Tek.no

Sniktitt Sony HMZ-T3W

Slik ser du film i 750 tommer

Har Sony klart å knekke koden for skjermvisir?

Ole Henrik Johansen / Hardware.no
Ole Henrik Johansen
9 Mai 2014 19:00

Utstyr for virtuell virkelighet er et fenomen som har dukket opp i teknologiverden med jevne mellomrom, uten at det har slått skikkelig an. Opp gjennom historien har vi sett en rekke forsøk på å få oss til å oppleve alt fra spill til film via briller og hjelmer, som har variert i form og fasong.

Sensorama, verdens antatt første forsøk på å lage virtuell virkelighet. .Foto: Sensorama

Spoler vi tilbake til starten av 60-tallet, begynner Morton Heilig å komme i havn med sin første prototype, Sensorama, som ved hjelp av hele fire forskjellige dimensjoner skulle sluke deg inn i en helt ny opplevelse. Her ble du servert stereoskopiske bilder, samtidig som vær og vind slo mot deg i takt med det som vistes på skjermen. Denne maskinen var antagelig vel forut for sin tid, men ingen investorer så den gang potensialet til denne oppfinnelsen, og prosjektet endte opp som kun en prototype.

Frem til i dag har det vært gjort flere forsøk på å skape noe som kunne slå an. Noen av de mest kjente forsøkene finner vi i spill-industrien, der både Sega og ikke minst Nintendo på midten av 90-tallet viste frem sine prototyper. Til slutt skulle det kun bli sistnevnte som brakte prototypen videre til produksjonsbåndene, men resultatet ble et mildt sagt labert salg – en skikkelig flopp.

Slik så Toshibas VR-forsøk ut i 2006.Foto: Flickr/ Imbrettjackson

Toshiba prøvde seg også med en hjelm i 2006, som fikk selv NASA sine romhjelmer til å se pysete ut. Selskapets løsning var å plassere en projektor inne i den enorme kula, som sendte bildet mot en 16 tommer stor skjerm i fronten. Det ble den gang spådd av selskapet selv at teknologien skulle ta verden med storm, men det skulle vise seg at det var langt smidigere modeller som skulle vekke folkets interesse til live igjen – noen år senere.

Oculus Rift slår ned som et lyn

Vi skulle rekke å komme til starten av 2013 før neste interessante prototype kom i offentlighetens søkelys, i form av et produkt som ble et av de store samtaleemnene på CES-messen i Las Vegas i januar samme år. Her hadde nemlig et selskap ved navn Oculus slått opp en stand, hvor de viste frem sin nye prototype – Rift.

Ved hjelp av nyere teknologi lagde de en type «skibrille» som du spente fast rundt hodet. Foran øynene dine fikk du servert et bilde ved hjelp av en todelt intern skjerm, og hvert øye hadde en egen linse som vrengte bildet for å få det til å se mer realistisk ut.

Oculus Rift ble en store snakkisen på CES 2013.Foto: Jørgen Elton Nilsen, Hardware.no

Enn så lenge har heller ikke Oculus sluppet noe forbrukerutgave av sine VR-briller, men de er allerede i gang med å utvikle en forbedret utgave, som skal ta seg av problemer som at du blant annet blir uvel av å bruke brillene over tid. Den nye versjonen fikk mye oppmerksomhet under årets utgave av CES-messen, men denne gangen var de ikke alene om å vise frem løsninger for virtuell virkelighet.

Les også:
Slik ble vårt aller første møte med Oculus Rift »

Sony vil ha sin del av kaken

For også japanske Sony har kastet seg inn i kampen om hvem som skal skal komme med neste generasjon med virtuelle briller. I senere tid har selskapets nye prototype som har fått navnet Morpheus blitt avduket, og denne er en direkte utfordrer til Rift. Med en tilsvarende opplevelse skal du også med disse VR-brillene leve deg inn i spillet du spiller, og få «kjenne» bevegelsene på kroppen.

Men allerede på CES-messen i januar fikk altså vi et møte med en annen godsak fra Sony. Dette er et ganske annerledes alternativ, som vi tipper i alle fall kan gi deg en forsmak på hva du har i vente med Morpheus, og navnet er HMZ-T3W.

