Tek.no

Nyhet

Her er Nissans neste elbil

Blir sannsynligvis en konkurrent til Tesla Model Y.

Nissan
23 Okt 2019 09:57

Nissan viste onsdag frem Ariya, sin lenge varslede crossover-SUV. Ariya er fortsatt et konsept, men skal vises frem i produksjonsversjon i mai, opplyser Nissan Norge.

Bilen er basert på IMx-konseptet Nissan først viste frem i 2017, og er å regne som en oppfølger eller videreutvikling av dette.

4,6 meter lang

Nissan slapp nærmest ingen tall eller spesifikasjoner om bilen, men dimensjonene har vi i alle fall fått. Bilen måler 4.60 meter lang, 1,92 meter bred (uten speil) og 1,63 meter høy.

Det plasserer den på størrelse med biler som for eksempel Honda CR-V og Toyota RAV4 og sannsynligvis også med kommende Tesla Model Y.

Ariya er 4,6 meter lang. Akselavstanden ser ut til å være stor, med korte overheng både foran og bak. Det bør gi god plass innvendig. Konseptet har også 21-tommers felger.
Nissan

Konseptet har ellers en motor foran og en motor bak, som naturligvis gir firehjulsdrift. Ingenting er foreløpig kjent om batteristørrelse eller rekkevidde, men Autonews skrev tidligere i år at Nissan hadde gitt amerikanske forhandlere en sniktitt på bilen.

Der ble det oppgitt at bilen skulle ha en rekkevidde på 483 kilometer, sannsynligvis etter den amerikanske og ganske strenge EPA-standarden. Tesla Model 3 i Long Range-versjon har for eksempel en rekkevidde på 499 kilometer etter samme standard, mens Model Y er estimert til like over 450 kilometer.

Ariya-konseptet skal være rimelig nært en produksjonsklar versjon.
Nissan

Nissans eksisterende Leaf er ikke akkurat kjent for å være den mest effektive av elbiler, så vi får anta at Nissan har fått styr på effektiviteten til Ariya kommer på markedet. Nissan opplyste også til forhandlerne at bilen ville gjøre unna 0-96,5 km/t på under fem sekunder, ifølge Autonews.

Nissan er vel omtrent den siste produsenten som fortsatt holder på Chademo-standarden for hurtiglading, og det er fortsatt tilfelle med Ariya, skal vi tro Nissans pressemelding. De fleste av konkurrentene har gått over til CCS-standarden, som tidligere var mest brukt av de europeiske merkene.

Førermiljøet i Nissan Ariya.
Nissan

«Hands-off» selvkjøring

Bilen kommer også med Nissans siste førerassistanse-teknologi, kalt ProPilot 2.0. Denne skal være i stand til å la bilen kjøre selv – uten at føreren må ha hendene på rattet – så lenge du holder deg i én fil på motorveien.

Når bilen foreslår en forbikjøring eller å ta av fra motorveien, vil føreren bli bedt om å legge begge hendene på rattet og vri på en spak for å bekrefte.

12,3-tommers skjerm og touchknapper med haptisk feedback.
Nissan

Ariya vil også støtte oppdateringer «over-the-air», altså trådløst, direkte til bilen. Innvendig finner vi en 12,3-tommers infotainmentskjerm og ganske begrenset med fysiske knapper.

Nissan har i stedet gått for en løsning med noen fysiske knapper og mange touchknapper med såkalt haptisk feedback.

Produksjonsbilen skal altså vises frem i mai neste år og Nissan opplyser at de vil åpne for interessenter etter det.

annonse

Les også