Til hovedinnhold
SniktittFaraday Future FF91

Utsatt, utsatt og utsatt: Nå lover de å levere bilen i april

Vi sjekket ut «sagnomsuste» Faraday Future FF91.

Faraday Future FF91 ble først lansert i 2017, med planlagt levering i 2018. Nå er det 2023, og nå er lansering satt til april.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Las Vegas/Tek.no: Faraday Future er et selskap vi har hørt om helt siden etableringen i 2014, og de har flere ganger vært på plass på CES-messen med ulike demonstrasjoner av både elbiler og teknologi.

Det California-baserte selskapet har imidlertid vært kraftig plaget av økonomiske problemer, og har flere ganger måttet kansellere planer om fabrikker og prosjekter som følge av manglende finansiering. Grunnlegger Jia Yueting erklærte seg personlig konkurs i 2019, og trådte samtidig ned fra rollen som toppsjef i Faraday Future.

Han ble erstattet av den tidligere sjefen i et annet elbilselskap som gikk dukken etter en rekke CES-opptredener, nemlig tidligere Byton-sjef Carsten Breitfeld. Breitfeld fikk så sparken i november 2022, etter at styret ikke var fornøyd med hans «performance» som sjef.

FF91 er en enorm bil. Her tilfeldig CES-besøkende for skala.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Direktørbil av den sjeldne typen

Produksjonsstart av modellen FF91 var opprinnelig planlagt så langt tilbake som i 2018, men selskapet har så langt altså ikke vært i stand til å få levert biler - til tross for at de hanket inn over 64.000 (gratis-)reservasjoner på halvannet døgn etter lanseringen i 2017. Nå er budskapet at biler skal forlate samlebåndet i april i år, om enn i relativt forsiktig skala.

300 biler er etter det vi blir fortalt målet, og det blir dermed en ganske eksklusiv bil for de som fortsatt har tro på Faraday Future-prosjektet og sikrer seg en.

Relativt eksklusiv er også prisen, som er sagt å være 250.000 dollar (rimelig nøyaktig 2,5 millioner kroner med dagens kurs) - en bil for «multimillionærer med flere kjøretøy», slik Faraday Future-representanten vi snakket med på messa beskrev det.

Forsetet er ikke akkurat hovedprioriteten i FF91, men både sjåføren og passasjeren bør ha det rimelig greit her.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Hva så med selve bilen, da? Den ser fortsatt identisk ut med det den gjorde i 2017. Dette er en ganske enorm crossover på 5,25 meter i lengde og med det som i alle fall ser ut som svært aerodynamiske linjer. Høyden er eksempelvis ikke mer enn 1,59 meter, som er lavere enn for eksempel Tesla Model Y og Audi Q8 e-tron.

Innvendig er det åpenbart at dette er en bil hvor eieren i hovedsak sitter i baksetet, altså har sjåfør. Bakseteplassen er limousine-aktig, med «lenestoler» du kan legge ned i det Faraday Future kaller «Zero Gravity»-posisjon. Vi kan skrive under på at dette nok er en rimelig behagelig plass å tilbringe et par timer på vei fra A til B.

Setene har for øvrig også både massasjefunksjon og ventilasjon, og mellom seteradene finner vi en svær «kinoskjerm» på 27 tommer, ikke ulik den man også kan få i BMWs i7 - som definitivt kan sies å være en konkurrent i direktørbilklassen.

Kun fire seter i FF91, men de to i baksetet bør i alle fall kunne ha en behagelig tur.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Skjermer overalt

Resten av kabinen er også rimelig skjermtung. Føreren har eksempelvis både headup-display, instrumentpanel og en stor infotainmentskjerm tilgjengelig, i tillegg til at alle dørene har hver sin klimastyringsskjerm innebygd.

Forsetepassasjeren har dessuten en egen 17-tommers skjerm tilgjengelig (som Faraday Future fortsatt kaller «industry first», men Porsche vil nok antageligvis ha et ord med i det laget).

