Til hovedinnhold
SniktittMercedes-Benz EQE

Mercedes i mindre format: Vi satt i den nye elbilen EQE SUV

Mercedes-Benz EQE SUV plasserer seg innimellom EQC og EQS i Mercedes-utvalget. En akselavstand på over tre meter skiller den fra konkurrentene.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Las Vegas/Tek.no: CES-messen er ikke bare smarte kjøleskap, brilleløse 3D-PC-er og dingser du tisser på - men har de siste årene også handlet mye om bil og bilrelaterte temaer. I bilhallen fant vi i år blant annet en splitter ny og norgesaktuell modell, nemlig Mercedes-Benz EQE SUV, og vi benyttet selvfølgelig anledningen til å ta en kikk.

EQE SUV er en rimeligere og mer kompakt SUV enn flaggskipet EQS SUV, akkurat som sedanen EQE er det for EQS. Med fossilmotorer ville den hett E-klasse, og Mercedes-Benz i Norge har spådd at dette vil være deres mestselgende bil i 2023.

Tøff konkurranse

Den måler 4,86 meter i lengde, og plasserer seg dermed i tett konkurranse med populære norgesbiler som BMW iX, Audis nye Q8 e-tron, kommende Volvo EX90 og til dels både Tesla Model X og Model Y. EQE SUV er også knappe 30 centimeter kortere enn storebror EQS SUV, men deler store deler av det utvendige designet. Disse skal det ikke bli så lett å skille på veien.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

En annen ting man kan si om designet er at SUV-variantene av disse bilene ikke «lider» like mye utseendemessig av det store fokuset på aerodynamikk som nok noen vil si at sedanvariantene av både EQE og EQS gjør. Disse ser ut som alminnelige Mercedes-SUV-er nærmest uten elbilfakter, og så får du nesten avgjøre selv om det er positivt eller ei.

Uansett er det nok innvendig størstedelen av pengene ligger med både EQS og EQE SUV. Bilen vi så utstilt på CES var naturligvis av den relativt påkostede typen, med nappaskinn, «Yacht-design» i valnøtt og aluminium og 21-tommers AMG-felger, og jeg må i alle fall si at dette designet tiltaler meg - inkludert turbinlooken på luftekanalene. Det er lyst og enormt luftig, både takket være massiv takhøyde og ikke minst et svært panoramatak i glass.

Det er dermed ikke overraskende svært god plass i høyden i baksetet, og også de langbeinte vil ha det relativt flott her. Det er også plass til å skyve føttene inn under forsetene, som gjør at det føles enda litt mer romslig. Midtsetet er imidlertid ganske trangt og fast, i alle fall for en voksen. EQE SUV fås dessuten kun med fem seter, mens du altså kan dytte inn sju i EQS SUV.

På modellen med den såkalte «Hyperscreen» ville en skjerm dekket hele den imiterte treflata i dashbordet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Fleksible bakseter

Bagasjerommet rommer i utgangspunktet relativt solide 520 liter, men du kan også skyve baksetene et par knepp frem og få ytterligere 60 liter å rutte med. Baksetene kan også legges ned enkeltvis (såkalt 40–20–40), og med setene nedslått har du 1675 liter å rutte med. Et lite rom finnes for øvrig under bagasjeromsgulvet, men noen frunk får du ikke.

EQE SUV vil komme både med bak- og firehjulsdrift, men den norske importøren har for lengst varslet at det kun vil være firehjulsdrevne versjoner som tas inn til Norge. Fire modeller er så langt nevnt, hvorav to av dem er ekstra kraftige Mercedes AMG-versjoner.

