Apple-brukere melder om store problemer med tilkoblingene på MacBook Pro og Air
Apples MacBook-maskiner er stadig populære og gode, ikke minst etter at de lanserte oppfriskede modeller av både MacBook Air og MacBook Pro. Her byttet blant annet Apple ut det forhatte «Butterfly»-tastaturet. Ifølge Pocket-Lint er det imidlertid ikke bare fryd og gammen, for nå melder stadig flere brukere om problemer med noe helt annet: inngangene.
Flere Reddit-poster, forumtråder hos Macrumors og diskusjoner på Apples eget forum ser ut til å vitne om at mange brukere opplever disse problemene, og det later til at det for det meste dreier seg om tilkobling av utstyr som krever overgang til eldre standarder.
Én av brukerne på Apples eget forum kalt «Retens» hevder at en Logitech G602-mus og et Apple-tastatur (!) han har tilkoblet gjennom en USB Type-C-hub kobler seg fra helt tilfeldig flere ganger per dag, og at kun en omstart av maskinen vil løse problemet.
Reddit-brukerne melder om at USB 2.0-utstyr ikke fungerer med overganger overhodet, uavhengig av typen utstyr det gjelder. I og med at de fleste mus og tastatur har denne typen tilkobling er dette i korrelasjon med det som nevnes på Apple-forumene også.
Brukere har ikke noe valg
Apple har selv på sine sider anbefalt brukere med problemet å gå gjennom stegene i denne artikkelen, å teste om problemet fortsatt oppstår på en annen Apple-konto og – i siste instans – reinstallere macOS.
Det siste vil nok være ganske radikalt for mange, spesielt for å få noe så enkelt som et eksternt tastatur eller en datamus til å fungere.
Situasjonen blir ikke bedre av at Apple i sine nyere MacBook-er ikke gir brukerne sine noe valg overhodet, ettersom maskinene jo utelukkende er utstyrt med USB Type-C-kontakter. Dette betyr at du faktisk må bruke overganger for å få det aller meste av utstyr til å fungere, med mindre utstyret også har denne standarden eller er trådløst.
Mange brukere skal også ha testet en lang rekke ulike USB-huber fra ulike produsenter, uten at problemet skal ha forandret seg.
Vi har kontaktet Apple for å høre om de vet noe mer om situasjonen eller jobber med å løse saken, og vil oppdatere saken om vi skulle få svar.