Slik skal det se ut i «spa-modus» i baksetet.
Faraday Future

Et lite stikk mot Tesla kan det nok også kalles når Faraday Future er ivrige på å understreke at all essensiell kjøreinformasjon er forbeholdt headup-displayet og instrumentpanelet, og holdes unna infotainmentskjermen. I alle de fire setene er det for øvrig ansiktsgjenkjenning via innebygde kameraer, som skal sørge for at bilen kjenner deg igjen når du setter deg inn og justerer setet og andre innstillinger slik du vil ha dem.

Kameraer både foran og bak skal kjenne deg igjen når du setter deg inn.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Faraday Future-representanten vi snakket med på CES skisserte også hvordan du skulle kunne bli kjørt til flyplassen i Los Angeles i en slik bil, og umiddelbart bli gjenkjent når du trådte ut av flyet og inn i en ny FF91 i Frankfurt.

Bakseteplassen i bilen går for øvrig kraftig ut over bagasjerommet, som må sies å være ganske forsiktig for en såpass massiv bil. Den kraftig fallende taklinja gjør også at det nok også vil være utfordrende å laste inn store kofferter og liknende.

Bakseteskjermen måler 27 tommer, hakket mindre enn BMW i7s 34 tommer store og ultrabrede skjerm.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Gigantbatteri

Innvendig har FF91 et heftig batteri på 132 kilowattimer. WLTP-rekkevidde har vi ikke, men rekkevidden etter den strenge amerikanske EPA-standarden er oppgitt til 381 miles eller 613 kilometer. Til sammenlikning har en Tesla Model Y Long Range 330 miles eller 531 kilometer etter samme standard.

Tre motorer på 345 hestekrefter hver gir totale ytelser på elleville 1035 hestekrefter, og 0–100 skal gå unna på cirka 2,4 sekunder. Både motorsammensetningen og batteripakken er i praksis modulær, så i teorien vil det være mulig å lage en variant med én motor og 345 hestekrefter og en mindre batteripakke.

Batteriet består nemlig av «strenger» på 22 kilowattimer hver, så om man eksempelvis fjerner to får man en batteripakke på 88 kilowattimer, har Autocar tidligere beskrevet.

Bilen har også selvkjøring, men ambisjonene er foreløpig ikke større enn nivå 2,5, som i praksis er som de fleste andre noenlunde påkostede elbiler på veien i dag. Samtidig har FF91 et vell av sensorer som på sikt kan åpne for mer avansert selvkjøring, deriblant en lidar montert under en stor klump over frontruta.

Den er levert av selskapet Innovusion, og skal være i stand til å oppdage andre kjøretøy i bilens fartsretning på nesten 500 meters avstand. Fotgjengere og gjenstander i veien skal kunne oppdages 200 meter unna, og bilen har i tillegg 10 kameraer, 13 ulike radarer og 12 ultrasoniske sensorer.

Trenger fortsatt penger

Det største spørsmålet er selvfølgelig fortsatt om bilen noen gang vil bli noe av. Senest i november uttalte selskapet at de hadde «betydelig tvil» rundt egen evne til å bringe bilen til markedet. I desember var imidlertid optimismen tilbake, da de varslet at de hadde fått fingrene på ny finansiering og altså siktet ut april som den store lanseringsmåneden.

Store forbehold gjelder imidlertid fortsatt. Datoen er nemlig avhengig av at selskapet klarer å fremskaffe mellom 150 og 170 millioner dollar (1,5–1,7 milliarder kroner). I desember var kun 30 av disse millionene på plass. Med andre ord: Vi venter i spenning.

PS: Etter FF91 er planen etter sigende å utvikle og produsere en mindre og mer massemarkedsrettet SUV. Selskapet har pekt ut USA og Kina som sine hovedmarkeder, og tidligere sjef Breitfeld uttalte at Europa ikke var klare for elbiler - med unntak av lille Norge.

annonse