Til hovedinnhold

Citröen slipper ny og litt større elbil

Slik ser nye Citröen ë-C4 X ut.

Citröen ë-C4 har vært på markedet en stund, og nå er også storebror lansert. Den er døpt ë-C4 X. Og slik det ofte er med bokstaven «X» involvert er det snakk om en litt røffere bil som trekker på SUV-aktig design, uten å være gigantisk av den grunn.

Bilen er en sedan med såkalt fastback-design, altså at det er én sammenhengende linje fra taket og ned til stussen. Den er ikke, slik navnet kanskje kan antyde, en enkel designvariant av den vanlige ë-C4. X-utgaven av bilen er 4,6 meter lang, og rundt 25 centimeter lenger enn den vanlige, så her har det skjedd ting.

Størrelsesmessig betyr det at den har mye til felles med Polestar 2 som også er 4,6 meter lang, og har bakluke fremfor vanlig bagasjelokk.

Masse bagasjeplass

Bilen har batteri på 50 kWt, og får en rekkevidde på 360 kilometer etter WLTP-standarden. Elmotoren yter 136 hestekrefter, som i den vanlige utgaven, men rekkevidden øker altså med 10 kilometer.

Bagasjerommet er på hele 510 liter, som er ganske betydelig, tatt i betraktning at nevnte Polestar 2 bare har 405 liter. Tesla Model 3, som er litt lengre, har 425 liter bagasjerom.

Citröen oppgir at de har dyttet varmekabler inn i store deler av bilen, og dermed kan både ratt, frontrute og bakseter varmes opp etter at nettene har blitt lange.

Les også
Citroën med ny kompakt el-crossover
Den vanlige ë-C4-modellen blir en del kortere, med sine 4,36 meter.

Skal være ekstra komfortabel

Selv om den kanskje ser litt barskere ut enn sin 25 centimeter stuttere slektning sammenlikner produsenten bilen med et flygende teppe. Grunnen er den hydrauliske fjæringen. Varianter av hydrauliske og pneumatiske dempere i bil er noe Citröen har holdt på med helt siden teknobomben Citröen DS i 1955.

Det påstås at bilen skal sluke norske telehivrammede veier.

Det oppgis ingen norske priser fra den norske importøren Bertel O. Steen, men den litt mindre utgaven starter på omlag 290.000 kroner, og det er et forholdsvis rimelig utgangspunkt.

Like lang; Polestar 2 er også 4,6 meter, men prislappen starter omtrent 80.000 kroner opp fra vanlige ë-C4. Hvor stor differansen mot X-modellen vil bli er ukjent, men Citröens bil har vesentlig mindre batteri og noe lavere ytelse enn billigste Polestar 2.
Mer om
annonse