Tek.no

Sniktitt

Kjempeskjerm og 45 mils rekkevidde: Slik er den kinesiske «Tesla-klonen» Xpeng G3

Xpeng G3 er en mellomstor SUV som skal være på norske veier før utgangen av 2020.
Stein Jarle Olsen, Tek.no
Stein Jarle Olsen
12 Mai 2020 17:00

LØRENSKOG: – Kina har et rykte fra gammelt av for å kopiere, men de siste ti årene har Kina blitt så avansert at de nå leder an i mange forskjellige bransjer. Xpeng Motors er et sånt selskap, som viser med handling at de er i stand til å utvikle selv og produsere med kvalitet, sier Zahid Saddiq.

Gjennom selskapet Star Autoco har Saddiq sammen med William Chien startet Zero Emission Mobility, og som vi skrev nylig introduserer de nå det kinesiske elbilmerket Xpeng på det norske markedet, først med modellen G3.

– Kina betyr kvalitet

Når vi bemerker at Kina har et litt frynsete rykte når det gjelder kvalitet på biler viser Saddiq til Apples iPhone, som er designet i California, men produsert i Kina.

– «Alle» er samstemte om at iPhone er et høykvalitetsprodukt, og det er den kompetansen Kina har. Forskjellen er at Xpeng Motors ikke har folk fra utlandet som designer og forteller dem hvordan produktene skal bygges, sier han.

Makker Chien - selv kinesisk - skyter inn:

– «Manufactured in China» og «Made in China» er to helt forskjellige ting. «Made in China» betyr kvalitet, det betyr teknologi, det betyr fremtiden, sier han, og påpeker at Xpeng i tillegg har hentet inn ekspertise fra japansk og sørkoreansk bilindustri for å utføre kvalitetskontroll.

– Det er naturligvis vanskelig å komme utenom personvernspørsmålet når vi snakker om et nett-tilkoblet produkt fra Kina. Hva vil dere si til dem som er skeptisk til dette?

– Det eneste vi kan si er at dette tar de på blodig alvor. Det merket vi da vi inngikk vår avtale med Xpeng, der det var flere sider opp og ned med datasikkerhet. De kommer til å ha sine servere i Europa, i Frankfurt, og de følger GDPR veldig tett. Dette er de krystallklare på, sier Saddiq.

Zahid Saddiq (t.v.) og William Chien i Zero Emission Mobility importerer Xpeng til Norge.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Et segment opp fra de andre kinesiske

Xpeng (uttales omtrent som du forventer, «eks-peng») legger seg imidlertid på et annet prisnivå enn merker som Chery og MG, som begge er i lavere prissjikt - Chery Arrizo til under 300.000 kroner og MG ZS EV så langt ned som 230.000 kroner.

Xpeng G3 vil koste 398.000 kroner i billigste versjon (Smart) og 420.000 kroner i den noe mer påkostede Premium-varianten. Begge er godt utstyrt. Oppvarmede skinnseter både foran og bak er standard på begge modellene, men Premium-varianten har litt mer påkostet nappaskinn på setene og alcantara-trekk i taket. Førersetet har også ventilasjon på Premium-modellen.

Den mest synlige forskjellen på de to er likevel at Premium-modellen har et 360-graders kamera på taket som standard, hvor bildet blant annet kan hentes opp i den tilhørende appen uansett hvor du er. Verdt å merke seg er at kameramodulen gjør det umulig med takstativ på Premium-modellen, så om du er avhengig av det må du gå for rimeligste utgave. Tilhengerfeste får du heller ikke.

G3 er 4,45 meter lang, 1,82 meter bred og 1,60 meter høy (snaut 1,68 meter med takkameraet), og med det litt større i alle retninger enn en Kia e-Niro, som er den nærmeste av elbilene i størrelse.

Xpeng G3 er hakket større enn en Kia e-Niro og omtrent like stor som en Volvo XC40 Recharge.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Har benyttet seg av Teslas patenter

At Xpeng har latt seg inspirere av Tesla er utenfor enhver tvil. Se bare på den enorme skjermen i midtkonsollen og fokuset på tilkobling og at bilen skal kunne oppdateres med nye funksjoner gjennom hele levetiden. «Alt» Tesla-bilene kan vil også Xpeng G3 kunne, er mantraet fra Saddiq, og selskapet har også benyttet seg av Teslas åpne patenter i utviklingen av bilen. At Tesla saksøkte en tidligere ansatt for å ha tatt med seg Autopilot-detaljer til Xpeng er selvfølgelig en annen historie.

