Nyhet

TikTok forbys av USA - her er alternativene

Fra venstre; TikTok på iPhone 11 Pro Max, Instagram og Reels på OnePlus Nord og Galaxy S20 Plus med Triller på skjermen.

Den siste tiden har usikkerheten rast rundt den kinesiske tjenesten TikTok. I USA har Trump-administrasjonen flere ganger snakket om et forbud mot tjenesten. Det førte til at TikTok-brukere postet lenker til både Instagram og andre tjenester i videoene sine, og støtt har merket videoer med at det kan bli den siste de legger ut på tjenesten.

Nå har også Trump utstedt en presidentordre, som betyr at de kinesiske eierne bak TikTok og WeChat ikke kan motta penger fra amerikanske selskaper og brukere. I praksis betyr det at tjenestene kunne fortsatt å være tilgjengelige for amerikanere, men uten utsikter til å kunne tjene penger på reklame eller brukerbetaling. Dermed spøker det for TikToks fremtid i USA, og siden mange av tjenestens viktigste brukere er derfra - kan det også bli litt innholdstomt for europeiske brukere.

Derfor er det høyaktuelt å ta en titt på alternativene.

Denne uken lanserte Facebook sin Instagram Reels-tjeneste, som regnes som en konkurrent til TikTok. Fra før har Facebook prøvd seg med en liknende tjeneste i markeder der TikTok ikke har hatt noe sterkt nærvær så langt, men den satsingen er lagt ned igjen.

Flere av de mest profilerte TikTok-brukerne har varslet overgang til den eksisterende tjenesten Triller, som har et større fokus på profilering av musikk og artister enn TikTok har hatt, der musikken i større grad har vært grunnlag for de ulike dansetrendene som har tatt av.

Under tar vi en titt på hva de to store konkurrentene tilbyr sammenliknet med TikTok, og oppsummerer førsteinntrykkene av Reels og Triller mot «originalen».

Slik er Reels

Reels har vi bare prøvd etter Instagrams offisielle åpning nå nettopp, så noen definitiv dom kan vi ikke felle - men både på type innhold, folkene som lager det innholdet og variasjon virker tjenesten veldig lik dagens TikTok.

Reels er ikke en egen app, men en funksjon i Instagram, der du i «feedene» ser både vanlige Instagram-poster og videoposter merker med Reels. Foreløpig ser de ikke ut til å ha blitt skilt helt ut, men skjuler seg altså godt blandet sammen med alle mulige andre innlegg og stillbilder.

Akkurat som på TikTok kan du laste opp enkle og korte videoer, eller slå sammen flere korte videoer til en lengre variant. Det hele med musikk og effekter - tilnærmet en blåkopi av TikTok, med andre ord. Det er mulig å skru opp og ned hastigheten på videoer, og det er også en rekke AR-effekter tilgjengelig for deg som lager videosnutter.

En kjapp titt på innholdet antyder sterkt at selv om noen innholdsskapere har hoppet til Triller, har Instagram en fordel ved å være så stort som det er fra før. Mange TikTokere lenker til IG-profilen sin i opplastingene sine, og innholdsmessig er det tydelig allerede fra første øyeblikk at veldig mye av det som rører seg i Reels er likt det vi er vant til fra TikTok.

Det handler altså i stor grad om «helt vanlige» brukere, og til dels influensere, som laster opp trenddanser, små sketsjer og kreative påfunn med effektene som er tilgjengelig.

Dermed ser Reels med første øyekast ut til å ha beholdt det litt «folkelige» preget TikTok har. Om ikke TikTok allerede hadde trøbbel hengende over seg i vestlige markeder, spørs det om det ikke kunne blitt litt krangel om tjenesten - for Reels-opplevelsen er rett og slett veldig lik TikTok-opplevelsen, helt ned til at mange av brukerne som poster er de samme.

Fordeler:

  • Antatt tryggere tjeneste, basert i USA
  • Har allerede et hav av brukere
  • Mange av de samme videofunksjonene som TikTok
  • Solid utvalg innhold fra start

Ulemper:

  • Facebook (som eier Instagram) er heller ikke beryktet for godt personvern
  • Kan fremstå rotete, med blanding av stillbilder og video

Triller: TikTok for «innholdsproffer»

Triller har liknende innhold som TikTok, men mindre av det - supplert av mer musikalsk innhold med fokus på artistene. I tillegg er det relativt mye innhold på tjenesten som er kommersielt på den ene eller den andre måten.

