Til hovedinnhold

Finske Verge lanserer elektrisk «supermotorsykkel»

Verge TS Ultra er nyeste modell fra finske Verge Motorcycles - og klarer 0–100 på 2,5 sekunder.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Las Vegas/Tek.no: Elbilen har tatt av for fullt, i alle fall i Norge, mens den elektriske motorsykkelen fortsatt er i startfasen.

Her i Las Vegas lanserer det finske selskapet Verge Motorcycles sin tredje elmotorsykkelmodell, kalt TS Ultra - og spesifikasjonene bør være egnet til å gi selv de mest el-skeptiske litt vann i munnen.

Motor i bakhjulet er en variant som mange har lokket med i konsepter, men Verge gjorde det til virkelighet med sine TS-sykler.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

0–100 på 2,5 sekunder

Hør bare her:

201 hestekrefter og smått elleville 1200 newtonmeter dreiemoment, som skal gi 0–100 kilometer i timen på bare 2,5 sekunder.

Toppfarten er halsbrekkende 200 kilometer i timen, som gjør Verge TS Ultra til en av de raskeste elmotorsyklene i verden.

Amerikanske Lightning Motorcycles lager riktignok en modell som skal kunne gjøre 350 kilometer i timen, tross ellers relativt like spesifikasjoner med Verge-sykkelen.

Bremser fra velrenommerte Brembo må til for å gi stoppkraft til kreftene i TS Ultra.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

375 kilometer rekkevidde

Batteriet er på 21 kilowattimer, som skal gi en rekkevidde på inntil 375 kilometer. Sykkelen støtter også hurtiglading med CCS, og hurtiglading skal kunne unnagjøres på 25 minutter, selv om selskapet ikke spesifiserer akkurat hva det innebærer.

Motoren sitter ellers der felgen vanligvis ville sittet i bakhjulet, noe som frigjør plass i resten av skroget til batteriet. Batteriplasseringen skal også gi lavt tyngdepunkt og at sykkelen ligger meget godt på veien, ifølge selskapets representanter. Motorplasseringen gjør også at du slipper belter og andre deler som vanligvis er nødvendige i en motorsykkel, som også skal gjøre vedlikeholdsbehovet lavere.

I motsetning til selskapets øvrige modeller får du imidlertid bare plass til én person på TS Ultra, ikke to. Elektriske motorsykler har for øvrig ikke samme krav som til elbiler om at de må ha lydgeneratorer for å varsle folk om at de kommer når de kjører i lav hastighet, men Verge sier at de vil installere dem for deg om det kommer krav om det i fremtiden.

Ladeporten sitter foran setet. Under styret sitter en slags liten infotainmentskjerm som gir informasjon om fart, rekkevidde og liknende.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bygges i Estland

Motorsyklene til Verge bygges i Estland, og TS Ultra skal være klar for levering i fjerde kvartal 2023. Den fåes i hvit, rød, gul og grønn i tillegg til den svarte som ble vist frem på CES.

Verge-modellene er foreløpig tilgjengelige for salg i Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Italia og Spania, men Verge sier de vil utvide leveranseområdet sitt til hele EU og Storbritannia i starten av 2023. Det gjenstår å se om det også vil inkludere Norge. Så langt har Verge levert et hundretalls av sine øvrige to modeller.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

Prisen er satt til 45.000 euro pluss eventuelle moms og avgifter i landet du handler fra. I Norge er elektriske motorsykler i likhet med vanlige elbiler regnet som personkjøretøy, og har dermed også momsplikt fra og med 500.000 kroner.

Uten særlig tilleggsutstyr bør det derfor være mulig å kunne kjøpe motorsykkelen momsfritt om den skulle komme til Norge. Enova tilbyr attpåtil 25.000 kroner i støtte til kjøp av tunge elektriske motorsykler.

annonse