Tek.no

Sniktitt

Nå er prisen på BYDs svære el-SUV klar

Vi fikk ta en kikk på BYD Tang - som får tilhengerfeste og splitter nye batterier.

Tang blir den første elbilen ut fra kinesiske BYD i Norge. Den er en stor SUV med lang rekkevidde og masse plass.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
30 Juni 2020 17:37

599.900 kroner inkludert levering blir prisen på den kommende el-SUV-en BYD Tang, varslet importør RSA på et pressemøte i dag.

Prisen inkluderer den såkalte Executive-pakken på bilen, som blant annet inkluderer soltak, skinninteriør, 22-tommers aluminiumsfelger, elektrisk bakluke og 360-graders parkeringskamera.

Dette er foreløpig den eneste versjonen RSA vil importere, og prisen gjør at bilen plasserer seg noe under hovedkonkurrentene Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar i-Pace om vi tar det inkluderte utstyret med i betraktningen.

Vil selge gjennom forhandlere

Muligheten for å bestille bilen åpner i dag, med levering i første kvartal 2021, fortalte RSA-sjef Frank Dunvold. I motsetning til andre kinesiske biler vil Tang hovedsaklig selges gjennom et tradisjonelt forhandlernett, som inkluderer RSAs egne RSA Bil-forhandlere og et knippe andre.

– Vi tror selvfølgelig på internett, men vi er litt «old-school» og tror kundene ønsker å ha kontakt med en forhandler både når det gjelder salg og service. Vi jakter også flere nye forhandlere, og kanskje spesielt forhandlere som ikke allerede har elbiler i sin portefølje, sa Dunvold.

I skrivende stund er det totalt 20 forhandlere landet rundt som vil selge BYD, men RSA tror dette vil øke til nærmere 50 de neste månedene.

BYD Tang er en del av BYDs såkalte dynasti-serie, og er oppkalt etter Tang-dynastiet. BYDs øvrige elbiler har liknende navn, som Song og Han.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Ny batteriteknologi

Grunnen til at det vil ta så lang tid som over nyttår før Tang dukker opp i Norge er hovedsaklig at RSA ønsket å vente til de kunne få biler med BYDs nye «Blade»-batteriteknologi.

BYDs «Blade»-batteri.
BYD

Det betyr at battericellene produseres som små «planker» og så stables bortover i batteriet celle for celle, i stedet for å settes sammen i moduler. Celleplankene fungerer i seg selv som strukturelle bjelker i batteriet, noe som gjør batteriet mindre komplisert. Det skal blant annet gjøre batteriene billigere i produksjon og ikke minst at de tar mindre plass innvendig - rundt 50 prosent, ifølge BYD. I tillegg sparer man noe vekt, og batteriene vil ikke inneholde det etisk problematiske kobolt-mineralet, kun litium, jern og fosfat.

Det skal også være betydelig sikrere ved at risikoen for såkalt «thermal runaway» og påfølgende brann om batteriet blir skadet i praksis er eliminert. I BYDs egen test hvor de stakk hull på batteriet økte ikke temperaturen til mer enn 50–60 grader. RSA hevder også at blade-batteriet skal være betydelig mer effektivt i kalde temperaturer, men de har foreløpig ingen konkrete tall å melde.

BYD Tang får en stor skjerm i midtkonsollen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Uklar rekkevidde

Blade-teknikken gjør også at det foreløpig ikke er helt klart hvor stort batteriet på den versjonen av Tang som skal leveres i Norge vil bli, annet enn at det blir noe mer enn de 82,8 kilowattimene bilen har i dag. RSA selv anslår rundt 86 kWh, men presiserer at det tallet foreløpig ikke er offisielt.

Endelig rekkevidde er dermed heller ikke klar, men versjonen med dagens batteri har en rekkevidde etter den gamle NEDC-standarden på 500 kilometer.

Audi opererer til sammenlikning med en rekke ulike rekkeviddeindikasjoner for sine e-tron-modeller, men e-tron 55 Advanced Business har for eksempel oppgitt 393 kilometer, e-tron 50 Advanced Business 303 kilometer. Mercedes-Benz EQC har mellom 374 og 417 kilometer og Jaguar i-Pace mellom 415 og 470 kilometer.

Hurtigladeeffekten for Tang med nytt batteri er heller ikke klar, men hurtiglading fra 30 til 80 prosent skal ta rundt 30 minutter, som betyr at den vil klare mer enn dagens modell, som kan håndtere 60 kilowatt.

I motsetning til Kina-versjonen vil også versjonen som leveres i Norge komme med CCS-lading og type 2, som kombineres i én og samme port. Kina-versjonen har AC- og DC-lading på hver sin side av bilen.