Nå har vi også fått inn et eksemplar av disse brillene til redaksjonen, og de er tiltenkt flere eksperimenter og en full test etter hvert. Selv om denne modellen ikke faller helt under den samme sjangeren som Morpheus og Rift, er også dette en form for «skjermvisir» – og de er straks tilgjengelig i norske butikkhyller.

Gir deg 750-tommers stor opplevelse

Vi kan ikke kalle HMZ-T3W en fullverdig VR-brille, men noen av bruksområdene lar deg allikevel ta steget inn på samme arena som både Rift og Morpheus skal kjempe om.

De to OLED-skjermene gir deg en følelse av å se på et bildet som tilsvarer 750 tommer på 20 meters avstand. (Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no)

Produktet er i utgangspunktet to små OLED-skjermer som er forent under samme tak, og har en oppløsning på 1280 x 720 punkter hver. Med dette skjermvisiret på hodet vil du få en opplevd størrelse på bildet som tilsvarer en 750 tommer stor skjerm på 20 meters hold. Siden det er snakk om to skjermer kan du dessuten se innhold i både to og tre dimensjoner.

Noe av det spesielle med denne modellen er at den er trådløs, og kan overføre innhold i HD-kvalitet, dog under forutsetning at du må ha en kabel fra selve skjermvisiret og inn i en batteripakke som du må ha på deg. I denne batteripakken kan du koble til enheter via blant annet HDMI, og den skal ha nok batterikraft til å holde brillene med strøm i rundt tre timer.

Skal kunne brukes til spill

HMZ-T3W er en fremviser som viser deg signalet du gir den, og selv om du i enkelte programmer kan vri på hodet for å «snu på kameraet» er bildet helt tydelig foran deg – og ikke «rundt» hele synsfeltet ditt, slik som vi er godt vant med fra Oculus Rift. Allikevel sier Sony i sin reklame av produktet at det nye skjermvisiret vil være er et yndet produkt for aktive spillere.

Samtidig er det også et produkt som gjør seg når du skal ut og reise. Ved å ta i bruk skjermvisiret på flyet kan du selv bestemme hva du ønsker å se på, i stedet for å belage deg på flyselskapets foretrukne filmer, samtidig som du slipper å være plaget med at det sitter et fyrtårn av en person foran deg som stenger for sikten til nærmeste skjerm i taket. Skal du på langtur sammen med noen som vil sove, og du selv foretrekker å se film, vil du også kunne gjøre det uten å lyse opp en mørklagt kabin.

Dette visiret skal også være ment som en fremviser av film i stuen din. Siden det er mulig å overføre innhold fra for eksempel en Blu-ray-spiller til brillene via en egen sendeboks, som du kobler til avspilleren, kan du altså sette deg ned i godstolen å se film trådløst. Særlig sosialt blir det dog neppe, men bor du på en liten hybel vil HMZ-T3W i alle fall ta opp mindre plass enn en diger flatskjerm.

Litt styr å komme i gang med

Her er alt som følger med i esken.Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no

HMZ-T3W leveres med alt tilbehøret du kommer til å trenge. Pass på når du pakker den ut, for det er blant annet noen små klips for å holde på plass ledninger som ligger innimellom de større komponentene.

Selve skjermvisiret er meget lett, og består av en hovedkomponent som du setter foran ansiktet. Ved hjelp av to remmer fester du enheten til hodet, samt at det i tillegg er en pute som skal hvile enheten mot pannen din.

Du må belage deg på å prøve og feile litt i starten, før du finner en justering som gjør at brillene henger i riktig posisjon. Spesielt er det litt utfordring i å få de myke gummibremene, som skal festes over og under brillen, til å sitte skikkelig. Disse skal hindre at uønsket lys trenger seg inn. Samtidig må du også gjøre noen tilpasninger før du får plassert noen av klipsene slik at ledningene ut fra skjermvisiret ikke henger i veien.