Den siste tiden har jeg brukt Triller en del, for å se om innholdet matcher TikTok. Den kinesiske tjenesten bruker algoritmer til å presentere det den tror du vil like på «For You»-siden (FYP). Og siden undertegnede er ubehagelig langt unna å være 14 år gammel i skrivende stund, er ikke det jeg får presentert først og fremst dansevideoer - men antakeligvis et langt bredere tverrsnitt av det som foregår på tjenesten enn yngre aldersgrupper vil få.

Og det seneste året eller to har innholdsmengdene for alle aldersgrupper tilsynelatende økt ganske drastisk på TikTok.

Triller er både likt og ulikt TikTok på samme tid. Det er samme type videoer som presenteres, men de er langt oftere laget av influensere og andre profesjonelle aktører.

Følelsen når man bytter mellom tjenestene er litt som å gå fra et åpent torg, til en blank reklamekatalog for alt fra Mike Tysons snarlige oppvisningskamp til produktplassering fra influensere.

Samtidig er Triller langt mer fokusert på selve musikken som brukes, og på skaperne av den - der den kun er en ingrediens i TikTok og Reels.

Triller er ikke de første som har prøvd seg på å bidra til samfunnsbygging for musikere. Det har vært noen av byggesteinene på nettet nesten siden starten - med MySpace og Soundcloud som viktige aktører, men også Apple har prøvd seg på tilsvarende, ved å ha egne fansider i Apple Music-tjenesten.

Så hvis du er musikkinteressert er Triller antakeligvis en bedre kilde til innhold enn TikTok og Reels, men hvis du - slik de fleste av oss gjør - for det meste skroller fra en artig 15-sekunderssnutt til den neste, fremstår Triller mest som en litt strebende lillebror sammenliknet med originalen.

Fordeler:

  • Aktive musikere på tjenesten
  • Mye «behind the scenes»-innhold
  • En del kjente innholdsskapere satser på plattformen

Ulemper:

  • Ikke like folkelig som TikTok
  • Innholdsmessig relativt magert
  • Mye kommersielt innhold

Ikke sikkert du trenger å forlate TikTok - ennå

TikTok har utviklet seg til å bli en tjeneste med langt mer innhold for alle aldre, og ikke bare de yngste blant oss. Her et typisk eksempel på fjasete bruk av Duet-funksjonen, der noen først laster opp en video som inspirerer eller er laget for å dra med seg andre til å lage en video som sidestilles. Flere av TikToks funksjoner har liknende motstykker i Reels og Triller. Men det er ikke sikkert det er slutt for TikTok ennå.

Selv om det spøker litt for TikToks fremtidige eksistens i USA er det så langt ikke mye som tyder på at det blir forbudt her i Europa. Og det er ikke sikkert at det faktisk blir helt forbudt i USA.

Microsoft har allerede har sondert terrenget for å få kjøpe TikTok.

Om halvannen måned vil TikToks eiere, Bytedance, ikke kunne tjene penger fra USA på appen eller reklamevisninger i den. Men det er altså ikke dermed sagt at den blir borte. For det første er det en del tid frem til den tid, og det er ikke alltid amerikanerne har vært helt enige med seg selv fra måned til måned - de har også flere ganger omtalt opplett i restriksjoner mot Huawei, uten at de i praksis har innført disse lettelsene. Microsofts mulige kjøpsplaner gjør det enda mer usikkert om forbudet rekker å tre i kraft før en eller annen løsning som kan holde brukerne «i dansinga» er på plass.

Men det er verdt å ta med seg at påstandene fra amerikansk politikk rundt tjenesten vært ganske harde. De fleste av dem har gått ut på at tjenesten kan brukes av kinesiske myndigheter til datainnsamling eller påvirkning utenfor landet. Det er lurt å gjøre seg noen tanker om hva som er akseptabel sikkerhet, og hvor hemmelig informasjon man eventuelt har på mobilen sin.

Mange av oss mottar fra tid til annen informasjon fra arbeidsgiver eller kontakter som kanskje ikke skal lekke ut ukontrollert. Så man kan være «viktigere enn man tror» - og da er det lurt å ha et avklart forhold til hvilke tjenester man stoler på eller ikke.

TikTok er forøvrig ikke tilgjengelig på det kinesiske fastlandet. I sitt eget hjemmemarked har TikTok-eierne Bytedance en annen tjeneste kjent som Douyin, som er omtrent lik TikTok i utforming.

Oppdatert 7. august, 16.35: Artikkelens begynnelse og slutt er delvis omskrevet for å reflektere at USAs president, Donald Trump, har utstedt presidentordre som forbyr TikTok å motta penger fra amerikanske selskaper eller enkeltpersoner. Dermed er i praksis et forbud mot TikTok i ferd med å bli iverksatt. Ved opprinnelig publiseringstidspunkt var ikke avgjørelsen kommet, og forbudet fortsatt bare en mulighet.

annonse