Tek.no

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna

Montasje, David Auby Johansen, Tek.no
16 Mai 2018 16:09Først publisert 15 Juli 2017 12:00
annonse

Oppsummering

Meningene om elsykler er mange. På den ene siden har vi den trofaste el-menigheten. Mange av disse har fulgt med på utviklingen av elsykler i Norge helt siden disse syklene ble lovlige i Norge i 2003. De kan begeistret fortelle om motbakker som føles som utforbakker og lange turer med hvilepulsen i god behold. På den andre siden har vi el-skeptikerne. De som mener at det egentlig ikke er noen vits i å sykle hvis man ikke når målet sitt gjennomvåt av svette og med beina piplende av melkesyre.

OBS: Denne testen ble utført sommeren 2017, men vi har oppdatert den i år med informasjon om 2018-modellene. Det er bare små justeringer som er gjort på hver sykkel.

Det er først de siste par årene at salget av elsykler har tatt av i Norge, så derfor har vi tatt en grundig kikk på disse elektriske sykkel-vidunderne.

Undertegnende har underveis i denne testen gått fra å være en lett skeptiker til å bli en real el-junkie. Hovedgrunnen til det er simpelthen at elsykler er så innmari gøy å sykle på. Dette fører naturligvis også til at man sykler mye mer enn man ville gjort ellers. Det er ingen vits i å ta bilen (eller bussen) til jobb eller skole når man ofte kommer frem raskere på elsykkelen – spesielt på dager med mye kø. Elsykkelens gleder er dessuten mange. Spesielt fornøyelig er det å parkere andre mye bedre trente syklister i bratte motbakker og se dem streve mens man sykler plystrende forbi.

annonse

Motargumentene mot elsykkel går hovedsakelig ut på at de er dyre og at de ikke gir noen reel treningseffekt. Ja, det er noe sannhet i det. En elsykkel koster definitivt mer enn en tradisjonell sykkel og man blir heller ikke så sliten når man sykler. Samtidig, det er mer trening i å sykle elsykkel enn man kanskje skulle tro, og prisen man betaler sparer man kjapt inn igjen ved å la bilen stå.

Best av de billige

Sykler med krankmotor (midtplassert motor) kom godt ut i vår test.

David Auby Johansen

I denne testen har vi samlet 10 elsykler til en prislapp på under 20.000 kr. Det store spørsmålet vi har stilt oss er om det er mulig å få tak i en brukbar elsykkel uten å måtte punge ut med hele feriebudsjettet? Svaret på det er utvilsomt ja, men sørg for å velge en sykkel som passer nettopp deg. Å kjøpe en elsykkel kan på mange måter sammenlignes med å kjøpe en bil - man kan lese side opp og side ned med tekniske detaljer og spesielle finesser, men til syvende og sist så er det den personlige kjøreopplevelsen som teller aller mest. Det er derfor helt nødvendig å prøvesykle før man kjøper. Med det sagt så er det også store objektive kvalitetsforskjeller, noe vi naturligvis skal gå nærmere inn på.

annonse

Les om hvordan vi testet syklene, og hva du burde se etter når du kjøper en elsykkel nederst i saken.

Her er de 10 elsyklene vi hadde inne til test:

Konklusjon

El-syklene i denne testen kan grovt plasseres i to kategorier:

  • De med nav-motor og rotasjonssensor
  • De med krank-motor og momentsensor

Vår testvinner hadde relativt tynne dekk, men klarte seg allikevel greit på de fleste underlag.

Mer
David Auby Johansen

Begge type teknologi har sine fordeler, men både testvinner og «Godt kjøp» er sykler av sistnevnte slag. Det er ikke tilfeldig. Disse to syklene var overlegne i vår ekstreme bakketest. De er også begge sykler som er spesielt behagelige å sykle på i bymiljøer. Når det er sagt så betyr ikke det at man er nødt til å velge en sykkel med krank-motor. Sykkelen Epix S1 fra EcoRide og spesielt sykkelen fra Buddy er gode eksempler på at nav-motorer kan gjøre susen. Disse syklene utmerket seg på de lange landeveisturene. Hva slags type sykkel man foretrekker handler naturligvis også om personlige preferanser. Det ideelle er å kjøpe en sykkel som kombinerer disse to teknologiene, men da må man høyere opp i pris.

