Gjør seg klar for ny TV-trend
RiksTV rigger seg for fremtiden.
TV-distributøren RiksTV rigger seg for en digital fremtid, og har inngått avtaler med aktører som Media Nettwerk, Strong og Vimond Media Solutions. De vil med dette kunne satse på hybride tjenester som kombinerer tv-distribusjon i det digitale bakkenettet med produkter som blir distribuert over internett.
– Avtalen med disse selskapene er det viktigste vi har gjort siden vi etablerte RiksTV, sier administrerende direktør, Christian Birkeland, i en pressemelding.
– Vi har spennende planer for vår nære fremtid, røper han.
FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER
Nye tjenester
– Det første vi planlegger er nye film og underholdningstjenester, sier han.
– Plattformen til Vimond Media Solutions for utspilling av videotjenester på internett er meget god og skalerbar. Dette er et område der vi ser et stort potensial for RiksTV i tiden som kommer, sier Birkeland.
Kombinerer distribusjonen
Hybride tjenester skal kombinere tv-distribusjon i det digitale bakkenettet med distribusjon over internett.
Media Nettwerk er ansvarlig for å drifte plattformen i det digitale bakkenettet, og vil også drifte den nye hybrid-plattformen. Dermed har RiksTV sikret seg best mulige fleksibilitet for fremtiden, sier Christian Birkeland.
Avtalen med Strong er gjort for at selskapet skal utvikle nye digitale mottakere som også betjener hybride tjenester. Disse mottakerne vil komme i det norske markedet i løpet av 2012.
RiksTV er Norges nest største tv-distributør, og ble lansert i det norske markedet så sent som 1. september 2007.
Selskapet passert én milliard kroner i omsetning i 2011. Driftsresultatet i 2011 ble på 70,7 millioner kroner, nesten en dobling fra året før.