Til hovedinnhold

Hva med en automatisk snøfreser neste vinter?

Yarbo er hageroboten som skal kunne jobbe hele året.

Yarbo

Las Vegas/Tek.no: Vi nordmenn er godt vant med årstider, og enhver hageeier vet å ha en velfylt redskapsbod med robotklipper, løvblåser og kanskje en snøfreser om du ikke bor skikkelig vestpå.

USA-baserte Yarbo tenker på sin side at en robot kan brukes til langt mer enn å klippe noen gresstrå på sommeren. De har derfor utviklet en kraftig modulær hagerobot med beltedrift, som etter planen skal være klar for dyst til neste vintersesong.

3-i-1-robot

For enkelhets skyld heter også roboten Yarbo, og poenget er at denne vil kunne pares med forskjellig utstyr etter behov. For nettopp vintersesongen vil den kunne brukes med en snøfresermodul, mens en klippemodul kan sørge for å holde gresset i sjakk når snøen har smeltet. På høsten, eller når du egentlig har behov for det, kan den også bruke en blåsemodul for å få unna løv og annet rask som samler seg opp.

Yarbo-roboten med snøfresermodul.
Vegar Jansen / Tek.no
Løvblåsermodulen ser slik ut. Her får vi også et glimt av fjernkontrollen.
Vegar Jansen / Tek.no

Slik bruk vil i så fall kreve greit med både krefter og kontroll. Sistnevnte skal i teorien radar og kameraer ta seg av, mens RTK-GPS skal klare å styre doningen uten behov for «fyrtårn» eller å grave ned kabler i bakken.

Yarbo kaller sin proprietære styringsteknologi for PPVS – precise positioning vision system, og dette skal være godt nok for «centimeterpresisjon». I tillegg skal den altså kunne oppdage objekter i kjørebanen og automatisk navigere utenom – som jo er en fordel med en selvgående sak. En snøfreser kan jo også gjøre virkelig skade dersom den kjører på noe den ikke bør treffe.

Vi må også nevne at roboten skal klare stigninger på inntil 36 prosent som snøfreser eller hele 68 prosent som gressklipper eller blåser, mens hastigheten oppgis til 0,3 meter per sekund på snø og 0,4 meter per sekund på tørt underlag. (1,08 og 1,44 km/t).

Yarbo har gummibelter, noe som gjør at den i teorien vil ha et bra grep mot de fleste underlag. Beltene vil også fordele vekten ganske godt.
Vegar Jansen / Tek.no

Ellers fungerer Yarbo-roboten akkurat som du kan tenke deg. Den kan programmeres med en app eller styres med en fjernkontroll, mens et ti kilo tungt 36-volts batteri på 38,4 Ah driver doningen. Når den begynner å få lite strøm, skal den kunne finne veien til en plate hvor den kan lades trådløst. Og ja, den skal visstnok fint kunne lade i temperaturer ned mot 30 kuldegrader.

Ifølge spesifikasjonene ligger driftstiden fra et fulladet batteri på rundt 90 minutter med snørydding, 120 minutter med plenklipping og 50 minutter med løvblåsing.

Batteriet kan sågar tas ut av roboten og brukes i en «power station» som for eksempel kan drive diverse elektronikk på campingturen.

Skal leveres i 2023

Messegulvet på CES egner seg dårlig til å demonstrere snørydding, og selv midt på vinteren er ikke akkurat Las Vegas kjent for å være et spesielt kjølig sted. Dette betyr at vi dessverre ikke fikk se Yarbo i aksjon, med unntak av på noen videoklipp.

Med lite snø i Las Vegas måtte vi ta til takke med snørydding på skjerm.
Vegar Jansen / Tek.no

I tillegg har vi den detaljen at roboten fremdeles er på prototypestadiet. Ifølge Yarbos representanter skal den dog være klar for dyst en eller gang i løpet av året, mens selskapets nettsider sier at alle som forhåndsbestiller vil få den tilsendt mot slutten av oktober.

Samtidig må man visst beregne mellom 40 og 50 dagers leveringstid, så da må du i så fall håpe på at vintersesongen ikke starter sånn skikkelig før på nyåret. Saken er nemlig at doningen skal sendes fra Kina der den vil produseres, og Yarbo-roboten er ikke akkurat noen lettvekter.

Yarbo som gressklipper. Her står den også på ladeplaten.
Vegar Jansen / Tek.no

Ifølge spesifikasjonene vil den veie inn på heftige 65 kilogram med snøfresermodul og batteri, mens klippe- og blåsemodul vil gi en vekt på henholdsvis 55 og 50 kilo.

Og prisen? Tja, det spørs hvilke moduler du ønsker å få den tilsendt med. For full pakke snakker vi om nærmere 7000 dollar eller 70.000 kroner. Som en ren snøfreser kommer den på nærmere 50.000 kroner.

Her går det for øvrig an å få en del rabatt ved å betale noe eller fullt beløp ved forhåndsbestilling, men ettersom produktet hverken er ferdig eller spesielt god utprøvd tenker vi at det er best å se an hvordan Yarbo vil fungere i praksis før man bruker masse penger på noe slikt.

Listen over potensielle problemer er lang, og inkluderer alt fra trøbbel med kulde og is til grep i stigninger og vekt. Sommerlig bruk kan også by på utfordringer – selv med gummibelter er vi usikre på hvor skånsom den vil være mot plenen.

Store planer

Yarbos superdokk.
Yarbo

Foruten å bruke roboten til å fikse biffen med gress, løv og snø, ser Yarbo for seg at man i fremtiden vil kunne bruke den på flere måter, som for eksempel med en modul som gjør den om til en plog eller en feiemaskin. Eller hvorfor ikke bruke den til å trekke diverse redskap?

I tillegg har vi altså dette med batteriet som skal kunne brukes til å lade eller drive diverse elektronikk, for ikke å glemme at Yarbo har designet en «superdokk» som skal kunne huse alle de forskjellige modulene og la den automatisk bytte mellom alle disse.

Planene er det altså lite å si på. Spørsmålet er hvor godt roboten faktisk vil fungere. Svaret får vi forhåpentligvis mot slutten av året.

annonse