Til hovedinnhold

Facebook vil spore deg på alle maskiner

Synes ikke "cookies" utleverer nok informasjon om brukeren.

iStock, 3452096

Facebook vil nå innføre et alternativ til cookies, og fremfor å følge bruken på enkeltmaskiner vil de heller følge hva de enkelte brukerne gjør. Formålet er å kunne spisse reklamene enda mer.

Cookies kan brukes til så mangt

Cookies har vært med oss like lenge som det har vært nettsider. Tanken bak er god nok, med en cookie på plass kunne nettsiden se at du hadde vært innom tidligere, for så å gjøre eventuelle tilpasninger.

Det var selvfølgelig noen som fant ut at informasjonen i disse små tekstsnuttene kunne brukes i andre sammenhenger. De kan sendes til nettbrukere, for så å følge dem videre på ferden rundt på nettet. Ved å se hva slags sider og hva du gjør kan tilpassede annonser teppebombes over deg.

Cookies har likevel en utfordring. De har ikke peiling på hvem du er, alt beregnes ut fra surfevaner. Dette kan få et par interessante følger, om to personer bruker samme maskinen, samtidig som de ser på svært forskjellige typer nettsider.

Her kommer Facebook inn med full tyngde. De har allerede rukket å bli en solid aktør på nettet, men en enorm brukermasse. Den aktive brukermassen er på over en milliard, per måned.

Det Facebook vil gjøre er å bytte ut Cookies med noe de kaller for Optimized CPM, eller bare OCPM. CPM er et begrep innen annonsering og pris, og står for cost per mille(tusen).

En liten kodesnutt på de ulike annonsørenes nettsider vil sende en melding tilbake til Facebooks servere så snart en bruker gjør en ønsket handling, dette gjøres uten cookies og lenkes direkte til brukerprofilen din.

Følger deg hele tiden

Det som gjør det hele så briljant, eller skummelt, er at Facebook vet at brukerne sjelden logger seg ut etter et besøk. Bare tenk på det, hvor ofte logger du deg egentlig ut etter et besøk på Facebook?

Med surfevanenene dine koblet opp mot Facebook-profilen din får Facebook et kraftig markedsføringsverktøy. Ut fra hva andre med tilsvarende interesser har respondert på tidligere av annonser og lignende kan Facebook sette deg i båser.

Disse ulike båsene vil igjen få ulike annonser som det er mye høyere sjanser for at du vil klikke på enn andre annonser. I betatester som har blitt gjennomført skal kostprisen per konvertering ha gått ned med opptil 85 prosent. Facebook selv regner med rundt 40 prosent lavere kostpris i snitt.

Vink farvel til anonym surfing

Glemmer du å logge ut av Facebook kan du glemme anonym surfing.

Cookies er maskinavhengig, de blir på den maskinen som ble brukt for å surfe innom den aktuelle nettsiden. Sporingen holder seg med andre ord på en enhet, og er null verdt utover det. Med Facebooks OCPM viskes disse grensene ut. Hele poenget er at du blir fulgt på tvers av ulike enheter, være seg på jobben, på mobilen på vei hjem fra jobb, fra datamaskinen hjemme på kvelden eller fra nettbrettet på sengen.

Facebook fremholder likevel at de holder dataene tett til brystet. Det er ikke snakk om at selskaper skal kunne adressere deg direkte, men snarere grupper av mennesker som ligner deg i opptreden på nett.

(Kilde: AdExchanger)

annonse