Tek.no

Sniktitt Google Stadia

Vi har prøvd Google Stadia – spilltjenesten hvor du bare trenger internett og en spillkontroller

Googles spillstrømmetjeneste Stadia lanseres tirsdag. Vi har prøvd den.
Niklas Plikk, Tek.no
18 Nov 2019 18:00

Spillverdenen er i dag dominert av spillkonsoller og datamaskiner, med mobiltelefoner som en litt udefinerbar tredjepart.

Likt for dem alle er at de krever en spesifikk, fysisk enhet for å spille, enten det er en PlayStation 4 koblet til TV-en i stua, en Nintendo Switch du bruker på toget eller en rå spill-PC på gutterommet hjemme.

Google håper de kan endre dette. De vil tilby en tjeneste du kan bruke uansett hvor du er, uansett hva slags utstyr du har, og til en veldig lav startpris. Og ikke nok med det: Google sier de ikke bare skal være billige, men også bedre enn konkurrentene.

De skal kunne tilby høyere oppløsning, raskere oppdatering, tilnærmet null forsinkelse, haugevis av spill og ikke minst ny funksjonalitet.

Strømmespilling

Alt skal være mulig ved å strømme spillene til skjermen du har foran deg. Googles spillservere, med spesiallaget maskinvare fra AMD, skal ta seg av den tunge jobben, og sende spillvideo rett til skjermen din i løpet av millisekunder.

Du trenger bare å trykke «start» på spillkontrolleren din, så dukker spillet opp på skjermen, og du kan sette i gang med økten din. Du kan starte spillet på TV-en hjemme, ta med deg kontrolleren, og fortsette økten på kontoret senere.

Høres det for godt ut til å være sant? Ja, det tenkte vi også. Og verdt å presisere allerede nå er at Stadia ikke er en form for «Netflix for spill» - du må kjøpe spillene før du får lov til å strømme dem. Det du abonnerer på er i praksis Googles servere og plattform.

Founder’s Edition

På åpningsdagen åpner Google Stadia døren på gløtt. De slipper bare inn de som har bestilt deres såkalte Founder’s Edition av Stadia, og skal vi gjette er det ikke snakk om veldig mange brukere, selv om Google skryter av at de er utsolgte.

De som har bestilt vil få en pakke bestående av en mørkeblå Stadia-kontroller, muligheten til å velge brukernavn før noen andre og en spesiell Chromecast Ultra-pinne. I begynnelsen vil det bare være denne spesielle varianten av Chromecast som fungerer, og ikke noen av pluggene du kanskje allerede har hjemme. Planen skal være å åpne opp for flere modeller senere.

Med i Founders-pakken får du også et tremåneders abonnement på Premium-varianten av tjenesten til både deg selv og en venn. Dette øker strømmekvaliteten fra 1080P 60 fps, til 4K 60 fps, i tillegg til å åpne for HDR-kvalitet og surroundlyd.

Vi fikk tilsendt en slik pakke fra Google for å teste Stadia-tjenesten før tjenesten ble offisielt åpnet.

Innholdet i Google Stadia Founder’s Edition.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kjapt og enkelt

Selve oppsettet var svært smertefritt. Det meste blir gjort via mobilen og Stadia-appen, som finnes til både iOS og Android.

Det første vi måtte gjøre var å koble til Chromecast Ultra-pinnen til TV-en. Den kommer med en egen strømkontakt med en ethernet-plugg i, for å kunne koble til kablet internett. Kjekt å ha når det skal strømmes video i 4K-oppløsning med 60 bilder i sekundet. Så fort den var koblet til TV-en via en ledig HDMI-kontakt var det en enkel jobb å pare den til hjemmenettet via Googles vanlige Home-app.

Da oppsettet av Chromecasten var ferdig spurte den umiddelbart om vi ville sette opp Stadia. Dette ble gjort via Stadia-appen, og bestod mest av å koble håndkontrolleren til WiFi-nettet og pare den til Chromecasten. Ved å pare de to sammen vil Stadia starte på TV-en så fort man holder inne startknappen på kontrolleren i et par sekunder.