Helt annerledes opplevelse

Bremmene oppe og nede kan være vanskelig å få til å sitte skikkelig. Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no

Fra før av har vi den første utviklerversjonen av Oculus Rift liggende, og det blir naturlig å sammenligne opplevelsen disse to ulike teknologiene gir deg, selv om de ikke kan settes i samme bås.

Det første som slår oss er hvor annerledes opplevelse vi får. Med Rift slukes du opp av bildet på et vis, mens HMZ-T3W gir deg en følelse av å sitte i Colosseum.

Bildet du ser på er så bredt at det dekker omtrent hele synsfeltet ditt, men allikevel får du det hele litt på avstand. Instinktivt snur vi på hodet, men til forskjell fra Rift, kan du ikke til enhver tid «snu» deg rundt i omgivelsene med skjermvisiret fra Sony.

Det som virkelig overrasker oss er hvor mye bedre bildekvalitet du får med HMZ-T3W. Her er det på ingen måte snakk om å kunne telle piksler i bildet, slik du kan gjøre med Rift-en, til tross for den beskjedne oppløsningen. Dog er det viktig å påpeke at du må ta deg tiden det tar med å stille inn visiret skikkelig, både plassering på hodet, men også avstanden mellom linsene. Justerer du det ene eller begge øynene litt feil, kan du fort få ubehag når du bruker skjermvisiret, samtidig som skarpheten blir helt borte.

I farten testet vi å kjøre brillene både trådløst og med kabel, og den trådløse overføringen fungerer utmerket uten at det blir noe stopp i bildene ved filmvisning.

Blir et nisjeprodukt for folk flest

Det følger med ørepropper av god kvalitet. (Foto: Ole Henrik Johansen / Hardware.no)

Her på bruket er det naturlig nok et flertall som er meget interessert i teknologi, og både Oculus Rift og HMZ-T3W har skapt stor interesse – til tider nærmest køtilstander inn på testlabben.

Spørsmålet blir om dette er et produkt som vil fatte interesse hos den vanlige mannen i gata. Vi er ikke så overbevist, i alle fall ikke «rett ut av boksen».

Sony er på riktig vei med dette produktet, for skjermvisiret er lett og enkelt å bruke når du først har fått det justert riktig. Bildekvaliteten er det lite å si noe på, den er faktisk imponerende god med tanke på oppløsningen som brukes.

Allikevel tror vi det er begrenset hvem som kommer til å kjøpe disse. Folk som er mye på farten, og ukentlig sitter flere tusen meter over havet i et fly, vil nok kunne ha svært stor glede av å bruke et slikt skjermvisir. Men dette er ikke et produkt som gjør seg som en sosial greie, snarere tvert imot.

Samtidig er prislappen på produktet avskrekkende for de fleste av oss. Å betale over 10 000 kroner for et slikt produkt, mange ganger mer enn prisen på et av de oppdaterte Rift-settene for utviklere, gjør at det ikke lenger er en «kul» ting man kjøper for å ta frem og more seg med en gang i blant.

Som en teknologi-interessert er dette dog et produkt som lokker. Dagens skjermteknologi gjør at dette produktet begynner å bli såpass bra at du kan bytte ut TV-en din, og vi må ærlig innrømme at vi lot oss rive med av opplevelsen av å ha en skikkelig enorm skjerm lett tilgjengelig – og brått hadde vi sett en helt film uten å tenke over det. Selv om vi kanskje ikke er helt solgt, må dette undersøkes nærmere.

Vi har altså fått inn HMZ-T3W til test, og har lyst til å vite om det er noe spesielt du vil at vi sjekker ut? Kom med innspill, og diskutér i forumet nedenfor!
Har du noen gang sett film på Colosseum?
Her er hva som skal til for at du skal få se film på Europas råeste kino (Ekstra) »

Les også
Odd Arne lagde egne VR-briller av Lego
Les også
Sony HMZ-T3W: Vi hadde så lyst å like Sonys skjermvisir
Les også
– Strålende at Facebook kjøpte Oculus VR
Les også
Stor overraskelse: Facebook har kjøpt Oculus VR
Les også
Det fantes VR før Oculus Rift
Les også
Vi fikk prøve Sonys «VR-briller»
annonse

Les også