PUBG-utvikleren innrømmer at spillet er ødelagt

Lanserer «Fix PUBG».

PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG) var spillet som i praksis startet hele battle royale-sjangeren. Men helt siden spillet var i Early Access-status på Steam har det vært plaget av dårlig optimalisering og irriterende små og store feil.

Nå har PUBG Corporation lansert et initiativ de kaller «Fix PUBG», som i praksis er en innrømmelse av at tingene ikke er helt slik de bør være.

– «Fiks spillet». Det er en frase vi har hørt mye i det siste. Så i dag annonserer vi en ny kampanje som fokuserer i sin helhet på å ta seg av bugs, livskvalitets-forbedringer og fundamentale ytelsesforbedringer, skriver PUBG i en Twitter-melding med lenke til nettsiden fix.pubg.com.

Veikart

Der skriver de at Fix PUBG er et initiativ som vil vare i flere måneder, med det formål å levere endringer og forbedringer som spillerne har bedt om.

Det dreier seg først og fremst om ytelsesforbedringer både på klient- og serversiden, tiltak for å motvirke juks, bugfikser og bedre matchmaking.

Av konkrete feil har PUBG identifisert 100 feil eller forbedringer de har satt seg som mål å fjerne eller ordne. I skrivende stund er 37 av dem rettet opp.

Veikartet til Fix PUBG.

Sliter med dropp i bilderatene

En av ytelsesforbedringene handler om å unngå problemene med såkalte «hitcher», altså tilfeller hvor bilderaten plutselig faller til langt under de anbefalte 60 bildene i sekundet, noe som til nå har skjedd hvert tiende sekund i gjennomsnitt.

Dermed har effekten av at PUBG-utviklerne har klart å forbedre den gjennomsnittlige bilderaten med flere bilder i sekundet blitt litt borte i hitch-problemene.

Og til tross for problemene, og at Fortnite har stjålet mye av søkelyset i battle royale-sjangeren, er det fortsatt svært mange som spiller PUBG.

På det meste var det i går nærmere 1,2 millioner spillere som spilte samtidig på Steam-plattformen, skriver The Verge.

Les også
League of Legends kan være på vei til mobilen
Les også
PUBG får stadig færre spillere
annonse