Det er også viktig å presisere at vi har gjort vår bakketest i en ekstremt bratt bakke. Dette er neppe en type bakke du som syklist kommer til å støte på særlig ofte. Allikevel påstår vi at bakketesten sier noe om hvor mye syklene kan yte på sitt maksimale. Ja, grensen er 250W nominelt på alle elsykler solgt i Norge, men som vi har nevnt før så er det stor forskjell på hvor mye motorene kan gi i kortere perioder. Kraften syklene viser i bakken kan også si noe om dreiemomentet på sykkelen. Vi har valgt å ikke legge så stor vekt på dette siden det teoretiske dreiemomentet på en sykkel ofte ikke viser seg å stemme i virkeligheten. Det viktigste er den opplevde forskjellen på syklene.

Enkel justering av motorassistanse gjorde SC-E Comp spesielt trafikksikker.

Mer
David Auby Johansen

De beste syklene i denne testen har hydrauliske skivebremser. Bremser er naturligvis viktig på alle sykler, men kanskje spesielt viktig på elsykler siden de er tyngre og har mer kraft. Vi anbefaler derfor å sjekke bremser nøye hvis du skal anskaffe deg en elsykkel.

Batteritid er viktig når man skal kjøpe seg en elsykkel. Samtidig er det ikke alltid at den teoretiske batterikapasiteten forteller hele historien. En sykkel med krank-motor og momentsensor vil tære mindre på batteriet siden man må bruke mer krefter selv. Vi har valgt å ikke gjøre en praktisk test på batteri siden det er for mange faktorer å holde styr på til at dette vil kunne gjøres på en rettferdig måte. Sykkelen med den aller beste teoretiske batterikapasiteten i denne testen var sykkelen fra Buddy. Vi har all grunn til å tro at man kan sykle langt med denne sykkelen og den vil derfor passe syklister som liker å dra på langtur.

Til slutt må vi bare si at det var overraskende mange gode elsykler i denne prisklassen. For de aller fleste, enten du ferdes i byen eller på landeveien, så vil det sannsynligvis ikke være nødvendig å bruke mer enn 20.000 på en elsykkel.

White SC-E Comp

SC-E Comp fra XXL er et røverkjøp. Her får man veldig mye sykkel for pengene og denne modellen er et godt eksempel på at man ikke må blakke seg for å kjøpe seg elsykkel i toppklasse. Det gjøres et poeng ut av at sykkelen er strippet for ekstrautstyr og at dette er noe man kan kjøpe ekstra hvis man har behov for det. Allikevel kunne vi kanskje ønske at sykkelen i hvert fall kom med skjermer og støttepinne siden dette er noe man sannsynligvis trenger uansett hva slags type syklist man er.

Alt tatt i betrakning, hvis man veier opp mot det man faktisk får for denne prisen så spiller det ikke så stor rolle. Sykkelen er med sine snaue 16 kg (uten batteri) testens letteste. Det er en stor fordel siden man enkelt ta i bruk sykkelen selv om man skulle gå tom for strøm. Dét er ingen selvfølge når det kommer til elsykler. SC-E Comp er dessuten helt suveren på de lange asfaltturene. Den aggressive sittestillingen og det spisse setet kan kanskje bli i overkant ukomfortabelt for enkelte, men for de som liker å føle seg som en toppsyklist er denne sykkelen det åpenbare valget.

SC-E Comp var også helt i toppsjiktet i vår ekstreme bakketest.

Her kunne vi lett sykle til topps uten å lette på rompa. Det er ganske utrolig å tenke på når man vet at Brattbakken er en bakke de færreste klarer å gjennomføre med en vanlig sykkel. På vei ned bakken fikk vi også kjenne på kraften i de hydrauliske bremsene, som må sies å være noen av de best i denne testen. Vi kunne kanskje ønsket oss et enda større batteri og at sykkelen kom med litt mer tilleggsutstyr, men uansett: dette er noe av det aller beste man får av elsykler i denne prisklassen.

Nytt i 2018-modellen: Testvinneren vår fra i fjor har fått oppdatert ramme med nytt design og mer oppreist sittestilling. 2018-modellen kommer også både som dame- og herremodell.

NB: XXL som selger White-elsyklene sier det er midlertidig utsolgt for denne modellen, men den skal være tilbake på lager neste uke. Frem til da vil den ikke dukke opp på XXLs nettsider.

Du finner 2018-modellen hos produsentens nettsider.

