Tek.no

Sniktitt

Vi fikk se nærmere på Lexus-elbilen UX300e

Og rekkeviddemålet er klart.

Lexus UX300e
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
20 Jan 2020 18:00

Amsterdam / Tek.no: Toyotas første forsøk på en elbil i Europa er underbruket Lexus’ UX300e. Den er basert på hybriden UX250, og er i praksis en ombygget fossilbil.

Det har imidlertid også en noe positiv konsekvens sammenliknet med UX250, og det er at den elektriske drivlinja tar mindre plass, noe som gjør at bagasjerommet på UX300e faktisk er litt større enn på hybridsøsteren (367 mot 320 liter).

Døråpningen bak er noe trang.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

300 kilometer rekkevidde

Bilen kommer med et batteri på 54 kilowattimer, og Lexus offentliggjør nå at det skal gi en WLTP-rekkevidde på over 300 kilometer. Tidligere hadde de kun offentliggjort rekkevidden etter den gamle og snille NEDC-standarden, hvor bilen skulle klare noe over 400 kilometer.

Med en pris på rundt 400.000 kroner for utstyrsnivå Premium, som er det Lexus i Norge forventer å selge flest av, plasserer UX300e seg en god del over biler det er naturlig å sammenlikne med, enten det er på grunn av batteristørrelsen eller størrelsen på selve bilen.

En fullstendig topputstyrt Hyundai Kona koster for eksempel 385.000 kroner. Den har et batteri på 64 kWh og fra og med mars 2020 kommer den med nye dekk som gir en WLTP-rekkevidde på inntil 484 kilometer.

Lexus-bilen har ellers en motor på 150 kilowatt (204 hestekrefter) og maksimalt dreiemoment på 300 Nm. 0–100 kilometer i timen skal gå unna på 7,5 sekunder, og bilen er forhjulsdrevet.

Lexus sier ellers at målet er å være klasseledende på effektivitet, blant annet ved å ta i bruk komponenter og kunnskap fra selskapets hybrider.

Førermiljøet i UX300e.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Batteriet stikker ut under

Ombyggingen fra hybridvarianten er ganske tydelig allerede fra utsiden av bilen. Om du bøyer deg ned ser du for eksempel tydelig at batteripakken stikker litt ut under bilen – sannsynligvis et grep som er gjort for å i det hele tatt få plass til et såpass stort batteri i en bil som ikke eksplisitt var ment for det.

Batteriet skal imidlertid gi bilen et meget lavt tyngdepunkt og ikke minst gjøre den ti prosent stivere enn hybriden. Lexus fremhever også at de har tatt mange grep for å redusere støynivået i kabinen mest mulig, og det er nok også her hovedargumentet for UX300e ligger: Støynivå og kjørekomfort, i tillegg til kvalitet og «Lexus-opplevelsen» både i kjøpsprosessen, på service og liknende.

Lexus vant jo kundeundersøkelsen Autoindex i 2019, både totalt og samtlige (!) underkategorier, og håper åpenbart det skal friste kunder også til elbilen.

Baksetet har greit med plass i høyden, men er trangere i bredden og til beina. Koppholder er kjekt.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Innvendig er den stilren og uten de helt store fiksfakseriene. Du finner knapper og knotter for de fleste funksjonene, med en middels stor skjerm i midtkonsollen. En tilhørende app gir tilgang til ladestyring og fjernstyring av klima og varme.

Blå skinnseter er en artig detalj, og det er faktisk ganske god plass i høyden i baksetet. Undertegnede (183 cm) kunne sitte fullt oppreist og bakoverlent, som er en sjeldenhet på disse relativt kompakte SUV-ene med store batterier i gulvet. Beinplassen var likevel ikke allverden, og det skal nok svært godt gjøres å sitte komfortabelt om det er tre voksne i bredden bak.

Bilen skal være på markedet i fjerde kvartal i år, og Lexus har sagt at de minst skal klare å levere 1.000 biler til norske kunder før utgangen av 2020.

Her er noen flere bilder:

Voldsom konseptbil

Lexus hadde også med seg konseptbilen LF-30, som først ble presentert på bilmessen i Tokyo, til Amsterdam. Denne er ment å gi en indikasjon på Lexus’ designretning frem mot 2030, og Lexus ser for seg at den vil bruke solid state-batterier, ha støtte for trådløs hurtiglading (inntil 150 kW) og være fullstendig selvkjørende.

Lexus LF-30.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

LF-30 har én motor i hvert hjul, og skal kunne være både for-, bak- og firehjulsdrevet etter ønske og behov. Med dagens teknologi ser Lexus for seg å kunne dytte inn et batteri på 110 kilowattimer, som skal gi 500 kilometer «cruising»-rekkevidde.

De fire motorene yter totalt 400 kilowatt (544 hestekrefter) og 700 Nm dreiemoment, og det skal gi 0–100 kilometer i timen på 3,8 sekunder.

Se mer i videoen under:

annonse

Les også