Til hovedinnhold
SniktittSigma 8 - 16mm F4.5-5-6 DC HSM

Vid, videre, videst

Sigma viser hvor vidt man kan gå.

8-16mm F4.5-5-6 DC HSM for Canon.Foto: Sigma

Introduksjon

I 2010 slapp Sigma et objektiv som vakte stor oppsikt. Deres 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM ble med ett det videste zoom-objektivet man fikk til kamerer med APS-C-bildebrikke. En vidvinkelzoom er interessant for flere typer fotografer. Man kan bruke det til interiørbilder, landskapsbilder eller bare ha det som et tillegg til normal- og telezoomen. Men hvordan fungerer objektivet i praksis? Vi har brukt Sigma 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM i noen uker og kan nå presentere en sniktitt.

Les også: TEST: Canon EOS 5D Mark III

Aller først, noen av nøkkelspesifikasjonene:

  • Brennvidde: 8 - 16 mm (12.8 - 25.6 mm i fullformat)
  • Nærfokusgrense: 24 cm gjennom hele brennviddeomfanget
  • Makroforhold: 1:7.8
  • Største blender: f/4.5 - 5.6
  • Minste blender: f/22
  • Lengde: 105,7 mm
  • Diameter: 88,2 mm
  • Vekt: 555 gram
  • Tilgjengelig for: Nikon, Canon, Sony/Minolta, Sigma, Pentax

Flere spesifikasjoner på Sigma 8 - 16 mm f/4.5-5.6 DC HSM finner du i prisguiden.

På de neste sidene vil vi se på den fysiske konstruksjonen og hvordan det er i praktisk bruk.

Vi har brukt Sigma 8-16 mm f/4.5-5.6 DC HSM med Canon EOS 7D. En stor takk til FotoVideohref> for utlån av objektiv.

Les også: Hva betyr det som står på objektivet ditt?

Fysisk

Det man merker seg når man tar objektivet ut av esken for første gang er at det føles massivt. Objektivet er 10,5 cm langt og vekten er på overraskende 555 gram. Grunnen til at dette er overraskende er fordi man ikke skulle tro det veier såpass mye når man ser på det. Vekten er uansett ikke et problem. Det forsterker bare selve førsteinntrykket av at vi sitter med et kvalitetsobjektiv.

Sigma 8 - 16mm F4.5-5-6 DC HSM.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

Under hardplasten gjemmer det seg 15 linseelementer fordelt i 11 grupper og en autofokusmotor. Denne utformingen gjør at Sigma 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM har minste fokusavstand på 24 cm gjennom hele zoom-området. For å få til dette har Sigma laget et spesielt buet frontelement som minner mest om det man finner i såkalte "fisheye"-objektiver.

Sigma 8 - 16 mm på Canon EOS 7D.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

Fatningen er i metall. Inni den finner man det bakre linseelementet. Det som alltid er like spennende er å se hvordan dette beveger seg når man endrer brennvidden. På Sigma 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM er dette gjort på en lur måte. Er objektivet satt på 8 mm ligger linseelmentet også helt øverst. Går man mot 16 mm beveger dette linseelementet seg ned i objektivet. Man skulle da tro at elektronikk og hulrom åpenbarte seg, men her har Sigma vært lure. De har plassert hele elementet i et slags rør så alt av elektronikk er beskyttet av plast.

Sigma 8 - 16mm F4.5-5-6 DC HSM.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

Som vanlig sitter bryteren for manuell fokus eller autofokus innerst på objektivet. Beveger man seg noen få millimeter utover kommer man til zoom-ringen. Denne har stopp på henholdsvis 8 mm, 10 mm, 12 mm, 14 mm og 16 mm. I rommet mellom zoom- og fokus-ring er det et vindu som forteller fokusavstanden. Helt ytterst finner man fokusringen. Det er med andre ikke en veldig revolusjonerende utforming Sigma har valgt til sitt vidvinkelobjektiv.

