Mercedes i mindre format: Vi satt i den nye elbilen EQE SUV
Las Vegas/Tek.no: CES-messen er ikke bare smarte kjøleskap, brilleløse 3D-PC-er og dingser du tisser på - men har de siste årene også handlet mye om bil og bilrelaterte temaer. I bilhallen fant vi i år blant annet en splitter ny og norgesaktuell modell, nemlig Mercedes-Benz EQE SUV, og vi benyttet selvfølgelig anledningen til å ta en kikk.
EQE SUV er en rimeligere og mer kompakt SUV enn flaggskipet EQS SUV, akkurat som sedanen EQE er det for EQS. Med fossilmotorer ville den hett E-klasse, og Mercedes-Benz i Norge har spådd at dette vil være deres mestselgende bil i 2023.
Tøff konkurranse
Den måler 4,86 meter i lengde, og plasserer seg dermed i tett konkurranse med populære norgesbiler som BMW iX, Audis nye Q8 e-tron, kommende Volvo EX90 og til dels både Tesla Model X og Model Y. EQE SUV er også knappe 30 centimeter kortere enn storebror EQS SUV, men deler store deler av det utvendige designet. Disse skal det ikke bli så lett å skille på veien.
En annen ting man kan si om designet er at SUV-variantene av disse bilene ikke «lider» like mye utseendemessig av det store fokuset på aerodynamikk som nok noen vil si at sedanvariantene av både EQE og EQS gjør. Disse ser ut som alminnelige Mercedes-SUV-er nærmest uten elbilfakter, og så får du nesten avgjøre selv om det er positivt eller ei.
Uansett er det nok innvendig størstedelen av pengene ligger med både EQS og EQE SUV. Bilen vi så utstilt på CES var naturligvis av den relativt påkostede typen, med nappaskinn, «Yacht-design» i valnøtt og aluminium og 21-tommers AMG-felger, og jeg må i alle fall si at dette designet tiltaler meg - inkludert turbinlooken på luftekanalene. Det er lyst og enormt luftig, både takket være massiv takhøyde og ikke minst et svært panoramatak i glass.
Det er dermed ikke overraskende svært god plass i høyden i baksetet, og også de langbeinte vil ha det relativt flott her. Det er også plass til å skyve føttene inn under forsetene, som gjør at det føles enda litt mer romslig. Midtsetet er imidlertid ganske trangt og fast, i alle fall for en voksen. EQE SUV fås dessuten kun med fem seter, mens du altså kan dytte inn sju i EQS SUV.
Fleksible bakseter
Bagasjerommet rommer i utgangspunktet relativt solide 520 liter, men du kan også skyve baksetene et par knepp frem og få ytterligere 60 liter å rutte med. Baksetene kan også legges ned enkeltvis (såkalt 40–20–40), og med setene nedslått har du 1675 liter å rutte med. Et lite rom finnes for øvrig under bagasjeromsgulvet, men noen frunk får du ikke.
EQE SUV vil komme både med bak- og firehjulsdrift, men den norske importøren har for lengst varslet at det kun vil være firehjulsdrevne versjoner som tas inn til Norge. Fire modeller er så langt nevnt, hvorav to av dem er ekstra kraftige Mercedes AMG-versjoner.
Innstegsversjonen vil være EQE 350 4Matic, med 292 hestekrefter, 765 Nm moment og inntil 558 kilometer WLTP-rekkevidde. EQE 500 4Matic er sprekere, med 408 hestekrefter, 858 Nm moment og inntil 547 kilometer rekkevidde. Toppmodellen vil være EQE 53 4Matic+, med inntil 687 hestekrefter, 1000 Nm moment og 0–100 på bare 3,5 sekunder (med den såkalte AMG Dynamic Plus-pakken). Den skal ha en rekkevidde på inntil 470 kilometer.