Les hele testen av White SC-E Comp 17 »

9
Imponerende
Best i test

White SC-E Comp

sitat"SC-E Comp er vår testvinner og gir deg svært mye sykkel for pengene. "
  • Krysse av
    Letteste sykkel i testen
  • Krysse av
    Svært responsiv krankmotor
  • Krysse av
    Hydrauliske skivebremser
  • Krysse av
    Svært god i bakketesten
  • Bytt
    Kommer uten noe ekstrautstyr

White Velo City Energy Boost 2017 (Unisex)

White Velo City Energy Boost levert av XXL får av oss utmerkelsen "Godt kjøp". Dette er en utrolig god bysykkel til en veldig overkommelig pris på ca 15000 kr. For deg som er usikker på elsykkel eller skal kjøpe for første gang vil dette være et veldig sikkert kjøp. Denne unisex-varianten passer dessuten perfekt som delesykkel. Lever du i urbane strøk og ønsker en sykkel på vei til jobb eller på tur i helgene har du egentlig ikke behov for noe mer enn det Velo City kan tilby. Ufattelig nok var det også denne rimelige bysykkelen som også gjorde det aller best i vår hardeste test: nemlig Brattbakken. Her smilte vi hele veien opp det som sannsynligvis er Oslos bratteste bakke uten å produsere en eneste svettedråpe. Dét må sies å være et lite el-mirakel. Vi har allikevel litt å utsette på denne modellen. Det første er at den har en litt dårlig spennvidde på girene. Det letteste giret er kanskje for lett (det er i hvert fall sjeldent man får bruk for det) og det tyngste giret er også litt for lett. Det kan gjøre at det er utfordrende å komme opp i høye hastigheter f.eks. i bratte utforbakker. Den andre innvendingen er at sykkelen kommer med et litt lite batteri på 360Wh. Heldigvis kommer sykkelen med hurtigladingsfunksjon som gjør at man kan lade opp til ca 80% på snaue 2 timer.

Nytt i 2018-modellen: I år har produsenten kuttet ut herremodellen, og bare damemodellen er i salg.

Du finner 2018-modellen hos produsentens nettsider.

Les hele testen av White Velo City Energy Boost »

8
Meget bra

White Velo City Energy Boost 2017 (Unisex)

sitat"Rimelig sykkel som gjør det jevnt over svært godt. Perfekt for førstegangskjøpere."
  • Krysse av
    God responsiv krankmotor
  • Krysse av
    Best av samtlige i bakketestesten
  • Krysse av
    Hydrauliske skivebremser
  • Krysse av
    God pris
  • Bytt
    Litt liten batterikapasitet

EcoRide Epix S1

Denne sporty hybridsykkelen er den beste sykkelen vi testet fra denne produsenten. Per idag koster riktignok sykkelen litt i overkant av 20 tusen, men her får man allikevel en sykkel med mange gode egenskaper for en relativt billig penge. Sammen med Ui5-modellen fra Buddy er dette den beste sykkelen vi testet med nav-motor og rotasjonssensor. Denne modellen er kjapp i responsen (ofte et problem med denne type teknologi) og det gir en sikkerthet i trafikksituasjoner som vi setter pris på. I vår ekstreme bakketest gjorde ikke Epix S1 det så bra, men det har etter hvert blitt en vane med sykler med nav og rotasjon. Mindre ekstreme motbakker tåler imidlertid motoren godt. Grensen for motorkraft på elsykler i Norge stopper som kjent på 250W og 25 km/t. Med denne modellen kom vi nesten opp i 30 km/t før motoren slo seg av. For de fleste syklister vil dette bare oppleves som et gode. Hvis man ikke er så glad i høy fart så har man med denne modellen også mulighet til å justere ned denne grensen til enten 20 eller 15 km/t. Alt i alt er dette en veldig gjennomtenkt og god modell som vi lett kan anbefale.

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft.

Les hele testen av EcoRide Epix S1 »

EcoRide Epix S1
8
Meget bra

EcoRide Epix S1

sitat"Litt i dyreste laget, men en svært god sykkel med responsiv motor og gode bremser."
  • Krysse av
    God batterikapasitet
  • Krysse av
    Hydrauliske skivebremser
  • Krysse av
    Responsiv til å være nav-motor
  • Bytt
    Litt over prisgrensen

