Tek.no

Sniktitt

Spiller for alvor på retrofølelsen

Rayvolts elsykler skiller seg fra mengden.

Vegar Jansen, Tek.no
9 Feb 2020 16:00

Oslo Fashion Center / Tek.no: Det skal innrømmes at vi her i Tek.no ikke er kjent for å løpe ned dørene under Oslo Fashion Week, men når vi først fikk en anledning til å se nærmere på elsyklene fra Rayvolt Bike, måtte vi jo gripe muligheten.

Hva elsykler har med mote å gjøre? Vel, mens både vanlige og elektriske sykler flest kan sies å være fornuftige på grensen til det traurige, snekrer spanske Rayvolt sammen noen pedaldoninger av en ganske annen verden. Sammenlignet med en del andre sykler, ser noen av disse ut som en million pesetas.

Her er det nemlig lagt stor vekt på detaljer, linjer og design. Poenget er åpenbart – disse elsyklene skal appellere mer til følelsene enn til fornuften. Og det virker. Sykler du noen meter på en av disse retromodellene, risikerer du både å pådra folk nakkestrekk og være nødt til å svare på en del spørsmål.

Les også
Dette bør du vite før du kjøper en elsykkel

Og hvorfor skulle du ikke være villig til det? Dette er uansett ikke elsykler for deg som har det for travelt eller er ute på treningstur. Her er kjøretøy for deg som vil ta deg frem på en smidig, miljøvennlig og passe eksponerende måte.

Ny i Norge

Dag Østby på en Rayvolt Cruzer.
Vegar Jansen, Tek.no

Det er ikke så merkelig dersom du ikke har hørt om Rayvolt tidligere. Her til lands er nemlig merket ganske så nytt, og det er først i disse dager at produktansvarlig Dag Østby og hans kompanjonger for alvor begynner å rulle ut varene.

I første omgang vil de være å finne i butikkene til Sykkelpikene, får vi vite. At de fleste Rayvolt-modellene så avgjort er «guttesykler» har heldigvis ikke noe å si for et slikt samarbeid.

Utover vårparten vil syklene trolig også være å finne på visse andre utsalgssteder – og de kan selvsagt bestilles på selskapets nettsider.

Fem modeller

I skrivende stund finnes det fem Rayvolt-modeller på det norske markedet – samtlige med en klassisk eller retro stil.

Rayvolt Cruzer.
Vegar Jansen, Tek.no

«Flaggskipet» i selskapets portefølje er Rayvolt Cruzer. Denne sykkelen skal være inspirert av klassiske amerikanske motorsykler, og har pedalene plassert på et sted som innbyr til en litt annerledes sykkelopplevelse.

Cruzer er stor og tung – den veier nesten 35 kilogram, så vi fant det greit å bruke «walk assist»-spaken til å hjelpe til å komme i gang. Sykkelen har nemlig ikke gir, så den kan virke litt seig de første meterne.

Samtidig skorter det egentlig ikke på krefter her. Cruzer har en motor som er utviklet av Rayvolt selv, og på papiret kan den dytte ut 1000 watt. Her i Norge er den nominelle effekten riktignok senket til de lovlige 250 watt, men over kortere perioder kan den levere mer.

Rayvolt-syklene har detaljer i metall og lær – og ekstrautstyr som hjelm, briller og lærvesker til den som ønsker å ta den helt ut.
Vegar Jansen, Tek.no

Samtlige Rayvolt-modeller har motoren på bakhjulet. Det gjør sykkelen litt baktung, men ellers har systemet en motorsensor som gir en relativt hurtig respons på tråkk. En like naturlig sykkelfølelse som med en god krankmotor får vi ikke, men det er fremdeles betraktelig bedre enn hos mange andre bak- og forhjulsdrevne elsykler.

Batteri og motor går for øvrig på 48 volts strømspenning. Standardbatteriet er på 504 wattimer (Wh), der Rayvolt oppgir en rekkevidde på «opptil» 60 kilometer. Har du stinn bankkonto, kan du kjøpe en oppgradering som dobler batterikapasiteten og rekkevidden.

Rayvolt Torino.
Vegar Jansen, Tek.no

Torino er Cruzers nære slektning – med samme teknologi, motor og batteritype.

Men den skiller seg også ut med en «okseform» som gir et ønske om å ikke kollidere slik at vi havner med ett bein på hver side av rammen. Ellers byr sykkelen på en mer oppreist kjørestilling enn Cruzer, og rent umiddelbart virker den også litt mer sprelsk å tråkke rundt på.

Programvaren Eiva kan kjøre på mobilen eller en dedikert enhet.
Vegar Jansen, Tek.no

Uansett har begge modeller tre tommer tykke 26-tommers hjul og hydrauliske skrivebremser både foran og bak. Med en såpass tunge sykler skulle det jo også bare mangle. Bremsesystemet skal i tillegg være regenerativt, som vi si at det skal kunne putte strøm tilbake på batteriet ved nedbremsing.

Alt det teknologiske med motor, bremser og mere til er det programvaren Eiva som tar seg av. Denne programvaren kan kjøres på en egen kjørecomputer eller på mobilen via en app. Begge deler kan da også monteres i en holder på styret, der enheten kan bli trådløst ladet.

Rayvolt Ambassador – rød og smekker med detaljer i gull.
Vegar Jansen, Tek.no

Ambassador er siste modell med Rayvolt-motor. Den er dog svakere, med 400 watt maks. I likhet med Cruzer og Torino har heller ikke Ambassador gir, men så veier den også mindre – «kun» 23 kilogram.

Men så er det prisen, da. Rayvolt Cruzer, Torino og Ambassador har en veiledende utsalgspris på 48 000 kroner. Nei, det er ikke pakkepris, men per stykk.

Gitt den jobben som er gått med når det gjelder design og detaljer, ser vi jo at Rayvolt vil ha betalt for jobben. Samtidig vil det nok sitte langt inne for en del mennesker å bla opp nærmere femti tusen for en elsykkel uten gir og kun fjæring i seter og dekk.

To «folkemodeller»

Sånn sett er det nok smart av Rayvolt å ha et par rimeligere modeller også: Beachin’ og Clubman. Disse to ligner også en del på hverandre, både utseendemessig og når det gjelder spesifikasjoner.

Rayvolt Clubman.
Vegar Jansen, Tek.no

Her har Rayvolt heller benyttet seg av en svakere 250 watts Bafang-motor med oppgitt dreiemoment på 40 Nm. Strømspenningen ligger her på 36 volt, og standardbatteriet er på 10 Ah, som gir oss 360 wattimer.

Lettere batteri og motor betyr at vi her snakker om en vekt på henholdsvis 28 og 25 kilogram for Beachin’ og Clubman. De har også en mer overkommelig prislapp: 26 500 kroner.

Disse syklene er også utstyrt med en mer tradisjonell kjørecomputer og -display, og har dessuten syv Shimano-gir. Det betyr at det ikke er så farlig at den er utstyrt med en svakere motor – her kan du jo gire ned i bakkene om det skulle bli for bratt.

Med fire tommers bredde har for øvrig Beachin’ de feteste dekkene i hele porteføljen.

Men enn så lenge er det en stund til vi er klare for strandlivet. Derfor satser vi på å kunne ta en mer grundig kikk på Rayvolts sykler – og diverse andre modeller – nærmere sommeren.

Les også
Kraftig vekst i elsykkelsalget
annonse

Les også