Til hovedinnhold

AMD har en Vision!

Denne logoen skal hjelpe deg!

Om Vision

En liten skare av journalister hadde møtt opp i Stockholm den 28. oktober for å høre AMDs markedssjef i Norden, Mikael Andersson, snakke om hva de mener er fremtiden når det gjelder bærbare datamaskiner. Hardware.no var selvsagt til stede, og vi fikk en liten smakebit på hva som kommer.

AMD Vision er et merke som skal gjøre det enkelt å handle ny bærbar datamaskin. De produktene som bærer denne logoen garanterer AMD vil leve opp til de forventninger som logoen skal skape, og gjøre datahandel tryggere og mindre forvirrende.

De bærbare datamaskinene som har en prosessor, et brikkesett og et skjermkort i samsvar med AMDs ønsker, blir delt inn i tre kategorier. De enkleste maskinene bærer kun AMD Vision merket, mens litt mer påkostede maskiner får AMD Vision Premium merket. For de som ønsker veldig god ytelse er det AMD Vision Ultimate som gjelder.

I første omgang er det disse tre kategoriene de bærbare datamaskinene havner i, og på bildet nedenfor ser man bruksområdet som er påtenkt de ulike kategoriene.

Det vil også komme et siste medlem i klubben, som heter AMD Vision Black, som også er en betegnelse for entusiastutgavene av prosessorene deres. Denne kategorien er derimot ikke enda offisielt lansert, men vi har fått vite at den vil gjelde de aller kraftigste maskinene som lett kan dra de siste spillene.

En visuell opplevelse

I følge en undersøkelse AMD har gjort viser det seg at hele to av tre som bruker PC til daglig bryr seg mer enn noe annet om den visuelle opplevelsen av datamaskinen. Dette gjelder PC-entusiaster så vel som bestemødre, og er hovedfokus for AMD Vision-konseptet.

Det er de visuelle formene for data som bilder, video, og spill, og opplevelse av musikk som har fått mest oppmerksomhet og som blir brukt i markedsføringen. Selv om det rent maskinvaremessig ikke kommer noe nytt med AMD Vision, legger AMD opp til at merkingen av datamaskinene skal sørge for at man får nøyaktig den opplevelsen man betaler for.

Enklere og tryggere for alle

Hele poenget med denne merkingen er at det skal bli mye enklere for de som ikke har spisskompetanse innen hardware å velge riktig PC. Når man kjøper en datamaskin i dag blir man overlesset med tekniske spesifikasjoner, og dette er jo fint for de som har god peiling, men ikke nødvendigvis like fint for de ”mindre teknisk begavede”.

"Stopp å prate om prosessorer, la oss heller snakke om bruksområde!" -Mikael Andersson

AMD har avtaler med store produsenter som HP, Acer, MSI, Toshiba og mange flere, som sørger for at de allerede har kategorisert over 20 modeller innen det ultraportable segmentet, og over 40 modeller i det mellomstore segmentet av bærbare datamaskiner. Det kan dermed virke mot sin hensikt å dele disse inn i kun tre kategorier, men dersom man har funnet ut av hvilken kategori man tilhører, kan man faktisk luke bort to tredjedeler av maskinene!

Også de som selger datamaskiner vil ha en enklere jobb. Nettbutikker kan feste logoen til produktet, og kunder kan enklere finne frem til sin kategori. I vanlige butikker kan også selgere lettere forklare kunden hva som passer hans behov, og kunden kan unngå å lures til å kjøpe noe han egentlig ikke trenger.

I tide til Windows 7

Samtlige maskiner med AMD Vision merkingen vil leveres med Microsoft Windows 7, som vil sikre kunder operativsystemet som er på vei inn i de fleste datamaskiner for tiden. Windows 7 har også fokus på gode visuelle opplevelser.

Det blir ikke forhåndsinstallert programvare fra AMD på datamaskinene, men det vil bli tilgjengelig for kunder gjennom hjemmesidene deres. Dette gjelder blant annet "AMD Fusion Media Explorer" og "AMD Fusion Utility for Mobility" som vil komme senere.

Tekniske detaljer

AMD har fastsatt grenser for hvordan datamaskinene skal merkes av produsentene, og disse grensene er ikke flytende, men veldig konkrete. Markedet for bærbare PC-er skiller AMD i to segmenter, ultraportabelt og mellomstort. Og hver av disse har ulike forutsetninger for merking av maskinene.

Kravene for de ultraportable maskinene

Her ser vi at en svak Athlon Neo X2 prosessor paret med et svakt HD 3200 skjermkort gir AMD Vision-merket, men dersom man går for enten en kraftigere prosessor – Turion Neo X2 – eller et kraftigere skjermkort – HD 4330 – får maskinen AMD Vision Premium-merket.

Det er også tydelig av dette skjemaet at AMD Vision Ultimate merket ikke vil gis til ultraportable maskiner. Vi ble fortalt at dette var av den enkle grunn at ultraportable maskiner ikke vil være kraftige nok til å fortjene dette, forståelig nok.

Kravene for de mellomstore maskinene

Når det gjelder de mellomstore maskinene er kravene skjerpet betraktelig for de ulike kategoriene, som det også bør forventes av en større maskin. Vi ser at for de mest krevende spillene vil ikke selv en AMD Vision Ultimate maskin være kraftig nok, og det blir spennende å se hva som vil kreves av en maskin som kategoriseres AMD Vision Black.

Hva vil det koste?

Det som bestemmer hvilken kategori maskinen havner i, er kun prosessor, brikkesett og skjermkort. Derfor er det mye rom for produsentene til selv å bestemme utseende, spesielle funksjoner, skjerm, batteri og annet. Siden disse kriteriene er med på å avgjøre prisen, er det vanskelig å dele de ulike Vision-kategoriene opp i bestemte prisklasser.

Dette gir forbrukeren enda en fordel. Ved å separere ytelsen på maskinen med prisen blir det lett å gjenkjenne hvilke maskiner som gir mye ytelse for pengene, eller "most bang for the buck". Dyre design-PC-er til 15000 kroner vil kunne være i samme Vision-kategori som en PC til 6000 kroner.

Høye forventninger

Markedssjefen for AMD i Norden, Mikael Andersson, sier at han har høye forventninger til AMD Vision-konseptet, og betrakter det som en langsiktig investering. "Når kundene får øynene opp for hvor mye enklere dette er enn dagens fullstendige kaos i markedet, vil de føle en trygghet i Vision-merket".

Som en kommentar til dette må vi jo si at dette kan virke lovende for AMD, men siden det for tiden er Intel som dominerer både prosessor og brikkesettmarkedet, vil egentlig AMDs initiativ kun hjelpe de som vurderer ulike AMD-løsninger.

Det blir også vanskelig å sammenlikne en AMD Vision-merket maskin med en som ikke er det. Vi ser derimot ikke bort ifra at dette kan være en utmerket taktikk for å vinne den andelen av forbrukere som er usikre på datamaskiner, og dermed få større markedsandel.

Det er faktisk ganske mange (antagelig ikke av våre lesere) som ikke vet hva en CPU er, eller hva RAM betyr, men alle vet hva de liker, eller har lyst til å gjøre med datamaskinen!

(Kilde: Pressemelding)

annonse