EcoRide Summit S2

EcoRide Summit S2

EcoRide Summit S2 er testens eneste MTB-sykkel. Med sin kompakte ramme og sitt tøffe utseende er det åpenbart en sykkel som er ment for humpete skogsveier. Sykkelen har nav-plassert motor i bakhjulet og det fungerer greit, men denne modellen har ikke det samme moped-drivet som de sterkeste nav-syklene i testen. Det som kjennetegner de beste syklene av denne sorten er ofte at de har spesielt god akselerasjon. Det er ikke vår opplevelse med denne modellen. I bratte motbakker sliter EcoRide Summit voldsomt og det er heller ikke en sykkel å anbefale for lange turer, spesielt hvis det er mye slake motbakker. Motoren (av type SpinTech R1) durer kraftig og det er åpenbart at den ikke er laget for denne type belastning. Når det er sagt så er denne modellen faktisk en av en av de letteste syklene å sykle uten motorassistanse. Den har også brukbar batterikapasitet på 520Wh. De hydrauliske skivebremsene fungerer også utmerket. Alt i alt er dette en god MTB-sykkel.

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft. I tillegg har den fått bedre gir (Deore 9).

Les hele testen av EcoRide Summit S2 »

EcoRide Summit S2
7
Bra

EcoRide Summit S2

sitat"En helt grei kompakt MTB-sykkel."
  • Krysse av
    God i kupert terreng
  • Krysse av
    Kompakt design
  • Krysse av
    God batterikapasitet
  • Bytt
    Nav-motor med rotasjon passer dårlig denne MTB-sykkelen
  • Bytt
    Dårlig prestasjon i vår bakketest

Wisper 905 SE

Wisper 905 SE

Wisper 905se er behagelig å sykle og kommer greit ut av det i våre tester. Vi møter på mange av de samme problemene som med de andre syklene med nav-motor og rotasjonssensor. En gjennomgående problem med disse modellene er at de ikke oppleves like responsive. Med Wisper kommer man allikevel kjapt opp i fart og man kommer raskt inn i denne "moped-flyten" som endel syklister foretrekker. Har du tenkt til å sykle mye i tunge motbakker vil vi allikevel anbefale at du skaffer deg en annen modell. Wisper kom dårlig ut av det i vår bakketest (men det gjaldt nærmest samtlige sykler med nav-motor kombinert med rotasjonssensor). Dette er en helt grei sykkel som ikke skiller seg ut hverken spesielt positivt eller negativt.

Nytt i 2018-modellen: Denne modellen er ikke lenger i salg.

Les hele testen av Wisper 905se »

Wisper 905 SE
7
Bra

Wisper 905 SE

sitat"Behagelig sykkel. Et helt greit kjøp. "
  • Krysse av
    Behagelig å sykle
  • Bytt
    Ikke så responsiv nav-motor
  • Bytt
    Gjør det dårlig i vår bakketest
  • Bytt
    Kun vanlige skivebremser

EcoRide Urban8

EcoRide Urban8

"Jag elskar motvind" står det på klingende svensk på nøkkelnknipene til EcoRide. Vi skulle vel foretrukket at det sto "Jag elskar motbakkar" eller hva det nå vil hete på svensk. Denne sykkelen er definitivt ikke for bakkeentusiastene. Det er heller ikke en sykkel for noe særlig annet heller. Selv om EcoRide sin Urban8-modell er en heldedikert bysykkel er den faktisk aller verst i byen. Det er ganske utrolig og det gjør at denne sykkelen kommer desidert dårligst ut i vår test.

På papiret ser denne elsykkelen ut som en enkel, men grei bysykkel-modell. Den har nav-plassert motor i forhjulet (regnes ofte for den billigste elsykkel-løsningen), et godt batteri på 520Wh og et tiltalende design. Det som gjør at denne sykkelen faller så igjennom i vår test er hverken at den gjør det svært dårlig i bakketesten (det hadde vi forventet) eller at den er treg i responsen. Nei, det er bremsesystemet som legger denne modellen på jumboplass. Pedalbrems kombinert med el-krefter viste seg som en spesielt giftig kombinasjon og på våre turer med denne sykkelen støtte vi på flere ubehagelige situasjoner. Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt.

Nytt i 2018-modellen: Denne sykkelen fra EcoRide har i årets modell fått ny motor som er mer stillegående, nytt display med flere funksjoner og ny kontrollboks (data) som gir mer optimal kraft. I tillegg har modellen fått hydraulisk skivebrems.

Les hele testen av EcoRide Urban8 »

EcoRide Urban8
4
Svakt

EcoRide Urban8

sitat"Ubehagelig pedalbremser gjør at denne sykkelen oppleves farlig i trafikken. "
  • Krysse av
    Ser grei ut
  • Bytt
    Oppleves farlig i trafikken
  • Bytt
    Bysykkel som gjør det dårligst i byen
  • Bytt
    Ubehagelig pedalbrems
  • Bytt
    Svært dårlig i vår bakketest

Hvordan har vi testet?