Ingen «frunk» i Xpeng G3. Når bilen leveres til norske kunder vil den komme med et eget motordeksel.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

To ting har imidlertid Tesla-bilene som Xpeng G3 ikke har, og nummer én er betydelig mer motorkraft. G3 kommer med en motor på 145 kW (197 hestekrefter) og 300 Nm dreiemoment, som sammen gir 0–100 kilometer i timen på 8,6 sekunder. Teslas «seigeste» Model 3 bruker til sammenlikning 5,6 sekunder. Det andre er bagasjerom under panseret, for det får du heller ikke på G3.

Bilen har et batteri på 66,5 kWh utnyttbar kapasitet, ørlite mer enn konkurrenter som Kia e-Niro, Hyundai Kona, Nissan Leaf e+ og Opel Ampera-e, som alle vaker mellom 60 og 64 kWh. WLTP-rekkevidden er foreløpig ikke endelig bekreftet, men ZEM sier de med sikkerhet kan si at den blir minst 450 kilometer, muligens også noe mer. Bruttokapasiteten skal etter det vi får opplyst ligge like under 70 kWh, så det er ingen enorm buffer Xpeng har lagt inn.

Et potensielt minus er at hurtigladekapasiteten er noe begrenset. Det er ikke i hovedsak på grunn av selve bilen, men heller det faktum at den utstyres med Chademo-kontakt i Europa. Disse finner du veldig sjelden med mer enn 50 kW effekt, og selv der du får 150 kW eller mer gjennom CCS-pluggen, vil du foreløpig være begrenset til 62,5 kW med Chademo.

På en 50 kW-lader oppgir Xpeng at det vil ta rundt 43 minutter å lade fra 30 til 80 prosent, som jo må sies å være ørlite begrensende om du skal ta med bilen på en ordentlig langtur. I Kina er bilen i stand til å ta imot rundt 90 kW, og der har også Xpeng begynt å bygge ut sitt eget hurtigladernettverk, likt det Tesla har.

Dette kameraet får du på taket på Premium-versjonen av bilen, og gir mulighet til å se rundt bilen i 360 grader, enten det er på skjermen inni eller i den tilhørende appen. Du kan også ta bilder og video med kameraet. Det sperrer imidlertid også for muligheten til takstativ.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Gigaskjerm foran

Xpeng har definitivt kastet seg på trenden med store skjermer i førermiljøet, og det er ikke vanskelig å tenke i retning av Tesla når man ser den 15,6 tommer store skjermen i midtkonsollen. Også grensesnittet er veldig likt, så det er ikke vanskelig å se hvor inspirasjonen har kommet fra.

Demobilen ZEM har fått til Norge er foreløpig utstyrt med kinesisk operativsystem, ettersom den engelske versjonen fortsatt er under utvikling. Operativsystemet Xmart OS er dessuten på versjon 1.7, men ZEM lover at versjon 2.0 skal være klar før bilen ruller ut på norske veier. I tillegg vil bilen få oppdatert maskinvare i form av Qualcomms 820A-brikke. Det vi fikk se av operativsystemet i bruk ga et inntrykk av at det var relativt responsivt i bruk og fungerte som det skulle, men det er selvfølgelig begrenset hvor mye vi klarte å ta med oss med tanke på at det var på kinesisk.

Kinesisk var også stemmestyringen, som vi fikk demonstrert av Chien. Assistenten i bilen kalles «Xiao P», og kan for eksempel brukes til å justere temperatur, åpne og lukke vinduer, spille musikk eller liknende. Den virket responsiv og relativt smidig i bruk, men det er naturligvis ikke så lett å si noe om hvordan det vil fungere på engelsk og eventuelle andre språk etter hvert.

Hvilket kartsystem som skal brukes i Europa er for øvrig heller ikke klart, men Chien og Saddiq forsikrer om at det vil bli tilpasset norske og europeiske forhold og få tilgang til trafikkdata i sanntid.