Det hele var gjort på omtrent fem minutter. Med en Chromecast i TV-en, Stadia-kontoen satt opp og kontrolleren online, var det bare å kjøre på.

Oppsettet var enkelt og raskt, og det tok bare minutter før vi kunne begynne å spille.
Niklas Plikk, Tek.no

Første spilløkt: Det funker faktisk!

Når Stadia slippes 19. november skulle det i utgangspunktet bare være 12 spill tilgjengelig, men Stadia-sjef Phil Harrison meldte søndag at de hadde ytterligere 10 spill klare til lanseringsdagen.

I forkant av lanseringen har det vært enda færre, og egentlig bare to vi tenkte ville egne seg for å sjekke bildekvalitet og hurtighet: Destiny 2 og Mortal Kombat 11. Vi begynte med Destiny 2, som er et visuelt pent spill å se på, men krever også raske bevegelser og presisjon for at man skal klare seg.

Vi fant frem spillet i mobilappen og trykket på Play-knappen, hvor vi så at Chromecasten er valgt som avspillingssted. Sekunder senere ble TV-skjermen mørk og Stadia-logoen lyste opp, før det gikk umiddelbart over i Destiny 2. Logoen dukket opp på skjermen, og plutselig så vi antydninger til et litt uskarpt bilde.

Skepsisen skjøt frem umiddelbart, selv om det bare hadde gått noen sekunder. For en måned siden pratet vi med Stadias Game Director James Buser som lovte en spillopplevelse like god som dagens spillkonsoller, om ikke bedre. Stadia skal levere 4K-oppløsning og 60 bilder i sekundet, og det hele skal skje uten noen forsinkelse fra kontrolleren til skjermen. Da kan det vel ikke være et uskarpt bilde før spillet engang har begynt?

Men like fort som tankene fløy gjennom hodet, var bildet skarpt igjen. Pjuh.

Etter vi har valgt en karakter, utseende og rolle, får vi endelig begynt å spille. Og det ser jo faktisk virkelig bra ut. Vi får ikke verifisert at det faktisk er 4K-oppløsning vi ser foran oss, men det ser unektelig skarpt og detaljrikt ut. Vi løper bortover og bildet sklir silkemykt over skjermen. Vi snur siktet raskt til venstre, kaster det mot høyre, hopper frem og tilbake og prøver å gjøre ting så raskt som mulig, bare for å verifisere mistanken.

Foreløpig må du ha Chromecast Ultraen som følger med i Founder’s Edition for å kunne spille på en TV.
Niklas Plikk, Tek.no

Det ER 60 bilder i sekundet!

Det kan virke som en detalj bare nerder bryr seg om, men alle som har spilt spill på en kraftig PC, og deretter prøvd det samme spillet på en svakere spillkonsoll, vil nikke i enighet. Der 30 bilder i sekundet kan være greit på enkle og rolige spill, føles det som grøt når man spiller noe som krever raske bevegelser.

Okay, så oppløsning er tilsynelatende på plass og det samme med antall bilder i sekundet. Så hva med den såkalte input-lagen, altså forsinkelsen fra håndkontrolleren til bildet du ser på?

Med et oppsett som Stadia er det umulig å gi nøyaktige målinger på hvor mange millisekunders forsinkelse det er mellom vi trykker på en knapp på kontrolleren og resultatet synes på skjermen. Det koker ned til en følelse av forsinkelse, og hvordan vi vet fra erfaring at spillet bør føles.

Kontrolleren minner en del om PlayStation 4-kontrollerne. Den ligger godt i hendene og har en litt ru bakside som gjør den ekstra behagelig å holde i.
Niklas Plikk, Tek.no

Forsinkelsen var vårt aller største uromoment da vi takket ja til å teste Stadia, men etter å ha testet det i praksis synes vi resultatet var overraskende positivt. Vi prøvde både Destiny 2 og Mortal Kombat 11 – to spill som krever rask respons for å fungere – og det fungerte. Det fungerte godt. Det var rett og slett like responsivt som om vi hadde spilt det på en Xbox One X eller PlayStation 4 Pro. Og det sier jo litt, når det i tillegg ga oss et stort og skarpt 4K-bilde og 60 bilder i sekundet.