En elsykkel kan brukes på lik linje med en vanlig sykkel og vi har derfor testet syklene på underlag og miljøer som man vanligvis møter på som syklist. Når det er sagt så er det viktig å huske på at syklene er ment for forskjellig bruk. Noen er bysykler, andre hybridsykler. Vi har også med én MTB-sykkel (Mountain Bike) i testen. Syklene testes på sine premisser. Samtidig gir det plusspoeng om f.eks. en bysykkel også fungerer greit på en kupert grusvei.

  • Test i byen. Hvor lett er sykkelen å kontrollere i trafikken? Hvordan er det å stoppe og starte i lyskryss? Gir sykkelen en god følelse av sikkerhet og kontroll? Områdene vi har syklet i er Oslo sentrum (hovedsakelig Majorstuen – Jernbanetorget).
  • Test i terreng. Har sykkelen støtdemping? Hvor gode er dekkene på bløtt underlag/jord? Vi har hovedsakelig syklet på stiene i området rundt Sognsvann.
  • Test på asfalt/landevei. Lengre strekninger. Hvor godt moment har sykkelen? Hvor god er sykkelen å sykle på uten motorkraft (om man skulle gå tom for strøm underveis)? Her har vi syklet ulike strekninger med god variasjon i terrenget.
  • Test i motbakke. Her har vi valgt å bruke «Brattbakken» på Bekkelaget som standard. Dette er en av Oslos bratteste bakker med en snittstigning på 14% (http://www.martinhoff.com/2013/03/bratte-bakker-brattbakken.html). Her er det viktig å komme med et forbehold: syklene kommer utrustet med ulikt antall gir. Vi har syklet bakken med syklenes laveste gir, men det er naturligvis forskjell fra sykkel til sykkel hvor lett dette giret er og hvor mye motoren responderer ved bruk av dette giret.

Vi tok turen til det som kanskje er Oslos bratteste bakke for å teste ut syklene i ekstrem motbakke.

Mer
David Auby Johansen

I tillegg til dette har vi sett på hva slags utstyr som følger med de enkelt syklene (lys, bagasjebrett osv.), hva slags type motor som brukes, hva slags type sensorer som brukes, batteristyrke og batteriteknologi, komfort (sittestilling, type sete), lading (hurtiglading etc.), brukervennlighet (display etc.) og hvilket materiale sykkelen består av. I tillegg har vi undersøkt vekt, bremser, gir og pris.

Når det gjelder batterikapasitet er det store utfordringer knyttet til å teste dette på en rettferdig måte. Her er det såpass mange faktorer som det er vanskelig å ta høyde for (vær og vind, hva slags tempo man holder, type dekk og lufttrykk i disse, hvor mye man bruker bremsene) at resultatene lett kunne gi et uriktig bilde. Vi har derfor heller valgt å opplyse om spesifisert batterikapasitet (volt*Ah=Wh) på hver enkelt sykkel. Batterier kan dessuten ofte kjøpes separat, så om man ønsker mer batterikapasitet så har man ofte mulighet til å betale ekstra for dette (gjelder endel, men ikke alle modeller).

Det er også viktig å påpeke at ulike typer sykel-teknologi vil gi utslag på hvor mye batteri sykkelen bruker. En sykkel med rotasjonssensor vil trekke mer batteri enn en med momentsensor ("torque") simpelthen fordi man bruker mindre energi selv. Så blir spørsmålet: vil man bruke minst mulig egen-energi på bekostning av batteritid eller vil man bruke mer energi selv og dermed få batteriet til å vare lenger.

En kjapp innføring

Wisper 905se kom med batteriet plassert ved bagasjebrettet. Det kan gi en litt baktung sykkel, men opplevdes ikke spesielt sjenerende i vår test.