Innstegsversjonen vil være EQE 350 4Matic, med 292 hestekrefter, 765 Nm moment og inntil 558 kilometer WLTP-rekkevidde. EQE 500 4Matic er sprekere, med 408 hestekrefter, 858 Nm moment og inntil 547 kilometer rekkevidde. Toppmodellen vil være EQE 53 4Matic+, med inntil 687 hestekrefter, 1000 Nm moment og 0–100 på bare 3,5 sekunder (med den såkalte AMG Dynamic Plus-pakken). Den skal ha en rekkevidde på inntil 470 kilometer.

Mercedes-Benz fremhever også den såkalte Torque Shift-funksjonen, som hele tiden skal sikre at den mest effektive av motorene brukes og på den måten oppnå best mulig rekkevidde. Motoren på forakselen kan også kobles helt ut om kjøresituasjonen tilsier det, og du kan justere nivået av regenerering via hendler på rattet.

Mercedes-Benz har for øvrig foreløpig kun offentliggjort vekten for AMG-versjonen av bilen, som vil være voldsomme 2690 kilo.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

90 kilowattimer netto

Alle modellene har det samme batteriet på 90,6 kilowattimer netto, som er det eneste Mercedes-Benz oppgir. Maks ladeeffekt er 170 kilowatt, og bilen har forvarming og kjøling av batteriet før lading om du plotter inn en ladestasjon i navigasjonen.

EQE SUV kan dessuten trekke tilhenger på inntil 1800 kg og bære 100 kg på taket, og du kan bestille bilen med mange av de samme tilleggsfunksjonene som EQS, for eksempel Airmatic luftdemping, 10-graders bakakselstyring (som gir svingradius som i en kompaktbil og er en ganske interessant opplevelse i en såpass stor bil, tro oss) og den smått elleville MBUX Hyperscreen-skjermen som strekker seg over hele dashbordet.

Den hadde ikke utstillingsbilen på CES, og den demonstrerte vel egentlig bare at Hyperscreen er noe man fint kan klare seg uten. Du får rimelig mye skjermareal likevel.

Opp mot millionen

EQE SUV skal dukke opp på norske veier fra tidlig sommer, har importøren tidligere meldt. Salgsstart skal være senere denne måneden, og da får vi sannsynligvis også vite hva prisene blir. En viss pekepinn gir nok prisen på sedanversjonen med firehjulsdrift, som for tiden starter på 739.000 kroner før moms og vektavgift.

Skal vi gjette havner nok SUV-versjonen kanskje 100.000 kroner over det, og da snakker vi omtrent 950.000 kroner før du begynner å legge til utstyr og tillegg. EQS SUV starter for øvrig på knappe 1,3 millioner kroner.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Noen av de mest aktuelle konkurrentene ser du for øvrig under:

Mercedes-Benz EQE SUV 500Volvo EX90 TwinAudi Q8 e-tron 55BMW iX xDrive50Polestar 3Tesla Model X Plaid
Lengde4,863 meter5,03 meter4,915 meter4,953 meter4,90 meter5,036 meter
Akselavstand3,030 meter2,985 meter2,928 meter2,997 meter2,985 meter2,965 meter
Antall seterFemSyvFemFemFemSeks
Bagasjerom560-580 liter655/310 + 34 liter569 + 62 liter500 liter484 + 32 literIkke oppgitt
Tilhenger1800 kg2200 kg1800 kg2500 kg2200 kg2250 kg
Motoreffekt300 kW300 kW300 kW385 kW360 kW750 kW
Dreiemoment858 Nm770 Nm664 Nm765 Nm840 NmIkke oppgitt
0-100 km/t4,5 sek5,9 sek5,6 sek4,6 sek5,0 sek2,6 sek
Batteri90,6 kWh107 kWh106 kWh105 kWh107 kWh100 kWh
Rekkevidde547 km585 km532 km630 km610 km543 km
Maks ladeeffekt170 kW250 kW170 kW200 kW250 kW250 kW
Pris UkjentFra 979.900 krFra 746.400 kr*Fra 923.500 krFra 739.200 kr*Fra 1.449.240 kr
*= u/mva/vektavgift------
annonse