Til hovedinnhold

Vil du se noen fantastiske bilder?

Her er Akam-brukernes blinkskudd fra desember.

Foto: KSunhill

Folk

Gjennomgangen av desemberbildene fra 2011 ble dessverre utsatt også den, av et utall forskjellige årsaker, men nå er den da endelig her, og bare for å berolige de urolige: Det foreligger ingen planer om å slutte med denne artikkelserien. Snarere tvert imot, den har bare blitt mer og mer populær for hver gang, og så lenge brukerne vil ha den - og bidrar med gode nok bilder - vil vi fortsette å skrive den.

Først ut i dag er den gamle traveren KSunhill, som så mange andre er blitt en gjenganger i disse artiklene. Noe av det kan gjør best er selvportretter, og vi har fremhevet noen av disse tidligere. Lyssetting og intensitet i blikket er det som gjør dette bildet, og vi synes også det tette utsnittet fungerer svært bra - faktisk kunne et enda tettere utsnitt kanskje fungert enda bedre, men det er opp til fotografen. uansett synes vi sidelyset og skyggene det skaper, sammen med alle detaljene i huden, bygger opp under intensiteten i øynene og ansiktsuttrykket forøvrig. Svart-hvitt er også et godt valg, siden det distanserer bildet litt fra virkelighetsfølelsen farger ville forsterket, og i stedet fremhever det grafiske i bildet.

Foto: Rmatt

Et annet bilde som vi har valgt å fremheve på grunn av et ansiktsuttrykk er dette. Ikke på grunn av intensitete i ansiktet, men på grunn av at det er et gåtefullt ansiktsuttrykk som vi ikke helt klarer å lese. Det skaper automatisk et mysterium og interesse, og spørsmålet om hva det er motivet stirrer på - og tenker om det - er langt fremme i tankene. Det synes uansett klart at blikket går over kamera, noe som forsterker illusjonen av at kamera ikke er der. Små detaljer som frosten i øyevippene og klærne er også med på å løfte bildet. Vi skulle gjerne ha sett det beskåret slik at det var mest mulig symmetrisk med midtstilt motiv, siden det ville forsterket bildets visuelle trøkk, synes vi - at blikket går bittelitt mot høyre og ikke nøyaktig rett frem er i seg selv nok til å gi bildet det som trengs av dynamikk, og kunne fungert som en motvekt til den stabiliteten en symmetrisk beskjæring/komposisjon ville gitt det.

Foto: Rmatt

Samme fotograf står også for neste bilde, fra en eller annen undergang. Hvordan vi skal lese dette bildet er vi alt annet enn sikre på, men det er også det interessante ved det. Dreier det seg om å parkere sitt jordiske gods og "gå inn i lyset"? Eller om å ikke være overdrevent tilknyttet ting man eier? Eller om å la andres eiendom stå urrørt? Eller noe annet, mindre opplagt? You decide.

Foto: Fotofashion

Fotofashion har vi også sett ting fra før, men da under et annet alias, som vi ikke skal røpe her. Uansett har vedkommende vist en fotografisk utvikling som vi kan like, fra det vi vil betrakte som litt anstrengt poserte motebilder, til noen mer lekende og småforstyrrende bilder av den mer freaky typen, som de to vi serverer her. Dette er bilder som både har mer innhold enn hans tidligere verker, og også stiller langt flere og mer interessante spørsmål enn før.

Foto: Fotofashion

Bildene har mye til felles, men har også mange forskjeller. Begge situasjonene er absurde, men det øverste bildet er likevel en markant mindre surrealistisk situasjon enn det nederste av dem. Uansett er dette en herlig lek med motiv og historie, som representerer i våre øyne en imponerende moding og utvikling fra fotografen. Vi gleder oss til å se neste påfunn!

Foto: Bjoern

Spør du om hva fotografi ER, så vil mangre fremheve evnen til å fryse et øyeblikk, og nettopp dette er det også mange av fotohistoriens storheter som har arbeidet mye med. Nå skal vi ikke påstå at Bjoern er på nivå med Henri Cartier-Bresson - det er det de færreste som er, og man skal jo ha ambisjoner å strekke seg etter også - men at øyeblikket er godt fanget er det ingen tvil om. Bildet er tatt i akkurat riktig øyeblikk, når surferen er på tpoppen, brettet har riktig retning, armene er i riktig posisjon, og så videre. Skulle vi pirket på noe, måtte det vært at vi synes bildets hovedmotiv svever litt mellom midtstilt og høyreplassert. Sannsynligvis ville bildet hatt godt av å klippes litt i høyre kant, og kanskje også bittelitt nederst - sistnevnte akkurat nok til å beholde 3:2-forholdet.

