Reklamefri YouTube er underveis

Google jobber med en betalingstjeneste.

Onsdag bekreftet nettgiganten at de arbeider med en abonnementsordning for videotjenesten YouTube slik at kundene kan unngå reklameavbrudd.

Partnerprat

Dette framgår av en e-post som er sendt partnernettverket til YouTube, skriver PC World US.

– Vi kommenterer ikke diskusjoner vi måtte ha om framtidige tjenester, men vi vil legge til rette for at brukere enklere skal få innholdet de ønsker og innholdsskaperne flere muligheter til å tjene penger på innsatsen, sier en talsperson for YouTube.

Netflix-konkurrent

Det er mulig at innholdet i abo-tjenesten også vil inkludere unikt innhold som ikke er tilgjengelig i den reklamefinansierte tjenesten, eller endatil en filmstrømmetjeneste av Netflix-typen.

Hvor omfattende tilbudet blir, er avhengig av hvordan samtalene med partnerne går. Men dette er et felt der flere aktører har meldt at de vil tilby konkurrerende videostrømmetjenester.

Det er ikke avklart priser eller satt noe tidspunkt for endelig lansering av dette tilbudet.

YouTube har kommet med en egen tjeneste for barn, den kan du lese mer om på Computerworld.no »

Hvem burde betale for Netflix?
– Nettnøytraliteten er krumtappen som får trafikken til å flyte fritt » (Cw.no)

Les også
Nå skal YouTube fange spillerne for alvor
Les også
Barn lærte bedre med brett
Les også
Seinfeld: – YouTube er en diger søppelbøtte
Les også
Nå kan du se 360-graders videoer på YouTube – og det takket være norsk teknologi
Les også
Nå blir det trygt å la barna bruke YouTube
Les også
– YouTube klarer ikke å luke ut terrorpropagandaen
annonse