Til hovedinnhold

Viste frem sin første elektriske pickup

Kan lagre ting helt fra lasteplanet til «frunken».

Las Vegas/Tek.no: Elbiler har fått mye oppmerksomhet under årets CES-messe og har til og med fått sin egen helt nye messehall å boltre seg i. Her har også amerikanske RAM tatt med seg en flunkende ny, elektrisk RAM 1500.

Denne store pickupen har i mange år vært en krass konkurrent til Ford F150 og Chevrolet Silverado, og henger seg nå på med en elektrisk utgave av bilen.

Men før du får altfor høye forhåpninger: Bilen de har med seg til messen er bare et konsept enn så lenge. Og beskjeden lyder at selskapet ser for seg en ferdig modell i løpet av 2024.

Ole Henrik Johansen, Tek.no

Tøff å se på

Konseptbilen var et tydelig blikkfang for de besøkende på messen, der den sto på en roterende plattform. For Ram 1500 er en ganske så stor bil vi har med å gjøre, akkurat slik amerikanske pickuper pleier å være.

Men vi syns likevel at bilen har en tøff og strømlinjeformet design som gjør at den virker nettere enn for eksempel Fords F150 Lightning, uten at vi har noen konkrete mål på Dodgen å forholde oss til.

Fronten er lett gjenkjennelig RAM-utførelse, der selskapet har brukt mange likhetstrekk fra de vanlige, bensin- og dieseldrevne modellene sine.

En ting som også fanger mye oppmerksomhet er dørløsningen på bilen. Det er såkalt «suicide doors» der både for- og bakdører åpnes fra midten av bilen. Det er heller ingen B-stolpe, slik at kupeen er veldig åpen og romslig. Merk deg at bilen ikke har tradisjonelle sidespeil, men heller kameraer slik at du trolig år se sidespeilene i form av skjermen på innsiden av bilen. Hvorvidt dette blir beholdt i endelig utgave av bilen får vi imidlertid bare vente og se.

Vi får dessverre ikke sitte i bilen, men kan se at setene virker robuste og har tilsynelatende godt med sidestøtte. Vi merker oss at stolene sitter i en slags skinneløsning, og får beskjed om at det skal være enkelt å ta ut eller legge ned disse om man trenger mer plass til å frakte ting. Det skal nemlig være mulig å legge ting inn i kupeen via planet, og stikke disse hele veien til «frunken» på bilen. Vi kan så vidt skimte en åpning under dashbordet på bilen som fører frem til nettopp oppbevaringen foran i bilen.

Konseptbilen har i tillegg ikke en tradisjonell baklem som kan legges ned, men i stedet er baklemmen på bilen delt i to og kan åpnes sideveis som vanlige dører.

Sideveggene i plankassen er store, og på spørsmål om Dodge har tenkt å ga oppbevaring over hjulbuene i denne bilen, er svaret at det er en løsning de vurderer.

Smart ladeløsning

Dodge sier ingenting om effekten eller batteristørrelsen i bilen, annet enn konseptbilen skal være i kjørbar stand. Men skal bilen henge med konkurrentene sine fra Ford og Chevrolet, er det nokså sikkert å anta at det blir plenty med hestekrefter i bilen når den kommer seg videre til produksjonsstatus.

Selve rammen til bilen står ved siden av, og viser altså hvordan batteripakken, hjulopphenget og motorene er satt sammen til en komplett drivlinje. Men i fronten av rammen ser vi også noe interessant.

For her stikker det ut en plate med en rekke kontaktpunkter på. Og de samme punktene finner vi igjen på ladestasjonen som er montert like i nærheten.

Tanken er nemlig at du skal kunne kjøre bilen inn og parkere den slik at denne platen kan lade bilen trådløst. En slags ladestasjon du kjører på, akkurat som robotklipperne gjør det. En interessant løsning som blir spennende å se om blir en realitet eller ei.

Skal kunne ta seg frem og trekke tungt

For mange er en pickup et arbeidsverktøy som må kunne trekke med seg store hengere og annet utstyr.

På konsept-utgaven av Ram 1500 ser vi ingen tauekrok, men selskapets representant bekrefter at dette vil være på plass når en mer ferdig, salgbar utgave står ferdig.

Når vi ser på understellet som står ved siden av bilen så er det heller ingen tvil om at dette blir en bil som skal kunne trekke på alle fire hjulene. Og det er jo nærmeste en selvfølge for en pickup. Dette er jo en bil som skal kunne takle utfordrende underlag og ha god fremkommelighet.

Vi merker oss også at fremhjulet står plassert kanskje nære fronten av bilen, altså vil du trolig kunne ta deg opp ganske bratte motbakker uten at fronten «subber» i bakken.

Som nevnt så bil denne bilen trolig se flere endringer innen den blir en ferdig modell som kommer for salg. Ram bekrefter at de prøver seg frem med flere ulike løsninger på denne modellen.

Det blir likevel spennende å se hvordan denne bilen blir når den etter hvert står ferdig, og ikke minst om den blir å finne på norsk jord eller ei.

annonse