Tek.no

Rykte

Hevder Tesla jobber med enda større batterier til Model S og X

Tesla Model S og X kan ligge an til å få nye batteripakker med enda høyere kapasitet.
Hanne Hattrem, VG
21 Feb 2020 07:53

Tesla jobber med en batteripakke på rundt 110 kWh, ifølge Twitter-brukeren Jason Hughes. Han er kjent som Tesla-hacker og avslørte blant annet at P100D-modellen var på vei i 2016.

Hughes har nå gravd seg ned i Teslas nye fastvare til batteristyringssystemet (BMS) og funnet en batteriidentifikator som angir en kapasitet på 109 kilowattimer.

109 kilowattimer skal være utnyttbar kapasitet, og Tesla har som andre elbilprodusenter en viss buffer i toppen av batteriet. Total kapasitet vil sannsynligvis derfor være rundt 115 kilowattimer.

Varslet 400 miles

I en telefonkonferanse etter kvartalsresultatene for fjerde kvartal i fjor sa Tesla-sjef Elon Musk at de ikke var langt unna å ha en Model S med 400 miles rekkevidde, altså over 640 kilometer.

Tidligere denne uken varslet Tesla at de hadde økt rekkevidden på Model S og X nok en gang, men det skal ikke ha vært annet enn programvareoppgraderinger og en ny sertifiseringsrunde med den amerikanske miljømyndigheten EPA. Rekkevidden økte fra 600 til 628 kilometer for Model S og fra 528 til 565 kilometer for Model X.

Disse kalles nå «Long Range Plus» i Teslas modellsystem. Rundt ti prosents økning i kapasiteten vil kunne gi tilnærmet det samme i ekstra rekkevidde, som vil bety at Tesla komfortabelt kommer seg over 400 miles i EPA-rekkevidde.

Audis e-tron har et batteri på 95 kWh brutto.
Hanne Hattrem, VG

Et lite hode foran konkurrentene

Foreløpig er det heller ingen av konkurrentene som tilbyr like store batterier som Tesla gjør. Audis e-tron 55 har en totalkapasitet på 95 kWh, Porsche Taycan har 93,4 kWh og Jaguar i-Pace 90 kWh.

Fords kommende Mustang Mach-E har en batteripakke på 98,8 kWh som sitt største alternativ, så det vil være den bilen som kommer nærmest i ren batterikapasitet.

Til Plaid?

Musk har tidligere også bekreftet at batteripakker med høyere kapasitet ville komme til den kommende «Plaid»-drivlinjen de har varslet til Model S, X og den kommende Roadsteren. Denne skal ha tre motorer og potensielt et nytt chassis.

Musk sa i september at Plaid-drivlinjen var rundt ett år unna produksjon.

Les også
Teslaer skades dobbelt så ofte som fossilbiler
annonse

Les også