Vi prøvde også å koble ut Ethernet-kabelen og la spillet strømme trådløst til Chromecasten koblet til TV-en. Også det fungerte godt. Vi merket ingen større forsinkelse på kontrollene da Chromecasten bare brukte WiFi, men kvaliteten ble litt mer ujevn. Ikke dårlig, men detaljnivået forsvant litt. Her virker det som Stadia prioriterer rask og responsiv styring fremfor bildekvalitet, noe vi synes de gjør helt rett i. Vi tar heller et responsivt spill som ser litt dårligere ut enn vakker grafikk som ikke er spillbart.

Det kan forøvrig være verdt å nevne at vi kanskje burde ha testet med en litt mer «folkelig» ruter enn en splitter ny AX-ruter fra TP-Link. Likevel, resultatene var gode.

Svakere på PC og mobil

En av Stadias store trekkplaster er at du egentlig bare trenger en internettoppkobling for å fungere. Du kan nemlig også spille Stadia-spill direkte i nettleseren på PC-en din, hvor du kan bruke mus og tastatur for å styre.

Du trenger naturligvis å bruke Chrome som nettleser, men deretter er det bare å gå til Stadia.com og logge inn. Det hele skjer umiddelbart. Skrur du av spillet på TV-skjermen kan du fortsette spillet der du slapp på PC-en sekundet etter.

Så fort du velger hva du vil spille vil spillet dekke hele skjermen, og du er nødt til å holde inne Esc-knappen for å komme deg ut.

Styrekorset, D-Paden, kjentes ganske annerledes ut enn hos konkurrentene. Det var veldig kort vandring i knappene og de var veldig «clicky», noe vi egentlig ikke likte særlig godt.
Niklas Plikk, Tek.no

Men her begynner sprekkene å vise seg i Stadias fasade. I første runde prøvde jeg på spill-PC-en min hjemme, ethernetkabel koblet til og en solid internettlinje på rundt 300 Mbit/s ned. Men umiddelbart når jeg starter Destiny 2 ser jeg at noe er annerledes.

Videokvaliteten ser rett og slett ut til å være dårligere, selv om vi er koblet til nøyaktig samme skjerm som før, samme internettlinje og alle de samme forutsetningene, bortsett fra at det nå strømmes via nettleseren på PC-en og ikke via Chromecast Ultra.

Det er ikke dårlig, men bildet er hakket mer tåkete og styringen er hakket tregere, noe vi spesielt merker med mus og tastatur. Forsinkelsen blir tilsynelatende litt bedre når vi kobler til Stadia-kontrolleren via USB, men bare litt.

Opplevelsen ble ikke bedre da vi tok med Stadia-oppsettet til kontoret. På et vanlig kontornett er det naturlig å forvente mer forsinkelser og forstyrrelser, og det ble ekstra merkbart på Stadia. Destiny 2 så rett og slett grøtete ut, og forsinkelsen i styringen ble ganske uholdbar.

For moro skyld fyrte vi opp Destiny 2 på en PC vi hadde stående, med alle grafikkinnstillingene satt på høy i 4K-oppløsning, og forskjellen er slående:

Stadia - PC
PC - 4K

(Bildene i full oppløsning finner du her og her.)

Koblet vi imidlertid til via Chromecasten igjen, fortsatt på kontoret, ble opplevelsen knallgod igjen. Samme nett, men forskjellig plattform.

Hvorfor det er så stor forskjell fra Chromecast til PC er ikke helt godt å si. Vi tenkte forklaringen kunne være at det ble sendt forskjellige typer videostrøm til Chromecast og Chrome-nettleseren, og spurte Google om dette.

Da fikk vi svar fra Jack Buser, som forklarer at det ikke er noen forskjell i hva slags kodek som brukes til de forskjellige enhetene. Han sier det heller kan skyldes at TV-en har mindre lag enn PC-en, eller at den ene strømmen valgte 4K og PC-en kun HD.

– Vi bruker VP9-kodeken, men i Stadias tilfelle gjør vi litt spesielle tilpasninger for å gjøre enkodingen superrask. Enkoderen følger fortsatt VP9s standardformat, så alle VP9-dekodere der ute vil kunne tolke videostrømmen. Men vår enkoder er spesielt optimalisert, noe som gjør den mye raskere.

