Snart dukker Twitter-meldingene dine opp i Googlesøk
Twittersjefen har bekreftet samarbeidet.
Nyhetsbyrået Bloomberg kunne for noen dager siden melde om at Google og Twitter har inngått et samarbeid som vil gjøre at Twitter-meldinger igjen skal dukke opp i søkeresultatene på Google.
Twitter-sjef Dick Costolo bekreftet avtalen da han la frem kvartalstallene for Twitter rett før helgen. Han ville ikke gå i detalj angående hvilke data selskapene skal dele, men sa at det vil ta flere måneder før vi forbrukere kan merke effekten av avtalen.
Nyttig for begge parter
I følge Bloomberg kommer det frem av et notat til investorer, skrevet av Doug Anmuth fra JPMorgan at avtalen vil gi fordeler til begge parter. For Twitter betyr det økt synlighet og trafikk, siden også personer som ikke er på Twitter får se relevante Twitter-meldinger blant søkeresultatene sine.
For Googles del innebærer det desto mer innhold for brukere å søke blant og et konkurransefortrinn ovenfor konkurrerende søkemotorer. Avtalen tar også Google et lite skritt nærmere selskapets beskjedne målsetning om å «Organisere all informasjon i verden».
En annen ting som garantert har vært i Googles regnestykke er Twitters enorme database av personinformasjon. Daglig sendes det over 500 millioner meldinger på Twitter, og alt du noen gang har tvitret har de på bok, sort på hvitt. Det er salg av slik data til bruk for målrettet reklame som gjorde at Twitters inntekter økte med over 170 prosent i fjor.
Les om hvordan slappe pommes frites ble Twitters store inntektskilde»
Stor vil bli større
I følge Mashable.com er dette enda et steg på Twitters vei til å bli blant de Internettselskapene med høyest omsetning i verden, der Costolo har satt som et et «hypotetisk mål» at selskapet skal tidoble omsetningen sin til 14 milliarder dollar innen 2024, hva nå enn et «hypotetisk» mål er.
For å greie dette må Twitter ha flere brukere. På sine egne sider oppgir selskapet at de har 288 millioner månedlige brukere. For mange et enormt tall, men selv Twitter blir små sammenlignet med for eksempel Facebooks 1,4 milliarder månedlige brukere. Her kommer synlighet blant Googles søkeresultater inn i bildet; dersom flere ikke-medlemmer blir eksponert for Twitter-meldinger, er det ikke urimelig å anta at den reklamen det medfører vil hjelpe på brukermassen.
Hackergruppen Anonymous skal akkurat ha tatt ned 90 Twitterkontoer som de mener ble brukt ti IS-rekrutering»