På neste side vil vi snakke om hvordan objektivet er i praktisk bruk.

Les også: Test: Canon EOS 650D

Praktisk bruk

Sigma 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM er et såkalt ultravidvinkel. Det betyr at man får et veldig vidt synsfelt. I følge Sigma selv skal dette objektivet passe for alle som har lyst til å ta landskapsfoto, arkiktektur, bilder av interiør, fotojournalistikk og hva enn man trenger vidvinkel til. Stemmer dette så i praksis? På denne siden vil vi se litt på hvordan objektivet er i praktisk bruk.

Nydalen i Oslo, 8 mm.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

Siden dette objektivet er et ultravidvinkel og har fått et buet frontelement er også linsedekselet litt annerledes enn det man er vant til. Foran sitter det et helt vanlig linselokk, og tar man av det kommer man til en liten overraskelse. Den tulipanformede solblenderen er nemlig fastmontert til selve objektivet. For å få plass til linselokket over solblenderen så har Sigma laget et rør som går rundt solblenderen som man kan sette på toppen, og det er på dette røret man fester linselokket.

16 mm med filter.Foto: Eivind Hauger, Akam.no

For at dette røret ikke skal løsne har Sigma gitt det et slags belegg for friksjonens skyld. Dette belegget virker dog ikke helt patent. Undertegnede har flere ganger merket at beskyttelsesrøret har glidd av under frakt. Frontdekselet er fortsatt beskyttet av solblenderen, men løse gjenstander har større sjanse for å treffe det enn med beskyttelsen rundt.

Sigma påstår på sine nettsider at det ikke er mulig å bruke filter på dette objektivet. Det er til en viss grad sant. I tidligere nevnte rør så finnes det gjenger for 72 mm-filtre og det er mulig å feste dem. Det blir riktignok ikke helt optimalt. På grunn av det vide synsfeltet så får man man med filterets sorte kanter. Og dette er på 16 mm. Setter man objektivet på det videste, 8 mm, vil store deler av bildet bli sort.

Insitutt for informatikkFoto: Eivind Hauger, Akam.no

Både zoomring og fokusring er gode i bruk. Zoomringen er litt tung å vri rundt, noe undertegnede setter pris på. Når den først står i posisjon så skal det litt til for å vri den vekk. Det samme gjelder fokusringen. Med tanke på at fokusområdet stopper på henholdsvis 24, 30, 40, 80 cm og uendelig så må man vri overraskende langt på ringen for å få en effekt. Dette er heller ikke negativt, men vi må jo humre litt av det veldig korte fokusområdet.

Det mange nok lurer på er hvordan vignetering og fortegning gjør seg gjeldende på bilder med dette objektivet. Vignetteringen er ikke veldig synlig, men lysavfallet er der. Det som derimot kan være fremtredende er fortegningen. Er man ikke påpasselig med linjer og vinkler kan man fort oppleve at selv den retteste bygning blir som det skjeve tårn i Pisa. Er man flink til å passe på er ikke fortegningen så veldig tydelig. Under kan man se et bilde som er automatisk rettet opp i Lightroom 4. Før musepeker over bildet for å se den opprettede versjonen, og ta den vekk for å se originalen:

Så hva syns vi egentlig om Sigma 8 - 16 mm f/4.5 - 5.6 DC HSM? Det er et morsomt objektiv, men man må være klar over bruksområdene og begrensningene. Det er for eksempel ikke et portrettobjektiv, men skal man ta bilder av folk i helfigur kan det være av interesse. Det er heller ikke et objektiv man bruker for makrobilder. På den andre siden så fungerer det til det aller meste av hva Sigma lover. For de som liker landskapsfoto og interiør er det et glimrende objektiv. Det er også et supert tilleggsobjektiv for turister. Er man på storbytur kan dette objektivet ta med hele skyskraperen og ikke de ti nederste etasjene.

Les også: Sniktitt: Nikkor AF-S DX 18 - 300 mm f/3.5 - 5.6G ED VR

Mer om
annonse