle på, men setet er laget for trening og aktiv sykling - her bør komfortsyklistene eventuelt bytte sete eller ha sykkelbukse med demping.

Vi liker at Olympia-sykkelen har lockout på styret, slik at det er lett å låse demperen i bymiljø, men dette er først og fremst en offroader. Til den bruken har den store, fine dekk og en meget god demper - samt svært gode bremser.

Det er litt irriterende at motorløsninga kutter nokså tidlig sammenliknet med de andre syklene i testen. Rundt 23–24 kilometer i timen slutter den å hjelpe til, mens resten som regel holder ut til de lovlige 25 kilometerne i timen.

Vår testmodell gikk fra 4/5 batteristrek ned til 1/5 og så opp igjen til 3/5 på samme tur. Om det er en form for rekkeviddegjetting, eller uforutsigbart batterinivå er vanskelig å vite.

7.5
Bra

Olympia Master 630

sitatSportslig sykkel med masse krefter for pengene.

Fordeler

  • +
    Trekkvillig motor
  • +
    Lockout på styret (lås av demper)
  • +
    Gode bremser
  • +
    Velfungerende god demping
  • +
    Store og gode offroad-dekk
  • +
    Helt ok kjørecomputer

Ting å tenke på

  • Kunne vært mer responsiv
  • Sportslig sete er vondt å sitte på
  • Runde holker gir ikke særlig støtte
  • Uforutsigbar batteriindikator
  • "Pedaler bare på ene siden"
  • Motorstøtte kutter bittelitt tidlig (23-24 km/t)
  • Leveres uten lys

5. Frappé FBC 600i

Frappé FBC 600i har den stort og lettlest display og testens mest responsive motor, i form av en Bosch Active Drive. Den har bare 50 Nm å rutte med, så for de tyngste rytterne i de bratteste bakkene blir dette litt skralt. Navgir fra Shimano som ikke kan brukes mens du tråkker gjør det litt ekstra utfordrende å sykle denne, siden du også må gire aktivt for å få mest mulig ut av motoren.

Men girer du først aktivt er motoren veldig «med» på ditt tempo – den må aldri tenke seg om. Og dermed kan du få en del mer ut av den enn de 50 Nm-ene på papiret skulle tilsi.

Vi synes den er en drøm på flatmark. Men dette er også en «ren bysykkel» uten dempere på styret, og dermed blir selv en vanlig grusvei tidvis litt utfordrende. Vi synes heller ikke bremsene er så imponerende. Bæreren som bare takler 12 kilo er blant de svakere i testen.

7.5
Bra

Frappé FBC 600i 2022

sitatFin sykkel med gode egenskaper, men den er både litt dyr og litt svak gitt utstyret.

Fordeler

  • +
    Svært responsiv motorløsning
  • +
    Stor, fin kjørecomputer
  • +
    Flott på flatmark
  • +
    Vedlikeholdsfrie navgir
  • +
    Atran Velo-system på bærer

Ting å tenke på

  • Nøkkel som sitter fast i lås
  • Kunne hatt mer krefter
  • Små, litt svake bremser
  • Knotete navgir
  • Ingen demper i fremgaffel
  • Bare 12 kg bagasjebærervekt

6. Rock Machine Storm E90

Rock Machine Storm E90 har motor fra Dapu Sport Drive - et mindre kjent merke enn flertallet av syklene i testen. I teorien leverer motoren hele 90 Nm moment, men det merkes ikke så godt. Motoren bruker lang tid på å respondere på rytterens tråkk, og det er uforutsigbart når den gir «bånn gass» og når du tråkker i sirup. Det gjør sykkelopplevelsen frusterende. På sitt beste føles det som kreftene er der, men i enkelte bakker føles motoren også nokså dau. Her har vi en ellers god sykkel som mister mye av glansen på grunn av motorløsningen.

Vi liker mye ved denne sykkelen likevel. Setet er knall, selv om det er sportslig, og det er en sportslig fin sittestilling. Vi liker de gode dekkene som er brede og fikser grusete underlag uten problemer. Sykkelen føles også velbygget.

Den store, fine skjermen minner en del om Bafang-skjermen i Buddy D1, men en kuriositet er at polariseringen i skjermen gjør at innholdet blir vanskelig å lese ved bruk av en del solbriller.

Det er ellers mulig å justere dempingen på denne sykkelen, den har en ålreit bærer med det utbredte Atran Velo-systemet for tilbehør. Men den trenger sårt en bedre motor, eller bedre styring til det denne har av krefter.

Rock Machine Storm INT E90-29 Touring 2021 (Electric)
7
Bra

Rock Machine Storm INT E90-29 Touring 2021 (Electric)

sitatEn ålreit sykkel som sviktes av middels motor.

Fordeler

  • +
    Sterk når den vil
  • +
    God demping
  • +
    Brede fine dekk
  • +
    Behagelig sete tross sportslig
  • +
    Demping i setepinnen
  • +
    Lockout på styret (låsing av demper)

Ting å tenke på

  • Nøkkel som sitter fast i lås
  • Treg og uforutsigbar Sport Drive-motor
  • Lite kjente merker gir litt usikker levetid og servicemulighet
  • Vanskelig å lese disp m. polariserte solbriller

7. Frappé FSB M800i

Frappé FSB M800i er testens andre sykkel med Dapus Sport Drive-motor, og den oppfører seg relativt likt her også. Den angriper start-tråkket fra stillestående med liv og lyst, men alt annet med en uforutsigbarhet vi sjelden opplever. Tråkker du helt jevnt kan den levere nokså jevnt med krefter også, men navgiret gjør at du må stoppe tråkket hver gang du skifter gir. Hver gang du stopper tråkket må motoren «hentes med» igjen. En bedre motor hadde tjent denne sykkelen meget godt.

Sykkelen har et svært behagelig sete og god sittestilling. Vi liker styret og holkene. Men vi skulle gjerne sett dempere på gaffelen for allsidighetens skyld.

Dette er ellers sykkelen med den dårligste skjermen i testen.

Til syvende og sist blir denne sykkelen for uberegnelig, og den føles heller ikke like velbygget som flere av testens andre deltakere. Den har det minste batteriet av alle som er med, med bare 400 wattimer strøm.

Av oppsig er det først og fremst prisen å melde om. Til 25.000 kroner er denne billigst, men med denne motorløsningen føles det litt som å spare seg til fant.

Frappé FSD M800i
6.5
Helt greit

Frappé FSD M800i

sitatKombinasjonen uforutsigbar motor og veldig aktiv giring gjør Frappé FSD M800i frustrerende.

Fordeler

  • +
    Sterk når den vil
  • +
    Vedlikeholdsfrie navgir
  • +
    Atran Velo-system på bærer
  • +
    Gode holker på styret
  • +
    Lavest pris i testen

Ting å tenke på

  • Nøkkel som sitter fast i lås
  • Treg og uforutsigbar Sport Drive-motor
  • Små, litt svake bremser
  • Knotete navgir
  • Ingen demper i fremgaffel
  • Bare 12 kg bagasjebærervekt
  • Minst batteri i testen (400 Wh)

Eier du noen av produktene i samletesten?

Hjelp andre ved å skrive en anmeldelse

annonse