BYD Tang er en romslig bil, også for passasjerene bak.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

En stor og romslig bil

BYD Tang måler 4,87 meter lang, altså tre skarve centimeter kortere enn Audis meget populære e-tron. Tang er imidlertid en god del høyere, som nok gir et mer luftig inntrykk innvendig. Den er ellers 14 centimeter lengre enn Mercedes-Benz EQC og 19 centimeter lengre enn Jaguar i-Pace.

Til glede for norske kunder kommer nok også at Tang får mulighet for hengerfeste som kan trekke 1.410 kg, selv om det er noe mindre enn både e-tron og Mercedes-Benz EQC (begge 1.800 kg).

Tang-versjonen som kommer til Norge har firehjulsdrift, og motorkraften er oppgitt til totalt 360 kilowatt eller 489 hestekrefter. 0–100 skal gå unna på 4,6 sekunder, som må sies å være ganske kjapt for en bil på nesten 2,3 tonn. Det er for øvrig akkurat det samme som Teslas «vanlige» Model X, mens Performance-varianten der bringer 0–100 ned i 2,8 sekunder - riktignok i en bil som koster godt over millionen.

Stein Jarle Olsen, Tek.no

RSA hadde med seg Tang på pressearrangementet i Oslo, en bil de sier de har testet rundt omkring i Norge helt siden i fjor høst. Den er nærmest en overraskende stor bil, og den ekstra høyden versus for eksempel e-tron gjør den definitivt til mer av en SUV og mindre av en typisk crossover. De svære 22-tommerne av noen felger BYD har valgt bidrar naturligvis også, og det må nevnes at Tang har Brembo-bremser både foran og bak.

Innvendig er den meget luftig, og undertegnede på 183 centimeter har ingen problemer med å sitte fullt oppreist i baksetet. Materialbruken gir dessuten relativt høy luksusfølelse. Her er det skinn, imitert tre og detaljer som tilsier en bil som koster betydelig mer enn det den faktisk gjør.

Bakseter på skinner

En litt interessant detalj er at baksetene står på skinner, og kan dermed flyttes noen titalls centimeter om du skulle ha behov for ekstra bagasjeplass. Denne er for øvrig oppgitt til 940 liter, men det antar vi er med baksetene skjøvet så langt frem som det går. Et lite rom under gulvet gir også plass til kabler og annet småtteri. Med setene nedfelt er plassen angitt til 1.655 liter, og tilsvarende spesifikasjoner for e-tron er for øvrig 605 og 1.755 liter.

En annen artig funksjon er at Tang har en Tesla-aktig stor skjerm i midtkonsollen, og her kan du faktisk velge om du vil ha den i landskaps- eller portrettmodus. En liten motor snur nemlig skjermen om du ønsker det.

Skjermen kan snus i portrettmodus.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen støtter inntil nivå 2-selvkjøring, som i praksis betyr at den kan kjøre seg selv på motorveien ved hjelp av adaptiv cruisekontroll og filholder. Den har også systemer som automatisk nødbrems og skiltgjenkjenning.

Bilen vil være tilkoblet nett, men den endelige løsningen er foreløpig ikke valgt, opplyser RSA. På spørsmål fra Tek om personvernspørsmålene rundt en kinesisk bil svarer RSA-sjef Dunvold at de forholder seg til BYD som et internasjonalt selskap og at han ikke ser noen personvernmessige problemer med bilen.

– Jeg tviler på at de kommer til å sitte i Shenzhen og følge med på hvor du kjører, legger han litt fleipete til.

RSA-sjef Frank Dunvold.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Flere BYD-biler

RSA sier de har sikret seg rundt 1.500 biler av produksjonen i november og desember.

BYDs europasjef Isbrand Ho kunne ikke være med på arrangementet som følge av coronapandemien, men fortalte på videolink at de ønsker å teste det norske markedet fordi Norge er det mest avanserte elbilmarkedet i Europa, og at nordmenn er «rasjonelle og praktiske med lavere merkelojalitet» enn en del andre.

Spørsmålet er vel bare om ikke 600.000 kroner begynner å bli så mye penger at folk heller velger «trygt» og tradisjonelt i form av Audi, Mercedes, Jaguar eller selv Tesla. Vi vil tro viljen til å velge et mer ukjent merke er større i den laveste prisklassen, hvor det kanskje er tydeligere at du får mer for pengene hos eksempelvis MG.

RSA kommer i tillegg til Tang til å importere nyttekjøretøy fra BYD, først varebilen eTP3 og deretter større modeller på 7,5 og 19 tonn. eTP3 kommer til å koste 324.900 kroner før Enova-støtte på 50.000 kroner og skal være tilgjengelig senere i år.

Se flere bilder i galleriet under og sammenlikning mot e-tron, EQC og i-Pace under det.

annonse

Les også