To av Nintendos største titler kan bli mobilspill
Zelda-spillet ser ut til å bli en mobilversjon av et DS-spill.
To av verdens mest ikoniske spillserier, The Legend of Zelda og Donkey Kong, kan være på vei til mobilskjermen. Det avslører funnet av nye varemerker Nintendo nylig søkte om i Japan, hvor selskapet har hovedkontor.
Det er nettstedet Destructoid som meldte om varemerkeregistreringen av «The Legend of Zelda: Spirit Tracks» og «Mario vs. Donkey Kong» som «program for spillkonsoll, nedlastbart videospill og program for smarttelefon».
Lette å styre med fingrene
Det har gått rykter om et Zelda-spill til mobil i lang tid. Det som gir ekstra kredibilitet til ryktet om Zelda-spillet «Spirit Tracks» er at originalen, som ble gitt ut til den håndholdte Nintendo DS i 2009, i stor grad er basert på styring med en «stylus», eller penn. Det bør altså være enkelt å gjøre spillet fingervennlig, slik at det kan kontrolleres uten fysiske knapper.
Donkey Kong vs. Mario ble på sin side utgitt første gang til Game Boy Advance i 2004 og ble også kontrollert ved hjelp av få knapper, noe som kan gjøre det enkelt å konvertere til en mobilskjerm.
Skal bli millardbusiness
Etter suksessen med Super Mario Run for to år siden fulgte Nintendo opp med Fire Emblem: Heros til smarttelefoner. Bare sistnevnte spill tjente inn over 300 millioner på såkalte mikrotransaksjoner det første året. Også serier som Animal Crossing har fått en mobilutgivelse.
Det er slettes ikke ukontroversielt om Nintendo skulle ta med seg både Zelda og Donkey Kong over til mobil ettersom disse seriene har hatt tilhold på selskapets hjemmekonsoller i over 30 år og fansen forventer absolutt topp innhold fra hver eneste utgivelse. Det kan ikke sies å være tilfelle for særlig mange av dagens mobilspill. Denne helgen fikk også spillgiganten Blizzard kjenne mye furore fra fansen da de slapp en mobilversjon av spillserien Diablo (Gamer.no).
Med slike storheter på mobil-laget kan imidlertid Nintendo ser frem til massiv inntjening og det er en uttalt målsetning fra Nintendos nye president at selskapet skal runde én millard dollar i årlig omsetning fra mobilspill.
Ikke minst vil det å få alle de kjente og kjære Nintendo-maskotene inn på folks mobiler og nettbrett kunne gi Nintendo økt oppmerksomhet rundt deres Switch-konsoll hvor du finner de store og nye spillene med Zelda, Mario, Donkey Kong og de andre.
Vil ha slutt på gratis-spilling:
Nintendo støvsuger nettet for spillklassikere »
(Kilde: Digital Trends)