Mercedes-Benz fremhever også den såkalte Torque Shift-funksjonen, som hele tiden skal sikre at den mest effektive av motorene brukes og på den måten oppnå best mulig rekkevidde. Motoren på forakselen kan også kobles helt ut om kjøresituasjonen tilsier det, og du kan justere nivået av regenerering via hendler på rattet.
Mercedes-Benz har for øvrig foreløpig kun offentliggjort vekten for AMG-versjonen av bilen, som vil være voldsomme 2690 kilo.
90 kilowattimer netto
Alle modellene har det samme batteriet på 90,6 kilowattimer netto, som er det eneste Mercedes-Benz oppgir. Maks ladeeffekt er 170 kilowatt, og bilen har forvarming og kjøling av batteriet før lading om du plotter inn en ladestasjon i navigasjonen.
EQE SUV kan dessuten trekke tilhenger på inntil 1800 kg og bære 100 kg på taket, og du kan bestille bilen med mange av de samme tilleggsfunksjonene som EQS, for eksempel Airmatic luftdemping, 10-graders bakakselstyring (som gir svingradius som i en kompaktbil og er en ganske interessant opplevelse i en såpass stor bil, tro oss) og den smått elleville MBUX Hyperscreen-skjermen som strekker seg over hele dashbordet.
Den hadde ikke utstillingsbilen på CES, og den demonstrerte vel egentlig bare at Hyperscreen er noe man fint kan klare seg uten. Du får rimelig mye skjermareal likevel.
Opp mot millionen
EQE SUV skal dukke opp på norske veier fra tidlig sommer, har importøren tidligere meldt. Salgsstart skal være senere denne måneden, og da får vi sannsynligvis også vite hva prisene blir. En viss pekepinn gir nok prisen på sedanversjonen med firehjulsdrift, som for tiden starter på 739.000 kroner før moms og vektavgift.
Skal vi gjette havner nok SUV-versjonen kanskje 100.000 kroner over det, og da snakker vi omtrent 950.000 kroner før du begynner å legge til utstyr og tillegg. EQS SUV starter for øvrig på knappe 1,3 millioner kroner.
Noen av de mest aktuelle konkurrentene ser du for øvrig under:
Mercedes-Benz EQE SUV 500 | Volvo EX90 Twin | Audi Q8 e-tron 55 | BMW iX xDrive50 | Polestar 3 | Tesla Model X Plaid | |
---|---|---|---|---|---|---|
Lengde | 4,863 meter | 5,03 meter | 4,915 meter | 4,953 meter | 4,90 meter | 5,036 meter |
Akselavstand | 3,030 meter | 2,985 meter | 2,928 meter | 2,997 meter | 2,985 meter | 2,965 meter |
Antall seter | Fem | Syv | Fem | Fem | Fem | Seks |
Bagasjerom | 560-580 liter | 655/310 + 34 liter | 569 + 62 liter | 500 liter | 484 + 32 liter | Ikke oppgitt |
Tilhenger | 1800 kg | 2200 kg | 1800 kg | 2500 kg | 2200 kg | 2250 kg |
Motoreffekt | 300 kW | 300 kW | 300 kW | 385 kW | 360 kW | 750 kW |
Dreiemoment | 858 Nm | 770 Nm | 664 Nm | 765 Nm | 840 Nm | Ikke oppgitt |
0-100 km/t | 4,5 sek | 5,9 sek | 5,6 sek | 4,6 sek | 5,0 sek | 2,6 sek |
Batteri | 90,6 kWh | 107 kWh | 106 kWh | 105 kWh | 107 kWh | 100 kWh |
Rekkevidde | 547 km | 585 km | 532 km | 630 km | 610 km | 543 km |
Maks ladeeffekt | 170 kW | 250 kW | 170 kW | 200 kW | 250 kW | 250 kW |
Pris | Ukjent | Fra 979.900 kr | Fra 746.400 kr* | Fra 923.500 kr | Fra 739.200 kr* | Fra 1.449.240 kr |
*= u/mva/vektavgift | - | - | - | - | - | - |