Mer
David Auby Johansen

Det er lett å gå seg vill i jungelen av informasjon om elsykler. For å gjøre det litt enklere og for å gi en innføring til de som aldri har syklet på en elsykkel før, ønsker vi å skissere opp noen hovedforskjeller. Hvis du ønsker å lese deg opp ytterligere anbefaler vi Forbrukerrådet sin guide for elsykler som du kan finne her: https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-elsykkelguiden/

Krank-motor vs. nav-motor: Dette handler om hvor motoren er plassert på sykkelen. Motor i krank betyr at motoren er plassert i området rett over pedalene, mens nav-motor betyr at motoren er plassert i enten forhjulet eller bakhjulet. Det er stort sett enighet om at krank-motor er best siden det utnytter girene bedre, bruker mindre motorkraft, gir bedre vektbalanse og at det er enklere å skifte dekk på en slik sykkel (siden motoren ikke sitter i hjulet). Nav-motor i bakhjulet var mest vanlig i denne testen og det er en løsning som fungerer greit. Nav-motor i forhjulet er som oftest ikke å foretrekke siden disse syklene lett kan spinne på glatt underlag. I vår test spant dessuten disse syklene også i den ekstreme motbakken.

Type sensor. Her skiller man grovt mellom moment- og rotasjonssensor. En momentsensor (også kalt "torque") slår inn umiddelbart når man tråkker og leverer motorkraft basert på hvor tungt man trår. Dette gjør at det er lettere å trå i gang sykkelen f.eks. i lyskryss eller start i oppoverbakke. Rotasjon fungerer annerledes, den gir kraft selv om man bare trår forsiktig på pedalene. Dette gir en slags «moped-aktig»-følelse på strake strekninger. Vår opplevelse er at syklene med momentsensor er overlegne i motbakker, mens syklene med rotasjonssensor klarer seg noe bedre på flate strekninger. Så spørsmålet er om det frister mest å føle seg som en dopet Lance Armstrong opp Pyreneene eller som mopedturist i Danmark. Begge deler høres sikkert forlokkende ut, men med det kuperte terrenget vi har i Norge vil vi allikevel påstå at det er i motbakke at de største utfordringene ligger. Det finnes også endel sykler på markedet med hybridsensor, som vil si at sykkelen har begge type sensorer som man kan veksle på for å utnytte fordelene disse gir. Ingen av syklene i denne testen har dette.

Meningene er som nevnt mange, men våre preferanser etter denne testen er krankmotor kombinert med momentsensor. Siden krankmotor gir en svært god vektbalanse og momentsensor reguleres ut fra pedalkraft gir dette etter vår mening den mest naturlige sykkelopplevelsen. Det er også denne kombinasjonen som passer best for deg som er gjennomsnittlig til godt trent. Skulle du derimot ha fysiske utfordringer som problemer med ledd eller om du lett blir utmattet eller er mindre godt trent vil en sykkel med rotasjonssensor ha sine fordeler. Her kan man komme langt ved å tråkke svært forsiktig på pedalene, men det går som nevnt utover effektiviteten i bratte motbakker og i situasjoner der man trenger full kontroll på sykkelen. Det er dessuten en batteriintensiv måte å sykle på.

Begrenset motorkraft og fart

El-sykler som selges i Norge skal være godkjent av den europeiske standarden EN 15194 som vil si at sykkelen slipper unna mopedregelverket og i stedet har samme juridiske status som en ordinær tråsykkel. Dette innebærer at norske elsykler har en del begrensinger når det kommer til både motorkraft, egenskaper og fart. Den viktigste begrensningen går på at motoren skal fungere som en hjelpemotor, noe som vil si at den kun skal aktiveres når brukeren trår på pedalene. Enkelte sykler har allikevel gasshåndtak som kan gi en fart på opptil 5-6 km/t. Dette kan være nyttig hvis man f.eks. må trille sykkelen opp en bakke (sjeldent med elsykkel). Enkelte hevder også at man kan bruke gasshåndtaket for å gi en ekstra boost ved start i motbakke. Her strides allikevel de lærde. Noen mener at det er helt greit, andre mener at det vil gi unødvendig slitasje på motoren. Vår erfaring er uansett at kraften fra gasshåndtaket ofte er for liten til at det vil ha noen særlig effekt på start i bakke og vi hadde liten nytte av dette underveis i testen.

En annen viktig begrensing på norske elsykler er at motorkraften kuttes når man når en hastighet på 25 km/t. For oss føltes denne grensen i overkant konservativ og vi skulle kanskje ønske at den var satt noe høyere. Grensen gjør også at norske elsykler gir mest uttelling når det går i motbakke. Hva gjelder motorkraft er det satt en grense på 250W. Det er allikevel viktig å understreke at denne grensen er satt ved kontinuerlig (nominell) motorkraft. Motoren kan med andre ord produsere mer watt i korte perioder hvis det er behov for det - dette var spesielt tydelig ved akselerasjon og styrke i bratte motbakker.

Les også