Majd Bakar, VP og sjefsingeniør hos Google, ville visst også uttale seg om dette til oss, og sier de kan gjøre forsinkelse neglisjerbar ved å forutse hva spilleren gjør på skjermen før det faktisk skjer:

– Vi tror at om et år eller to har vi spill som kjører raskere og føles mer responsive ut i skyen enn de gjør lokalt, uansett hvor kraftig den lokale maskinen er. Vår plattform og infrastruktur tillater teknikk som skaper «tidsbuffere». Vi kan generere bilder på kortere tid enn det tar for konsoller og PC-er, og med vår maskinlæring har vi bygd modeller som kan forutse og generere innhold raskere.

Stadia-kontrolleren har en Assistant-knapp som ikke var aktivert enda. Tanken er at du skal kunne spørre taleassistenten om hjelp om du sitter fast i et spill, eller om du vil bytte spill.
Niklas Plikk, Tek.no

Vi fant også frem vår Google Pixel 3-mobil, som er en av de få mobilene som ved lansering kan brukes til Stadia. Både til PC og mobilen var vi nødt til å koble Stadia-kontrolleren til med kabel, men i fremtiden skal det fungere å gjøre dette trådløst. I tillegg skal det bli støtte for langt flere mobiler og ikke bare Googles egne.

På mobil ble faktisk resultatet bedre. Trolig fordi spillet strømmer i lavere oppløsning. Alt blir selvfølgelig mye mindre, men spillet virket raskt og responsivt. Så fort vi har et 5G-nett vi kan koble oss til, hvor forsinkelsen skal være omtrent like lav som på fastnettet vårt hjemme, kan dette bli enda morsommere.

Hva er veien videre?

Vi har bare prøvd Stadia i et par dager, og foreløpig har fokuset vært på den tekniske delen: Bildekvalitet, oppløsning og forsinkelse. Dette er kritiske grunnsteiner Stadia må ha på plass for at tjenesten skal kunne konkurrere med de etablerte konsollgigantene.

Men Stadia lover langt mer spennende ting enn bare høy oppløsning. Innovasjonen kommer i form av den sømløse byttingen fra TV-en til PC-en til mobilen. Eller Assistant-knappen på kontrolleren som skal kunne hjelpe deg videre hvis du sitter fast i et spill. Eller koblingen mot YouTube, hvor videotjenesten skal kunne fungere som en lobby for spillene du vil spille. Eller spillene som skal kunne dra nytte av Googles enorme servere og gi spillopplevelser man ikke kan lage på en stasjonær spillkonsoll.

Problemet er at nesten ingen av disse innovasjonene er klare på dag én. Joda, vi kan spille på PC-en eller mobilen, men i våre tester var ikke dette helt optimalt. Vi kan ikke snakke til kontrolleren og vi kan ikke starte spill via YouTube. Ingen spillutviklere har ennå åpnet opp for at du kan bli med i spillet ved å bare se på en YouTube-video, og det har heller ikke kommet et spill som byr på enorme onlinekamper med titusener av spillere samtidig, slik vi har hørt Stadia skal kunne by på.

Google har sagt at prisene for spill vil være sammenlignbart med konkurrentene, men de ville ikke utdype hva dette egentlig betyr. Basert på de første spillene virker det imidlertid som spill vil ligge på rundt 4-600 kroner.
Niklas Plikk, Tek.no

Når Stadia åpner 19. november er det bare 22 spill du kan kjøpe, og de fleste av disse finnes allerede på konkurrerende plattformer. Vi ble positivt overrasket over hvor lekkert Destiny 2 faktisk var å spille via Chromecast, og hvor godt styringen satt.

På dette punktet holdt Google løftet sitt. Men det er likevel begrenset hvor fantastisk det føles å spille et gammelt spill på en ny plattform, uansett hvor bra det fungerer.

Vi mener det er for tidlig å avgi en endelig dom om Stadia, og kommer heller tilbake med en fullverdig test når vi har fått prøvd Stadia ytterligere, og plattformen forhåpentligvis har modnet litt mer.

annonse

Les også