Tek.no

Nyhet

Lekkede bilder viser det som skal være Volkswagen ID.4

Volkswagen
18 Juni 2020 16:17

Bilder av det som skal være Volkswagens kommende el-SUV ID.4 har dukket opp på nett. De skal ifølge nettstedet EV-partner stamme fra Kinas departement for industri og IT, innsendt av Volkswagens kinesiske joint venture-selskaper SAIC Volkswagen og FAW-Volkswagen som en del av en myndighetsdeklarasjon.

ID.4 ble først vist frem på bilmessen i Frankfurt i fjor høst, men den gang kun i kamuflasje og bak delvis frostet glass.

Bildene viser et ganske stilrent design med få elementer som tilkjennegjør at det dreier seg om en elbil. Litt overraskende er det kanskje også at Crozz-betegnelsen fra konseptbilen ID.Crozz tilsynelatende lever videre, i alle fall om vi skal tro bildene.

Crozz-navnet fra konseptbilen henger tydeligvis fast - i det minste i en versjon av ID.4.
Volkswagen

500 km rekkevidde

Plastpanelene nederst på dørene gir nærmest en slags offroad-følelse, mens bildene bakfra viser hvor mye kabinen smalner mot taket. Volkswagen har også beholdt en viss grill i front, til tross for at mange elbiler etter hvert har droppet dette.

Designet kan minne litt om Jaguars i-Pace og ikke minst Bytons kommende M-Byte, og skiller seg ikke nevneverdig fra tegningen Volkswagen viste frem da de offentliggjorde at navnet blir ID.4 i mars. Bilen skal være i omtrent samme størrelsessegment som Volkswagen Tiguan.

Ifølge myndighetsdeklarasjonen i Kina er dimensjonene oppgitt til 4.592 mm lang, 1.852 mm bred og 1.629 mm høy. Akselavstanden er 2.765 mm, det samme som ID.3, men ID.4 har større overheng foran og bak.

Fra tidligere vet vi at bilen først vil lanseres med bakhjulsdrift, men at en firehjulsdrevet versjon vil komme på et senere tidspunkt. Den vil høyst sannsynlig leveres med de samme batterialternativene som ID.3, altså 45, 58 og 77 kWh, selv om det er mulig Volkswagen dropper det minste alternativet for denne større bilen. Motorkraften er oppgitt til 150 kW eller 204 hestekrefter, og så blir det nok noe mer på den firehjulsdrevne varianten med to motorer.

ID.3 støtter dessuten inntil 125 kW hurtiglading i versjonen med det største batteriet, så det er vel heller ikke utenkelig at det blir det samme for ID.4, selv om konseptbilen Crozz hadde oppgitt 150 kW.

Slik så ID.4 ut i det siste offisielle bildet fra Volkswagen selv.
Volkswagen

Rekkevidden skal være på inntil 500 kilometer, og den norske Volkswagen-importøren Harald A. Møller var tidlig ute med å varsle at bilen får både takskinner og tilhengerfeste.

Vi vet imidlertid ikke hvor mye den vil kunne trekke, men det er vel sannsynlig at Volkswagen legger seg i samme landskap som konkurrenter som Polestar 2 og Volvo XC40 Recharge, som begge vil kunne trekke 1500 kg. Elbil24 har tidligere meldt at ID.4 vil kunne trekke 1.600 kg.

Bildene viser også en versjon i grå.
Volkswagen

Mot slutten av året

Prismessig vet vi heller ikke mye foreløpig, men prisingen på den mindre ID.3, som ble sluppet onsdag, gir nok en viss indikasjon. Der vil 1st-modellen med batteri på 58 kWh starte på drøye 350.000 kroner, og så vil jo ID.4 være en noe større bil, med pris deretter. En startpris mellom 400.000 og 500.000 et sted er nok sannsynlig.

De lekkede bildene viser bilen nærmest fra alle vinkler. Det eneste vi ikke har sett er i praksis interiøret.
Volkswagen

Tunge konkurrenter

Andre konkurrenter vil naturligvis være Tesla Model Y (ca. 535.000 kroner), nevnte Byton M-Byte (anslått fra 45.000 euro eller cirka 450.000 kroner), Fords Mustang Mach-e (fra 422.000 kroner), Nissans kommende Ariya (pris og spesifikasjoner foreløpig ukjent, men lanseringen er tilsynelatende ikke langt unna) og ikke minst ID.4s søstermodell Skoda Enyaq.

Volkswagen har tidligere sagt at ID.4 skal lanseres mot slutten av 2020, og den tidslinjen ligger tilsynelatende fast. Flere har dessuten pekt på at bilen vil komme i to versjoner – en standardversjon og en mer coupéaktig variant – og sistnevnte vil sannsynligvis hete ID.5.

– Det kommer en elbil fra oss hver sjette måned fra oss fremover. Det er 20 elbiler på gang, har informasjonssjef Anita Svanes i Volkswagen-importør Harald A. Møller tidligere fortalt oss.

annonse

Les også