Førermiljøet preges åpenbart av den store skjermen i midten.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Dekker 4G-tilkoblingen

Bilen vil alltid være tilkoblet nett, og oppdateringer vil kunne leveres direkte til bilen over nett. ZEM sier de vil gå for en modell hvor en grunnleggende nettilkobling for alltid vil være inkludert, og så vil det bli en form for betalbar «premiumpakke» på sikt for dem som har ekstra store databehov. Hvem som får avtalen med å levere nett til Xpeng-bilene er foreløpig ikke avklart, men Saddiq sier det vil bli «en av de store aktørene».

Et 12,3-tommers digitalt instrumentpanel sitter foran føreren. Vi opplevde det som skarpt og lettlest.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Nettilkoblingen vil også kunne brukes i forbindelse med eventuelle feil, ettersom verkstedet vil kunne utføre fjerndiagnostikk på bilen. Zero Emission Mobility vil for øvrig ikke operere sitt eget serviceapparat, men har inngått en avtale med NAF og Meca om å utføre service, inspeksjoner og reparasjoner. Bilen vil selges på nett, og planen er å levere den på døra hos kundene, forteller Saddiq.

Garantien er for øvrig fem år med ubegrenset kjørelengde, noe som ikke er så vanlig. Batteriet garanteres på sin side å holde i åtte år eller 160.000 kilometer, hvorpå det skal ha en kapasitet på minst 75 prosent av den opprinnnelige.

Bilen er foreløpig ikke krasjtestet etter Euro NCAP, men oppnådde fem av fem stjerner i den kinesiske NCAP-testen. Saddiq sier de forventer gode resultater også i Euro NCAP.

Meget behagelige seter i Xpeng G3. Dette er Premium-varianten med seter i nappaskinn.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

En liten prøvetur

Vi fikk anledning til en liten prøvetur i G3, og kjøreopplevelsen kan i det store og hele omtales som relativt uspektakulær - og det sier vi i ordets beste mening. De fulle 197 hestekreftene får du kun tilgang til i sportsmodusen, som føltes relativt sprek, mens Standard- og Eco-modusene var betydelig mer sedate. Bilen er for øvrig kun forhjulsdrevet.

Førermiljøet er ellers oversiktlig, og at frontruta i praksis strekker seg til over hodet på føreren gir en relativt luftig følelse. Du sitter også høyt og fint, og utsynet både for- og bakover er upåklagelig.

17-tommers felger og Michelin Primacy 4-dekk på demobilen til Zero Emission Mobility. Når bilen leveres til kunder vil den imidlertid ha dekk fra Cooper.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Å si så veldig mye om rekkevidden er selvfølgelig ikke mulig ut fra et par titalls kilometer en torsdag formiddag, men vi noterte et forbruk så lavt som drøye 13 kWh/100 kilometer under typisk landeveiskjøring i rundt 70 kilometer i timen.

Etter hvert som vi dro opp farten og trakk ut på motorveien krøp også forbruket opp, og da vi kom tilbake etter vår lille runde med omtrent 50/50 motorvei i drøye 100 km/t og landevei med 60–70, lå vi på 17–18 kWh/100 km.

Det må imidlertid taes med i betraktningen at vi brukte denne tiden til å teste akselerasjonen med flere harde drag, og at det garantert er mulig å oppnå bedre sifre med mer forsiktig kjøring. En WLTP-rekkevidde på 450 kilometer er nok mulig å oppnå med litt behersket kjøring i sommertemperaturer.

Ellers må vi bemerke at bilen kommer med tre nivåer av regenerering (selvfølgelig justerbart fra den store skjermen). Det laveste nivået er tilnærmet null, mens selv det kraftigste nivået er lavere enn hos enkelte andre. Denne bilen kan du neppe kjøre med én pedal.

El-hviningen fra motoren er dessuten noe påtrengende, spesielt under nedbremsinger, og støydempingen av kabinen virket ikke å være helt på topp. Innvendig støynivå er veldig langt fra noen paradegren for Tesla Model 3 heller, det skal sies.

Det meste av innstillinger styres fra den store skjermen.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Kan kjøre seg selv

Xpeng har også sin egen versjon av autopilot, selvfølgelig kalt Xpilot. Xpeng hevder selv at den er den mest avanserte selvkjøringen på markedet, men vi får foreløpig nøye oss med å konstatere at den fremsto som noe røff i kantene - Xpiloten bruker for eksempel noe tid på å stabilisere seg i fila, og den vingler en god del i starten.