Foto: Jan R. Halvorsen

Jan R. Halvorsen har i sitt bilde av en eller annen fotgjengertunnell husket nettopp det som mange glemmer å ta med i slike bilder og som MÅ være med skal de bli bra, nemlig nettopp fotgjengeren. Her ledes blikket innover av den behagelige kurven, og finner der to skikkelser å hvile på. hadde de ikke vært der ville blikket bikke funnet noe anker, og dermed er fotografens tålmodighet med å vente på folk i bildet godt belønnet. At det er to skikkelser og ikke bare en er ikke spesielt kritisk i så måte, men vi synes de to gir en ekstra spenning til bildet. Blikket blir liggende og vibrere mellom dem, der det i stedet ville hvilt på bare en. samtidig gjør også dette noe med bildets budskap, og det samme bildet med bare en enkelt skikkelse ville sagt andre ting og stilt andre spørsmål enn det det gjør med to.

Annet

I desember fotograferte brukerne våre også mye annet enn folk, og det var mange gode motiver der mennesket var hel fraværende - i alle fall foran kameraet.

Foto: H Treider

H Treider har i likhet med mange andre lekt seg med motivet, men for å gjøre det har han bruke Photoshop heller enn kameraet. Månebilder finnes det mange av, men vi kan ikke huske å ha sett et som dette før!

Foto: seriksen

Et julebilde som dette kan vi heller ikke si vi har sett før. Her dras blikket mot Eldorado-skiltet, som de fleste av oss kanskje vet er en kino i Oslo, men som i en mer metaforisk betydning også kan bety en enkel måte å tilegne seg velstand på. Uansett er skiltet dekket av julestjerner fra en handlegate, som på sin side vel kan sies å være et symbol på forbrukersamfunnet på syre. Tolk det som du vil, for her er det mange muligheter. Uansett er motivet godt sett, og godt fotografert.

Foto: tomsi42

Tomsi42 står på sin side for et bilde som igjen lar roen senke seg. Vi føler ingen trang til å tolke dette bildet, selv om man helt klart kan gjøre det. Vi vil heller bare la roen og freden ta oss en stakket stund.

Foto: telealf

Telealf står også for noen rolige stemningsbilder, som alle hadde en herlig blåturkis pastelltone i seg. Blått er som kjent en rolig farge, og i det bildet vi har plukket ut denne gangen, bidrar både farge og komposisjon til å skape et vakkert og stille bilde som ville gjort seg på ikke så rent få vegger. Den fine balansen mellom skarpt og uklart i fjellformasjonene i bakgrunnen skaper akkurat nok spenning i bildet til at det ikke blir kjedelig, og holder det levende.

Foto: EgilH

EgilH står for atter to bilder med fin stemning, men med en tanke mer dramatisk lys. I det første av dem, som du ser ovenfor, skapes en fin spenning mellom ro - i bakgrunnen - og kaos - i forgrunnen. Hele bildet preges av kontraster, mellom lys og mørke, vann og luft, skarpe kanter og myke overganger, og så videre. Det store mørke feltet øverst til høyre er kanskje noe for dominerende, men samtidig skaper det også en ubalanse i bildet som holder oppmerksomheten. Her vil smak og behag spille inn og si om dette bildet fungerer for deg eller ikke - det finnes tross alt ingen fasit på slikt.

Foto: EgilH

Bilde nummer to fra EgilH er også preget av kontraster, og bildet er i høyeste grad todelt også komposisjonsmessig. Hele øverste halvdel er bare himmel, med flotte solnedgansgfarger, mens nederste halvdel inneholder detaljene, bestående av elementer som vann, land, metall, tre og så videre. Blikket ledes mot bilen på broen, og dermed er også dette bildet et godt eksmepel på at tålmodighet lønner seg, og at man bør gi blikket noe å hvile på. Lyset er fint og stemningsfullt, og bildet er vidåpent for tolkningsmuligheter.

Foto: cephyr

Cephyr viste oss en serie med bilder som preges av det monumentale. Som bildet ovenfor er de alle folketomme og mer eller mindre symmetriske, og kan ses på som bilder av en verden forlatt av menneskene. Skrotet som ligger på gulvet på bildet nedenfor forsterker det inntrykket, og bildet stiller det naturlige spørsmålet om hvor folkene er blitt av. Bygget er åpenbart menneskaskapt, men hvor er skaperne? Lyset er bokstavelig talt på, men er noen hjemme? Dette er ubehagelige og alvorlige spørsmål, og skaper dermed en egen urolig stemning i bildet, selv om komposisjonen i seg selv burde har formidlet ro og orden - noe som i seg selv sammen med spørsmåølene skaper en spent stemning.

Dette var alt for denne gang! Vil du se alle bildene fra desember kan du gjøre det i denne forumtråden og dersom du har flere bilder du ønsker tilbakemelding på, kan du benytte deg av vår bildekritikk.

Bilder fra januar kan du legge inn her dersom du vil bidra med bilder som kan bli blant de utvalgte fra januar.

annonse