Til hovedinnhold

Asus’ brilleløse 3D er langt bedre enn vi hadde trodd

Snart kan vi alt om hjertets funksjonalitet – i tre dimensjoner.
Vegar Jansen / Tek.no

Las Vegas/Tek.no: Asus har som vanlig en god del å komme med når tiden er inne for å vise fram nye trender og produkter. En av årets nyvinninger går under navnet Asus Spatial Vision Technology. Dette er en form for brilleløs 3D som utover året vil dukke opp i noen få bærbare datamaskiner fra selskapet.

Tredimensjonal skjermteknologi – selv uten bruk av briller – er strengt tatt ikke noe nytt. Allerede på undertegnedes første CES-messe i 2007 ble dette demonstrert, om enn ikke på bærbare datamaskiner, og et godt stykke unna den sofistikasjonen og interaktiviteten som er på plass nå.

Siden da har forskjellige aktører prøvd seg på 3D-teknologi for bærbare uten å lykkes i nevneverdig grad. Men nå er det altså selveste Asus som mener at tiden kan være moden for dette.

Helt plutselig 3D

I rammen over skjermen kan vi skimte kameraene som holder et «øye» med brukerens bevegelser.
Vegar Jansen / Tek.no

Asus’ løsning baserer seg naturlig nok på to skjermpaneler oppå hverandre som kan fokusere på å levere bilder til hvert sitt øye. Kameraer i rammen over skjermen sørger videre for å følge med på hodets og øynenes nøyaktige posisjon. Teknologien tillater derfor at vi beveger hodet til en viss grad under bruk, og vi trenger heller ikke gå gjennom noen tidkrevende kalibreringsprosess.

3D-opplevelsen kom derfor kontant og automatisk når vi stilte oss foran skjermen.

I demonstrasjonen Asus hadde gående på en ProArt Studiobook 16 3D OLED var opplevelsen dessuten interaktiv, der laptopen for anledningen var utstyrt med en «styrepenn» som lot oss ikke bare bevege oss opp og ned på to plan slik som en musepeker, men også frem og tilbake i «dybderetningen».

Dette gjorde oss i stand til å manøvrere og behandle objekter i tre dimensjoner. For undertegnede var det spesielt oppsiktsvekkende at det er mulig å trekke objektene såpass nærme at de oppleves som å sveve «utenfor» skjermen. Uheldigvis er det ingen måte å få dette frem på i bilder eller på film – det må oppleves.

På denne måten fikk vi blant annet demonstrert funksjonaliteten til et hjerte – der til og med «pennen» vi brukte ga oss hjerteslagene som haptisk tilbakemelding for fingrene.

Den svarte enheten til venstre for PC-en er der for å spore skjermpennens bevegelser i rommet.
Vegar Jansen / Tek.no

En annen demonstrasjon lot oss plukke fra hverandre og inspisere en robotarm.

Per i dag tenker nok de fleste av oss at dette er områder som er reservert VR og AR, men Asus’ oppsett viser at dette er noe som kan gjøres også helt uten å bruke spesielle briller eller visir.

Samtidig er teknologien stadig en greie for én person. De som står ved siden av og kikker på, vil bare legge merke til at skjermen ser litt snodig ut. Men samtidig går det faktisk an å ha tilskuere stående ganske nærme uten at systemet blir fullstendig forvirret.

OLED og 2 x 120 Hz

For de som står ved siden av, ser bildet flatt og ganske merkelig ut. Men for hovedbrukeren er det full 3D.
Vegar Jansen / Tek.no

Det som også hjelper på opplevelsen er OLED-teknologien, som nå sørger for gode farger og lysstyrke i 120 Hz til hvert øye. Og dersom man ikke ønsker å bruke 3D kan hele funksjonen skrus av, slik at displayet får en oppdateringsfrekvens på de mer heftige 240 Hz.

At datamaskinen også kan brukes som en helt vanlig bærbar er selvsagt essensielt.

Ellers er vi spent på om Asus klarer å få Spatial Vision Technology til å bli noe særlig mer enn en fordyrende gimmick. 3D krever jo støtte i program- og maskinvare for å kunne brukes. Brukergrensesnittet Asus viste oss her på CES var relativt selvforklarende og intuitivt, men krevde også en kontrollpenn og ekstra «boks» satt opp ved siden av datamaskinen.

Uansett er vi spente på hva som skjer videre med Asus’ satsing. 3D-skjermen vil i hvert fall være på plass i VivoBook Pro 16X 3D OLED i tillegg til den nevnte ProArt Studiobook 16 3D OLED senere i år.

annonse