Du kan også initiere filskifte ved hjelp av retningsanviseren, men her var det litt så som så hvorvidt den reagerte eller ei. Spesielt virket svinger å gjøre den noe forfjamset, men dette er visstnok noe som skal være i hurtig bedring hos Xpeng.

«Skallene» til setene foran er ganske massive, og det går noe ut over spesielt plassen til knærne i baksetet. Det er likevel greit med plass, og undertegnede på 183 centimeter kan også sitte fullstendig oppreist uten å dunke hodet i taket.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Bilen har også en avansert form for autoparkering, hvor bilens mange sensorer på nøyaktig vis klarer å peke ut ledige parkeringsplasser når du kjører forbi, og så kan du rett og slett trykke på skjermen for å velge den du vil at bilen skal parkere på.

Dette fungerte utmerket under vår demonstrasjon, men det skal selvfølgelig sies at det ikke var de mest utfordrende av parkeringsforhold som satte G3 på prøve. Den plasserte seg flott midt på parkeringsplassen, men vi noterte at oppbremsingen til slutt var ganske brå. Her har Xpeng en liten jobb å gjøre.

Om bilen står parkert på et trangt sted vil du også kunne aktivere en såkalt «Summon»-funksjon som får bilen til å trille seg selv ut av parkeringsplassen.

Da bilen først ble annonsert for salg på det norske markedet, var beskjeden at alle som bestiller bil før 15. juni vil kunne få bil før året er omme. Det gjelder fortsatt. ZEM varsler også at bilen kommer til å være utstilt på Aker Brygge i fire uker fra og med 18. mai, og at det der vil være mulig å se den.

Bagasjerommet måler 380 liter, eventuelt 760 liter med setene nedfelt. Fra åpningen går det litt ned til bagasjeromsgulvet.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

Produseres på ordre

Noe salgsmål eller hvor mange biler de har kapasitet til å levere i år vil ZEM imidlertid ikke komme med. Bilene vil produseres etter ordre, slik at importøren ikke blir sittende med en drøss av lagerbiler. Det vil dermed ta mellom fire og fem måneder fra bestilling til leveranse.

– Xpeng G3 ligger minst ett prissegment over de andre kinesiske bilene på det norske markedet. Er det vanskeligere å selge en kinesisk bil til 400.000 kroner enn en til 250.000 kroner?

En ganske betydelig del av de 380 literne finner du dessuten under gulvet, i et litt upraktisk formet rom som nok passer best til ladekabler og liknende.
Stein Jarle Olsen, Tek.no

– MG ZS EV er et veldig godt produkt, og absolutt ingen dårlig bil. Den har høy byggekvalitet og er godt skrudd sammen. Grunnen til at den er billig er i hovedsak to ting: Den har et mye mindre batteri (44,5 kWh, journ.anm.), og batteri er fortsatt den dyreste enkeltstående komponenten i bilen. I tillegg er den en «classic EV», det vi kaller en dum elektrisk bil.

– Her får du mye høyere batterikapasitet, og så får du all høyteknologien som i en Tesla, men likevel er ikke prisen mer enn 400.000 kroner. Kina er i stand til å produsere bilene på et helt annet kostnadsnivå, mange av råmaterialene kommer fra Kina og produksjonen er fortsatt veldig effektiv, sier Saddiq, som hevder bilen ville ha kostet 70–80.000 kroner mer om den skulle gått gjennom en vanlig importør.

– Xpeng Motors og vi ser langsiktig på dette, og derfor er vi litt ekstra rause med prisen. Vi skal bygge opp varemerket og gjøre det kjent i Norge, så dette er et slags spleiselag, sier han.

PS: Xpeng har også nylig lansert en annen bil kalt P7, en sedan som plasserer seg mellom Tesla Model 3 og Model S i størrelse og med NEDC-rekkevidde på 700 kilometer. Også denne sier ZEM at de vil ta inn til Norge. Den første demobilen vil ankomme i juli, og norske interessenter vil kunne få bil rundt påsketider neste år.

annonse

Les også